Ajelen työkseni pitkää matkaa moottoripyörälläni.
Ajatus loppumatkankin turvaamiseksi näin syksyllä on herättänyt toiveen löytää talvirenkaat.
Onko täällä kenelläkään tietoa itse ruuvattavilla nastoilla varustettuina talviajoon kelvollisista kumeista?
Nastoja olen jo tilannut ensimmäisen 100kpl laatikon.
Lisää tilaan, kun näen näiden kierresyvyyden ja nastakoon käytännössä. Sen perusteella osaan valita seuraavan laatikon nastojen koon.
Kumin koko on kuitenkin haaste, kun etsii rupulikuvuioituja kumeja. Jostain syystä oletan niiden soveltuvan paremin tiheästi piikitettyinä talviajoon kuin touring-kumien.
Pyörä on BMW K1200RS
Eteen vielä löytääkin jotain, kun koko on 120/70 -17
takana olen käyttänyt kesäkummina 180/55-17 (tosin epäilen, että 170/60-17 olisi oikeampi vanteelle).
Takarengas tuottaa haastetta. 150-leveyksillä löytyy endurokumeja, joita lähinnä olen etsinyt. Mutta ei juuri siitä leveämpiä.
Eli pyydän:
vinkkejä, mitä kumia talven varalle.
t: Sarkka
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Asenne kohdillaan.
Sinällään kiinnostaa minuakin kun tulee ajeltua kelien salliessa noina talvikuukausinakin.
Mopomessuilla oli yksi firma joka lupasi tehdä XX:ään nastalliset talvikumit. Ongelma on se, että enempää ei muistin sopukoista juuri löydy... Mutta tuon pitäisi olla täysin mahdollista.
Juu, kyllä ne enskakumit varmaankin välttää, vaikka profiili ei leveälle vanteelle ihan justiinsa olekaan. Talvella tuo kovempi kanttailu kuitenkin jää vähemmälle. Olihan takavuosina netissä kuvia mm. PlanBee-hemmojen jää-ajeluista, ja niissä mopoissa oli ihan enskanastat alla, sekä edessä että takana.
Näyttää siltä että kumit on saatavilla, eli ne on hommattava tai ei saa ajaa laillisesti vaikka kelit sallisi talvikuukausina.
Talvirenkaille ei ole käsittääkseni olemassa mitään ns. kurkun käyryys -normia, vaan laki tai asetus määrää vain, että renkaan on vain oltava karkeakuvioinen. Tätä karkeakuvioisuutta ei sitten erikseen määritellä.
Noilla itsekiinnitettävillä nastoilla jotkut ovat huristelleet. Eivät vaan ole ihan halpoja: http://www.best-grip.com/
-hh-
Motorengas,Karjalohja, p.0400473114. Nastoittaa kaiken mahdollisen ja mahdottoman, noin heidän omaa mainosta lainaten. www.motorengas.fi
Olen ajatellut samaa. Mulla on KTM:ssä Pirelli MT60 takana 160/60-17 ja sen leveys riittäisi varmaan katupyöräänkin, mutta "nappulat" on niin matalat että epäilen voiko sitä nastoittaa kunnon nastoilla. Joissakin renkaissa olen nähnyt nastoja, jotka eivät paljon auta. Pitäisi saada nastat, jotka ovat auton nastan ja enduropiikin väliltä. Onko sellaisia ja saisiko ne tuohon MT60:seen? Liian pitkät nastat on taas liian liukkaat ja huonot sulalla. TKC80:n levein on 150 ja se on varmaan liian kapea 5,5" vanteelle.
KTM:ään renkaan löytäminen ei ole ongelma (kun laittaa 21 ja 18 tuumaiset paikalleen), mutta esim. joku Hypermotard vaatii 17" vanteet. Toisaalta ihan lumessa ja jäässä se on jo turhan painava ja alkutalven liukkaille nuo kevyesti nastoitetut MT60 voisi olla aivan hyvät.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Kiitos vinkeistä!(Pedaali @ Syys. 06 2008,23:13) kirjoitti
Continentalia siis ostamaan.
Mikä on tuon LT:n takavanteen koko? halkaisija X leveys?
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Itseasiassa moottoripyörässä ei tarvitse välttämättä käyttää talvirenkaita. Talvirengaspykälässä on maininta, että talvirenkaita on käytettävä, mikäli niitä on saatavilla. Eli jos tollaista 180-leveetä talvikumia ei ole kaupan hyllyllä, sitä ei tarvitse käyttää. Tosin ajot rajoittuu sit niihin päiviin kun tiet on varmasti sulat.(AimoPamaus @ Syys. 07 2008,02:10) kirjoitti
Superbike #7
No tuon vanhemman LT:n takavanne on 3.00 x 17, ja rengas on 140/80-17.(sarkka @ Syys. 07 2008,14:35) kirjoitti
Tuota TKC 80 löytyy 150/70-17 kokoisena. Mitenkäs leveä vanne sulla on takana?
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
...kuten ei myöskään ole mainintaa siitä, että mikä talvirengas on. Eli kaikki käyvät.(Nitrous @ Syys. 07 2008,14:48) kirjoitti
-hh-
Ei nyt suoraan asiaan liittyen, mutta vierestä viedään...
Eli ainakin Duke näyttää ihan hyvin noilla nastoilla menevän *
Eka pätkä
Toka pätkä
Toisessa pätkässä näkyy vähän renkaitakin ja näyttää aika slikseiltä minun silmään, mutta tiedä sitten...
"pyörätön"
Jatkaakseni samalla linjalla:(aapinen @ Syys. 08 2008,21:11) kirjoitti
Photogallery 1
Photogallery 2
Photogallery 3
Lähde: iceroadracing.net
Jos tänne etelään tänä talvena saataisiin edes hitusen jäätä, on tarkoitus duunissa pyöräyttää jokunen pultti sorvissa teräväksi, ostaa ebaysta satasen minimoto ja yhdistää edelliset. Helppoa, halpaa, "suht" turvallista ja perskele jos ei hauskaa piisaa niin hakeudun hoitoon......
Syteen tai saveen ja pubiin...
______________________
Honda VFR 800 VTEC
Buell XB12S (sold)
Kawasaki ZX6R (sold)
Eikös talvirenkaissa täydy olla M+S merkintä ja rengastahan on kohtuudella saatavissa vaikkei sitä ihan hyllyssä olisikaan...(harmaahukka @ Syys. 08 2008,09:27) kirjoitti
Ei sillä että olisin hommaamassa, mutta syyllistyn taas johonkin. *![]()
Enpä muita sääntöjä löytänyt kuin nämä. Missähän asetuksessa tuo M+ S määräys voisi olla?(AimoPamaus @ Syys. 08 2008,21:44) kirjoitti
--------
Moottoripyörän renkaat ja liukuesteet
19 a §
---
2. Moottoripyörässä on käytettävä talvikäyttöön sopivia karkeakuvioisia renkaita 18§:n 2 b momentissa tarkoitettuna aikana. Talvirenkaiden käyttöpakosta sanotussa momentissa autolle säädetyt poikkeukset ovat soveltuvin osin voimassa myös moottoripyörää koskevina.
3. Liukuesteiden käyttö moottoripyörässä on sallittu 18 h ja 18 j§:ssä kokonaispainoltaan enintään 3500 kg:n autolle säädetyin ehdoin.
-------
18 §
....
2 b. Autossa, jonka kokonaispaino on enintään 3500 kg, on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan urien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
...
f)sellaisessa autossa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.
...
------------
RS:n takavanne on 5,5 tuuman levyinen.(Pedaali @ Syys. 08 2008,00:32) kirjoitti
Eli sehän on senteiksi muunnettuna n. 14,157 cm.
Eli periaatteessa matemaattisesti ajatellen 150 levyinen pitäisi siinä vielä pysyä kohtuullisen asiallisessa muodossa. Mutta miten sitten lienee käytännössä?
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Minua ei tuo laillisuuspuoli kiinnosta niin paljoa, kuin asiallisen pidon rakentaminen jotenkin järkeväksi katsomallani hintarakenteella.(harmaahukka @ Syys. 09 2008,09:19) kirjoitti
Tarkoitukseni ei ole ajella koko talvea/kaikkia työmatkoja, vaan turvata syksyn ajelua mahdolliselta yllättävältä jäältä muutenkin kuin pelkästään vauhtia laskemalla. Siis kitkan vaihtelun määrää hillitsemällä.
Jos poliisi siitä haluaa sakottaa, niin sekin on pieni hinta verrattuna onnettomuusriskin vähentämiseen.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Viime talvena oli tuon moton alla mez karoo rallinastoilla, juurikin 5,5 takavanne ja 150 kumi.
En saanut rengasta vanteelle ilman sisuskumia.
Hyvä oli ajaa vaikka ei nuo rallinastat tietenkään enskapiikin veroisia ole.
Toihan on pilkkijämotoristin unelmakone...(JinX @ Syys. 08 2008,21:37) kirjoitti
![]()
F = dp / dt
Hei, onko tossa SM:ssä samanlevyinen takavanne kuin SD:ssä? Kiinnostas melkein itteekin toi talviajelu. SD:ssä on normi takakumi 180/55-17.(skuikka @ Syys. 09 2008,21:15) kirjoitti
Jaa...miksköhän pitää aina kysellä tyhmiä kun vois kattoo googlesta...No kuitenkin itselleni vastaten: Myös Superduken takavanne on 5,5" leveä.
Superbike #7
Mistähän löytyisi sopivat talvirenkaat kawaan zr-7:kaan? koot eteen 120/70 17 taakse 160/60 17.
google ei näytä paljoa vaihtoehtoja antavan.
Kuinka vaikeaa se on sitten itse nastoittaa rengasta? onko kovin turvallistakaan kun ei tiedä nastojen vaatimuksista?
Täällä mikkelissä tiet ovat talvella enemmän jäässä kuin lumipeitteessä.
MUSTA GSX-750 F 2006
http://www.reifenwerk-heidenau.de/news.html
moottoripyörän talvirenkaita...![]()
Oliskohan tuo heidenau k73 sitten talvirengas materiaalia?(BMWR1100RT @ Syys. 10 2008,18:54) kirjoitti
MUSTA GSX-750 F 2006
No tuollaiseen kawaan sopisi ehkä hieman loivempi kuvio, kun ei varmaan tule ihan mettikössä ja hangessa ajeltua ja olisi mukavampi kestopäällysteellä.(Smokdiver @ Syys. 10 2008,18:08) kirjoitti
Noihin sitten käy nastoittamassa tai nastoittaa itse mieleiset nastat.
Tässä yksi esimerkki.
Eteen
Pirelli MT 60 120/70 R 17 58V TL
*Kuva*
Taakse
Pirelli MT 60 RS CORSA 160/60 R 17 69V TL
*kuva*
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Itse nastoittaminen on helppoa kuin heinänteko Helsingissä...(Smokdiver @ Syys. 10 2008,18:08) kirjoitti
Itse nastoittelin mönkkärin renkaita viime talvena.
Akkuporakoneeseen nastojen mukana tullut asennustyökalu ja eikun ruuvaamaan... ja keväällä ruuvattiin pois. Ja ihmeellisintä on että kaikki nastat olivat keväällä tallessa. Tosin moottoripyöräilyyn verrattuna ajo on nastoille huomattavan paljon helpompaa mönkkärilla ja kilometritkin olivat vähäisiä.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Jees, tuo Pirelli mt60 kuulostas ja näyttäis hyvältä..
Ja nastoitus ei myöskään luulis sit vaikea olevan, pitääpä kattella jotai sopivaa nastaa, joka ei kuitenkaan tekisi ajoa paljoa liukkaammaksi asfaltilla ajaessa.
Itse ajaminen tulee olemaan ihan rauhallista cruisailua lähiössä, joten ei kai sitä nii helposti kaadu. Eikä ihan joka kelissä pakko ajaa.
MUSTA GSX-750 F 2006
pitäskö piruuttaan itekin ajaa talvella ja varustaa 12r nastoilla. joku tuollainen mt60 jos löytyisi vähintään 180 leveänä, niin sopisi just 6" vanteelle, miksei 190 leveänä, olisi vielä vähän sopivampi. kärry persiössä ja silleen. kovalla lumipyryllä sillä ei varmaan viittisi ajella, tai hirmupakkasilla, mutta etelä-suomessa on ollut aika huonosti viime aikoina kunnon pakkasia ja vähän luntakin. jäätä on välillä ja suolaloskaa tietty. kaikkein vähiten huvittaisi ajaa suolasohjossa tai muussakaan sohjossa. talvella ajoalustan pidonvaihtelu on todella runsasta ja pieniä kömyämisiä voi sattua herkemmin. enemmän pitää ennakoida kuin kesäkelillä.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)