Moi,
Rataharrastuksen myötä on tarkoitus alkaa vaihtamaan kumit itse. Mahdollisimman yksinkertaisesti ilman mitään varsinaista renkaanvaihtolaitetta. Nyt tarvitaankin hyviä neuvoja kaikilta renkaanvaihdon taitajilta.
Tarkoitus olisi hankkia:
- rengasrasvaa
- muutama rengasrauta (millaisia ja mistä?)
- joku jutska, jolla saa renkaan reunan painettua irti (kesällä juttelin srra:n ajoleirillä häiskän kanssa, joka käytti tarkoitukseen auton tunkkia, vaikutti toimivalta)
- tasapainotuslaite (mallia Louis tms.)
- painoja
- kehikko jonka päälle voi laittaa vanteen siten, että jarrulevyt pysyvät irti maasta
Käytännön toteutukseen tarvitaankin nyt neuvoja, ettei kovin pahasti tulisi vanteita runneltua.
Miten rengas kammetaan vanteelta?
Miten uusi rengas saadaan vanteelle?
Kannattaako käyttää jotain suojaa vanteen ja rengasraudan välissä?
Kaikki neuvot ovat tervetulleita. Ja hakuakin käyttelin vaan kaikki ei vielä selvinnyt.
jake
ex. YZF-R6R -06 kilpuri
ex. GSX-R600 -05
ex. ZX-9R -96
ex. GSX600F -00
ex. RD125LC -83
rengasraudat mallia biltema (lyhyet) 3kpl, saippuavettä ja 3pätkää kakkosnelosta
2palaa pattinkia vanteen alle ja 1pidemmällä palalla irroitat renkaan vanteelta, reisivoimalla.
raudat väliin ja väännät irti (ei venttiiliä paskaksi)
uusi kohdilleen painat sisään minkä käsillä saat ja raudoilla loput.
Näillä selvitty ilman suurempia hifistelyjä.
tasapaino pukin teet itse tai tilaat sieltä louisilta (stormillakaan ei muistaakseni pahan hintainen)
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
otat jarrulevyt ensin irti, varsinkin eturenkaassa kannattaa, tulee halvemmaksi. antaa enemmän tilaa rautakikkailulle.
otat tylpähkön pistolapion ja sillä pomppaan renkaan päälle lähelle vannetta ja sillähän sen saa irti. toimii. myös kakkosnelosen pätkän avulla voi koko kehon painoa käyttäen onnistua,mutta vaikeampaa kuin lapiolla. jos et säästä rengasta niin lapio.
mäntysuopaa ja vettä liukasteena.
vanha puutarhaletkun pätkä, halkaise se yhdeltä reunalta, niin että saat sen vanteen reunan päälle, se suojaa raudoilta hyvin.
rautatekniikka on sitten oma kysymyksensä ja harjoittelun tulos. lähinnä kannattaa miettiä sitä, mistä saat sen lisäpituuden renkaaseen, että se voisi tulla tai mennä vanteelle. jos väännät toiselta reunalta raudalla, niin vastapuoli pitää olla todella hyvin vanteen keskellä, että tarvittava lisäpituus löytyy-
tasapainotukseen et oikeasti tarvitse pukkia, otat sopivan metallitangon joka mahtuu laakereista läpi ja pidät rengasta käsissä ja katsot mikä kohta kääntyy alas. painota yläpuoli.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kurapyörän ja vanhempien mallien joissa on sisärengas, on parikin erilaista tekniikkaa. Toinen on "autonrengas tekniikka" eli vaihdetaan kuin auton rengas ja toinen MP tekniikka jossa sisäkumi laitetaan renkaaseen ensimmäisenä ja laitetaan vähän ilmaa ja vanne asetellaan renkaan sisään, niin että rengasraudoilla väännettäessä ei tule jälkiä vanteen ulkopuolelle. Kun rengas väännetään molemmin puolin sisäänpäin.
Näyttää kirjoitettaessa monimutkaiselta, mutta käytännössä ei sitä ole.
Tasapainoitus juuri niin edellä valistettiin, yleensä riittää ns neljänneksen tarkkuus. Eli riittää kun rengas pysähtyy aina samalle neljännekselle.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
14" auton peltivanne, jonka reunaan laita halkaistu puutarhaletku suojaksi. Jarrulevy uppoaa vanteeseen mukavasti suojaan.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Minä käytän renkaan irroitukseen vanteelta ruuvipuristinta, minkä leuat olen vaihtanut muovisiin.
Muut tarvikkeet: Vannesuojat, rengasraudat, fairyvesi, kakkosnelosia.
Jarrulevyt pidän paikallaan.
Vaihda eka kumi jonkun jo osaavan avustuksella ja sen jälkeen homma on helppo.
Ducati SS1000DS
Condor A 350
Jos haluaa tehdä Ghetto-meiningillä, niin se 13-14" auton ulkorengas työalustaksi, rengas irti vanteelta ruuvipenkillä ja rengasrautojen väliin öljyputelista leikatut siivut suojaamaan vannetta. Kahdellakin Bilteman rengasraudalla pärjää. Fairyvettä väliin sopivan runsaasti asennettaessa.
Tasapainotukseen käytin jotain sopivaa akselin tumppia, jonka kiristin toisesta päästä ruuvipenkkiin.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Aikani tuskailtua hommasin muutaman raudanpätkän ja rupesin väsäämään... Klik
Varsinkin takalevy kannattaa ottaa irti, samoin pyörän laakeri jotta saa kikkailla rauhassa.(jaket @ Syys. 02 2008,19:43) kirjoitti
Lumilapio käy myös oivasti tuohon irrottamiseen kun reunaa enemmän. Kätevä kaveri voi painaa molemmat renkaat samalla kertaa lumilapiolla.
Rautatekniikan opetteluun auttaa mahdollisimman pitkät raudat sekä teräreunaiset. Sitten vaan voimaa tarpeeksi niin kyllä rengas vanteelta lähtee.
Tuon tasapainotukset voi hoitaa myös pyörässä kiinni oleviin vanteisiin. Pyörä pukilla niin kyllä se painavin kohta alas pyörähtää ja jos ei pyörähdä niin tasapainotus ei ole edes tarpeen. Ei pieni heittoja kukaan huomaan.
-B-
noihin pitkiin rautoihin en silti ensi kertaa lähtisi niillä kun rikkoo vanteen...
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Tämän videon innoittamana aloin itsekin vaihtaa renkaat.
Videolla näkyvä tasapainotuspukki, vannesuojat ja rengasrasva on louikselta tilattu, mulla samanlaiset.
Hitsasin myös samanlaisen laitteen millä rengas irtoaa vanteelta, seinäänkiinnitettävää mallia.
Rengasraudat biltemasta, 3kpl ~10e.
Jarrulevyä suojaavan kehikon tein lastulevystä ja kolmesta kakkosnelosen pätkästä. Keskelle levyä tappi, kestää vanne paremmin paikoillaan.
Vaikein homma on uuden renkaan saaminen vanteelle, saa vääntää aika kovasti.. Ongelmia tuotti myös uuden renkaan hyppääminen vanteelle, vaikka kokeiltiin useammalla kompuralla. Viimeiseltä hyppäsi kun kierrettiin liina ympärille ja paineltiin rengasta
Jos saat renkaanvaihdon alta alle 20 eurolla niin se on niin pieni summa että jos yhtään laiskottaa niin maksaisin mielelläni.. Mutta parasta on että ei tarvitse vaivautua mihinkään vaihtamaan sitä rengasta, ja saa itte touhuta
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
2 irroitus rautaa, saavat olla sopivan pitkiäkin. Sitten yksi ohut lyhkäinen rauta. Vanhan renkaan väännän rengasraudalla alaspäin, on irronnut ihan kivasti.
Uutta kumia kun vääntää viimeisen reunan yli, niin uusi kumi on jäykkä joten se "nousee" vanteen sisäraunaa vasten itsekseen-> se pitää jollain voimalla saada pysymään alhaalla vanteessa vastapuolella "montussa" jolloin on enemmän tilaa kammeta viimeinen osa järkevällä voimalla yli. Tämä tulee ainakin jäykkä kylkisillä 17" enskakumeilla eteen. Ruuvipuristin+ vaneri palat on ihan näppärä, pari tällästä helpottaa oikeasti.
Yleensä liialla voimalla ei saa kun vanteen tai renkaan hajalle. Jos siis rengas ei ala "nousta" suosiolla. Tässä just pitää olla oikea tatsi.
Sitten loppu kommentti. Jos normi autorengas liike vaihtaa kumin nopeemmin kun kahvikupin siinä vanteita katellessa juo jollain alle parilla kympillä niin tää hikoilu ei ole säästämisen arvoista.
tietysti jos kyhää toimivat apuvälineet jotka pelaa kunnolla, niin mikäs siinä. Iso etuhan siinä on että omat renkaat saa vaihtaa kun tarvii heti.
Kyllä heti huomaa, että Bantsu on toiminut SB mekaanikkona, melkein ammatikseen, tuli näin harrastajallekin uusia näkökulmia ;)(Bantzai @ Syys. 02 2008,21:48) kirjoitti
Vähän pelottaa, että joku vielä kokeilee...
Viimeisestä Kawan takasen vaihdosta irrotetulle vanteelle taisin muistaakseni maksoin kokonaiset 5€, joka sisälsi myös painotuksen.. Laskeskekelin että yhen "tuhotun" vanteen hinnalla vaihdatan aikamonet kumit, joten en viitsi alkaa edes harjoittelemaan(jyk4 @ Syys. 02 2008,22:51) kirjoitti
Palvelu oli myös parasta mahdollista ja vaihto sujui sujuvasti työpäivän aikana naapurissa.. * *![]()
Kiitos hyvistä neuvoista. Tuon itse tehdyn renkaanvaihdon tarkoituksena ei mulla ole niinkään säästää rahaa, vaan saada kumit vaihdettua juuri silloin kun se on tarpeellista. Vaikka kesken ratapäivän.
jake
ex. YZF-R6R -06 kilpuri
ex. GSX-R600 -05
ex. ZX-9R -96
ex. GSX600F -00
ex. RD125LC -83
Pari kyssäriä viälä:
Mites toi tasapanotus hoidetaan sen jälkeen kun tiedetään mihin asentoon rengas pyörähtää siinä tasapainopukissa. Suusta purkka vastapuolelle, vai miten? Kuinka isoa punttia sinne pitää laittaa?
Ja kun tubeless-renkaan saa vanteelle, niin sehän ei ole vielä paikallaan niin että ilma pysyisi sisällä. Lonksahtaako se siitä kohdilleen kun vain laittaa kompuralla ilmaa sisään?
-Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
-If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
Minulta löytyy yksi renkaan irtipainamislaite, kun ei kaveri sitä hakenutkaan.. Saa edullisesti pois nurkista kotiin kuljetettuna pk-seudulla kun muuten liikun suunnilla. Matkahuolloilla ym. en lähde lähettelemään - liian vaivalloista.
Saa samalla opastuksen kuinka koko vaihtohomma rautojen kanssa tapahtuu ilman vanteen murjomista.
Hinta jotain 60e.. Pelkät materiaalit on reilu 30e rautakaupassa ja tota ei ihan parissa tunnissa tee, kun viimeistelee, maalailee ja liimailee kumisuojat ym..
Samanlainen kuin nämä aiemmin tekemäni, mutta mustan värisenä..
privalla kyselyt.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
ittellä oli vanha bilteman rengasrauta (hyvä) joten ostin pari uutta myös biltemasta.(Jadexia @ Syys. 02 2008,16:15) kirjoitti
molemmat uudet olivat kuin purkkaa,vääntyivät aivan soikeiksi.. *
huamenna tarttis vaihtaa veljelle molemmat renkaat,ja ittelle etunen. varmaa siis on että muutama voimasanakin tullaan kuulemaan *
niinja halkaistupuutarha letkukin on ok vanteen suojaksi,mutta itse suosin silti hommaan tarkoitettua muovisuojaa (esim stormit).
koska mielestäni rengasrauta "liukuu" paremmin tätä muovisuojaa vasten,kuin sitä letkua.
Tasapainotuksessa laitetaan esim teipillä väliaikaisesti painoja kiinni yläosaan vannetta, koska on pyörähtänyt keveimpänä ylös.(Mosse @ Syys. 03 2008,09:48) kirjoitti
Sitten kun tasapaino löytyy niin liimataan painot kiinni.
Ja rengas hyppää vanteelle kun sinne laitetaan kovalla paineella ilmaa.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Ja jos vuotaa (ettei siis paukahda paikalleen) niin hakkaat lytyssä olevia kohtia maata vasten ja uudestaan ilmaa.
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Riittääkö yksi pari noita Stormin vannesuojia?(juhisr1 @ Syys. 03 2008,11:43) kirjoitti
Mistä saa kunnon rengasraudat jos noi Bilteman nykyiset eivät kestä käyttöä?
ex. YZF-R6R -06 kilpuri
ex. GSX-R600 -05
ex. ZX-9R -96
ex. GSX600F -00
ex. RD125LC -83
juu kyllä mulle ainakin pari kpl noita vannesuojia on riittäny. mulla se vanha rengasrauta oli aivan samanlainen ulkonäöltään kuin ne kaksi uuttakin.
mutta ne uudet oli aivan paskat,ja vanha taas on helvatin hyvä.huono erä tms?
ostin kyllä biltemasta pidemmänkin raudan(ja jämäkämmän oloisen) mutta en oo kokeillu vielä..
ja tosiaan youtubesta löytyy monia videoita vinkkeineen,ja haulla myös monia aiheita täältä.
rengaskone..
Tää mikon tekele on yllättävän hyvä ja toimii. Itsekin oon opetellut vaihtamaan kumit rata- ja talliolosuhteissa ja yllättävän helppoa hommaa se on kun vähän treenaa.(svahnm @ Syys. 03 2008,10:35) kirjoitti
Jos haluaa säästää vanteiden reunoja niin meidän porukoissa kaverit käyttävät vannesuojina kumiletkun pätkiä ja myöskin ohuiden muovikannujen palasia. Ei maksa paljoa ja toimii.
Ja se rengasrasva on aivan välttämätön ettei tuu liian hiki, kokeneempi kaveri neuvoikin että jos vääntäessä tulee hiki niin teet jotain väärin....
Ja kun renkaita kuitenkin vaihdellaan kohtuullisen usein, niin tasapainopuntit talteen ja uusiokäyttöön. Jesarilla tiukasti kiinni, niin ei tarvii sitä niiden painojen omaa tarrapintaa.
Ensi kesäksi voisi kyllä hankkia toisen vannesetin. Helpottaisi niinä päivinä kun ei oikein tiedä sataako vai paistaako, kuten Orgin vika ratapäivä Kemorassa pari viikkoa takaperin...
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Huomenna rengas vaihtuu vielä rengasliikkeessä mutta seuraava vaihto olisi tarkoitus yrittää tehdä itse. Kumpiko mahtaa olla helpompi vaihtaa? Etu- vai takarengas?
jake
ex. YZF-R6R -06 kilpuri
ex. GSX-R600 -05
ex. ZX-9R -96
ex. GSX600F -00
ex. RD125LC -83
Etuvanteen jarrulevyt voi vähän vaikeuttaa rautojen kanssa vääntelyä, mutta enemmän kyllä vaikuttaa vaihdettava rengas. Jos se on joku vanha touringkumi vaihdettuna tuolla +10C kylmässä, niin hankalampaa kuin pehmeä kumi.(jakez @ Syys. 04 2008,11:54) kirjoitti
Ekalla kerralla auttaa, jos joku kaveri jelppii pitämällä paikoillaan rengasrautoja, kun ähellät uusia sinne vanteen ja renkaan väliin. Ei kolise niin paljon raudat lattialle.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Ratarenkaita olis tarkoitus vanteelle / vanteelta väännellä. Talven aikana nähdään miten sujuu. Tai sitten hirveellä kiireellä keväämmällä.
ex. YZF-R6R -06 kilpuri
ex. GSX-R600 -05
ex. ZX-9R -96
ex. GSX600F -00
ex. RD125LC -83
Käytettyjä (kisakuskien pehmentämät) lyö melkein paljain käsin vanteelle..(jakez @ Syys. 04 2008,12:45) kirjoitti
![]()
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Helpottuisikohan homma, jos käyttäisi rengaslämppäreitä ennen vaihtoa?
Busa K8
ja lämmittää vähän niin putoo sisään(jakez @ Syys. 04 2008,12:45) kirjoitti
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.