Paskapuhetta ettei sais. Ja kun muutoskatsastaa rengas- ja vannekoon niin siitä saa papereihin merkinnän ja koko swappi on täysin ookoo. Matalaprofiiliset renkaat ja helvetin leveellä vanteella, nää on sit juttu erikseen, eräs lahtelainen choppermies harrasti näitä aikoinaan 90-luvulla, showlaitteita, mutta tää myös ajoi niillä.
Mutta tommonen 15" 155/70 tai 60 sarjalainen, sopivilla paineilla jäykkäperässä on ihan mainio rengas. Eikä tartte joka kesä vaihtaa, välttämättä. Näitä on omassa perheessä ollu, ja tallikaverilla on vähän pidemmässä jäykkäperässä auton nakki takana, eikä tuo sitä oo tuoreemman dynan jälkeen huonoksi haukkunut. Ulkonäkökulmasta tarkasteltuna todella mainion näkönen rengas tommosessa 90-luvun tyylin "chopperissa".
Väitän että jäykkäperä järjen kanssa valitulla autonrenkaalla on parempi ajaa kuin mikätahansa leveeperä yli 300:lla takapallolla kun kummassakin on 3 tuumanen kapea eturengas. Väittämäni perustuu ihan puhtaasti omaan kokemukseen tämmösillä laitteilla. Lisäksi väitän että näiden laitteiden ajo-ominaisuuksia ei ehkä kannata verrata mihinkään ärräpyörään jolla ajetaan kuuttasataa radalla, niinkuin mcmies tuossa aiemmin totesikin.
Tyyli ennen tarkoitusta.
Kuten tuossa aikaisemmin vastasinkin, asetustekstiä lainaten. Ei auton renkaan käytölle ole mitään lakiperusteista estettä. Korkeintaan muutoskatsastuksessa tarkistetaan että mopo kääntyykin vielä sillä auton kumilla. Ei siinä sen ihmeempää.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
tää menee samaan kategoriaan ku laitetaan prätkään öljyä purkista missä on rekan kuva vaikka olis ihan prätkän kuvallakin varustetua myynissä.
zzr1400
Jep, miksi maksaa vaikkapa brandista 30 e kun vastaavan voi saada kolmella eurolla. Esimerkkinä ducatin öljyfiltteri ducatipakkauksessa 35e, varaosamaailmasta sama filtteri Frammin paketissa 4e. Ai niin, rättisitikan suodatin käy ducatiin. Toki jengi saa tehä rahoillaan mitä vaan, mutta useimmiten nuo tehtaan sanelemat rajalliset vaihtoehdot, saati tehtaan alkuperäiset osat on sitä pakkopullaa, tyylitöntä paskaa useimmiten ylihinnalla, jota asiakkaat velvoitetaan ostamaan omaan prätkäänsä.
Mulla on pyörässä aftermarket-kärkisytytys, ladan konkka ja kuplan puola. Miksi? Osat halvempia ja löytyy joka kylästä. Elektroninen syttyjärjestelmä kun pimahtaa niin sitä et korjaa ihan joka kylässä. Odotat pahimmillaan pari kuukautta huoltosesongin aikana alkuperäistä osaa jostain meren takaa, ja maksaa tuntiveloituksen kanssa maltaita. Mikäs siinä jos fyrkkaa on, mää tiiän paljon parempaa käyttöä rahoilleni, joten käytän hieman vaivaa siihen että selviän halvemmilla ratkaisuilla.
Mainittakoon tuosta autonrenkaasta, niitäkin saa vaikka ilmasiks jos reissussa ollessa sattuu tarviimaan.Sitäpaitsi kierrätys on pop.
![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
HähäViittaat varmaan siihenniin! Kysehän ei ole pätkääkään samasta asiasta; mopon rengas on teknisesti pyöreäprofiilinen jotta mopo kääntyy, autonrenkaan profiili ei ole teknisesti pyöreä vaan neliö. Siinäniin taas on tarvittavat tekniset luokitukset mopoon ja bensakoneeseen vaikka kuva onkin väärä (lähde: sellaisen suzuki ja yamaha -moottoripyörän ohjekirja joka ei vaadi öljyltä muita luokituksia).
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Autonrenkaan voi myös pinnoittaa uudestaan jos se sattuu kulumaan loppuun. Ilmaisia pintoja voi kerätä moottoriteiden pientareilta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
jos heittäis löylyä tähän vanhaan juttuunmitäs ajatuksia herättää et gold wing kuskit käyttää noita run flät kumeja siis reunavahvistettuja?
. eikös se lisää turvallisuutta kun se perse ei renkaan äkillisen tyhjenemisen seurauksena tipahda 10 cm ja muutenkin kyseisen haaverin sattuessa mp on vakaampi run flätty auton renkaalla
Tosimies ei kumia tarvitse että saa homman hoidetuksi.![]()
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
niin mut kuppastahanse on pelkällä vanteella vedellä
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Itse en ole kokeillut mutta toissa kesänä Furka-Passille mennessä saavutin risteyksessä pariskunnan, rouvalla Ducati monster, se isompi(tarkemmin en tiedä) ja herralla hd mallia 'Hildo', jos tiedätte mitä tarkoitan, takanakki oli autosta arviolta 165/65/15. Itsellä raskaasti lastattu gs bmw ja tarakkaharakka. Kiihdytin lähdössä eteen kun aattelin ettei... No, ensin meni ohi hd ja hetken päästä Ducati ja sinne män näkymättömiin...
Do you have premonitions of déjà vu?
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
-- lainaus alkaa
Mulla on pyörässä aftermarket-kärkisytytys, ladan konkka ja kuplan puola.
--lainaus loppuu
Tuo auton puola ei välttämättä pysty hyvään kipinään suurilla kierrosluvuilla, varsinkin noissa kärkijärjestelmissä. Hyvin pystyy noita halvempia osia käyttämään mutta ihan aina se ei onnistu. Elektroniikassa tuo on ihan tavallista mutta silti pitää aina huomioida olosuhteet (elkoissakin on eroja, ESR nyt ainakin). Oli mullakin aikanaan GT380:ssa auton puola keskimmäiselle pytylle kun alkuperäinen olisi maksanut 10x enemmän. Paikoillaan se pysyi kuminauhavirityksellä (tästäkin on aikaan jo 30v).
Palataan aiheeseen. Mulla oli ostaessa brittipyörässä siihen
aikaan niin muodikas kuplan vanne ja 155 Michelin rengas
takana. Ihan hyvä se on ajaa. Sen renkaan pitäisi olla
hiukan pyöreä olkainen, en tiedä saako sellaisia enää.
Ja painetta aika vähän, siis jotain 1-1,5.
-eeko
tossa 240 leveissä 40 /18" on kanssa se ongelma et mp renkaissa loppuu kantavuudet 79 eli 437 kg kun auton rengaissa kantavuuksia löytyy 760kg