Mistäs se pyörä kannattaa ostaa. Olin ostamassa Autoa jokin aika sitten ja tutkin ns. tuonti autoja esim. Belkiasta, selvisi että auton vaihtoarvo on jotain ihan muuta kun suomi auton. onko pyörissä sama juttu. vai onko mitään eroa.
![]()
Olppe
Luhyesti ja yksinkertaisesti: Sama juttu pyörissä.
<p>2002-2014</p>
Omakohtanen kokemukseni on, että noteerattiin vaihtopyörä saman hintaiseksi kuin suomi pyörä.
Ps Sama pätee myös autoissa.
Ostin 6 kuukautta vanhan pyörän Saksasta (BMW K1200GT) kaikilla tehdaslisävarusteilla. Mopo maksoi kaikkien kulujen jälkeen (verot, rekisteröinti, tuonti...) n. 7 000 euroa vähemmän kuin uusi vastaava mopo Suomessa. Käytettyjä vastaavia ei ostohekellä Suomessa ollut myynnissä, siksi vertaus uuteen.
Koska pidän pyörää varmaankin 5-10 vuotta, mielestäni ulkomailta se mopo kannattaa ostaa.
Olet oikeassa! Lyhyen ja ytimekkään viestisi jälkeen luin alkuperäisen kysymyksen uudelleen ja huomasin kiireessä lukeneeni/ymmärtäneeni tuon ihan väärin... Eli käännän takkini ja olen samaa mieltä kanssasi(hannu p @ Syys. 04 2008,07:49) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>
Mutta jos en hirveästi ole väärässä niin 6kk vanhan pyörän jos hakee ulkomailta niin esim. tehdastakuitahan ei ole??(Rudi11 @ Syys. 04 2008,10:24) kirjoitti
![]()
K8 GSX-R 1000 E.S
(C-A-D @ Syys. 04 2008,15:26) kirjoitti
![]()
juu, itseki 5 pyörää Saksasta tuoneena ja myös sitten eteenpäin myyneenä olen huomannut, ettei mitään eroa hyvitys/myyntihinnassa ole ollut.
Saksan pyörät vaan monesti paremmassa kunnossa ja vähemmillä kilsoilla kun nää ns. suomipyörät.
Eppari, tottakai on tehdastakuut. EU rules![]()
Ai, en tiennytkään että BMW tekee pyöriä Suomessa. Luulin että ne kaikki tulee Saksasta...
Itselleni kaksi pyörää Saksasta tuonut (2001 ja 2008), syynä ettei Suomessa ollut vastaavanlaisia saatavilla. Ei hintaero (jota ei edes mainittavasti verojen ja kulujen jälkeen synny).
Muistelen kuulleeni että Saksassa myydään n.150 000 pyörää vuodessa (lama-aikana "vain" 50 000). Joten on selvää että käytettyjenkin valikoimat ovat Saksassa aika hyvät.
Myöskin pakollinen katsastus pyörille (joka toinen vuosi) väkisin poistaa huonoimmat liikenteestä (mm pakokaasumittaus).
Ainoa huono puoli on saksankieliset huolto- ja käsikirjat.(onneksi auttava saksankieli). En kyllä ole BMW:ltä suomenkielisiä kysynytkään. Voisihan ne sieltä pientä maksua vastaan saadakin (kokemuksia?)
Ja hyvinhän nuo pyörät ovat valtuutetuille huoltopisteille huoltoon kelvanneet.
Eikä edellistä pyörää myydessä edes kukaan kysynyt onko pyörä "saksasta tuotu"
1-BMW
Kyllä siinä kolme kesää takaperin ainaskin säästi, kun tuolta haetutin. Suomessa ei semmosia pyöriä edes ollut tarjolla (Triumph Thunderbird). Ihan hyvin siitä sai vaihdossa. Toki kaikki oli kunnossakin, huoltokirjat sun muut saksmanni rekisteriotteet.
Suomenkielisen huolto- ja omistajan käsikirjan saa tilattua merkkiliikkeen/huollon kautta, maksaa muistaakseni noin 20 euroa.(1-BMW @ Syys. 05 2008,18:43) kirjoitti
Kiitokset tiedosta. Pitänee laittaa heti tilaus vetämään käsi- ja huoltokirjasta.
Eipähän täydy arvailla jos tuo "Korkeajännitys"-tason saksankielentaito ei aina riitä.![]()
1-BMW
(1-BMW @ Syys. 05 2008,18:43) kirjoitti
Pellossa on bemaritehdas
![]()
Honda 1000XL -09
Minä olisin kysynyt. Mutta en ole ostanut pyörää moneen vuoteen.(1-BMW @ Syys. 05 2008,18:43) kirjoitti
Ai miksi kysynyt? Saksasta saa tosi hyviä vähän ajettuja pyöriä kohtuuhintaan. Niiden kuntoon voi luottaa.
Pekka
![]()
![]()
Nykyinen pyöräni on tuotu muuttokuormassa Thaimaasta, ja on erinomainen.
Pekka
Kyllä vaihtoarvon määritys vaihtelee Suomessa edelleen voimakkaasti sen mukaan onko pyörä Saksan tuonti vai saksantuonti. Jotkut kauppiaat ei edelleenkään jostain syystä edes ota vaihdokkia jos se on Saksasta tuotu. Vaikka kuinka sanois että kaikki BMW:t ne on Saksasta tuotu.(Bacalao @ Syys. 09 2008,14:41) kirjoitti
Paitsi Porin Konepajan BMW:t. (Björneborg Maskin Werkstad). Paistinpannut ja paikallismoottorit.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Se mikä mua oikeasti ihmetyttää, kun jossain lähiaikoina ajattelin tehdä kauppoja Sakulasta, on se että miten paljon niissä hintapyynneissä on "ilmaa". Ja mikä on oikeastaan se pyörän alin hinta, jonka takia ei kannata tuontikustannusten takia tuomaan.
Esim
Ajattelin itse ostaa oikeaa kurapyörää, kuten KTM EXC xxx tai jotain sellaista. Jos pyörän pyyntihinta on esim. 3500 €, siinä lienee ne loput sataset ilmaa, vai kuinka olette mieltä? Ja paljonko sen roudaaminen tänne pohjolaan maksaa?
Tuo on juuri se yhtälö, jonka perusteella ajattelee, että säästääkö tossa vain satasia, vaiko tonneissa mitattavia määriä. Onko raadilla ajatuksia?
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Saksan suuren vaihtopyörätarjonnan vuoksi myös pyyntihinnat ovat yleensä melko likellä myyntihintoja.
Eli kun samanlaista tavaraa on paljon tarjolla, ei liian kovalla pyynnillä saa edes kyselyjä.
3,5t pyörästä jos saat satasen tingittyä, hyvä (tämä tietysti minun mielipide pohjaten omiin ja lukuisiin mukana olleisiini ostomatkoihin).
Kuljetuksen tarkkaa hintaa en tiedä. Aina ollaan ajamalla pyörät tuotu. Uskoisin kuljetuksen olevan n. 500€
Tullin sivuilta saat melko hyvin veromaksut selvitettyä. Jos *meinaat Suomen kilpiin ottaa.
Siihen kun vielä lisäät rekisteröinteihin pari satasta, loppusumma alkaa olla kasassa. *![]()
1-BMW
Tässä omat kokemukset viime kesältä BMW F800 ST:n tuonnista: F800 ST Saksasta
Hintaeroa Suomessa myytäviin käytettyihin ei paljoa jäänyt, valikoima oli kyllä parempi ja uuteen verrattuna hintaeroa tietysti on aika mukavasti. Keväällä kun tuota F800 ST:tä ei oikein käytettynä löytynyt niin vaihtoehtoina oikeastaan oli uusi tai tuonti.
--
t. oj
BMW F800 ST