Kattokaa että sillä kusiaskuskilla kuka tykkimäkeen tulee ei ole crossi/moto/enska taustaa, kyykyllä "voi" pyörää taittaa kuskin alle ja pistää sisäkurvin jalka maassa, jos sen "taitaa". Kylmä ratamopo-kuskille tarkoittaa sitä, että kumi ei lämpiä, kadulla on lehtikeli tms. jolloin pidon vaihtelut aiheuttaa ajoneuvon hallinnan menetyksia helpommin (ei väistämättä vaan helpommin), kuin nelipyörävedolla.(JP_445 @ Syys. 20 2008,10:17) kirjoitti
Kävi alkuun niin että tarjosin kerran selkärangasta monoo maahan kun etupään pito heikkeni, huonompi pintaista pätkää (isoreikästä asfalttia hiekkaa) ajan seisaaltaan myös kyykyllä .. Tuskin tossa kuinkaan kävis mutta 50/60 että menee hupi Turvan piikkiin ja täytys moto-kenkää ainakin hankkia koitosta varten. On niin hyvä idea, että täytyy joskus kokeilla ja opetella. Talviajoonkin tulee tuo taito tarpeeseen!
Mut antaa poikain "unelman" elää.
/z
edit1: Sain kuningas idean, orgillahan on noita "kokoontumis"-ajoja, ainakin kun vakio lenkille mennessä kerran lähtö-aikaan hännille eksyin niin mentiin rauhallisesti, onneksi menivät sitten eri suuntaan suoremmalle tielle, mutta menkää sen porukan kanssa "viimenen essolla tarjoo kahvit"-kisoja vetämään?
edit2: on näköjään nissanistit nähneet monomaassa vetämisoptionkin, mutteivät usko kenenkään pystyvän ajamaan niin? Onko muita kuin moto-kuskeja ketkä on edes kokeilleet? Pitääkö tässä jokkis-kisakalustoksi ruveta motoa hommaamaan, tuskin se paljonkaan hitaampi mun käsissä on edes ratakierroksella kun mennään muutenkin hitaasti..
Kyllä tuo Misukan supermotard pitää kanssa ihan kivasti varsinkin softina. Ainut jos pukkaa sateen niin sitten on tilanne erikseen...(JP_445 @ Syys. 20 2008,08:17) kirjoitti
![]()
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
melko reikäpäistä tai unohdetaan sana 'melko' - tuolla man saarella tt:ssä. nuiden kuskien itsesuojeluvaisto on liki olematon. onkohan kukaan pysynyt millään nelipyöräisellä tai kilvissä olevalla autolla vastaamaan niiden kovimpien aikojen kierrosnopeuksiin koskaan? autollahan tuolta olisi jonkinlaiset mahdollisuudet selvitä jopa vain vakavasti vammautumalla kun tai jos lipsahtaa? prätkällä siellä on hyvin suuri mahdollisuus liittyä oikosääristen kerhoon ja saada 180 cm tai 240 cm multaa päällensä, ellei sitten tule siroteltavaksi tuhkana esim. radan maali- tai lähtöalueelle.
keskinopeudet man-saarella ovat joidenkin juutuupiviideoiden mukaan reilusti yli 130 mailia tunnissa ja kovimmat nopeudet on jo olleet yli 200 mph.
toki tuolla yleensä maaliin päästäkseen on ajettava tietynlaisella marginaalilla seinämiin ja prätkät ovat säädetyt pehmeämmiksi ja pitkäjoustoisemmiksi kuin nk. 'oikeilla' 'lällärikuskien' kuten rossin ym. ajamilla moottoriradoilla. joitakin man saaren tt-videoita katsottuani tuntuu, että joko nuo ovat hulluja reikäpäitä tai 'normaalit' moto gp kuskit vain tavallisia kyseenalaista helppoa kunniaa ja mainetta metsästäviä pelkureita, lälläreitä ja vässyköitä. tai sitten heillä on hieman paremmin kehittynyt itsesuojeluvaisto.
niin miten on, onko tuolla ajettu autolla täysiä? suljetulla radalla? nuo pomput saattavat asettaa nelipyöräiselle suuremman haasteen kuin prätkille. samoin tietysti monet melkoisen syherötkin pätkät. tosin kuskille se haastavuus ajamisessa on aina paljon suurempi prätkillä kuin turvasuojattuna auton kyydissä.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Jepulista. Eipä näy vetomiehiä sen enempiä kuin kurakuskejakaan, joten minä lähden, jos vain kelpaan?(app @ Syys. 20 2008,02:43) kirjoitti
Matti.
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Mikä auto noille "pyöräteille" edes mahtuis...(kawabata @ Syys. 20 2008,17:30) kirjoitti
Kyllä itsekin usein noita man-saaren pätkiä kauhulla katsellut. Se on vähättelyä sanoa että kuskit olisivat nopeita, reikäpäitä tai edes hulluja. Silkkaa itsemurhaa toi on... ja valitettavan usein ihan oikeasti.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
No huh huh. Että siis voi sitä Ahvenistolla noinkin ajaa.(Sepe @ Syys. 20 2008,09:05) kirjoitti
Tuossa kun vertailin omiin 20sekkaa hitaampiin videoihin, niin käännät kyllä tosi aikaisin sisään Tarun mutkan jälkeisiin vasureihin. Siinä on kyllä mulla harjoittelun paikka. Toinen juttu mikä pisti silmään, oli varikon mäki. Itse olen ollut siinä luulossa, että pitää ajaa katkoviivan ja rengasvallin väliin. Ei se siis taida olla nopein linja. Oli kyllä oikein rauhallista ja nopeaa ajoa.
![]()
Kyllähän se Isle of Man TT on aika ultimaalista hommaa siitä mitä tyo kyyti voi olla katupinnalla. Tosin ei ihan "keskiverto motoristi" noita kärjen keskinopeuksia vetele. Nöyräksi pistää tuollaista katsoessa.
Saattaisi muuten olla hieman lasikuitupölyä ilmassa jos tuonne lähtisi juustohöylillä mopoja nöyryyttämään... **Tosin meneehän nuo hullut niin korkealla ilmassa välillä, että eiköhän aina yhden supran yli onnistuisi vaikka hyppäämään jos ei tuolta pölyltä mitään näkisi. * *
Supermoto
Oliko Haaralan Timolla T500:n?(Ekku @ Syys. 20 2008,03:23) kirjoitti
Sen tiedän, että Timo ajeli 2000-luvun alussa SV650:llä 1.30 aikoja pilke silmäkulmassa - ei siis tainnut ihan täysillä edes päästellä. Ja jälkikasvu, Topi, ajoi 600cc MM-sarja Hondallaan 1.24-aikoja - ja sama juttu - ilman suurempia riskejä.
2001 kesällä ajoin vakio R6:lla Apparalla jotkut ylivuotiset, kisakuskin vanhat Michelinin Pilot Racet alla. Luulin olevani kovempikin kuski, mutta kun veteraani Partin Oki ajoi veteraani 450cc Hondallaan (muistaakseni) suolenkin syheröissä melkein ulkokautta ohi niin nöyränä tallustelin varikolla.
Eihän Oki kierrosajoissa pärjännyt kun ei se Honda kulkenut mihinkään, mutta kun näki millä - lähes paloletkusta tehdyillä - renkailla ja minkälaisilla jarruilla se ajeli niin iso respect Okia kohden!
Kellotin Okille muutaman kierroksen ja 1.34 aikoja meni useampia peräkkäin.
Siinä mallia nykykyykyillä ajaville.
Apparallahan on ollut kolme kesää oma ajanotto ja sieltä voinee tarkastella kuka on ajanut mitäkin viime vuosina. Itse olen todistanut perässä ajaen 1.24.5 kierrosajan 2006 kesällä radan ajanotolla. Itsellä ei itsesuojeluvaisto rajoittimena antanut ihan samaa aikaa...(kwaak636 @ Syys. 20 2008,20:18) kirjoitti
Väittäisin jonkin verran rataa kiertäneenä (Jukka-setää uhmaten) kuitenkin, että tuo Palttalan ajama Carrera cupin kierrosennätys lienee lähellä pyörien huippukierrosaikaa.
anteeksi jo alkuun että olen humalassa mutta kyllä ajamaan oppii muuallakin kuin radalla. Voisin kuvitella jotta samaa rataa vuodesta toiseen kiertäminen on kuin *ussis puhallettavaa barbaraa samassa asennossa(scuuba @ Syys. 19 2008,15:36) kirjoitti
Eli "radalla?" kommentit lienee vähän ylimielisiä IMO.
KTM
Niin oppiikin, jos ajaa samaa vauhtia kuin radalla. Tämä tosin onnistuu yleensä niin lyhyen ajan, ettei siinä ehdi kunnolla oppia.(zuha @ Syys. 20 2008,23:03) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tästähän saadaankin uus väittelyn aihe. Miljoona kilometriä maantiellä ajanut vs. tänä kesänä aloittanut uusmotoristi joka on käynyt ahkerasti ratapäivillä... Kumpi osaa?(vetomies @ Syys. 21 2008,08:32) kirjoitti
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Eipä tuosta kunnon väittelyä lohkeaisi; keskimäärin paremmin osaa ajaa kovaa se joka on ajanut enemmän kovaa; eli todennäköisemmin radalla paremmin pärjää sellainen joka on radalla ajanut. Liikennesilmää on taas keskimäärin enemmän sillä joka on enemmän ajanut (jos ei ole jo niin kyllästynyt näkemäänsä, että katselee tv:a ajaessaan).(wekkuli @ Syys. 21 2008,08:36) kirjoitti
[edit] tarkennetaan sen verran, ettei rata- tai eak-päivillä opi ajamaan kovaa, jos radalla ei aja kovaa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Radalla on kuitenkin helpompi opetella esim. täysjarrutusta. Jos yrität ajaa kovaa, tulee kierrosta kohti n. 10 täysjarrutusta, ja tapeeksi kun on toistoja, niin se menee selkäytimeen. Sitten yllättävissä tilanteissa sitä ei enää tarvitse ajatella, eikä silti vedä rengasta lukkoon. Liikenteessä jos alat jatkuvasti vetelmään liinoja kiinni, niin jossain vaiheessa sulla on auto hanurissa. Kallistamisessa sama juttu. Tiukkoja, yllättäviä tilanteita varten on hyvä olla selkäytimessä tieto ja taito siitä, että voi vielä kallistaa lisää, eikä pyörä lähde alta. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että et ulosmittaa sitä varaa jo edeltäkäsin(zuha @ Syys. 20 2008,23:03) kirjoitti
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Olen kyllä ollut siinä uskossa, että jotkut vetomiehet ajelee kovaa maanteilläkin.(vetomies @ Syys. 21 2008,08:46) kirjoitti
Noh, ehkä olen väärässä...
Olet väärässä; jos ajelee kadulla jatkuvasti siten, että marginaali pidon ja jarrumerkkien suhteen on muutaman prosentin luokkaa, päättyvät ajot yleensä jo ennen kuin rata alkaa olla tuttu(wekkuli @ Syys. 21 2008,12:35) kirjoitti
Tosin "kovaa" on suhteellinen käsite; kadulla ei tarvitse ajaa kuin 40% limitistä niin jo alkaa kyttiä kiinnostaa..
Ja radalla vedetään aina "muutaman prosentin marginaalilla"?(vetomies @ Syys. 21 2008,14:17) kirjoitti
Ainakin omasta mielestä.(wekkuli @ Syys. 21 2008,19:34) kirjoitti
Jonkun nopeemman mielestä ei mennä edes kovaa.
![]()
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Joo, mut jos osaa ja uskaltaa maantiellä esm jarruttaa pyörän pysähdyksiin niin että etupyörä on ajoittain lukossa ja takapyörä ilmassa, niin tuskin sieltä radalta enää kauheasti ekstratehoja jarruttamiseen löytää.
Monesti näistä jutuista tulee sellainen kuva että yksi rata-ajopäivä opettaa enemmän kuin 50 tuhatta kilometriä maantiellä. No voihan se ollakin jos ne 50tkm on ajettu pelkkää suoraa valtatietä... Mutta tehokkaan jarrutuksen ja vauhdikkaan mutka-ajon _voi_ opetella myös maantiellä kun vaan aika ja paikka on oikea. Ja silti voi jättää marginaalia enemmän kuin pari prosenttia.
Ja minä sinulle tähän vastasinkin jo tuonne dnsf:änkin puolelle... Mutta laitetaan nyt vielä tähänkin, niille ketkä eivät tuolla radalla ole koskaan ajanut. On vaan oikeasti niin likainen ja heikko rata, että katupyörällä tuolla "kovaa" ajaminen on lähes varma konttaaminen. Se että sinne sen supermoton radalle taluttaisi ei ole mitään voiton varmistamista, vaan tuolle radalle kuuluu ne supermotot, ei katupyörät. Itselläni ei motoa ole ja crossia tahi tota katu kilosta en edelleenkään tuolle radalle taluta.(app @ Syys. 20 2008,02:43) kirjoitti
Tuosta näkee hyvin kuinka likainen rata oikeasti on:
http://www.youtube.com/watch?v=DPjxAGhXhWM
Tämä ajettu siis tänä kesänä ihan sellaisena vapaa päivänä ja tuo rata oli sentään tuossa harjattu "puhtaaksi"
Noihin pariin edelliseen oppiiko rataa ajamaan tiellä tai pitääkö siellä mennä täys-stoppeja harjoittelemaan..
Tiellä ei opi ajamaan rataa.
Tai joku voi oppia minä en olisi oppinut sitäkään vähään kuin tähän saakka sen 3.000km aikana mitä olen radalla käynyt. Jos olisin tyytynyt nyt parissa vuodessa ~30.000km entisten joskus ajettujen ~40.000 lisäksi pelkästään tietä ajamaan niin rata osaaminen olisi edelleen täysi nolla. En myöskään usko 20.000 tai 200.000 kilometriä lisää tekevän sen suhteen muutosta vain radalla ajetut kilometrit lasketaan ja kehittävät radalla ajamista.
Ajan yllättävän usein edelleen monta settiä lähes täysin jarruttamatta muuten kuin moottorijarrulla. Kerran olen lähes täysjarrutuksen edellä menevän ryhmä yllättävän hitaan ja heidän jarrutus panikoinnin takia itsekin joutunut tekemään (en uskaltanut ladata ulkokauttakaan isolla nopeuserolla ohi, kun heidän linjat sinkoilivat miten sattuun. Saavutin reilulla erolla mutkassa ja olin jo itse avaamassa, kun yks kaks rävähtää kolme jarruvaloa päin näköä *). Muuten yleensä jarruttaessakin pyrin kevyeen ja pehmeään progressiiviseen jarrutuksen aloitukseen ja "päästöön". Miksi vain "pyrin"? Koska tämä on ylivoimaisesti heikoin osa-alueeni ja nopeat mutkat eritoten ja ne paranee vain vähentämällä ja myöhäistämällä jarruttamista (tuppaan asettelemaan sisäänmeno nopeutta todella hyvissä ajoin). Ratakierroksella en siis koskaan tee lähellekään täys-jarrutusta vaikka olisin tehnyt virheenkin, jolloin jarrutan yleensä vain pitkäksi ja silloinkin liikaa koska linja on menossa pieleen ja koetan palata paremmalle (oikealle) linjalle vähän turhankin nopeasti.
Täys stopit ja väistöt suositten harjottelemaan suljetulla alueella tai silloin kun rata esim. Appara on niitä varten varattu, en ratapäivinä.
/z
ps. noin siis itse toimin ja olen todennut, en koeta sanoa tai väitä olevani millään tavalla oikeassa..
Veikkaisin ett toi sama ennakkoluulo on niillä kuskeilla jotka päätyvät tilastoihin; kuolinsyynä "mopolla mutkasta ulos suistuminen". (Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni ko tapauksista harrasti myöskin rata-ajoa?)(wekkuli @ Syys. 21 2008,21:25) kirjoitti
Normi maantiellä suurimmaksi esteeksi edes lähelle limittiä pääsemiselle on itsesuojeluvaisto joka taas on riippuvainen hiekasta/sorasta tiellä, pimeistä mutkista, pihaliittymistä, yms.
Toki täysi reikäpää ei välitä kyseisistä tekijöistä ja voi opetella sen vauhdikkaan mutka-ajon maantiellä muutaman prosentin marginaalilla limittiin.
Ne ovat se poikkeus mikä vahvistaa säännön.
Ja kun eteen tulee sopiva mutka, niin hekin poistuvat tilastoihin. Tosin uusiahan aina syntyy, joten heidänkin vuosittainen kanta pysyy suht vakiona.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ja toiset löytää sen rajan radallakin useampaan kertaan ennenkuin oppivat pitämään kumipuolen alaspäin.(scuuba @ Syys. 21 2008,22:33) kirjoitti
![]()
Superbike #7
Jos tiellä ajokilometrit jotain merkkais, kai kaikki rata-autoluokat ja rallit olis sitten täynnä bussi/taksikuskeja?
No, onhan muutama rallikuski ollut jonkunsortin maanviljelijä, ilmeisesti traktorilla kyntäessä oppii vetämään ouninpohjaa täysiä.
Jeps. Radalla on se hyvä puoli että voi aika surutta vetää kovemmastakin vauhdista mutkasta ulos, ilman suurempia vahinkoja. Toisin kuin maantiellä, jossa kyseinen tapahtuma johtaa hyvin usein kuolemaan.(Nitrous @ Syys. 21 2008,22:51) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Täysjarrutukset ja täys-stoppiet erottaisin kyllä toisistaan. Enkä missään nimessä suosittele stoppien harjoittelua rata-ajoissa. Siellä kun on oletusarvona takaatulevalla, että jokaisen ajo jatkuu kovan jarrutuksen jälkeen reippaalla vaihdilla läpi mutkan.(zeromark @ Syys. 21 2008,21:48) kirjoitti
Mahdollisimman suuren hidastuvuuden aikaansaaminen vaikkapa Motoparkin paluusuoralla jostain 200:stä sadan alle ja sitten taitto mutkaan vastaa hyvinkin hirven väistötilannetta, jossa ensin puudutetaan vauhtia niin paljon kuin mahdollista ja lopuksi väistetään. Vauhti vaan on kovempi ja näin suorituskin vaikeampi. Sen kun tekee radalla kymmeniä-satoja-tuhansia kertoja lukitsematta jarruja, mutta lähes maksimihidastuvuudella, niin sitten äkkitilanteessa sen jarruvoiman säätö tulee luonnostaan enempi refleksinä kuin reagointina.
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Dodi. app:n kanssa viestiteltiin tuolla dnsf:än puolella ja kelpaan kuulemma ajelemaan, joten kiitoksia vain app:lle ja koko dnsf:n järkkäriporukalle kelpuutuksesta.(Vihdin Matti @ Syys. 20 2008,18:29) kirjoitti
Samoin mulle kerrottiin, että kaikki motskarimiehet ja naiset ovat luonnollisesti tervetulleita katselemaan meininkejä, joten tervetuloa!
Matti.
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
(Huru-ukko @ Syys. 22 2008,09:46) kirjoitti
Enpä hetkeekään epäillyt etteikö sitä stoppieta erottais. Toivon että mun hirvenväistö on vähän toisenlainen kuin 200 jarrutus 140-130 väistö 90-100 nopeudella, jos sellanen sattuu eteen.
En rata-kierroksella edes pyri mahdollisimman suureen saatika maksimi hidastuvuuteen. Päinvastoin pyrin omien taitojen rajoissa mahdollisimman jouhevaan ajoon. Hyvissä ajoin jo moottorilla nopeutta pois ja jarrumerkistä "säätöä" sisäänmenonopeuteen. Näin myös paaluusuoralla. Shikaanissa nopeus ei laske alle 90km/h, jopa joskus virkeinpinä hetkinä olen päässyt sen 100km/h (mittarinop.) läpi (ja kaksi kertaa olen ajanut hitaasti kanttarin yli 50-60km/h kun on mennyt pasmat sekaisin ja linja jäänyt loivaksi). Shikaanin linja on mennyt huonosti, jos mittarissa käy kasilla alkava. Tuolla 90-100km/h nopeudella siinä on vielä ns. ohituslinja ulostulossa. Mitähän se paluusuoran sisään-läpimeno nopeuden vois oikein kisa-nopeudella olla? Paluusuoran tulen yleensä 2:lla max. 190-200km/h, kakkosella alkava vain, jos ehtii ja "viitsii" kolmosta polkea.
Edellinen siis koskee tilannetta, kun ei ajeta kilpaa. Kisatessa jarrutuksetkin on vietävä lähemmäs ja pidemmälle mutkaan ja syvemmälle sisään, läpimenot kovemmilla nopeuksilla ja jarruihin tullaan reilusti myöhemmin, mutta minä vaan sotken sillä tavalla rytmini, vaihdot - kaiken - ja ajamisesta tulee "repimistä". Sekin on itselleni valitettavan tuttua, heti kun keskittymiskyky vähänkin herpaantuu niin maltti on pois.
Edelliset sekä selittävät hitauttani kilpa-kuljettajiin verrattuna sekä antavat vähän kuvaa siitä miten rataa voi muuten vaan kiertää suhteellisen nopeasti rauhalliseen tahtiin vaikka kova yritys olisikin päällä.
/z