Tulipa ensimmäinen ketjuvetoinen pyörä taloon ja kun ketjut vaativat kiristystä niin sen tein.. Nyt vain ongelma mistä tiedän takarenkaan olevan suorassa. Merkit haarukassa on erittäin epätarkat koska liikkuvat aika reilusti joka suuntaan. Takarattaastä sivusta teräsviivaimella katsoen linja olisi ketjuihin nähden oikea mutta riittääkö se. Omistajan käsikirja kertoo vain nuo merkit ja huomauttaa suuntauksen voitavan tarkistaa myös suorakulmalla tai mittanauhalla..ei kylläkään miten.. Takahaarukkakaan ei ole symmetrinen..![]()
no,jos nuo kiristäjien merkit ei pidä paikkaansa(jotka kyllä pitäs pitää)niin voit katsoa silmä määräisesti ketjulinjan suoruuden taka rattaallta eteen päin,mulla kans fj:ssä huonot merkit,oon mitannu kiristäjät mauserilla samaan pituuteen,ja hyvin nuo on kestänyt![]()
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
Ketjulaser on helppo tapa, jos viitsit investoida. Helpottaa suuntausta, jos merkkeihin ei ole luottamista.
Myös suorasivuinen lauta tai pitkä vatupassi toimii.
1. Pyörä keskituelle tai takapukille, mielellään tasainen alusta.
2. Eturengas suoraan eteenpäin.
3. Aseta lauta tai vatupassi takarenkaan toiselle puolelle kohti eturengasta. Kannattele sitä takarenkaan suuntaisesti eteenpäin ja mittaa väli vatupassin reunasta eturenkaan reunaan. Pyydä mittaajaksi joku kaveri niin voit keskittyä mittakapulan kannatteluun.
4. Tee sama mittaus toiselle puolelle.
Jos esim. oikealla puolella väli on 4cm ja vasemmalla puolella 3cm, on takarengas liiaksi kääntyneenä oikealle. Eli ketjulinja on silloin myös pielessä hieman.
Tarkkuudesta sen verran, että millilleen sitä ei tällä keinoin tahdo saada, mutta suuntaa antavasti kyllä. Esim. 1mm heitto takarenkaan suuntauksessa on lähemmäs 1cm eturenkaalla.
Jos mitta on suurinpiirtein sama eturenkaan molemmin puolin, on ketjulinja riittävän hyvä. Sanotaanko nyt vaikka 5mm. Silloin heittoa on ketjulinjassa vain vähän ja tuo heitto voi tulla jo käden vapinasta.
Mauserilla mittaminen on hyvä tapa myös. Silloin haarukan on oltava molemmin puolin samanlainen.
Miten varmistat että eturengas on tarkalleen suorassa?(jiipeexx @ Syys. 06 2008,20:31) kirjoitti
Muutaman millin heitto sivulle mitätöi koko mittaustuloksen.
kyllä sen etupyörän saa suoraan, mittaa vaan taka ja eturaunan erikseen ja oikoo sen mukaan.(MotorArse @ Syys. 06 2008,21:28) kirjoitti
mutta itse olen huomannut, että ajamalla huomaa tarkimmin. aja ilman käsiä tasaisella alustalla. jos menee suoraan, niin se on suorassa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
... ja melko pian takaratasta tarkastelemalla huomaa. Jos hankaa vain toista reunaa -> vinossa.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
[QUOTE= (jaket @ Syys. 06 2008,21:30)]No siinähän se tuliMotorArse,Syys. 06 2008,21:28 kirjoitti
Eiköhän se ole nopeampi, järkevämpi tapa ottaa tönäri käteen ja
mittailla swingistä taka-akselin läpiviennin reunasta taka-akseliin
ja laittaa sama mitta kummallekkin puolelle.
On helvetin vaikeaa selvitä elämästä hengissä
Laaserilla vaa suuntaa ketjut suoraks - menee noin minuutti ja kuluu ketjut tasaisesti. Eikä nuo edes maksa paljoa nykyään kaupassa nuo ketjulaserit.
Noniin itse kanssa tän asian kanssa väännelly kättä yksin. Saako sen suoraan esim näin:
Kun pyörä seisoo keskituella niin laittaa koneen käytiin, ykkösen silmään. Toisen puolen säätöruuvia säätää jompaankumpaan suuntaan ja kun ravistelu on minimissä niin on suora? Tai sitten toi mun ravistelu johtuu ihan muusta ku ketjuista![]()
Itse mittaan tönärillä. Lisäksi samalla vedän "löysät pois" laittamalla sopivan tuurnan takarattaan hampaiden ja ketjun väliin ja takarengasta pyörittämällä kiristän kevyesti. Samalla kun kiristää taka-akselin pultin on homma aika bueno.
Tuon kiristyskikan olen oppinut kurapyöräpuolelta, kun niissä vehkeissä saa vähän useammin säädellä, kiristellä ja vaihdella renkaita, laakereita ym...
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Juu en ainakaan itse noin säätelisi...(jeq @ Heinä. 01 2010,22:23) kirjoitti
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Tähän hommaan on olemassa työkalu, pieni laserlaite nimeltään Profi Laset CAT, hinta n. 50,-€(jeq @ Heinä. 01 2010,22:23) kirjoitti
Miten olisi mittaus taka-akselista swingin akseliin, molemmin puolin.
Jos mitta on sama niin taka-akseli on suorassa.
Työkalu tuohon on helppo ja halpa tehdä...
Kyllä ne merkit yleensä paikkaansa pitää riittävän hyvin. Merkit suunnilleen kohdalleen, pari potkua takaa renkaaseen, ni on löysät pois ja sit tarkistus. Mauseri on kätevä, jos on epävarma, kuten minä olen.Ja tossa aikaisemmin tulikin, että rattaasta näkee sitten, jos on vielä korjattavaa.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Mistä mihin te oikein mittaatte työntömitalla?
Naisen Zetorissa ei ainakaan kiristysruuvit tai edes ne kiristysmerkit pidä niin paljoa paikkaansa, että niitä voisi mittailla. Oli nimittäin juuri takapyörä puolisen senttiä vinossa, vaikka merkit olivat molemmin puolin samalla kohtaa.. Pyörää ei ole kaadettu niin rajusti, että merkit liikkuisivat. Mittasin akselista svingin akseliin ja sillä totesin oikean tolan. Ketjujen äänikin väheni huomattavasti.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Jos nyt ei kumminkaan säädeltäis pyöriviä osia.(jeq @ Heinä. 01 2010,22:23) kirjoitti
Siinä saattaa ja käy pahasti...
"Paras" tehdä niin, että mittaa tönärillä takahaarukan päästä kiristimien etäisyyden. Vähän pyörittää takarengas vielä päälle niin melkein kuulee ja näkee onko linjassa. Puhumattakaan että käynnissä ollessa kireydestä ei välttämättä ole mitään hajua ja menee sitten puljaamiseksi säätely.
edit. olettaen että taka-akselin "kiristys alumiinipulikat" on symmetriset ja akselin kiinnitys symmetrinen. Kuten kotareissa
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Niin, kuten ehdit jo laittaakin, tässähän on oletuksena se, että swingi on tasan saman mittainen kummaltakin puolen. Ehkä on, mutta onko varmasti? Ei ehkä kaikissa.(willik @ Heinä. 02 2010,09:45) kirjoitti
Kastele renkaat ja aja suoraan. Jos jää kahdet renkaanjäljet ,on syytä epäillä linjauksen olevan pahasti pielessä.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Miten tarkkoja olette tuon suuntauksen kanssa? Vanhana neurootikkona ketjujen kiristys on yhtä tuskaa. Homman taas kuitenkin tein ja mittausten perusteella heittoa on noin 0,5mm. Yrittäisittekö säätää, vai antaisitteko olla?
Alunperin oli (kiristyksen jälkeen) haarukan päästä kiristimen päähän mitat:
Oikea 3,1cm
Vasen 3,0cm
Avasin ja säädin:
Oikea 3,1cm
Vasen 3,15cm
En jaksaisi!
![]()
![]()
Onko pakko jos ei halua? Ketjujen kireys on ihanasti kohdallaan nyt ja akselinmusu momentissa.
http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/IMG_3938.JPG
Tuossa näkyy tuo swingi / kiristin systeemi.
Retired
mietin tuossa että jos takapyörä olisikin vinossa niin miten pyörä silloin käyttäytyy? Onko se ajossa kaiken aikaa hiukan kallellaan kun takapyörä koittaa liukua alta pois sivulle, vähän kuten vastaohjauksessa? Itsellä tuntuu että pyörä olisi kaiken aikaa kallellaan vasemmalle suorassa ajossa.
Omasta sussusta tarkistan ketjulinjauksen ottamalla ekaksi ketjusuojan pois ja sitten laitan reilun metrin mittaiasen 30mm putken ketjujen päälle rengasta vasten.Siitä näkee hyvin ketjulinjan suoruuden. Takasvingi ei valttamättä ole symmetrinen eli ei ole luottamista jos tönärillä mittaa svingistä . *edit: tolleen kun tarkistin omasta oli merkit kohdallaan
nEUROottinen *(Teme65 @ Heinä. 27 2010,23:42) kirjoitti
![]()
Mä otan noi kaks edellistä viestiä silleen, että ei vissiin tarvii avata ja koittaa saada sitä puolta milliä heittoa pois.![]()
Retired
Ite olen huomannut, että heiluviin mittaläpysköihin (esim. Suzuki GS500E -00) auttaa, kun mittaläpyskät painaa jompaan kumpaan äärilaitaan. Jos nyt tästä kukaan ymmärtää.
Eli kun keskiasento on mitä sattuu, niin käyttää jompaa kumpaa ääriasentoa (eli painaa sormella läpyskät esim. takapään suuntaan kallelleen, ja mittaa sen mukaan).
Tämä siis pätee vain pyöriin missä mittaläpyskät (tai mitä ovatkin) heiluu kuin puolukka pillussa.
Vanhassa GS500E mopossa se oli näin, ja tuota kikkaa käytin mittaillessa. RF900:ssa mittapisteet on suoraan takaswingissä kiinni, ja täten eivät heilu niin paljon.
Suzuki GSX1300R Hayabusa -05
Suzuki RF900R -94