Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 39:sta
  1. #1
    mitäs tästä sanotte?
    http://tinyurl.com/3q2a9z
    Tai tästä?
    http://tinyurl.com/47zzg5
    Kuinka voi olla että ne on noin halpoja rapakon takana?
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  2. #2
    Muovikypäriähän nuo näyttäs olevan... Otsikossa kehutaan olevan (ainakin toisessa) kuitukypärä, mutta teknisessä spesifikaatiossa sanotaan ulkokerroksen olevan
    High Quality Super Strength Penetration Resistant ABS Material ... Ei siis mitään mainintaa kuiduista...

    Ja sen lisäks toimittavat vaan ameriiikkaan...

    Että semmonen kommentti
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
  3. #3
    Lainaa (TeeVee @ Kesä. 01 2008,09:09) kirjoitti
    Muovikypäriähän nuo näyttäs olevan... Otsikossa kehutaan olevan (ainakin toisessa) kuitukypärä, mutta teknisessä spesifikaatiossa sanotaan ulkokerroksen olevan
    High Quality Super Strength Penetration Resistant ABS Material ... Ei siis mitään mainintaa kuiduista...

    Ja sen lisäks toimittavat vaan ameriiikkaan...

    Että semmonen kommentti *
    Mä kun en tunnetusti tajua oikein mitään, voisiko joku selvittää, mitä väliä sillä on onko kypärä muovia vai kuitua?

    Kaikki täällä (euroopan alueella) myytävät kypärät on hyväksyttyjä (poislukien ne, joissa erikseen mainitaan, että show- tms. käyttöön), joten eiköhän ne suojaa samallalailla (poislukien harrastukseen kuuluvan trendin, jonka mukaan maksamalla sutena saa aina parempaa).

    P.S. En osaa vastata kysymykseen siitä, miksi ovat niin halpoja rapakon takana.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  4. #4
    Lainaa (harald73 @ Kesä. 01 2008,10:59) kirjoitti
    Mä kun en tunnetusti tajua oikein mitään, voisiko joku selvittää, mitä väliä sillä on onko kypärä muovia vai kuitua?
    Tästä saadaan vielä varmasti kunnon vääntö aikaiseksi

    Mutta siis joo-o, nää on niitä paripiippusia juttuja, on tokkiinsa niin, että euroalueella hyväksytyt kypärät täyttää tietyt standardit, standardit määrittelee jonkinasteisen alarajan suoriutumiselle. Sitten onkin vaan kyse siitä kuinka hyvin kypärät suoriutuu noista testeistä. Omassa päässä tuntuu mukavammalta pitää kypärää, jonka rakennetta on vahvistettu kuiduilla.

    Juu, muistan kyllä, että jossain testissä oli muovikypärä lyönyt kuitukypärät... Mutta ite pidän päässä kuitukypärää. Muiden valinta ei kuulu mulle
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
  5. #5
    Eipä ne Ipodit, tai Gradon kuulokkeetkaan tosiaan olleet hinnoilla pilattuja, kun vuodenvaihteessa jenkeissä kävin..

    Eipä nuo merkkivaatteidenkaan hinnat siellä päätä huimanneet, kun alennusmyynnistä kävi ostamassa..

    Bensakin oli halvempaa jne.

    Kaipa se on tuo markkinatalous sitten se, mikä määrittelee näitä hintoja eripuolilla palloa ja vapaan markkinatalouden taasen määrittelee kysyntä, ellen ihan häränpyllyyn ole hommaa ymmärtänyt?

    Mitä sitten tulee kypärään, niin saahan sitä täältäkin alta satasella kaupasta, mutta tiedä sitten miten kannattaa?

    Omaan päähän puristi vääristä paikoista, satasen kypärät. Ei näkynyt kummoisempia ilmastointiratkaisuja, saatikka huurteenesto hommeleita.

    Ajamaan asti en satasen kypärällä kerennyt, mutta rohkenisin peräti lyödä Pinlockistani vetoa, että kolmenhuntin Arai - merkkinen kypäräni on noita ketjun aloittajan linkkaamia kypäriä, kuin myös täältä löytyviä satasen kypäriä, hiljaisempi ajossa?

    Uhkapeluri, kun en kumminkaan ole, niin siitä en sitten rohkenekkaan lyödä vetoa, notta miten on itse turvallisuuden laita osumia ottaessa noiden kypärien kanssa?

    Järkeilen homman siten, että jos mällistä selviää kalliin merkkikypärän kanssa, niin kyllä siitä varmastikkin olisi selvinnyt halvemmallakin kypärällä ja päinvastoin..
    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
  6. #6
    Täytyy ihan piruuttaan kokeilla ja tilata.
    Moni firma ei ole ottanut huomioon että noita huudetaan kauempaakin, toimittavat kyllä kunhan hinnasta sovitaan ;)
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  7. #7
    Eipä tullut pidettyä edullista hintaa valintakriteerinä viimeistä kypärää hankkiessa, vaikkei rahaa todellakaan ollut ylimääräistä...
    ZRX 1100 + KLR 650
  8. #8
    Lainaa (Tapsa_V @ Kesä. 01 2008,18:49) kirjoitti
    Eipä tullut pidettyä edullista hintaa valintakriteerinä viimeistä kypärää hankkiessa, vaikkei rahaa todellakaan ollut ylimääräistä... *
    Ei tosiaan ollut, muut kriteerit ratkaisivat Arain mulle.
    -Sergei-
    - Sergei-


    "Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
    En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
  9. #9
    Minusta kypärän käytön pitäisi olla vapaaehtoista. Mutta se siitä. Kunhan nyt kuitenkin sen verran pottaa myynnissä, että kaikille haluamansa, kun kerran pakko on hankkia. Ihan sama onko pahvia vaiko mobybdeeniterästä.

    Jollakin rahnaa laittaa 500, jollakin 50. Suomesta saa noin 70 eurolla hyviä kypäriä esimerkiksi tavarataloista. Markkinahinnat valtioittain ja alueittain vaihtelevat yleensä ostajakunnan maksukyvyn mukaan: Intiassa kypärien keskihinta euroissa luonnollisesti matalampi kuin Sveitsissä. Yritysverotus, toiminnalle haluttu käyttökate, pääoman tuottovaatimus, kypärätehtaan duunarien palkkataso, välitysportaiden lukumäärä jne tietysti vaikuttavat paljonkin.

    Euroopan maissa kypäräarvostus ja hinnoittelu seuraa aika lailla E-koodin numeroa ja käyttömukavuutta. Yhdysvalloissa pitkälle DOT ja Snell. Eli mitä maireampi arvosana näiltä luokittajilta sitä enemmän hintaa - noin niin kuin karkeasti. Toinen osa hintaa sitten työn laadusta, markkinoinnista, varaosista, logon imagoarvosta yms.

    Jos on ihan tolkuton koheltaja ja pitää tapanaan vetästä pää edellä päin rekkoja ja tien kaiteita, kannattaa tietysti ostaa mitä kallein ja kestävin kypärä. Silloin voi muutamalla prosentilla pienentyä pipiriski. Jos taas ajaa suht normaalisti, kannattaa ostaa keskiluokan päänsuoja, ja jos vaan harvoin ja hiljaa, riittää joku käytetty 20 e ruukku.

    -hh-

    Ai niin. Itsellä Shoei Raid II, 3 v, muutaman kerran pudonnut. Hinta taisi olla 390 e tms.
  10. #10
    Lainaa (harmaahukka @ Kesä. 01 2008,19:39) kirjoitti
    Jos on ihan tolkuton koheltaja ja pitää tapanaan vetästä pää edellä päin rekkoja ja tien kaiteita, kannattaa tietysti ostaa mitä kallein ja kestävin kypärä. Silloin voi muutamalla prosentilla *pienentyä pipiriski. Jos taas ajaa suht normaalisti, kannattaa ostaa keskiluokan päänsuoja, ja jos vaan harvoin ja hiljaa, riittää joku käytetty 20 e ruukku.

    -hh-
    Aivan sama miten ajan, jos tiedän että toinen kypärävaihtoehto on laadukkaampi, istuvampi ja turvallisempi - ostan sen vaikka hinnassa olisikin merkin tuomaa lisähintaa. Ja hyvä tosiaan että on valinnan varaa!

    Toisaalta, moottoripyörällä ajaessa suurin yksittäinen tekijä joka lisää riskiä vammautua vakavasti tai kuolla, on oma ajokäyttäytyminen. Eipä paljon arait ja shoeit pelasta, jos lennän tikkana satasta pää edellä puuta päin.

    Silti, vaikka ajaisin kuinka varovasti voi joku kusipää ajaa päälle. Ja silloin haluaisin että päätäni on suojaamassa mielummin se laadukas kuin vähemmän laadukas ruukku, ettei tarttis koko ukkoa kaataa tuhkana ruukkuun. Mulla ei ainakaan ole tiedossa yhtään vaihtopäätä, ja vaikkei tämä nykyinenkään aina ihan moitteettomasti toimi, en siitä haluaisi luopua. Raajoja saa katkeilla kun tiedän että ne yleensä paranee, mutta pää ei.

    Joskus menneisyydessä - silloin kun olin nuori ja kuolematon, tuli ajeltua ilman kypärää etelän reissuilla paikallisia mutkapätkiä hullun lailla vuokrapyörällä . Onneksi siinä tais olla oma enkeli matkassa, eikä sillon sattunut mitään. Nykyään ajatus puistattaa ja vituttaa että on ollut niin hölmö.

    Päävammat on suurin yksittäinen kuolemaan johtava syy moottoripyöräonnettomuuksissa. Kypärä on tärkein yksittäinen turvavaruste. Sen merkitys on kiistaton.
    ZRX 1100 + KLR 650
  11. #11
    Lainaa (harald73 @ Kesä. 01 2008,10:59) kirjoitti
    Mä kun en tunnetusti tajua oikein mitään, voisiko joku selvittää, mitä väliä sillä on onko kypärä muovia vai kuitua?
    Muovipotta kestää varmasti yhden pompun, kuitu sen toisenkin ja ehkä jopa useamman. Käytännön hyöty riippuu siitä kuinka monen pompun jälkeen pää löytää lepoasennon asfalttia vasten.

    BW Vantaalla oli viime kesänä muovinen AGV jäänyt asiakkaalta näytille. Oli tippunut pihalla asfalttiin ja tuloksena oli pari sormen mentävää reikää muovissa.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  12. #12
    Lainaa (Tapsa_V @ Kesä. 01 2008,20:46) kirjoitti
    Lainaa (harmaahukka @ Kesä. 01 2008,19:39) kirjoitti
    Jos on ihan tolkuton koheltaja ja pitää tapanaan vetästä pää edellä päin rekkoja ja tien kaiteita, kannattaa tietysti ostaa mitä kallein ja kestävin kypärä. Silloin voi muutamalla prosentilla pienentyä pipiriski. Jos taas ajaa suht normaalisti, kannattaa ostaa keskiluokan päänsuoja, ja jos vaan harvoin ja hiljaa, riittää joku käytetty 20 e ruukku.

    -hh-
    Toisaalta, moottoripyörällä ajaessa suurin yksittäinen tekijä joka lisää riskiä vammautua vakavasti tai kuolla, on oma ajokäyttäytyminen. Eipä paljon arait ja shoeit pelasta, jos lennän tikkana satasta pää edellä puuta päin.

    Joskus menneisyydessä - silloin kun olin nuori ja kuolematon, tuli ajeltua ilman kypärää etelän reissuilla paikallisia mutkapätkiä hullun lailla vuokrapyörällä . Onneksi siinä tais olla oma enkeli matkassa, eikä sillon sattunut mitään. Nykyään ajatus puistattaa ja vituttaa että on ollut niin hölmö.

    Päävammat on suurin yksittäinen kuolemaan johtava syy moottoripyöräonnettomuuksissa. Kypärä on tärkein yksittäinen turvavaruste. Sen merkitys on kiistaton.
    Näin on. Olet valinnut ihan hyvän tien, Jos haluaa pitää päänsä harteilla, kannattaa se myös koteloida kunnolla. Kunhan se vaan tapahtuu vapaaehtoiselta pohjalta - ei se potta kaikille ole maailman tärkein asia.

    Kompastumisiin kuolee vuosittain satoja ihmisiä. Suurin osa lyö päänsä. Kompastumiskuolemia vähentäisi kiistattomasti kypärän käyttö. Myös kotterokuskeja kuolee päävammoihin, joten kypärät myös autoilijoille.

    Hups. Taisin munata. Nyt joku poliitikko lukea tämän ja kohta on kaikilla pakkokattila päässä aamusta iltaan

    Sokerin ja rasvan kieltäminen vähentäisi satoja kiistatta turmia sydänkuolemia. Ja niin edelleen. Listaa voisi jatkaa loputtomiin eikä valmista tulisi silti milloinkaan.

    -hh-

    PS. Jännä kun toiset pysyy nuorina ja kuolemattomina ja toiset vaan ei. Ilmeisesti se liittyy turvahakuisuuteen, joka alkaa kasvaa koko ajan voimakkaammaksi ihmisen varttuessa. Toiset kutsuvat sitä viisaudeksi, toiset pelkodementiaksi. Heh, menee jo ihan OT
  13. #13
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Heh, pakko kertoa tähän kokemus E-Amerikasta. Siellähän kukaa ei käytä kypärää, kun ne estää näkyvyyttä (=aiheuttaa onnettomuuksia), hiertää, hiostaa ja ovat vielä niin kalliitakin (kallein jonka löysin lähikaupungeista oli 25e...). Ostin sitten kalleimman minkä sieltä löysin ja jouduin toteamaan että Orthexin muoviämpäri olisi ollut tukevampaa tekoa ja suojannut paremmin kolaritilanteessa. Kun kypärää painoi reunoilta, niin sen halkaisija muuttui jopa 5cm... . Noo, käytin sitä sen aikaa että uusi kypärä tuli suomesta postissa... Suojasihan se ettei itikoita tullut silmiin.

    Noista E-merkinnöistä vielä: Lukaiskaapa uusi Bike-lehti. Siinä oli juttua kypärien testauksesta ja siinä käytetyistä standardeista. Enpä tiennyt että standardien soveltamisessa eri maiden välillä olisi eroja, mutta kumpaa mielummin käyttäisit? Saksassa/Hollannissa hyväksyttyä vaiko jossain moldoviassa testattua muovikypärää?
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  14. #14
    Niinpä niin.
    Hauskaa, että ketjuun ilmestyy aina joku joka ilmoittaa ostavansa kalleinta... koska se on parasta.
    Sellaiset ihmiset tulee monesti myös nenästävedetyiksi.
    Monella kalliilla kypärällä on olemassa halpaversio, joka kuitenkin on ihan yks ja sama kypärä.
    Omasta kalliista Nolanistanikin tiedän halpaversion, joka on ihan yhtä hyvä...olen sen tutkinut ja identtiseksi havainnut.
    Se, että tutkii asioita ja käyttää niitä hyödykseen ei ole ketään ojaan vienyt.

    Huvikseni tilaan tuon kypärän amerikan suurelta maalta ja katson, mistä se on tehty.Luulenpa, että se menee vallan mainiosti varakypäränä.



    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  15. #15
    Nyt just louisilla hapoja Shoeita. Käytä rahat mielummin sinne ni ei mene hukkaan...www.louis.de



  16. #16
    Lainaa (Cute @ Kesä. 02 2008,16:43) kirjoitti
    Niinpä niin.
    Hauskaa, että ketjuun ilmestyy aina joku joka ilmoittaa ostavansa kalleinta... koska se on parasta.
    Sellaiset ihmiset tulee monesti myös nenästävedetyiksi.
    Monella kalliilla kypärällä on olemassa halpaversio, joka kuitenkin on ihan yks ja sama kypärä.
    Omasta kalliista Nolanistanikin tiedän halpaversion, joka on ihan yhtä hyvä...olen sen tutkinut ja identtiseksi havainnut.
    Se, että tutkii asioita ja käyttää niitä hyödykseen ei ole ketään ojaan vienyt.

    Huvikseni tilaan tuon kypärän amerikan suurelta maalta ja katson, mistä se on tehty.Luulenpa, että se menee vallan mainiosti varakypäränä.
    Ei mitään kettuilua, mutta ihan pakko kysyä että miten sä toteat sen hyväksi? Teetkö ne standardien mukaiset testit eli kaikenmaailman pisteiskut tietyllä voimalla jne. ja tarpeeksi toistoja jne. ja tätä kautta toteat hyväksi?

    Vai silmäiletkö sitä ja vähän pyörittelet käsissäsi ja toteat sen jälkeen, että tämä on hyvä kypärä?

    Puratko sä samalla nuo ja tsekkaat mitä ne on syönyt? Siis kurkistat ensimmäisen eli päällykuoren allekin? Koska siellä ne materiaalit/paksuus jne. ratkaisee myös aika paljon miten kypärä sitoo voimia.

    Mä en oikein usko tuota. Miten voi todeta kypärän hyväksi ennen kuin vetää vaikka kunnon lipat ja pää jystää asfalttia n-kertaa ja sen viidennen iskun jälkeen suojaavuus on jo mennyt ja loput iskut pistää pään uuteen uskoon?

    Löytyy paljon ihan hyvää tasoa olevia kypäriä, joiden merkki ei ole Arai tai Shoei. Se on kyllä ihan tosi juttu, kun jotkut siis vain pitää näitä kypäröinä ja muut on pashkaa. Mutta toisaalta en menisi esim. ilman oikeaa / varmaa testitietoa sanomaan että asia on nyt näin. Tämä on kuulkaa oikeasti hyvä kypärä.

    En siis sano että kallein on parasta. Toisaalta en myöskään sano, että edullisemmat ja halvat on yhtä hyviä kuin nuo ns. huippukypärät.

    Ihan yhtälailla voisi muuten todeta, että hauskaa on myös se, että aina ketjuun ilmestyy joku joka puolustaa sitä halpaa vaihtoehtoa. Sitähän kutsutaan keskusteluksi ja mielipiteiden vaihdoksi ja hyvä niin.. kyllä tänne halpoja ja kalliita kypäröitä mahtuu..

    - P

    Edit: Kerrotko muuten meille muillekin nämä "hyvien" merkkien ns. halpaversiot ja mistä niitä saa. Eli alkuperäinen merkki kuten vaikkapa esimerkissäsi ollut Nolan ja sitten mikä merkki markkinoilla on heidän identtinen halpaversionsa? Pitää lähteä tarkastamaan joskus näiden markkinat.

    Edit2: luin toiseen otteeseen ja tulipas negatiivisisen oloinen viesti. Eli ei ole tarkoitettu tosiaan minään kuittailuna. Kiinnostaa vaan ihan oikeasti tietää noista mainitsemistasi jutuista enemmänkin kuin pelkkä maininta.



  17. #17
    Ajattelin käyttää testissä.Työpaikan puolesta kun kerran voin.
    Katsotaan mitä se sanoo.
    Mun nähdäkseni...suurin osa merkeistä on ollut halpoja..joskus.
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  18. #18
    Mulla on käytössä KBC VR-2 kypärä, jota valmistaja kehuu seuraavasti: "SISUSTA: Duralux-kuitua. Irroitettava ja pestävä. Voidaan muotoilla oman mieltymyksen mukaiseksi. Erittäin hengittävä materiaali".

    Kysymys siis kuuluu mitä tuossa tarkoittaa tuo "voidaan muotoilla"? Kuinka tuo sisusta kypärästä irroitetaan ja kuinka sitä muotoilet?
    Honda_VFR
  19. #19
    niin, mitä kypäriä olisi markkinoilla kalliilla merkillä myynnissä ja samoja jollain halpamerkillä? nolan ei sovi mun päähäni, joten se on poissuljettu kuitenkin. nimim. yksi nolan on kun halvalla sain, mutten sitä voi käyttää kuin hätätapauksessa.

    kbc kiinnostaisi näistä edullisemmista. siinä on DD-lenkkilukko hihnassa ja tuntui jämäkältä- semmoinen avattava tietysti. frr tjn. oli mallinimi.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  20. #20
    Ajelin tuolla itäeuroopassa kesällä kunnon helteillä, ilman kypärää tottakai, oma valinta.
  21. #21
    Lainaa (Cute @ Kesä. 01 2008,08:36) kirjoitti
    mitäs tästä sanotte?
    http://tinyurl.com/3q2a9z
    Tai tästä?
    http://tinyurl.com/47zzg5
    Kuinka voi olla että ne on noin halpoja rapakon takana?
    Vi**n rumia, siksi halpoja.
  22. #22
    Kypärät on siinä mielessä vähän kuin renkaat, että monesti erot on pintaa syvemmällä, vaikka ulospäin näyttää melko samoilta. Eroja niissä myös on, jopa varsin oleellisia, ei vähiten siksi että nykyinen EU-hyväksyntä näille on todella lepsu.

    Kypärä on myös juuri se turvavaruste, joka kaikista todennäköisimmin voi pelastaa hengen, tai estää muuttumisen vihannekseksi tms. vähemmän mukavaa.

    Mutta jokainen tietysti tekee tässäkin asiassa omat valintansa, sekä kantaa niiden seuraukset ihan itse. Nuo asiat on vaan hyvä tiedostaa.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  23. #23
    No joo, ilmoitin tuolla aiemmin, etten tiedä tunnetusti mistään mitään, anteeksi väärä ilmaisuni.

    Sen tiedän, että valmistaja, myyjä ja liikemies yleensäkin ottaa mielellään rahaa niiltä, jotka ovat käsi ojossa sitä antamassa.

    Valmistajan tai myyjän luoma laatuvaikutelma vaikuttaa paljon siihen, miten mielletään asiat, joista ei ihan oikeasti tiedä yhtään mitään. Kypärä on yksi sellainen. Harvemmalla on kokemusta konttaamisesta vaikkapa viidentoista eri merkkisen tai mallisen kypärän kanssa ja tulee vielä kertomaan, mikä suojasi parhaiten eli mikä kannattaa ostaa.

    Kun ihmisten kypärävalintoja täällä seuraa, vaikuttaa väri, kuviot, hinta ja merkki kaikkein eniten. Sopivuutta ei täällä pysty esittelemään. Silmiinpistävää on kuitenkin, että ns. sikahintaisen kypärän (tai minkä tahansa ajovarusteen) ostaneet ovat erittäin kärkkäitä puolustelemaan hankintaansa (ymmärrettävää), kun taas edullinen kypärä päässään ajava ei taida haluta (veikkaisin täydellisen tyrmäämisen pelossa) juurikaan valintaansa mainostaa.

    Kukaan täällä ei ole tehnyt tilastoa siitä, kuinka paljon halpa tai edullinen kypärä päässä ajavista on jättänyt foorumin (ja kaiken muunkin) viimeisen vaikkapa kymmenen vuoden aikana verrattuna kallis kypärä päässä ajaviin, joten kaikki tämä perustuu juurikin mielikuviin, eikö?!?!?! Joku myyjän narikassa oleva muovikypärä parilla reijällä ei kerro itselleni muuta kuin sanatonta myyntipuhetta ostaa kallis kypärä ja pönkittää liikettä taloudellisesti mielikuvilla luodun turvallisuusvaikutelman saattelemana.

    Kuinkahan monta motoristia Suomen teitäkin kiertää huonosti istuva, puristava tai muuten epäsopiva (kallis) kypärä päässään vaan siksi, että myyjän mielestä tämä ko. kypärä on "paras" (ja kypärän kate tietenkin parhaiten kohdallaan vrt provikat sun muut, mitä ei asiakkaalle tietenkään kerrota)?

    Mulla itselläni on Osbe Rufus halpis avopotta ja Shoei Multitech ei niinkään halpis avattava kupoli. Mukavuudenhaluisena on tullut lähes koko kesä ajettua avopotalla ja myönnetään, tietoinen valinta.

    Tuli vaan mieleen, kiitos ja anteeksi!
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  24. #24

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Kannattaa hankkia tasan niin hyvä ja kallis kypärä kuin minkä arvoiseksi oman päänsä arvioi => Satasen päähän satasen kypärä.

    Joidenkin mielestä Skodakin tai Fiat on ihan yhtä hyvä auto kuin Mersu tai Bemari.



    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  25. #25
    Lainaa (TeroT @ Syys. 08 2008,10:31) kirjoitti
    Joidenkin mielestä Skodakin tai Fiat on ihan yhtä hyvä auto kuin Mersu tai Bemari.
    No niinhän ne onkin, paitti fiiatti ja pemari *
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  26. #26
    Sepä tässä yleensä onkin se kaikista oudoin olettamus, että kaikki hyväksynnän täyttävät kypärät ovat automaattisesti yhtä mukavia ja turvallisia.

    Ei kaikki tieliikennekäyttöön tarkoitetut/hyväksytyt ajoneuvotkaan ole keskenään samanlaisia, ja kumma juttu että sielläkin rahalla saa laatua. Ja jos verrataan markkinoiden halvinta ja kalleinta keskenään, veikkaan että suurin osa jengistä tietää, kumman sisällä he mieluummin olisivat siinä vaiheessa, jos kolahtaa.

    Järki käteen, se nykyinen EU-hyväksyntä on todella lepsu ja minimivaatimus joka ei nykypyörille ja nopeuksille riitä, ei sitten mitenkään. Ja sitten vaan sen ihan oman ja ainokaisen päänne hinnoittelu ensin, ja tämän jälkeen ostoksille. Tiedän monen tunkevan rahojaan paljon turhempiinkin asioihin.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  27. #27
    Lainaa (pecha @ Syys. 08 2008,12:00) kirjoitti
    Sepä tässä yleensä onkin se kaikista oudoin olettamus, että kaikki hyväksynnän täyttävät kypärät ovat automaattisesti yhtä mukavia ja turvallisia.

    Ei kaikki tieliikennekäyttöön tarkoitetut/hyväksytyt ajoneuvotkaan ole keskenään samanlaisia, ja kumma juttu että sielläkin rahalla saa laatua. Ja jos verrataan markkinoiden halvinta ja kalleinta keskenään, veikkaan että suurin osa jengistä tietää, kumman sisällä he mieluummin olisivat siinä vaiheessa, jos kolahtaa.

    Järki käteen, se nykyinen EU-hyväksyntä on todella lepsu ja minimivaatimus joka ei nykypyörille ja nopeuksille riitä, ei sitten mitenkään. Ja sitten vaan sen ihan oman ja ainokaisen päänne hinnoittelu ensin, ja tämän jälkeen ostoksille. Tiedän monen tunkevan rahojaan paljon turhempiinkin asioihin.
    No älä nyt viitsi. Jos turvallisuus on ainoa ja tärkein kriteeri, et aja moottoripyörällä vaan istut linja-autossa, eikä sekään takaa, että henki säilyy, niinkuin on nähty.

    Melko turha verrata kypäriä ja autoja keskenään tai voisihan sitä vieläkin kauempaa yrittää hakea vertailupohjaa. Sen lisäksi, nopeudethan on alenemaanpäin verrattuna aikaan "ennen", ainakin sallitut, eikä niiden ylittämiseen ole mitään tarvetta, tai ainakaan tarvetta laittomuuksilla perustella varustehankintoja, vai?

    Voit olla ihan mitä mieltä tahansa, mutta tonnin kypärä ei auta asiaa yhtään enempää kuin satasen, kun lennät 200+ km/h mettään, joten...

    Myönnän toki sen, että kalliimpi kypärä on paremmista materiaaleista (ainakin sisus) valmistettu, huomaan sen jo noista omista kypäristäni, mutta tuollaiset "se nykyinen EU-hyväksyntä on todella lepsu" -tyyppiset perustelut (mikä ihmeen perustelu tuokin on?) ei saa ainakaan itseäni uskomaan sokeasti tähän muodikkaaseen "kalliimpi on aina parempi" -ajatteluun. Jos näin olisi, mikseivät kaikki vaan ostaisi sitä kalleinta ja muiden myyminen voitaisiin lopettaa jos ei muuten, niin säätämällä laki joka kieltää näiden "turvattomien ja edullisten" kypärien myynnin.

    P.S. Taisi olla ensimmäinen kerta, kun kalliiden varusteiden ostamista perustellaan kasvaneilla/kasvavilla nopeuksilla ja tehoilla, vaikka julkinen kanta ja suuntaviivaukset on etenkin nopeuksien suhteen juurikin päinvastaiset. No, tiettyä rehellisyyttä tietysti tämäkin.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  28. #28

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (harald73 @ Syys. 08 2008,11:19) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Syys. 08 2008,10:31) kirjoitti
    Joidenkin mielestä Skodakin tai Fiat on ihan yhtä hyvä auto kuin Mersu tai Bemari.
    No niinhän ne onkin, paitti fiiatti ja pemari *
    Jep. Pihassa seisoo nuo molemmat...
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  29. #29
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Mulle on oikeestaan sama vaikka kaikki muut ajaisivat orthexin ämpärit päässä. Omalla kohdalla kun tulevaisuuden elanto riippuu eniten siitä mitä pään sisällä liikkuu, olen valmis satsaamaan kypärään sen mitä tarvitsee. Sen tunnustan, että saman asian ajaa Arain, Suomyn, Shoein tai jonkun muun merkin halvemmatkin mallit ja yli 300e menevä osa on ns. tyylistä, merkistä ja ehkä mukavuudesta maksettua rahaa.

    So what? Olenhan valmis maksamaan vähän enemmän mukavuudesta kengissä ja hanskoissa, sekä sijoittamaan rahaa vedenpitävään gore-pukuun Lidlin tuulipuvun sijaan. Olen myös ostanut aivan turhan tehokaan pyörän taidoilleni ja käyttötarkoitukseeni, mutta silti tulee virne huulille kun tuppea kääntää mutkapätkällä. Moottoripyöräilyyn käytettävistä varusteista voi helposti tinkiä, mutta itse en ole siihen valmis. Nin ja BTW on silläkin allekirjoittaneelle väliä, että minkä näköinen se kypärä on.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  30.  
  31. #30
    Lainaa (harald73 @ Syys. 08 2008,12:43) kirjoitti
    No älä nyt viitsi. Jos turvallisuus on ainoa ja tärkein kriteeri, et aja moottoripyörällä vaan istut linja-autossa, eikä sekään takaa, että henki säilyy, niinkuin on nähty.

    Melko turha verrata kypäriä ja autoja keskenään tai voisihan sitä vieläkin kauempaa yrittää hakea vertailupohjaa. Sen lisäksi, nopeudethan on alenemaanpäin verrattuna aikaan "ennen", ainakin sallitut, eikä niiden ylittämiseen ole mitään tarvetta, tai ainakaan tarvetta laittomuuksilla perustella varustehankintoja, vai?

    Voit olla ihan mitä mieltä tahansa, mutta tonnin kypärä ei auta asiaa yhtään enempää kuin satasen, kun lennät 200+ km/h mettään, joten...

    Myönnän toki sen, että kalliimpi kypärä on paremmista materiaaleista (ainakin sisus) valmistettu, huomaan sen jo noista omista kypäristäni, mutta tuollaiset "se nykyinen EU-hyväksyntä on todella lepsu" -tyyppiset perustelut (mikä ihmeen perustelu tuokin on?) ei saa ainakaan itseäni uskomaan sokeasti tähän muodikkaaseen "kalliimpi on aina parempi" -ajatteluun. Jos näin olisi, mikseivät kaikki vaan ostaisi sitä kalleinta ja muiden myyminen voitaisiin lopettaa jos ei muuten, niin säätämällä laki joka kieltää näiden "turvattomien ja edullisten" kypärien myynnin.

    P.S. Taisi olla ensimmäinen kerta, kun kalliiden varusteiden ostamista perustellaan kasvaneilla/kasvavilla nopeuksilla ja tehoilla, vaikka julkinen kanta ja suuntaviivaukset on etenkin nopeuksien suhteen juurikin päinvastaiset. No, tiettyä rehellisyyttä tietysti tämäkin.
    Turvallisuus on (tai pitäisi olla) se kaikkein tärkein kriteeri, kun ajovarusteita valitaan. Se ei kuitenkaan ole ainoa kriteeri.

    On täysin lapsellista ajatella niin, että en tarvitse hyvää suojaa, kun koska voin osua +200kmh johonkin, jolloin mikään ajovaruste ei suojaa. Voit myös aivan yhtä hyvin joutua sellaiseen kolariin, jossa ajovarusteiden laadulla on aivan ratkaiseva merkitys siihen, mitä käy.

    Tiedätkö, minkälainen testaus näille EU-normin täyttäville kypärille ihan tarkalleen tehdään? Jos et tiedä, niin on heikot perusteet ottaa kantaa siihen, mikä on riittävän suojaava kampe mihinkin käyttötarkoitukseen. Minusta on olemassa aivan selkeät perusteet sille, miksi nykyisen normin alarajalla olevat tuotteet pitäisi myydä korkeintaan mopokäyttöön, ja isoille pyörille testauksen pitäisi olla huomattavasti vaativampi.

    Hinta yksin ei toki määritä sitä, miten hyvin tai huonosti suojaava kampe on, mutta kaikista halvimmat muovikuoriset ovat täysin kelvottomia moottoripyöräkäyttöön, ne eivät yksinkertaisesti suojaa päätäsi niin kovilta iskuilta kuin mitä niissä nopeuksissa voi helposti tulla. Sellaisia on edesvastuutonta edes myydä moottoripyöräkypärinä.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen