Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 53:een 53:sta
    Lainaa (Bantzai @ Syys. 02 2008,21:48) kirjoitti
    Lainaa (jaket @ Syys. 02 2008,19:43) kirjoitti
    otat jarrulevyt ensin irti, varsinkin eturenkaassa kannattaa, tulee halvemmaksi. antaa enemmän tilaa rautakikkailulle.

otat tylpähkön pistolapion ja sillä pomppaan renkaan päälle lähelle vannetta ja sillähän sen saa irti. toimii. myös kakkosnelosen pätkän avulla voi koko kehon painoa käyttäen onnistua,mutta vaikeampaa kuin lapiolla. jos et säästä rengasta niin lapio.

mäntysuopaa ja vettä liukasteena.

vanha puutarhaletkun pätkä, halkaise se yhdeltä reunalta, niin että saat sen vanteen reunan päälle, se suojaa raudoilta hyvin.

rautatekniikka on sitten oma kysymyksensä ja harjoittelun tulos. lähinnä kannattaa miettiä sitä, mistä saat sen lisäpituuden renkaaseen, että se voisi tulla tai mennä vanteelle. jos väännät toiselta reunalta raudalla, niin vastapuoli pitää olla todella hyvin vanteen keskellä, että tarvittava lisäpituus löytyy-

tasapainotukseen et oikeasti tarvitse pukkia, otat sopivan metallitangon joka mahtuu laakereista läpi ja pidät rengasta käsissä ja katsot mikä kohta kääntyy alas. painota yläpuoli.

JT
    Varsinkin takalevy kannattaa ottaa irti, samoin pyörän laakeri jotta saa kikkailla rauhassa.

Lumilapio käy myös oivasti tuohon irrottamiseen kun reunaa enemmän. Kätevä kaveri voi painaa molemmat renkaat samalla kertaa lumilapiolla.

Rautatekniikan opetteluun auttaa mahdollisimman pitkät raudat sekä teräreunaiset. Sitten vaan voimaa tarpeeksi niin kyllä rengas vanteelta lähtee.

Tuon tasapainotukset voi hoitaa myös pyörässä kiinni oleviin vanteisiin. Pyörä pukilla niin kyllä se painavin kohta alas pyörähtää ja jos ei pyörähdä niin tasapainotus ei ole edes tarpeen. Ei pieni heittoja kukaan huomaan.

-B-
    Tiedän että Bee on leikissä mukana ja heittää bensaa liekkeihin, mutta ei kai nyt joku oikeasti ota levyjarruja pois ja keplottele jollain perkeleen lapiolla?

Hei haloo! Lunta sataa ja lehmät lentää...

Btw. Tuli mieleen että lumikolalla sais painettua kerralla neljältä vanteelta renkaan kerralla.
    "Starvin' Marvin"

Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
    Lainaa (-Harza- @ Syys. 04 2008,13:15) kirjoitti
    Helpottuisikohan homma, jos käyttäisi rengaslämppäreitä ennen vaihtoa?
    Joo, itse lämmitin lämppärillä viimeksi kun piti saada kumi pehmenemään.. Kellaritallissa kun on n. +15C..
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
    Renkaat voi tykätä käydä saunassakin saunailtana
    Olen joskus toiminut rengasasentajana muutaman vuoden.
    Ei kannata laittaa rengasrasvaa,vaan suoraan astianpesuainetta pullosta ja katsoo,että rengas nousee tasaisesti vanteelleen,kun laittaa ilmat....
    Joo, en mäkään ihan vakavissaan ottanut tuota jarrulevyjen irroittamista. Riittää kun on varovainen ettei kolhi niitä asvalttiin ja käyttää vaikka paria lankunpätkää vanteen alla. Hifistelijä voi vaikka rakentaa lankuista neliön, ettei lankut lipsahda alta pois.

Ja eturengas menee lähes heittämällä päälle, se on se helpompi. Takarenkula vaatii vähän enemmän jumppaa.

//Andy
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Pitääpä sitten tehdä ensikokeilu eturenkaalla.

Ei kai itse puusta kyhätty neliö vielä hifistelyä ole. Tuollaisen ajattelin nimittäin itsekin talven aikana rakentaa kunhan saan ensin piirustukset valmiiksi... ;-)
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
    Lainaa (juhisr1 @ Syys. 03 2008,14:43) kirjoitti
    juu kyllä mulle ainakin pari kpl noita vannesuojia on riittäny. mulla se vanha rengasrauta oli aivan samanlainen ulkonäöltään kuin ne kaksi uuttakin.
    mutta ne uudet oli aivan paskat,ja vanha taas on helvatin hyvä.huono erä tms?
    ostin kyllä biltemasta pidemmänkin raudan(ja jämäkämmän oloisen) mutta en oo kokeillu vielä..
    ja tosiaan youtubesta löytyy monia videoita vinkkeineen,ja haulla myös monia aiheita täältä.
    rengaskone..
    tässä se bilteman rengasrauta,joka ainakin mulla oli ihan kuin purkkaa..
    ja tässä se uusi rengasrauta.(osoittautui hyväksi hankinnaksi) eilen tuli vaihdettua veljen kanssa sen 1000rr ceeppariin molemmat renkaat.
    toimenpiteeseen kaikkine kiroiluineen ja paskanjauhamisineen meni n.1,5h.
    .orgin kautta hommaamani uusi rengaspaketti maksoi veljelle 180e (pp 2ct ja m1,toi etunen m1 duelilla 164!) + allelaitosta koituneen vaivannäön..
    rock,rock *

edit:ihan fairyvettä mekin ollaan käyttetty liukasteena,toiset suosittaa,toiset ei.
    ja kyllä omienkin kokemuksien pohjalta sanoisin myös että etunen on (yleensä *) helpompi vaihtaa..

Lainaa (jakez @ Syys. 04 2008,17:12) kirjoitti
    Pitääpä sitten tehdä ensikokeilu eturenkaalla.

Ei kai itse puusta kyhätty neliö vielä hifistelyä ole. Tuollaisen ajattelin nimittäin itsekin talven aikana rakentaa kunhan saan ensin piirustukset valmiiksi... ;-)
    Meillä ollut käytössä vain kaksi pientä lankunpätkää, jotka tuppaa vähän liikkumaan ja lipsahtelemaan alta pois, jolloin jarrulevy voi ottaa osumaa maahan.

Jos tekisikin kiinteän neliön, joka ei lipeä alta pois = hifistelyä

//Andy
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Lainaa (juhisr1 @ Syys. 05 2008,11:16) kirjoitti
    juu kyllä mulle ainakin pari kpl noita vannesuojia on riittäny. mulla se vanha rengasrauta oli aivan samanlainen ulkonäöltään kuin ne kaksi uuttakin.
    ostin kyllä biltemasta pidemmänkin raudan(ja jämäkämmän oloisen) mutta en oo kokeillu vielä..
    ja tosiaan youtubesta löytyy monia videoita vinkkeineen,ja haulla myös monia aiheita täältä.
    rengaskone..
    Mulla on 3kpl noita samannäköisiä rautoja, tosin enemmän hopean värisiä ja tuo näyttää enemmän kellertävälle. Ja ovat kestäneet käsittelyä ja ovat jämäkän tuntuiset. Voisin kuvitella että vanne luovuttaa ennen rengasrautaa. Ehkä olet saanut maanantaierästä omasi
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    Lainaa (jyk4 @ Syys. 05 2008,12:20) kirjoitti
    rengaskone..
    Mulla on 3kpl noita samannäköisiä rautoja, tosin enemmän hopean värisiä ja tuo näyttää enemmän kellertävälle. Ja ovat kestäneet käsittelyä ja ovat jämäkän tuntuiset. Voisin kuvitella että vanne luovuttaa ennen rengasrautaa. Ehkä olet saanut maanantaierästä omasi
    aivan varmasti näin onkin.. sillä jopa mun äiti ois pystyny vääntämään ne kaksi rautaa solmuun,oli ne sen verran löysiä! ja sit taas se samanlainen vanha rauta toimi taas eilenkin helvatin hyvin
    tietenkin ku pelimies olen niin en säästäny niistä 2sta raudasta kuittia,jotenkin en aatellu tarvitsevani..?
    Bilteman uudemmat raudat on täyttä skeidaa.. 3 vääntäny niitä mutkalle/poikki kun vanhemmat kestää ja kestää
    Pitää yrittää välttää noita Bilteman uusia rautoja. Olisi suotavaa ettei ensimmäinen yritys jäisi ainakaan rautojen takia torsoksi.
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
    Minä hommasin raudat viime vuoden kesällä Biltemasta ja silloin vielä oli saatavilla niitä hopeampia. Hyvät on. Harmi jos nykyiset on purkkaa..
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
    Tähän sitten rataketuille kymysys:

onko painotuslaite oikeasti kentällä tarpeen?
    misukka ilmoittaa nimittäin renkaidensa olevan niin
    hyvin balanssissa että ovat jättäneet jopa tasapainotusmerkin
    leimaamatta. jos renkaissa ei nykypäivänä ole suurta heittoa,
    pääheitto olisi sitten vanteessa ja sitämyöten vakio.

onko joku seurannut tarkemmin muuttuuko painojen paikka renkaan myötä merkittävästi?
    On helvetin vaikeaa selvitä elämästä hengissä
    [QUOTE= (juhisr1 @ Syys. 05 2008,15:09)]
    Lainaa juhisr1,Syys. 03 2008,14:43 kirjoitti
    rengaskone..
    tietenkin ku pelimies olen niin en säästäny niistä 2sta raudasta kuittia,jotenkin en aatellu tarvitsevani..? *
    Et tarvitse kuittia. Olen palautellut usemmankin tavaran, ne antaa kyllä rahat takaisin. Vielä kun raudassa lukee isolla BILTEMA niin tuskin tulee ongelmia palautuksen suhteen
    Kyllä tollanen paskatavara pitää palauttaa vaikka ihan periaatteesta vaikka ei isot rahat olekkaan kiinni
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    rengaskone..
    Samma här, noilla vaihtu renkaat ihan ok. Ja vielä eka kerta meikällä.

Pari juttua opin renkaidenvaihdosta:

-tekniikkalaji, jos tarttet paljon voimaa on jotain pielessä. Parempi sillon että raudat taipuu kun vanne tai rengas hajoaa. Netissä on hyviä opetusvideoita (siis renkaanlaitosta ;)

-hyvät vannesuojat saa leikkamalla muovikanisterin kyljestä.

-renkaat aurinkoon lämpenemään, helpottaa huomattavasti sekä vanhojen pois ottoa että uusien asennusta. Kylmä rengas kuumentaa asentajan, parempi toisinpäin.

-paksu rengasrasva toimi hyvin asennuksessa, fairyvesi irrotuksessa

-parhaat raudat on n.30 cm, liian pitkät on vaan tiellä
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
    Lainaa (Decies @ Syys. 05 2008,23:47) kirjoitti

onko joku seurannut tarkemmin muuttuuko painojen paikka renkaan myötä merkittävästi?
    veljel heitettiin just pp 2ct alle,jossa ei niin ikään ollu tasapainoitus merkkejä. ja rengas oli aivan balanssissa kun testattiin

En oo kyllä mikään kettu mutta vastaan kuitenkin

Misukasta en tiedä, mutta kyllä Pirellin, Bridgen ja Metzelerin renkaat vaativat ainakin mun molemmissa pyörissä tasapainottamista. Erityisesti etunen tuntuu olevan tärkeä. Viimeisimpänä käytännön kokeena jätin kemorassa kiireessä puntittamatta renkaat ja hillitön täristys alkoi yli 150km/h vauhdissa katsomosuoralla ja paluusuoralla.
    ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Lainaa (jens @ Syys. 06 2008,19:02) kirjoitti

En oo kyllä mikään kettu mutta vastaan kuitenkin

Misukasta en tiedä, mutta kyllä Pirellin, Bridgen ja Metzelerin renkaat vaativat ainakin mun molemmissa pyörissä tasapainottamista. Erityisesti etunen tuntuu olevan tärkeä. Viimeisimpänä käytännön kokeena jätin kemorassa kiireessä puntittamatta renkaat ja hillitön täristys alkoi yli 150km/h vauhdissa katsomosuoralla ja paluusuoralla.
    Juu, onkos noissa gummeissa kevein kohta merkattuna vaiko eikö?

Piti töissä aikoinaan alkaa seuraileen kovasti että muuttuuko punttien
    paikat merkittävästi mutta se sitten jäikin unholaan...
    Kyl, merkinnät löytyy.
    ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Mulla kaikki misukat olleet ilman merkintä, eli tasapainossa.
    Lainaa (AimoPamaus @ Syys. 06 2008,22:38) kirjoitti
    Mulla kaikki misukat olleet ilman merkintä, eli tasapainossa.
    Jep, noista oliskin ihan mielenkiintosta saada tietoo että muuttuuko
    puntit aikuisten oikeasti vaiko eikö. Teoriassahan niiden pitäs olla
    muuttumattomat jos rengas on vakio, siitä vaan tällää uuden kumin
    alle ja uutta kierrosta peliin ;)
  23.  
    biltemasta pyöräntasapainoituslaite 29,90e

+ tasapainoituspainot, huoltopukitkin näyttää löytyvän uudesta kuvastosta (sivu 25)..

Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12