Kyllä mä lähden omalla autollani kokeilemaan prätkää vastaan samoilla säännöillä mitä topicin alkupäässä oli. Oon ihan tavallinen jamppa joka on joskus kokeillut kilpaa ajamista autolla ja omaan noin 15ke arvoisen auton joka on Suomen kilvissä. Auton viritysastetta voi verrata tehdasprätkään johon on laitettu slipari.
Luultavasti otan pleksiin mutta se ei ole pointti. Haluan tehdä sen tieteen nimissä.
Lyhyt on ihmisen muisti näköjään. Pitäisikö muuttaa sana kadulla sanaan liikenteessä, niin ei pääse saivartelemaan. Kyllähän formuloillakin ajetaan edelleen katuradoilla kilpaa jne. jne. plaa plaa.(Kerberos @ Syys. 10 2008,00:16) kirjoitti
Superbike #7
Nykyisin jo lehtien testikuskit ovat ajelleet vakiopyörillä noita Dähnen aikoja..(zpete @ Syys. 09 2008,21:15) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tämä on täysin totta. Itse Ringin muutaman kerran vuonna 2003 R1:llä kiertäneenä, en lähtisi siellä limittejä kyllä hakemaan. Kuolo korjaa hyvin suurella todennäköisyydellä, ja näin se on usein tehnytkin.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Syys. 09 2008,21:41) kirjoitti
Jos Ahvenisto on mopokuskille vaarallinen, niin Ringi on se vielä muutamaan potenssiin. Vauhditkin nousevat monessa paikassa jo tavan nenänkaivajalla yli 250km/h.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
Vastaus on tuohon selvä; ei niitä pyöri. Vaikka miten joku vänkäisi, että oma Skyline/Porsche/Corolla on nopeampi.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Syys. 09 2008,22:01) kirjoitti
Jos tuo Audi pystyy voittamaan SuperSaloon luokan -lähdön, niin on täysin selvää, että yksikään katuauto ainakaan Suomessa, ei siihen pysty. Ja vieläpä ko. kisan voittanut kuski oli puikoissa.
SuperSaloonissa taitaa olla nopeimmat koppiautot mitä Suomesta löytyy radalla. Lähes kaikissa myös jonkinlaiset siivet. Tällä kertaa nekään eivät auttaneet, vaikka vastassa oli jokkista ajava kaveri vakio 600cc:llä. Entäs tosiaan kun laitetaan vastaan vaikka Vehniäinen suhteessa yhtä rakennetulla pyörällä, kuin Audi on autopuolella.. Suomen Superbiketkin kun ovat vielä hyvin lähellä vakiopyöriä.. Ehkä se 10s vielä Jukan ajasta pois. Mutta kaippa siihenkin sitten jonkun fantasia-auto kuitenkin pystyy (jos olis rahaa, jos sen sais kilpiin, ja jos sellainen olis olemassa *).
Älä nyt nolaa taas itseäsi. Mainitsemissasi autoissa (ja autoissa yleensäkin) on huonompi aerodynamiikka, mutta enemmän tehoa kuin prätkissä.. Sen takia prätkät menevätkin huomattavasti pienemmällä teholla esim. sen todellisen 300km/h, n. 150hp renkaalla riittää siihen. Autoissa tarvitaan useimmiten 350-400hp, että 300km/h ylittyy, ja sitäkin joutuu kelaamaan _pitkään_.(scuuba @ Syys. 09 2008,22:44) kirjoitti
Legenda taitaa olla matkalla lainaamaan kaveriltaan sitä MotoGP-pyörää kun ei tule mitään vastinetta. Vai olisiko ajamassa sitä kuuluisaa tietä 1835? Vai mikä se oli...
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Omassa tapauksessa ei yhtään. Uusilla slickseillä olen ajanut viiime kesänä 1:29 korkea, tänä vuonna kisassa uusilla Supercorsilla (katulaillinen seosrengas) 1:29.4 ja nyt näytösajossa 1:28.1 puolikuntoisilla Supercorsilla. Eli tällä tasolla puhtaasti fiilis ratkaisee, pidon äärirajoilla mennään vain kun tehdään virheitä. Homman aloittaessani vuonna 2005 otin tavoitteekseni tiputtaa joka vuosi sekunnin kierrosajasta. Tavoitetta pidettiin naurettavana. Toisaalta otin tavoitteekseni salitreenin aloittaessani ja penkkitulokseni ollessa 50 kiloa, 10 kiloa lisää per vuosi. No, sekin kuulosti naurettavalta, mutta tällä hetkellä tuloksen pitäisi olla 270 kg ja siihen vielä puolimatkassa.(Nitrous @ Syys. 09 2008,21:57) kirjoitti
Toistaiseksi olen onnistunut keskimäärin tuossa. Joillakin radoilla jäi tänä vuonna uupumaan kymmenyksen omien sähläilyjen takia, joillakin (kuten Alastaro) se taas on mennyt heittämällä (kilpipyörällä 1:44, eka kisa 1:34, seuraavana vuonna 1:31 ja nyt 1:29). Motoparkissa kilpipyörällä 1:54, eka kisa 1:37 (2005), 2006 1:36, 2007 1:35 ja tämän vuoden tavoite olisi 1:34 joka tosin voi jäädä tällä treenimäärällä saavuttamattomaksi haaveeksi (pari ajopäivää ko radalla). Taito alkaa olemaan sillä tasolla, että ajoista saisi pois helposti radasta riippuen 2-4 sek, rajoittavin tekijä on itsesuojeluvaisto ja se vuosi vuodelta kasvaa suuremmaksi ja siksi tämä pelkkää harrastusta ja omalla mummotasolla ajelua. Tuo itsesuojeluvaisto selittää ehkä mykistävää osaamista enemmän sen, että 460 ratapäivää on pysytty pystyssä ja toisaalta sen, että sillä treenimäärällä ei tuon kummoisempia aikoja ajeta. Toisaalta jokaisesta ulosajosta, törmäyksestä jne. olen selvinnyt pystyssä kun taas aika moni kilpakumppani vastaavissa tilanteissa on keräillyt itseään ja pyöräänsä milloin mistäkin (vaatimaton kuin virtanen -hymiö)
SM-tasolla ei myöskään käytännössä eroja, koska kisat ovat lyhkäisiä (16 kierrosta). MM-tasolla vaikkapa Kallion ajamana ehkä sitten joku 0,1-0,2 sek/kierros kun kuviorenkaat vähän aiemmin alkavat kulumaan. Nämä pohjautuvat puhtaaseen mutuun ja SM- ja MM-sarjassa ajaneiden kavereiden kommentteihin, tutkimustietoa aiheesta minulla ei ole.
Sliksi on helpompi (lue halvempi) valmistaa, joten maksaa vähemmän. Kuviorengas taas on katulaillinen, joten sen voi myydä kohtuulliseen hintaan eteenpäin katukuskeille (50-150 euroa sarja kunnosta riippuen) joten siksi itse käytän kuviorenkaita kustannusteni minimoimiseksi. Omissa katupyörissäni (R1 vm -00 ja R1 vm -04) olen käyttänyt vuodesta 2001 alkaen pelkästään käytettyjä kisarenkaita ja toimivat vallan hyvin niissä olosuhteissa missä minä katupyörää käytän.
Sain juuri viestin herra Jalavalta, että tuosta koitoksesta löytyy kuin löytyykin video, katsomosta kuvattu. Joten varmaan lähipäivinä sitten moinen tulee jakoon ja siitä voi sitten vetää johtopäätöksiä ja kommentoida kummankin ajoa.
Jukka
Yamaha WRF450 vs Subaru WRX N ryhmäläinen
Eli ei se alusta ratkaise mitään....
Minkälaisella kalustolla olet liikkeellä? Viikonloppuna sitten vaan Motoparkkiin!(app @ Syys. 10 2008,00:35) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Aerodynamiikka on autoissa parempi, mutta sen unohdin että otsapinta-ala on huomattavasti suurempi joten lopputulos on sinänsä ihan sama, eli joo, ei se Skyline pärjää yli 200 nopeuksissakaan.(Tylyttäjä @ Syys. 10 2008,08:45) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mä voin tulla kanssa koittamaan, jos vaan saan vaimolta luvan. Autona BMW M5 E60. Ei oikeastaan ajokokemusta autolla radalla. Tavoiteaika ehkä 1.45, eli pyörällä se menee pakillakin.
Edittiä: Vaikka tuossa tehoa onkin, niin vanhana pyöräkuskina voin kertoa, että massa vie sitä ulkomutkaan ihan eri tavalla kuin pyörää. Myös laardin kiihdytys on aika haastavaa. Auto tulee haluttaessa sladissa pitkälle paluusuoran ylämäkeen, koska pito ei riitä kahdensuuntaiseen kiihtyvyyteen lukoista huolimatta. Jos joku haluaa tuollaisella oikeasti haastaa kunnon kyykkypyörän, niin onnea vaan. Pidon rajan ylitys on turvallisempaa kuin pyörällä, mutta se ei todellakaan tee autosta nopeaa.
Jarruihin voi mennä yllättävän myöhään, mutta se johtuu ennemmin hitaista loppuvauhdeista kuin hyvästä hidastuvuudesta. Takasuoran päähän kun haluaa 220 mittariin niin bussipysäkin röykky antaa jo kunnolla käsille.
- JAM Racing Team -
Nythän tämä keskustelu suorastaan nyyvähti kun Legendille tuli muita kiireitä. Olisikohan se tiellä 1835 pistämässä Speed Tripleä kisakuntoon tai säätämässä MotoGP-pyörää Motoparkkiin sopivaksi.(vetomies @ Syys. 10 2008,09:20) kirjoitti
Ehkä tämä keskustelu saa uudet ulottuvuudet illalla kun saadaan se yleisön kuvaama videopätkä Youtubeen. Siitä sitten uudet väännöt ja spekuloinnit.
Aika monella toisaalta tuntuu olevan sellaista varmaa tietoa vaikka omakohtaiset kokemukset puuttuvatkin ja googletuskaan ei aina onnistu saati sen perusteella tehtävät laskutoimitukset. Spekuloinnit ovat täysin turhia jos toinen on ajanut ruuhkassa vuonna 1994 ja toinen taas tyhjällä radalla vuonna 2008. Olosuhteet voivat jo saman päivän sisällä muuttua ja muuttaa tilannetta. Selkein se on kun on samana päivänä ja samaan aikaan radalla.
Minä kokeilin ja tulos tältä osin selvillä. Kuinka moni muu on kokeillut ja löytyisikö aiheesta jotain dataa? Siis ei mitään autolehden järjestämää muka -kisaa vaan sellainen missä itse on ajanut joko autolla pyörää vastaan tai toisin päin. Ja nämä kaupalliseen tarkoitukseen teinipojille tähdätyt haamuratsastaja -videot voidaan myöskin unohtaa.
Jukka
Muotokerroin on usein autossa parempi, ei aerodynamiikka. Aerodynaaminen tehokkuus on muotokerroin kertaa otsapinta-ala.(scuuba @ Syys. 10 2008,09:57) kirjoitti
Auton aerodynamiikka on selkeästi huonompi. Esim. Bugatti Veyronissa muistaakseni 145% huonompi kuin vakiossa wanhassa Busassa, näistä kun löytyi arvot.
Olet muuten oikeassa, mutta minä en tuossa kirjoita mitään tuotantoautoista, vaan "autosta". Autojen enkkahan on jossain kuuden minuutin (6:11?) tienoilla.(Nitrous @ Syys. 09 2008,22:05) kirjoitti
No tuo nyt ei varmaankaan liity mitenkään siihen iänikuiseen vääntöön, että onko MP vai auto nopeampi, jos nyt otetaan niitä vehkeitä millä ajellaan kadulla. Ainakaan meikäläinen ei ole koskaan nähnyt kadulla _yhtäkään_ nopeampaa ratalaitetta, kuin tuo Jukan voittama Audi, se on varma.(zpete @ Syys. 10 2008,10:44) kirjoitti
Olen ajanut kadulla kisaa autoja vastaan muutamia kertoja. Sekä kiihdytyksiä ja muutaman kerran jopa mutkatietä. *Kerran ajoin lyhyen "kisan" Porsche Carrera 4:sta vastaan kadulla, mutta eipä sen sen nopeammalta tuntunut kuin normaali perheauto prätkäkuskin näkökulmasta, samaan tapaan jäi peiliin pisteeksi. Muitakin "nopeita" autoja vastaan olen kokeillut, mutta samaan tapaan ne ovat päättyneet.
Toki jos joku tulee vaikkapa C-ryhmän Porschella tai F1:llä "lossitiellä" vastaan, niin prätkäkuskille tulee tukalat paikat *
Mistähän toi tosiaan johtuu että vakioautolla on ajettu ringillä 30s nopeampaa kuin millään kaksipyöräisellä ?
ZX-10R
Legendi on hävinnyt.
Mikä nyt eteen? Mulla on HYVÄ ehdotus!
Voidaan tulkita, että Legendi poistuessaan on antanut avoimen valtakirjan kaikille. Mä voisin kyllä lähteä tuuraamaan legendiä. Simuloisin siis Legendin ajot, vai pitäiskö sanoa, että suorastaan emuloisin Legendiä.
En ole tietääkseni ajanu tietä 1835, mutta mä oon vetäny muutakin kun rekee...
Tässä ei sitte ollut uhon häivääkään, mutta ratkaisu PITÄÄ LÖYTÄÄ, että tähänkin keskusteluun saadaan kunnon päätös.
Ps. Javaa en ala koodaamaan!
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Eikös tuossa joku uusi kaveri juuri tarjoutunut autolla kokeilemaan?(Anatooli @ Syys. 10 2008,11:22) kirjoitti
Jos ei autoajelu onnistu, ja saatte sen motoGP-pyörän paikalle, voin tulla ajamaan (pitää olla tämän vuotinen pyörä, ja ette saa olla homoja).
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Varmaankin ihan siitä mitä täällä on mainittu; kukaan täysjärkinen prätkäkuski ei lähde tuonne rajojaan hakemaan.(KnightOfNi @ Syys. 10 2008,11:17) kirjoitti
Mutta prätkien kehitystä kuvannee hyvin se, että nykyisin lehtien testikuskit ajaa about samoja aikoja vakiopyörillä, kun asiaan vihkiytynyt kisakuski (Dähne) tosissaan vuonna 1993.
"voin tulla ajamaan (pitää olla tämän vuotinen pyörä, ja ette saa olla homoja). "
Onks tää joku HETEROIDEN moottoripyöräpalsta? Vähän suvaitsevaisuutta Vetomies! Oletko muuten koskaan teoretisoinut, että jos ryhtyisit Bi-seksuaaliksi, mahdollisuutesi kasvaisivat SETA prosenttia?
Mulle käy se Legendille ehdotettu RYkkönen.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Ja toinen juttu on tosiaan se, että prätkien ennätys on 15vuoden, ja autojen ennätys parin viikon takaa. Katsopa kuinka kovaa vakioautot on menny -90-luvun puolessa välissä.(Tylyttäjä @ Syys. 10 2008,11:48) kirjoitti
Zpete: Sori juu, laskettiin eri arvoilla. Tosin toi radical auto on aika kaukana tuotantopeleistä, ilmeisesti jonkinlainen maaefekti+siipi. Kerran radical-kilpuria kokeilleena voin kyllä myöntää, että on vähän pirun nopea laitos mutkissa, mutta ei kovin kaksinen kiihtymään pyöriin verrattuna.
Haluisin kyllä nähdä kuinka tuolla ylitetään hidastetöyssy.![]()
Superbike #7
Itsekki olen seurannut tätä keskustelua alusta lähtien ja kuinka juttu onkin lähtenyt sivuraiteille. No mielenkiintoista on ollut seurata kyllä "katuhaukan" uhoa kuinka nopee olisi radalla ja kuinka helppoa se sekunttien napsiminen on kierroksista. Ois vain kiva ollut nähdä/kokea nettiuhoojan nolaaminen tuolla tosi maailmassa...
R6R räärääpyörä
Vähän tuntuu kummalliselta toi selitys. Kyllähän maailmasta reikäpäisiä kuskeja löytyy. Onhan sitä olemassa Isle of Man - ajotkin, joka on varmaan vielä vaarallisempaa touhua. Eikä tässä kannata mitään historiaa alkaa tuijottamaan mitä on ollut tai ei ole ollut 15 vuotta sitten.(Nitrous @ Syys. 10 2008,11:55) kirjoitti
En millään lailla väitä mitään, ihmettelen vaan tuota asiaa.
EDIT: Epävirallisesti on näköjään ajettu pyörällä 7:21 lyhempää versiota. Tohon se 30s lisää niin ollaan taas siellä 7:50 tasolla.
ZX-10R
Mikä oli se paras aikasi?(scuuba @ Syys. 09 2008,22:05) kirjoitti
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Jäi vielä mainitsematta, jos et aiemmasta keskustelusta huomannut, että pyörillä ei pääsee ajamaan tyhjillä testipäivillä kuten autot, vaan nykyiset ajat on kellotettu turistien seassa ajelemalla.(KnightOfNi @ Syys. 10 2008,12:02) kirjoitti
Superbike #7
Tosi juttu. Vuonna -04 kiersin 9-Kawalla kolme kieppiä ja vieläkin nousee hiki pintaan, kun sitä muistelee. Kolmas kierros oli vaarallisin, kun luuli jo muistavansa mitä pimeen jälkeen tulee, mutta ei sitten muistanutkaan. Ja vauhdit, joissa mahdolliset virheet tulee, on vähän toista kuin Ahvenistolla. Vaatis varmaan jonkun sata kierrosta, ennenkuin vois suht turvallisesti vetää omaa kovaa.(Tylyttäjä @ Syys. 10 2008,08:32) kirjoitti
Mutta hieno kokemus
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Kyllä Ringille joku britti- tai irkkukuski lähtee vetämään tosissaan kun sopivasti lämmittää. Ajeleehan pojat Irlannin RR-sarjaa (kadulla), käyvät muissakin kisoissa kuten Macao. Samanlaista armcoa sielläkin on kuin Ringillä ja ihan kadun varressa. Taitaa vaan esteenä olla nuo Ringin säännöt nykyisin, joita oli aiemmin mainittu.
Tuli mieleen tuosta Skylinesta, että Top Gearissa oli juttu Porsche Cayenne Turbosta ja siinä mainittiin, että Stuttgartin SUV-laivalla oli ajettu kovempi aika Ringillä kuin mm. Skylinella (ei tämä uusin GT-R).
Koska saadaan ne Jukan mainitsemat Youtube-videot?
Mikä on itse kunkin mielestä vakioauto? Naapurin Opel Corsa, Nissan Primera, Audi A4, BMW 525i, Renault Megane R26.R, Ferrari F430 F1 tai Ford GT40?(KnightOfNi @ Syys. 10 2008,11:17) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
No puhutaan nyt ihan sarjatuotantoautoista. Esim. vakio Corvetella ajettu 7:26 täysin normirenkailla.(NOx @ Syys. 10 2008,12:33) kirjoitti
ZX-10R