Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 40:sta
  1. #1
    Tyttelin CBR1000F:ä on alkanut tyhjentämään akkua itsekseen kun on parkissa.

    Juhannuksen jälkeen oltiin viikko lentolomalla (anteeksi ettei oltu pyörillä * ) ja lomaviikon jälkeen pari vuotta vanha "Jasa" ei inahtanutkaan.. ei edes merkkivalot palaneet, eikä sen enempää enää ottanut edes latausta vastaan. Aattelin että akku oli vain tullut tiensä päähän, vaikka hiukan epäilytti, että noin äkkiä menisi ja noin totaalisesti pimeeksi.

    Eikun akkukauppaan ja uusi akku satulan alle. Nyt taas tytyllä oli 4 päivää ajamatta ja reilu 2kk vanha akku tyhjä. Nyt tosin jaksoi vielä pyörittää starttia hieman muttei lähtenyt käyntiin kuin tönäsemällä. Jo parinkymmenen kilometrin jälkeen oli akku latautunut niin paljon että lähti startista käyntiin. Eli laturi toimii ja akku ottaa latausta vastaan hyvin, mutta mikä hemmetti syö akkua silloin kun virta on pois päältä *

    Mahdollisesti jossain joku pieni "vuoto", mutta mistä ja miten lähtisi etsimään moista vuotoa kun oikosulkuunkaan en usko sillä pyörän sähkölaitteet ja pyörä muutenkin toimii moitteetta.
    Honda CBR1100XX
  2. #2
    Virtamittari akun kaapeliin ja sulakkeita ym. irrottamalla selvittää minne virta menee vai meneekö ollenkaan. Sähkökaavio auttaisi selvitystä.
    Lataus kannattaa sitten mitata volttimittarilla akun navoista.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  3. #3
    Usein syyksi paljastuu joku ajattelematon oma viritys. Onko sähkölaitteisiin tehty mitään muutoksia? Jos on, niin vois vaikka veikata, että joku rele siellä on virrallisena koko ajan ja tyhjentää akun.

    Ota miinuskaapeli irti ja räpsyttele sitä napaan. Jos tulee pienintäkään kipinää, niin joku silellä virtaa vie. Sitte sulakkeita irrotttamalla eliminoit vikamahdollisuuksia. Ja jos se olis tuo em. relejuttu, niin sen jopa kuulee.. Ampeerimittari akkupiuhan väliin on tietysti vielä parempi konsti.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  4. #4
    Lainaa kirjoitti
    Usein syyksi paljastuu joku ajattelematon oma viritys. Onko sähkölaitteisiin tehty mitään muutoksia? Jos on, niin vois vaikka veikata, että joku rele siellä on virrallisena koko ajan ja tyhjentää akun.

    Ota miinuskaapeli irti ja räpsyttele sitä napaan. Jos tulee pienintäkään kipinää, niin joku silellä virtaa vie. Sitte sulakkeita irrotttamalla eliminoit vikamahdollisuuksia. Ja jos se olis tuo em. relejuttu, niin sen jopa kuulee.. Ampeerimittari akkupiuhan väliin on tietysti vielä parempi konsti.

    No eipä ole omia virityksiä muita (edellisen omistajan) kuin tupakansytkäri ulostulo katteen sisäpuolella ja joka on tullut suoraan akulta, mutta sekin on ollut irti jo monta vuotta, joten se ei ainakaan aiheuta ongelmaa.

    Mutta jos tuo, kuten mainitsit, akun miinusnavan johto irti ja sillä sivelemään miinusnapaa ja sulakkeita irti, auttaa niin tuohan on jo oiva jokamiehen tapa alkaa haarukoimaan, että mistä suunnasta alkaa hakemaan vikaa. Täytynee kuitenkin ottaa töistä mittarikin kotio lisäksi jos vaikka ymmärtäisi jotain noista sähköpiirrustuksista.
    Honda CBR1100XX
  5. #5
    Lainaa (CebariTonni @ Syys. 08 2008,13:32) kirjoitti
    Mutta jos tuo, kuten mainitsit, akun miinusnavan johto irti ja sillä sivelemään miinusnapaa ja sulakkeita irti, auttaa niin tuohan on jo oiva jokamiehen tapa alkaa haarukoimaan, että mistä suunnasta alkaa hakemaan vikaa.
    Tuo kaapelin räpsääminen on myös jokamiehen tapa rikkoa tasasuuntaaja ja/tai CDI-boksi tai mitä elektroniikkaa siinä pyörässä sattuukaan olemaan.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  6. #6
    Lainaa kirjoitti
    Mutta jos tuo, kuten mainitsit, akun miinusnavan johto irti ja sillä sivelemään miinusnapaa ja sulakkeita irti, auttaa niin tuohan on jo oiva jokamiehen tapa alkaa haarukoimaan, että mistä suunnasta alkaa hakemaan vikaa.
    Lainaa kirjoitti
    Tuo kaapelin räpsääminen on myös jokamiehen tapa rikkoa tasasuuntaaja ja/tai CDI-boksi tai mitä elektroniikkaa siinä pyörässä sattuukaan olemaan.
    Ai jaa... jospa sitten vaan tyytyisi tuohon pelkkään mittariin, vaikka aikamoista hakuammuntaa se taitaa silleen olla
    Honda CBR1100XX
  7. #7
    Lainaa (sefo @ Syys. 08 2008,14:05) kirjoitti
    Tuo kaapelin räpsääminen on myös jokamiehen tapa rikkoa tasasuuntaaja ja/tai CDI-boksi tai mitä elektroniikkaa siinä pyörässä sattuukaan olemaan.
    Jaa.. Miten siinä mikään rikki menisi..? Vallankin kun sytytysvirta ei tietenkään tässä testissä ole päällä. Eikä mikään muukaan virrankuluttaja (kello, radio tms.)
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  8. #8
    Ideaalitapauksessa ei varmaan olekkaan haittaa, mutta alkuper. postauksen perusteella joku siellä ehkä vie virtaa josta taas tulee riski induktanssien aikaansaamasta jännitepiikistä virtaa katkottaessa.
    Itseinduktio:
    http://www.helsinki.fi/kasv/okl/luonti/e422.html

    Mittarin käyttö on riskitöntä ja saat faktaa virran suuruudesta. Räpsimällä johtoa voit vain arvailla virran suuruutta.



    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  9. #9
    ettei nyt olis se LATAUSSÄÄDIN sökönä... eli toimii ajettaessa normaalin olosesti mutta parkissa sen sisänen "trankku" vuotaakin vähän ja tyhjentää akun!?

    ensin tietenkin mittaa akun navan välistä että kulkeeko virtaa vai ei jos kulkee niin sit kannattaa varmaan tollasta tarkistaa...
    GSXR-1000 Limited
  10. #10
    Mulla -05 Kawassa samaa vaivaa. Kun laitan virtamittarin akun miinusnavan ja irrallaan olevan johdon väliin, ajonestolaite katkoo kaikki virrat. Sekunnin näkyy kulkevan pieni virta mutta sitten virta tippuu nollaan. Onko vinkkejä vuotovirran selvitykseen ajonestolaitteen ohi?
  11. #11
    Lainaa (CebariTonni @ Syys. 07 2008,19:37) kirjoitti
    Tyttelin CBR1000F:ä on alkanut tyhjentämään akkua itsekseen kun on parkissa.

    Juhannuksen jälkeen oltiin viikko lentolomalla (anteeksi ettei oltu pyörillä * ) ja lomaviikon jälkeen pari vuotta vanha "Jasa" ei inahtanutkaan.. ei edes merkkivalot palaneet, eikä sen enempää enää ottanut edes latausta vastaan. Aattelin että akku oli vain tullut tiensä päähän, vaikka hiukan epäilytti, että noin äkkiä menisi ja noin totaalisesti pimeeksi.

    Eikun akkukauppaan ja uusi akku satulan alle. Nyt taas tytyllä oli 4 päivää ajamatta ja reilu 2kk vanha akku tyhjä. Nyt tosin jaksoi vielä pyörittää starttia hieman muttei lähtenyt käyntiin kuin tönäsemällä. Jo parinkymmenen kilometrin jälkeen oli akku latautunut niin paljon että lähti startista käyntiin. Eli laturi toimii ja akku ottaa latausta vastaan hyvin, mutta mikä hemmetti syö akkua silloin kun virta on pois päältä *

    Mahdollisesti jossain joku pieni "vuoto", mutta mistä ja miten lähtisi etsimään moista vuotoa kun oikosulkuunkaan en usko sillä pyörän sähkölaitteet ja pyörä muutenkin toimii moitteetta.
    Ladattiinkos sitä uutta akkua lainkaan ennen paikalleen laittoa vai pelkkä hapotus vaan. Jos ei ladattu niin saattaa potea "kalvetustautia" josta pääsee eroon lataamalla akku kerran aivan täyteen.
    Edit kirotus vireet korjattu



    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  12. #12
    Yksi ääni lisää jännitteensäätäjälle. Kyseessä kuitenkin Honda? Lataus ajossa niin vähäistä että ehkä sen verran lataa että muutaman startin jaksaa peräkkäin. Mittaa latausjännite ihan ensin, tulisi olla pyörä käynnissä jotain 13.7V vähintään, valot päällä, tyhjäkäynnillä.

    Jos on tuo osa niin tarvikeosaa vaan tilalle. Motoliikkeessä opastavat tarkemmin.
  13. #13
    Lainaa kirjoitti
    Tyttelin CBR1000F:ä on alkanut tyhjentämään akkua itsekseen kun on parkissa.

    Juhannuksen jälkeen oltiin viikko lentolomalla (anteeksi ettei oltu pyörillä * ) ja lomaviikon jälkeen pari vuotta vanha "Jasa" ei inahtanutkaan.. ei edes merkkivalot palaneet, eikä sen enempää enää ottanut edes latausta vastaan. Aattelin että akku oli vain tullut tiensä päähän, vaikka hiukan epäilytti, että noin äkkiä menisi ja noin totaalisesti pimeeksi.

    Eikun akkukauppaan ja uusi akku satulan alle. Nyt taas tytyllä oli 4 päivää ajamatta ja reilu 2kk vanha akku tyhjä. Nyt tosin jaksoi vielä pyörittää starttia hieman muttei lähtenyt käyntiin kuin tönäsemällä. Jo parinkymmenen kilometrin jälkeen oli akku latautunut niin paljon että lähti startista käyntiin. Eli laturi toimii ja akku ottaa latausta vastaan hyvin, mutta mikä hemmetti syö akkua silloin kun virta on pois päältä *

    Mahdollisesti jossain joku pieni "vuoto", mutta mistä ja miten lähtisi etsimään moista vuotoa kun oikosulkuunkaan en usko sillä pyörän sähkölaitteet ja pyörä muutenkin toimii moitteetta.
    Lainaa kirjoitti
    Ladattiinkos sitä uutta akkua lainkaan ennen paikalleen laittoa vai pelkkä hapotus vaan. Jos ei ladattu niin saattaa potea "kalvetustautia" josta pääsee eroon lataamalla akku kerran aivan täyteen.
    Edit kirotus vireet korjattu
    Tuo on huoltovapaa akku joten niitä ei kaiketi hapoteta lainkaan liikkeessä lainkaan, vaan annetaan suoraan hyllystä. Ja toisaalta, pyörällä on ajettu niin pitkiä paljon ja pitkiä reissuja että kyllä akku niissä on lataantunut varmasti ja kun oston jälkeen starttikin pyöri niin julmetusti että hyvä ettei pyörä lähtenyt lentoon *

    Lainaa kirjoitti
    Yksi ääni lisää jännitteensäätäjälle. Kyseessä kuitenkin Honda? Lataus ajossa niin vähäistä että ehkä sen verran lataa että muutaman startin jaksaa peräkkäin. Mittaa latausjännite ihan ensin, tulisi olla pyörä käynnissä jotain 13.7V vähintään, valot päällä, tyhjäkäynnillä.
    Tuo tuli mitattua eilen.. tyhjäkäynnillä ja aina jonnekkin tuonne liki 2000rpm asti napajännite n.13.7V ja kun kierroksia antoi niin nousi tuonne n.14.7V, elikä tuolta osin pitäisi olla kunnossa.

    Eli seuraavaksi mittaamaan jännitteensäätäjä ja tuolta lukituista topikeista löytyikin hyvät ohjeet siihen. Vai onko edellä mainittu napajännite mittaus todiste siitä että jännitteensäätäjä on ehjä?



    Honda CBR1100XX
  14. #14
    Lainaa (CebariTonni @ Syys. 11 2008,08:20) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Tyttelin CBR1000F:ä on alkanut tyhjentämään akkua itsekseen kun on parkissa.

    Juhannuksen jälkeen oltiin viikko lentolomalla (anteeksi ettei oltu pyörillä * ) ja lomaviikon jälkeen pari vuotta vanha "Jasa" ei inahtanutkaan.. ei edes merkkivalot palaneet, eikä sen enempää enää ottanut edes latausta vastaan. Aattelin että akku oli vain tullut tiensä päähän, vaikka hiukan epäilytti, että noin äkkiä menisi ja noin totaalisesti pimeeksi.

    Eikun akkukauppaan ja uusi akku satulan alle. Nyt taas tytyllä oli 4 päivää ajamatta ja reilu 2kk vanha akku tyhjä. Nyt tosin jaksoi vielä pyörittää starttia hieman muttei lähtenyt käyntiin kuin tönäsemällä. Jo parinkymmenen kilometrin jälkeen oli akku latautunut niin paljon että lähti startista käyntiin. Eli laturi toimii ja akku ottaa latausta vastaan hyvin, mutta mikä hemmetti syö akkua silloin kun virta on pois päältä *

    Mahdollisesti jossain joku pieni "vuoto", mutta mistä ja miten lähtisi etsimään moista vuotoa kun oikosulkuunkaan en usko sillä pyörän sähkölaitteet ja pyörä muutenkin toimii moitteetta.
    Lainaa kirjoitti
    Ladattiinkos sitä uutta akkua lainkaan ennen paikalleen laittoa vai pelkkä hapotus vaan. Jos ei ladattu niin saattaa potea "kalvetustautia" josta pääsee eroon lataamalla akku kerran aivan täyteen.
    Edit kirotus vireet korjattu
    Tuo on huoltovapaa akku joten niitä ei kaiketi hapoteta lainkaan liikkeessä lainkaan, vaan annetaan suoraan hyllystä. Ja toisaalta, pyörällä on ajettu niin pitkiä paljon ja pitkiä reissuja että kyllä akku niissä on lataantunut varmasti ja kun oston jälkeen starttikin pyöri niin julmetusti että hyvä ettei pyörä lähtenyt lentoon *

    Lainaa kirjoitti
    Yksi ääni lisää jännitteensäätäjälle. Kyseessä kuitenkin Honda? Lataus ajossa niin vähäistä että ehkä sen verran lataa että muutaman startin jaksaa peräkkäin. Mittaa latausjännite ihan ensin, tulisi olla pyörä käynnissä jotain 13.7V vähintään, valot päällä, tyhjäkäynnillä.
    Tuo tuli mitattua eilen.. tyhjäkäynnillä ja aina jonnekkin tuonne liki 2000rpm asti napajännite n.13.7V ja kun kierroksia antoi niin nousi tuonne n.14.7V, elikä tuolta osin pitäisi olla kunnossa.

    Eli seuraavaksi mittaamaan jännitteensäätäjä ja tuolta lukituista topikeista löytyikin hyvät ohjeet siihen. Vai onko edellä mainittu napajännite mittaus todiste siitä että jännitteensäätäjä on ehjä?
    14.7V on jo aika iso jännite akulle... ettei ottais siitä jo kyttyrää... kannattaa mitata se säätäjä mahd nopeesti ettei rikkoudu uusikin akku!

    sen jännitteen pitäis olla aika vakio kierroksista riippumatta ja se säätäjähän sen määrittelee eli jos säätäjässä on jotain vikaa niin se voi tehdä juuri tollasta että tyhjäkäynnillä valot jne himmenee ja kun väännät hanikkaa niin taas kirkastuvat...

    ei kun mittailemaan
    GSXR-1000 Limited
  15. #15
    Toisaalta ei tuo 14,7V mikään tavaton jännite ole, onhan tuollaisia nähty ihan normaaleissa, toimivissa vempeleissä. Tuolla 14,5 - 15V välillähän tuo jännite heiluu kun laturi kunnolla puskee. varmaan voi riippua laturista, säätäjästä ja pyörästä. En myöskään ole ole nähnyt pyörää, joka olisi tyhjäkäynnillä ladannut täydet. Kyllä se normaalisti (minun näkemissäni siis) on vaatinut kierrokset 2000:n päälle. Eli kyllä tuolloin valotkin kirkastuvat ja himmenevät muusta kuormituksesta tietty riippuen.
    <p>2002-2014</p>
  16. #16
    Lainaa (CebariTonni @ Syys. 11 2008,08:20) kirjoitti
    Tuo on huoltovapaa akku joten niitä ei kaiketi hapoteta lainkaan liikkeessä lainkaan, vaan annetaan suoraan hyllystä.
    Tuo tuli mitattua eilen.. tyhjäkäynnillä ja aina jonnekkin tuonne liki 2000rpm asti napajännite n.13.7V ja kun kierroksia antoi niin nousi tuonne n.14.7V, elikä tuolta osin pitäisi olla kunnossa.
    Huoltovapaa akku ei tarkoita sitä, että sitä ei hapotettaisi, ainakaan Hondan varaosa-akut. Jos annettu suoraan hyllystä ovat tod.näk. myyneet valmiiksi hapotetun akun, joka on mahdollisesti vanhentunut hyllyllä jo jonkin aikaa. Itse hapotan akut aina juuri ennen asennusta, jolloin akku on täydessä terässä ilman latausta.
    Huoltovapaa termi tarkoittaa vain sitä, että vedenkulutus on pieni.
    Eli akkusi vaikuttaa sököltä.
    Latausjännite OK mittaustesi perusteella.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  17. #17
    Lainaa kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Tuo on huoltovapaa akku joten niitä ei kaiketi hapoteta lainkaan liikkeessä lainkaan, vaan annetaan suoraan hyllystä.
    Tuo tuli mitattua eilen.. tyhjäkäynnillä ja aina jonnekkin tuonne liki 2000rpm asti napajännite n.13.7V ja kun kierroksia antoi niin nousi tuonne n.14.7V, elikä tuolta osin pitäisi olla kunnossa.
    Huoltovapaa akku ei tarkoita sitä, että sitä ei hapotettaisi, ainakaan Hondan varaosa-akut. Jos annettu suoraan hyllystä ovat tod.näk. myyneet valmiiksi hapotetun akun, joka on mahdollisesti vanhentunut hyllyllä jo jonkin aikaa. Itse hapotan akut aina juuri ennen asennusta, jolloin akku on täydessä terässä ilman latausta.
    Huoltovapaa termi tarkoittaa vain sitä, että vedenkulutus on pieni.
    Eli akkusi vaikuttaa sököltä.
    Latausjännite OK mittaustesi perusteella. *
    Joo... näin minäkin päättelin että lataus pitäisi olla ok ja kun lukaisin vielä tuon vallan mainion topikin latausongelmista jonka joku ystävällinen sielu on aika hyvin selostanut ja vieläpä kuvien kera --> Juttu
    siellä oli mainittu että napajännitteen tulisi olla juuri suurinpiirtein noissa lukemissa.

    Btw, kuinkas tuollaisen huoltovapaan akun voi hapottaa jos siinä ei ole edes korkkeja tai vaikka jos se kuluttaisi normaalia vähemmän akkuvettä ja kuitenkin jos joutuisi lisäämään akkuvettä, niin kuinka sitä lisätään? * Cebarissa on TÄMÄN tapainen akku rakenteeltaan ja se ei ole geeliakku

    No täytyy tehdä niin että nyt kun ollaan lähdössä taas viikon lentolomalle (anteeksi taas ettei mennä pyörillä * ) niin täytyy ladata akku ennen reissua täyteen ja jättää se "irtonaiseksi" kytkemättä johtoja kiinni napoihin. Jos akku on viikon jälkeen vielä hengissä, niin sitten ongelma on pyörän puolella jossain.

    Lisätty: Paljonko muuten noin suurinpiirtein tarkkaan on normikunnossa olevan 12V mp-akun napajännite silloin kun se on levossa eikä kytketty mihinkään. Onko se alle 12V vai yli 12V vai onko sillä lainkaan mitään sellaista "default" jännitettä?



    Honda CBR1100XX
  18. #18
    Huoltovapaa akkuhan hapotetaan liikkeessä ja sitten isketään korkit kiinni. Ne vain painetaan paikoilleen mutta ei ole tarkotettu avattavaksi enää sen koommin. Muutamia huoltovapaita mitä oon hapottanu niin olleet tuollasia.

    Edit: Lepo jännitehhän on siinä vähän yli 12 voltin. Jos oikein muistan niin siinä 12,4 volttia.



  19. #19
    Täysi akku 12,8 v
    Tyhjä akku 11,8 v

    Molemmissa CBR Hondissa minulla oli volttimittari lisätty plexin taakse, tuntuu että niissä on ikään ja kokoon katsomatta näitä latausvikoja. Lataus saattaa toimia kylmänä mutta hetken tai kahden tunnin jälkeen lakkaa lataamasta.
    Eniten CBR, VFR, ja mallit joissa kone kuristettu CBR:stä.

    Tästä syystä merkkiä on vaihdettu, R pysyy mutta eteen tule kolme kirjainta ja viiva.
  20. #20
    Latausjännite siis mitattu ja vaikuttaa olevan ihan kelpo tulos. Tuohon en osaa sanoa mitään voiko vaihdella kylmänä/kuumana.

    Seuraava helppo mittaus: Yleismittari virranmittausalueelle (katso että + johto mittarissa oikeissa paikoissa, jotain DC max. 10A saattaa lukea siinä). Kytke mittarista myös ensin suurin alue päälle!

    Sitten pluskenkä pyörästä irti. Mittarin johdot plusnavan ja pluskengän väliin, varo oikosulkuja maihin! Vuotovirta saisi olla ehkä 0,001A-0,05A jos pyörässä on esim. kello. Hälytin vie enemmän?

    Jos tulee suurempia virtoja niin sitten on vikaa jossain.
  21. #21
    Nonnii... viikon oli akku kylmissään johdot irroitettuina. Kun akut johdot laitettiin kiinni, niin akku oli niin täysissä voimissaan kuin vain voi olla ja kone pyörähti niin nätisti käyntiin että * Elikä vika ei ole siis akussa * niin ja lisäksi akun lepojännite oli viikon levon jälkeen 12.5V

    Vuotovirran mittasin ja se oli 12mA. 1000 äffässähän ei ole mitään digitaalisia kelloja tai muitakaan sellaisia laitteita jotka veisivät sähköä virran ollessa pois pältä. Eli onko tuo 12mA normaali vai ei? Onko kukaan äffän omistaja tätä mitannut koskaan? Varmaan on * mutta onko tätä juttua täällä lukeneet äffän omistajat?



    Honda CBR1100XX
  22. #22
    Lainaa (tupola @ Syys. 14 2008,14:00) kirjoitti
    Latausjännite siis mitattu ja vaikuttaa olevan ihan kelpo tulos. Tuohon en osaa sanoa mitään voiko vaihdella kylmänä/kuumana.

    Seuraava helppo mittaus: Yleismittari virranmittausalueelle (katso että + johto mittarissa oikeissa paikoissa, jotain DC max. 10A saattaa lukea siinä). Kytke mittarista myös ensin suurin alue päälle!

    Sitten pluskenkä pyörästä irti. Mittarin johdot plusnavan ja pluskengän väliin, varo oikosulkuja maihin! Vuotovirta saisi olla ehkä 0,001A-0,05A jos pyörässä on esim. kello. Hälytin vie enemmän?

    Jos tulee suurempia virtoja niin sitten on vikaa jossain.
    Tuon mittauksen jälkeen voi "haarukoida" vikapaikkaa *tekemällä saman virtamittauksen jokaiselta sulakkeelta. Siis virtamittarilla korvataan sulake. Kytkentä kaaviosta sitten näkee tarkkaan mitä apulaitteita kunkin sulakkeen takana on.
    Hånda CBR954 & KTM 300 EXC
  23. #23
    Lainaa (kataja @ Syys. 22 2008,20:47) kirjoitti
    Lainaa (tupola @ Syys. 14 2008,14:00) kirjoitti
    Latausjännite siis mitattu ja vaikuttaa olevan ihan kelpo tulos. Tuohon en osaa sanoa mitään voiko vaihdella kylmänä/kuumana.

    Seuraava helppo mittaus: Yleismittari virranmittausalueelle (katso että + johto mittarissa oikeissa paikoissa, jotain DC max. 10A saattaa lukea siinä). Kytke mittarista myös ensin suurin alue päälle!

    Sitten pluskenkä pyörästä irti. Mittarin johdot plusnavan ja pluskengän väliin, varo oikosulkuja maihin! Vuotovirta saisi olla ehkä 0,001A-0,05A jos pyörässä on esim. kello. Hälytin vie enemmän?

    Jos tulee suurempia virtoja niin sitten on vikaa jossain.
    Tuon mittauksen jälkeen voi "haarukoida" vikapaikkaa *tekemällä saman virtamittauksen jokaiselta sulakkeelta. Siis virtamittarilla korvataan sulake. Kytkentä kaaviosta sitten näkee tarkkaan mitä apulaitteita kunkin sulakkeen takana on.
    Tai vastaavasti pidetään se virtamittari akun johdon välissä ja nyppäistään sulakkeita pois niin kauan että vuotovirta loppuu. Siittä piiristä sitten lähtee tutkiin että mikä vie virtaskaa.
  24. #24
    Lainaa (tupola @ Syys. 14 2008,14:00) kirjoitti
    Sitten pluskenkä pyörästä irti. Mittarin johdot plusnavan ja pluskengän väliin, varo oikosulkuja maihin!
    Tai mieluiten miinuskenkä irti. Mittarin johdot siihen väliin. Ei tartte pelätä oikosulkuja.
    Virtsankarkailu -Syy naurattaa ikäihmisiä!
  25. #25
    Lainaa kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Latausjännite siis mitattu ja vaikuttaa olevan ihan kelpo tulos. Tuohon en osaa sanoa mitään voiko vaihdella kylmänä/kuumana.

    Seuraava helppo mittaus: Yleismittari virranmittausalueelle (katso että + johto mittarissa oikeissa paikoissa, jotain DC max. 10A saattaa lukea siinä). Kytke mittarista myös ensin suurin alue päälle!

    Sitten pluskenkä pyörästä irti. Mittarin johdot plusnavan ja pluskengän väliin, varo oikosulkuja maihin! Vuotovirta saisi olla ehkä 0,001A-0,05A jos pyörässä on esim. kello. Hälytin vie enemmän?

    Jos tulee suurempia virtoja niin sitten on vikaa jossain.
    Tuon mittauksen jälkeen voi "haarukoida" vikapaikkaa *tekemällä saman virtamittauksen jokaiselta sulakkeelta. Siis virtamittarilla korvataan sulake. Kytkentä kaaviosta sitten näkee tarkkaan mitä apulaitteita kunkin sulakkeen takana on.
    Nonnii.. nyt on mitattu jokaiselta sulakkeelta, siten että mittari toimii sulakkeen "sijaisena". Tulos: yhdeltäkään sulakkeelta tehdyllä mittauksella ei vuotovirtaa esiintynyt lainkaan. Sitten tein myös siten että mittäuspiste oli akun navan ja kaapelin välistä ja sulakkeita vuorotellen irti ja *mittari näytti koko ajan sitä samaa vuotovirtaa. joka nyt oli 8mA, kun eilen se oli 12mA * Ja sitten lisäksi löysin huoltomanuaalin jossa sanottiin että vuotovirta saisi olla maksimissaan 0.1mA, eli vuotovirta on lähes kymmenkertainen sallittuun. Pitänee kai alkaa repimään takakatetta irti että saa tuon jännitteensäätäjän irti ja mittattua sen.

    Vaihteleeko tuo vuotovirta tuolleen? Ja lisäksi tuo akun napajännite oli 12.44V, eli ei ollut pudonnut vuorokauden aikana juuri ollenkaan ja lisäksi pudotus saattaa johtua muutamasta starttauksesta, kun konetta ei sitten kuitenkaan sen enempää käytetty.

    Voisiko tuo akun tyhjeneminen johtua kosteudesta tai suoranaisen veden aiheuttamasta "oikosulusta" jossain, koska kumpanakin kertana kun tuo on tapahtunut, niin pyörä on seissyt useamman päivän ja kelit ovat silloin olleet pääsääntöisesti vesisade kelejä.
    Honda CBR1100XX
  26. #26
    Nyppää vielä se tasasuuntaaja/säätäjä irti ja mittaa virta.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  27. #27
    Mitään en ole tehnyt ja ongelma on hävinnyt itsekseen pois, eikä pyörä ole purkanut akkua. *Hmmmmm*.... mystistä
    Honda CBR1100XX
  28. #28
    e: vtu mul on lukihäiriö..


    mut asiaan liittyen.. voiko latauksen rele jumia ja jäädä päälle siten, et se alkaa syödä akkua?



    Suomi on kukkahattujen terrorisoima maa, jossa muille ei jää kuin kasa kylttejä, joissa lukee "ei saa!"

    Rakentavaa palautetta, eli konstruoivaa feetbackiä voit antaa: *Iisalmen OP 506806-43594
  29. #29
    Lainaa (CebariTonni @ Loka. 22 2008,09:44) kirjoitti
    Mitään en ole tehnyt ja ongelma on hävinnyt itsekseen pois, eikä pyörä ole purkanut akkua. *Hmmmmm*.... mystistä *
    se säätäjä on varmaan sellanen kuoren sisään jollain "araldiitilla valettu klönttä" jota siis ei pääse korjailemaan (voin olla tietysti väärässäkin kun en hontista tiedä) kannattaa tosiaan mitata virta sitä ennen jos alkaa vielä mopo temppuilemaan se kun voi sitte pahentua yllättäen ja jättää johonkin tienvarteenkin huonolla tuurilla!
    GSXR-1000 Limited
  30.  
  31. #30
    oisitkos tuossa piuhoja ja sulakkeita räpläillessä putsannut epähuomiossa jonkin hapettuneen liitoksen samalla
    Sillä välin kun te mietititte, minä olen ehtinyt tehä jo viis virhettä !
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen