Jompi kumpi hankinnassa, hintaluokaltaan suunnilleen samat. Kokemuksia puolesta ja vastaan kaivataan. Sovittamassa en ole vielä ehtinyt käydä mutta senkin aioin hoitaa tänään tai huomenna. Eritoten kiinnostaa miten kypärät toimivat vesisateessa ja mikä on kypärän melutaso. Sana on vapaa, olkaa hyvät.
Mun neuvo on se että kokeile useita merkkejä ja malleja ensin ja ala vasta sitten valitsemaan päähän sopivista kukkarolle ja silmälle sopivia.
Tämä on sitten mun henk. koht. mielipide, jokainen tekee kuten tahtoo.
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
shoeista en tiedä mutta chaseri istuu mun päähän hyvin. Melutaso on aika kova yli 100km/h nopeuksissa, tuuletus toimii eikä ole pää kastunu vesisateessa.
Kawasaki Z750 ABS -08 (musta)
"Joka pieremättä kusee se naimatta elää"
Chaaseri itelläkin eikä voi kun allekirjoittaa Zippanan kommentit. Äänekäs, mutta kaikki ilmanohjaimet, lukitukset jne. toimii ja Pinlock-kelmun kiinnikkeet löytyy vakiona. Kuriositeettina jouduin vaihdattamaan leukahihnan takuuseen, kun se rupesi sieltä nepparin päästä purkautumaan tuntemattomasta syystä. Negaa myös siitä, että kaikkia sisuksia ei saa irti. Ei sikäli, etteikö toppauksia voisi siitä huolimatta pestä.(Zippana @ Syys. 10 2008,14:01) kirjoitti
Mekkalan saa mitä todennäköisimmin hiljaisemmaksi ostamalla isommat poskipalat ja sen leuan alle tulevan ylimääräisen suojan. Arai Touring Servicet kiertää maata keväisin ja syksyisin, sinne jos jaksaa kiikuttaa pottansa niin peseevät ja hoonaavat sen puolestasi veloituksetta (näin ainakin vielä viime vuonna).
noi kaks kypärää on ihan vastakohdat toisilleen pään muodossa... itselle sopi shoei ku nakutettu ja oon ollu tyytyväinen kaikin puolin! visiirin pinlock toimii hyvin ja huurut pysyy poissa lisäksi visiirin kiinnitys systeemi on yksi parhaista mitä oon tavannu (helppo irrottaa pesua varten ja kestävä rakenne) mutta jos mahdollisimman hiljasta kypärää etsit etkä halua "pelleillä" minkään whisperstripkittien kanssa niin unohda shoei... itseäni ei meteli haittaa (empä ole kyllä araita vauhdissa koittanukkaan ku ei sovi päähän vaikka mitä tekis)
miinuksena shoeille visiirit on YYBER kalliita! (tahtoo kultairidiumin)
makuasioita...
e.krrjotuvirheet
GSXR-1000 Limited
Juu, tuo on jo tiedossa, ei olla ensimmäistä kypärää hankkimassa. Kokemusta on muutamasta eri mallisesta/merkkisestä kypärästä.kirjoitti
Arain meluunkin on lääke. Lisäävät hieman touppausta korvien seutuville, ilman veloitusta luonnollisesti. Touring service rulaa.
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Arai:
+ hiljainen
+ hyvä tuuletus
+ vahvan tuntuinen rakenne
- visiirimekanismi ns. syvältä (lähinnä irrotus)
- painava
- Shoeita huonompi aerodynamiikka (mutu)
- kalliit visiirit
Shoei
+ kevyt
+ hyvä aerodynamiikka
+ edulliset visiirit
+ napakka visiiri
- tuntuu Arain jälkeen lippalakilta
- äänekäs ilman whisper strip kittiä, kitin kanssa taas korvallisen henkilön vaikea pukea päähän
Arai tekee mielestäni edelleen kypärät moottoripyöräilyyn
edit: omistan siis kumpaisenkin valmistajan tuotteet
Arai Signet ja Shoei XR1000
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota eivät raaka voima ja tietämättömyys kykenisi ratkaisemaan.
Suzuki GSX-1300R Hayabusa
Kawasaki ZZR1400
Tuo on vain tottumiskysymys. Irroittaminen vie ehkä 3 sekuntia ja kiinnitys 3-5 sekuntia.(Mirmuxin @ Syys. 10 2008,15:10) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Tuo on varmasti totta. Tarkoitin lähinnä, että olen aikanaan särkenyt muutaman kerran nuo sivujen peitelevyjen kynnet visiiriä irrottaessani (närvi menneet). Nyttemmin olen laittanut nuo levyt epoksilla kiinni. Ei mene närvit, eikä tarvitse peitelevyjä tilailla.(TeroT @ Syys. 10 2008,15:24) kirjoitti
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota eivät raaka voima ja tietämättömyys kykenisi ratkaisemaan.
Kawasaki ZZR1400
Uskoisin että kyseessä on ollut väärä tekniikka. Nuo kun irtoaa kevyesti oikealla tekniikalla. Lika mekanismissa tosin jäykistää tuon mekanismin. Kannattaa käydä paikallisella jälleenmyyjällä niin putsaavat mekanismin ja säätävät tarvittaessa visiirin tiiviyden. Tuohon säätöön tarvitaan erillinen siihen tarkoitettu peitelevy.(Mirmuxin @ Syys. 10 2008,15:58) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Sivulevyt kypärässä. Antiikkista.(TeroT @ Syys. 10 2008,16:10) kirjoitti
Kyllähän nuo vaikuttaa aika paljon vaikeemmalta irrottaa kuin suurimmassa osassa kypäriä joissa tuotakin on jopa kehitetty eteenpäin.
~SV1000N~
Pikemminkin tekniikan täydellinen puuttuminen(TeroT @ Syys. 10 2008,16:10) kirjoitti
Oli miten oli, mutta lopputulemana totean toistamiseen että Arai tekee mielestäni laadukkaamman päähineen tähän käyttötarkoitukseen (olivat sitten peitelevyjen kynnet naurettavaa tekoa tai eivät, hinnalla niitä ei ole kuitenkaan pilattu jos sattuvat särkymään).
Hae siis hyvä ihminen Arai.
Kawasaki ZZR1400
Se systeemi on tehty turvallisuusnäkökulmasta eikä muodikkuutta ajatellen. Sun logiikalla tupla-D hihnalukkokin on antiikkinen.(baritoni @ Syys. 10 2008,16:19) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Jeps, molemmat ruukut kävin koesovittamassa. Molemmat on kevyitä, istuvuudessa Arai meni pikkasen Shoein ohi. Luulen kallistuvani Araihin. Kiitokset vastauksista. Helpottaa pohtimista kun on mielipiteitä puolesta ja vastaan.
OT:(Mirmuxin @ Syys. 10 2008,17:16) kirjoitti
Tää on jännä homma että minkään muun merkin "vannoutuneita merkkiuskollisia käyttäjiä" ei oikein löydy mutta moni motoristi on täysin naimisissa sen arainsa kanssa ja muuta ei huolita koska arai vaan nyt on arai !?!?
eli vaikkei siinä araissa visiirimekanismi toimisikaan niin se on silti PARAS?? *
ei herneitä! mua vaan naurattaa tällanen!
ja aiheesta vielä sen verran että se että kypärä joka sopii hyvin päähän suojaa päätä paljon enemmän kun ne TM testipisteet siinä epäsopivassa kypärässä! jos arai sopii niin sellasta sitte!
GSXR-1000 Limited
Parasta on helppo kehua!(Tohtori R @ Syys. 10 2008,23:43) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
En oikein ymmärrä miten nuo sivulevyt parantavat turvallisuutta, mutta sulla on varmaan tuosta jonkinlaista testiä tms todisteeksi?(TeroT @ Syys. 10 2008,17:41) kirjoitti
Ja mitä tulee tuplaDeehen niin siinä on se ero että se toimii.
Juuri kävin muuten kokeilemassa eri kypäriä ihan ostoaikeissa niin vaikka Arai olikin tosi mukava päähän niin jotenkin ei muuten vakuuttanut. Mut tää on tietty vaan mun mielipide.
~SV1000N~
Ei pysty käsittämään vaihtamisen vaikeutta.(killa @ Syys. 10 2008,16:48) kirjoitti
Ensimmäistä kertaa vaihdoin visiirin salaman nopeasti alle puoli sekuntia.
SUZUKI B-KING
Onhan se Arain systeemi syvältä verrattuna Shoein mekanismiin. Ota toki videokuvaa juutuubiiin tosta puolen sekunnin vaihdosta.(AF-1 @ Syys. 11 2008,10:23) kirjoitti
ZX-10R
Nykyään käytössä kolmatta vuotta Arai Condor, ja ihan ok kypärähän tuo. Istuu hyvin päähän, ja on kohtalaisen hiljainen. Sivulevyt on kyllä hankalat; itsellä hajosi toinen kaupunkivauhdissa, visiiriä avatessa sanoi sivulevy sopimuksen irti ja päätti muuttaa pöpelikköön. Onneksi oli jeesusteippiä mukana että sain paikattua. Uudet sivulevyt ei kyllä paljoa maksaneet ja vaihto oli helppo.
Aiemmin ollut käytössä Shoein Z-one ja ihan ok oli sekin. Vähän melukkaampi kuin Arai, mutta päässä yhtä hyvä ja visiirinvaihto helppoa. Meni kolarin yhteydessä aikanaan lunariin ja Arai tuli tilalle.
Miellyttävin ja hiljaisin kypärä jota olen testannut on vaimokkeen X-lite 801R (ei siis RR josta ei tietoa). Tuo on Araihin ja Shoeihin verrattuna naurettavan hiljainen ja kevyt, ja hinnassa ei ole merkkilisää. Sellasen hommaan itsekin, jos niitä vielä jostain saa, kunhan nyt oon tiputellut Araita vielä pari vuotta lisää.
Toisaalta mielipideasioita nämä, lisäksi vaikuttaa kypäärään kaikki henkilökohtaiset ja pyörän ominaisuudet.
Osta sellainen mikä tuntuu hyvältä.
Tulin, näin, koitin
Kuten jo yllä mainitsin niin jos hiljaista pottaa haet niin arai ei ole sua varten, ainakaan vakiona. Hyvä potta muuten.
Kawasaki Z750 ABS -08 (musta)
"Joka pieremättä kusee se naimatta elää"
Hyviä molemmat ja myös äänekkäitä molemmat (itse kyllä sanoisin, että kaikkien kypäröiden kanssa ne tulpat päähän, myös sööpertin).. eli pään muoto tässä on se ratkaiseva tekijä. Kumpi istuu siis paremmin päähän, helppoa eikö *
Tuonne "kypärä" threadiin postitin hyvän linkin kypäristä, linkin takana on myös juttua juuri tuosta pään muodosta ja mikä merkki tekee minkäkin muotoiselle päälle hyvin istuvia ruukkuja.
- P
Edit: se on mielestäni ikävää, että joidenkin tuntuu olevan ihan pakko saada (ilmeisesti noi brändit on oikeasti hyvin rakennettu) Shoei tai Arai, vaikkei kyseiset merkit istu pollaan hyvin sitten millään.. muitakin hyviä merkkejä & malleja on paljon markkinoilla. Tällä en siis tarkoittanut nyt ketjun aloittajaa, vaan ihan yleistä höpötystä heitän.
Jos luonto antaa periksi harkita muutakin kun Araita ja Shoeita, niin BMW:ltä tuli tälle vuodelle uusi malli Sport Helmet. Mistä lie nimen tempaisseet, mutta melutason pitäisi olla hyvinkin kohdallaan. Kaulahihnan kiristys/lukitusmekanismi on kätevä: hihnan viimeiset 10 cm on kuin überpaksu nippuside ja kiristetään samalla tavalla ilman mitään erityistä lukkoa. Joo, sen saa myös auki. All Right näkyy noita nykyään kauppaavan.
1000
Shoei on selvästi hiljaisempi.
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
En mää tiedä. Mä olen vaan markkinoiden uhri ja kun halvalla sain niin ostin.(baritoni @ Syys. 11 2008,09:53) kirjoitti
![]()
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Itsekkin heinäkuussa kypärän ja siinä sivussa pyörän pitkästä aikaa hankkineena suosittelen rohkeasti kokeilemaan merkkejä ja malleja siinä hintahaarukassa mikä omalle kukkarolle sopii.
Mutta pääasia kai lienee että kypärä näyttää helvetin hyvältä.
Jos se vielä sopii omaan päähän, se lienee jo hifistelyä.
En väitä etteikö kyseiset potat olisi, mutta oma valintani päätyi muualle. Itse päädyin Suomyn kypärään ja kokeilin läpi myös X-litet, AGV:t, Nolanit, Schubertit jne.
Chaseriä kyllä itsekkin pidin toisena varteenotettavana vaihtoehtona.
Hiljaisimpia nämä Suomyt, ainakaan Extreme eivät myöskään ole, sen sanoi myyjä suoraan kun kävin kokeilemassa. Ja se on todettu nyt itsekkin. Tulpat on vedettävä korviin pidemmillä matkoilla.
Samoin kyseistä mallia tehdään 3 eri kuorikoolla, niin ei tarvinnut ottaa ns. painumisvaraa koska pehmusteet ei paksuja ole. Myyjällä oli omakohtaista kokemusta ja osasi neuvoa.
Mutta tuuletus toimii ja sen olen nyt itsekkin kokenut. Samoin kyseinen mallin on kevyt jota pidin itse tärkeänä hankintakriteerinä.
Ei muuta kuin onnea valintaa.
Rahalla saa ja mopolla pääsee...