Vaihdoin kilpuriini uudet, Ferodon "alkuperäiset" jarrupalat. Aiemmin paloina oli Ferodon hiilikuituseospalat tjsp.
Nyt ongelma on, että jarrut laahaavat oikeastaan aika reilusti. Ajaessa se ei varsinaisesti jarruta, mutta kuumentaa jarruja turhaan.
Jarrupalojen vaihdon jälkeen ilmeni myös etupään tärinää, aivan kuin tasapainotus olisi pielessä. Tärinää ilmenee vain tietyllä nopeudella, kaarteessa jarrutuksen lopettamisen jälkeen.
Nestettä oli hieman liikaa johtuen uusista paloista ja poistin sitä varmasti sen verran ettei liika nestemäärä säiliössä paina jarruja enää päälle. Tärinä ei hävinnyt.
Tallilla tarkastin eturenkaan tasapainotuksen, jossa ei ollut heittoa. Painoja joutuu laittamaan 25g. Joskus olen ajanut epätasapainoisellakin renkaalla ja tärinää ei ole ollut.
Puhdistin jarrut myös huolellisesti palojen vaihdon yhteydessä ja kaikki osat liikkuvat niinkuin pitääkin.
Eturenkaan tasapainotuksen ja asennuksen jälkeen pyörittelin rengasta ja kyllä se laahaus on melkoinen. Rengas ei pyöri senttiäkään ilman voimaa.
Mistä johtuu?? Onko palat vaan niin paksut ja niillä on ajettava vähän, että ne kuluu hieman lisää? Nyt niillä on ajettu jo Kemorassa n. 50 kierrosta pääsääntöisesti kevyesti jarrutellen.
Entäs, jos laahaus kuumentaa jarrut niin kovin, että mutkaan tullessa pitoa ei olekaan ja lepikko raikaa?
Kommentteja![]()
Moi. Ostin kanssa Bleidiin Fedoro:n palat. Toimi aluksi
hyvin 1000km. Sitten ne rupes vinkuu jarrutuksen loppu vaiheessa. Huollosta kysyin neuvoa ja sanovat et kannattaisi asentaa alkuperäiset Hondan palat. Eli niiden pinta oli lasittunut. Ne palojen pinnat voi hioa nauhahiomakoneella. Ongelma poistuu... joksikin aikaan.
ps. ei enää tarvikepaloja tartte ostella.
Kummat palat mahdoit saada?
Sinter Gripit vai Platiniumit?
Kamulle kävi sellanen juttu et ku meni ostaan sintereitä niin antovatkin käteen noi platiniumit...
Eihän se niitä katellut vaan paineli radalle.
No sen päivän jälkeen ei sit juuri jarruja ollut.
Paloi ihan lasille pinnat noista platiniumeista...
"Kitkamateriaalin kitkakerroin on paras mitä orgaanisissa katupaloissa on saavutettu"...
Eivät vissiin sit toimi radalla...
Mitkähän ne sun palat on?
Onhan tuolla vielä toi Siloxane Racing...
Life is hard, then you die...
Kun puhdistit jarrut niin puhdistitko myös levyt ja molemmin puolin? Eli 180 karkeuden omaavalla hiekkapaperilla pyyhit vanhan jarrupalan jättämän materiaalin pois?(jiipeexx @ Syys. 04 2008,10:48) kirjoitti
Puhdistitko myös jarrusylinterit kunnolla? Ja ethän käyttänyt Brake Cleaneria, vaan mietoa fairy-liuosta? Saattaa meinaan olla niin että ne sylinterien palautuskumit on turvonneet ja eivät kunnolla palauta sylintereitä sisälle ja siksi laahaa. Onko niitä kumeja koskaan vaihdettu?
Ja tuliko se etusen keskitys tehtyä varmasti oikein?
Ja itse en ajaisi ennen metriäkään ennen kuin ongelma poistuu, koska saattaa käydä niin että se laahaus on jossain vaiheessa liian suuri ja lukitsee etusen kokonaan ja sitten se on menoa.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
"Ja tuliko se etusen keskitys tehtyä varmasti oikein?"
Tuo oli hyvä pointti. Pikku cepari oli tuosta tosi tarkka.
Oli sille "mystiselle" liuskalle työkaluissa käyttöä![]()
Life is hard, then you die...
Sen verran korjausta palojen merkkiin, että ne olivatkin Lucas merkkiset.(mixu71 @ Syys. 04 2008,11:08) kirjoitti
Ilmeisesti en puhdistanutkaan huolellisesti(parjan_fin @ Syys. 04 2008,12:38) kirjoitti
Jarrulevyt puhdistin vain Brake Cleanerillä. Täytyy kokeilla sitä hiomapaperia.
Brake Cleaneriä käytin myös jarrusatulan puhdistamiseen.
Ja itse asiassa en purkanut satulaa vaan puhdistin pölyt pois ja mäntien näkyvän osan pesaisin juuri sillä aineella millä ei pitäisi...pumppailin sormin mäntiä eli on sitä ainetta saattanut joutua uloimmalle "pölytiivisteelle" asti.
Haynesin oppaassa mainitsivat, että sillä voi pestä, mutta ilmeisesti vain näitä ulkoisia osia.
Täytyy irrottaa satula ja männät sekä puhdistaa ne sillä fairyliemellä. Jos tiivisteet vaikuttaa huonoilta niin vaihdettavahan ne on. Epäilen, ettei sitä ole koskaan tehty.
Etusen keskitys meni pääpiirteittään oikein. Momentit ja kiristysjärjestys on ainakin oikea.
Lueskelin opasta vähän tarkemmin ( lue: ensimmäistä kertaa ) ja ainoastaan se keulan pumppaus 50% momenttiin kiristetyllä akselilla ennen lopulliseen momenttiin kiristystä jäi tekemättä. Taitaapa olla oleellisin asia vanteen keskittymisen kannalta...
Mitään metalliliuskoja ei ainakaan korjausopas tunne.
Joo, ei sillä kannata ajaa ennen kuin asia selviää. Samaa mieltä siitäkin.
Viime reissulla täristys ilmeni aina n. 10 kierroksen setin viimeisillä kierroksilla. Ilmeisesti lämpöä/laahausta rupesi olemaan sen verran liikenteessä, että jarrut oli päällä liikaa. Kovassa kallistuksessa tärinä saattoi tullakin jopa siitä, että etunen alkoi pompottamaan asfaltin pinnassa, koska pito heikkeni jarruvoiman takia...en tiedä, kyllä se vielä kuitenkin rullasi hyvin. Ehkä jarrut vaan tarrasivat levyyn kiinni ja tärinä tuli siitä.
Kiitti vinkeistä, nyt tallille![]()
Jarrupalojen laahaamineen johtuu siitä että männät ei jostain syystä palaa takaisin sylinteriin. Ei sillä ole palojen materiaalin kanssa sinänsä tekemistä. Levy on kiero jos laahaaminen tapahtuu vain yhdessä kohdassa renkaan kierrosta. Pitävämmillä paloilla laahaaminen aiheuttaa enemmän kuumenemista ja jarrutusta.
Nyt on männät, sylinterit ym. pesty fairyliuoksella, keskitetty vanne uudestaan ja jarrulevyt hiastu paprulla. Uudet jarrunesteet luonnollisesti myös.
Laahaaminen hävisi ja herkkyyttä löytyy. Totaalinen puhdistus auttoi todennäköisimmin. Tiivisteitäkään ei onneksi tarvinnut ruveta vaihtamaan vaikka ne samalla vaivalla olisi vaihtanutkin.
Niin, kysymys vielä.
Korjauskirjan mukaan jarrupalojen "päällä" pitäsisi olla semmoiset metalliset "Pad Spring" jouset. Metalliset levyt. Pitävät vissiin paloja koko ajan painettuina satulan runkoon ja ylimääräinen kolina häviää tai jotain.
Näitä ei kuitenkaan ole, koskaan ollutkaan. Toivottavasti vastaus tähän ei ole, että hengenvaarallista menoa...koska näin on menty koko kesä...
Muistelen, että joskus on keskustelua ollut jostain jousista, jotka kilpurin jarruista poistetaan viimeistenkin laahausten poistamiseksi. Toivottavasti nuo on ne jouset...
Aika liki oikeaa olet. Ne jouset pitä palat puristettuna levyyn kiinni koko ajan ja samalla heikentävät palojen jäähdytystä. Kilpakäytössä niitä ei tartte, ainakaan mun mielestä.(jiipeexx @ Syys. 04 2008,20:27) kirjoitti
Hyvä jos puhdistus ja herkistely auttoi. Ei muuta kuin kokeilemaan.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Voisitko vielä kertoa tuon eturenkaan keskittämisen miten se tehdään? koska:
omassa kilpurissa r6 -2000 on ollu samanlaisia ongelmia, jouduin jopa ostamaan käytetyt satulat purkamolta siihen kun en saanu jarruja pelaamaan.
edellisiin mäntiin oli joku puristellut pihdin jälkiä ja niissä ei paljon hiomavaraa ole, joten tulkitsin ne ongelmat niin että johtuu niistä männistä kun olivat naarmuiset ja vielä alle minimi halkaisijan ja osittain sylintereistä oli se musta pinnoite puhki -jarrut laahasivat vaikka teki mitä ja vaihtoi uudet tiivisteet- (eli joku oli niitä varmaankin yrittänyt hioa ja männät ikäänkuin pääsivät "keikkumaan" sylintereissä)
mutta edelleen on ongelmia
nyt kun laittoi aivan uudet palat ei tapahdu laahaamista ollenkaan mutta tuli tuo tärinä ilmiö.
joten jos eturenkaan kiinnityksen yhteydessä pitää tehdä joku keskitys niin olen kiitollinen jos joku jaksaa selittää.
Haynesin opas neuvoo kiinnittämään R6 vm.99-02 eturenkaan seuraavalla tavalla.(rr6 @ Syys. 06 2008,13:16) kirjoitti
Kiinnitysakseli kiristetään aluksi n. puoleen lopullisesta kiristysmomentista. Olen tulkinnut sen itse avaimella kiristykseksi, mutta kohtuudella. Eli löysät reilusti pois.
Jarrusatulat kiinni. 40Nm.
Sen jälkeen pyörä pois pukeilta ja pumppausta keulalle.
Pyörä taas pukeille, jonka jälkeen eturenkaan akseli kiristetään 72Nm.
Lopuksi kiinnitetään etuakselin lukitusruuvi oikean etuiskarin alaosasta 20Nm.
Näin se muistaakseni meni. Kirja on tallilla, täytyy huomenna tarkastaa ja korjata, jos joku meni pieleen.
Uudemmissa kutosissa "lukemani" mukaan se on vielä reippaasti tarkempi operaatio.
Itse olen hieman epäileväinen tämän keskitys operaation suhteen, ainakin tässä vanhemmassa mallissa.
Jos kerta ensiksi pitää kiristää akseli n. puoleen kokonaismomentista ja pumpata keulaa vanteen keskittymisen varmistamiseksi. Niin mikä siellä silloin enää liikkuu? Akseliin sorvatut kaulukset painavat kuitenkin jo voimalla vanteen keskiholkkeja.
Ainoastaan oikea etuiskari voi liikkua sivusuunnassa akseliin nähden niin kauan kunnes lukitusruuvu kiristetään. Siihen ei vaikuta vaikka akseli vedettäisiin kerrasta kiinni asti. Oikea jarrusatula tietysti voi vielä liu`uttaa etuiskarin "oikeaan" kohtaan, jonka jälkeen lukitusruuvi kiristetään. Sekö siinä on ideana?
edit: jarrusatulat kiinnitetään vasta kiinnitysakselin lopulliseen momenttiin kiristämisen jälkeen. Eli keulaa pumpataan ilman etujarrun apua.
Kiitos!!
täytyy kiristellä se ens kerralla tuolla tavalla.![]()