Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Ihan tällaisia perusasioitakin...

    Kannattaako esim. Pohjois-Saksassa ajella vaan motareita mahdollisimman kovaa jonnekin muualle?
    Jos lähtee pienemmille teille, tuleeko siitä vain loputonta taajamien läpiajoa, kuten vähän epäilyttää? Ainakin Mapsourcella tehdyt koereitit vähän viittaavat viiden kympin nopeuksiin...

    Matkakertomuksista on jäänyt vähän käsitys, että Benelux-maat kannattaa lähinnä kiertää kaukaa tai läpiajaa mahdollisimman kovaa jos sinne eksyy?
    Tanskassa ei ilmeisesti ole kukaan pysähtynyt kuin tankkaamaan?

    Onko Luoteis-Manner-Euroopassa ennen Ardenneja mitään "ajoteknisesti" kiinnostavaa, tai siis erityisen mukavaa tiestöä tai maisemaa?

    Koillis- ja Itä-Ranskasta mitään vinkkejä?

    Saksassa mitä kaikkea muuta kuin Mustin Metsä?

    Ja ajotienoiden lisäksi kaikenlaisia muitakin vinkkejä otetaan vastaan.
    Esim. luin jostain että Alankomaissa olisi nopeuskameroita jotka kuvaavat myös takaapäin, eli joista on ns. jotain väliäkin. Totta vai tarua? Muualla vastaavia?
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  2. #2
    Perusasioita...vai oliko ne makuasioita...? Aika moneen noista taitaa löytyä se oma tyyli kun vain menee ja kokeilee. Kannattaako sitä täältä koti-Suomesta käsin niin tarkkaan reittiä suunnitella? Valitsee vaikka jonkun/muutamia kohteita, mutta eihän sitä tarvitse orjallisesti lukkoon lyödä. Käytännössä siihen toteutukseen olisi hyvä varata kuitenkin peli- ja kelivaraa yms. *

    Jos pikkutieajelu kylien läpi alkaa tympiä, niin aina voi vaihtaa baanalle ja päinvastoin. Kiinnostuksen kohteet on niin moninaisia, että paha näihin on lähteä paljon toisten opastamaan (tai ainakaan niiden perusteella tekemään omia ratkaisuja).
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
  3. #3
    Parhaat paikat ei ole mun mielestä moottoritieltä nähtävissä. Muutenkin motaria pitkin on tylsää, vaikka joskus nopea ajaa.
    Mukavia kyliä ja elämyksiä on ihan kaikkialla, ei pelkästään Schwarzwaldissa.
    Sunt pueri pueri, pueri puerilia tractant.
  4. #4
    Jos Saksan puolella ulottaa reitin Schwarzwaldiin, niin ehkä kannattaa saman tien vierailla myös joen toisella puolella, ajaa rauhassa Alsacen viinireitti pikkukylineen ja sitten ajaa ylös Vosges:in pikkuvuoriston Route des Cretes:ille. Vosges:in länsipuolella ei ole ihan heti mithän mielenkiintoista, joten sitä suuntaa en suosittele.
    Life's pretty straight without motorcycling
  5. #5
    Lainaa (JyrkiJ @ Syys. 02 2008,16:38) kirjoitti
    Kannattaako sitä täältä koti-Suomesta käsin niin tarkkaan reittiä suunnitella? Valitsee vaikka jonkun/muutamia kohteita, mutta eihän sitä tarvitse orjallisesti lukkoon lyödä.
    Suunnitelma on nimenomaan se... että yrittäisi olla suunnittelematta liikaa

    Perushahmotelmaan tuo Vosges osuu reitille ihan passelisti.

    Ei minua tosiaan tuo motariajelu kiehdo yhtään, mutta jos pitää ajaa tylsiä teitä ikävissä maisemissa niin mieluummin ajan 130 kuin 50 km/h

    Pohjoisessa käydessä ei ollut ongelmia reittivalinnoista kun teitä oli niin vähän
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  6. #6
    ilmeisesti haet enemmänkin hyviä ajeluteitä kuin että menisit katsomaan millaiselta siellä noin yleisesti ottaen näyttää?

    oheisen linkin takaa löytyviin karttoihin merkitty jotain reittisuosituksia, ainakin itävallan suhteen oli väkevää

    http://www.uem-online.org/em/index-map.php?nr=

    helposti käy tosiaan niin että pikkutie ajattaa jokaikisen kylän keskustan läpi ja niitä kyliä on siis tiheesti, mutta toisaalta motari = *, paras ratkaisu touringiin mielestäni välimallin tiet mutta ne harvemmin mitään mutkaorgioita ainakkaan pohjoisemassa
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  7. #7
    Sen verran beneluxeista, että Luxenburissa aivan upeita maisemia, kannattaa poiketa. Ja onhan nuo jokivarret Rein/Moosel vallankin kesäaikaan ainakin yhden ajon arvoinen.
  8. #8
    (poistettu tili)
    Lainaa (Agentti @ Syys. 02 2008,17:22) kirjoitti
    Jos Saksan puolella ulottaa reitin Schwarzwaldiin, niin ehkä kannattaa saman tien vierailla myös joen toisella puolella, ajaa rauhassa Alsacen viinireitti pikkukylineen ja sitten ajaa ylös Vosges:in pikkuvuoriston Route des Cretes:ille. Vosges:in länsipuolella ei ole ihan heti mithän mielenkiintoista, joten sitä suuntaa en suosittele.
    Tuli kesällä käytyä molemmissa, Mustametsässä ja Alsacessa. Erityisesti Alsace miellytti, tosi mukavia mutkateitä, sellaisia reippaasti ajettavia, eikä liikennettäkään ollut mahdottomasti. Mä tykkään sellaisista.

    Onhan Alpeillakin kivoja teitä paljon, mutta minusta jatkuvat 360 asteen käännökset ovat tylsiä ajettavia, vaikka maisemat ovat upeita.

    Saksassa oli kivaa myös Kasselin ja Hannoverin välissä maaseudulla. Alsacelle suositus.

    Ja etelämpänä Ranskassa Cannesin pohjoispuolella, ja vaikka missä. Teitä riittää.

    Eli vähän riippuu, kannattaako ajaa vaan motaria.
  9. #9
    Lainaa (R2-D2 @ Syys. 02 2008,18:47) kirjoitti
    Mustametsässä ja Alsacessa. Erityisesti Alsace miellytti, tosi mukavia mutkateitä, sellaisia reippaasti ajettavia, eikä liikennettäkään ollut mahdottomasti. Mä tykkään sellaisista.
    Joo nuo viinialueiden tiet ovat todella mukavia ajella ja maisematkin hienot. Haluttaessa löytyy todella mutkaisiakin pätkiä, vaikkapa Grand Balloon'ille (lähellä Mulhousea) menevät tiet.

    Kuvia: http://picasaweb.google.fi/sefotec1200/RanskaAlsace



    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  10. #10
    Lainaa (Tympeysmies @ Syys. 02 2008,17:42) kirjoitti
    Suunnitelma on nimenomaan se... että yrittäisi olla suunnittelematta liikaa *
    Suunnitteluhan ei tietysti sinänsä ole pahasta; eihän niitä kaikkia suunnitelmia sitten kuitenkaan tarvi toteuttaa... Mutta kauheasti ei mielestäni kannattaisi ahnehtia yhdelle matkallekaan, jos olennaisinta ei ole kilometrien tai vierailtujen maiden määrä. Määräänsä enempää ei kuitenkaan yhdellä reissulla jaksa katsella, etenkään jos on kiire seuraavaan kohteeseen. *

    Saksassa tietysti on meikäläisen mielestä vaikka mitä: hienoja vanhoja kaupunkeja, suurkaupunkeja, jokilaaksoja, Ludvig II:n linnoja, Berchtesgaden ja muut alppien reuna-alueet jne. mutta ihan mukavaa maalaismaisemaa ja tietä löytyi esim. tänä kesänä Kölnin koillispuolelta Sauerlandista ihan sattumalta kun käytiin Kölner Dom:in torniin kiipeämässä. Aika hieno paikka sekin ja ylhäällä tuuli vilvoittaa, vaikka olisi mp-varusteissa sinne könynnytkin.

    Grand Balloonilla tuli myös piipahdettua ja tosiaan nuo Vogeesit olivat miellyttävä kokemus. Sen sijaan tuo TIJ:n linkittämä ADACin kartta osoittautui siellä minusta vähän pettymykseksi (tai kaipaa 'oikeaa' karttaa rinnalle).
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
  11. #11
    Pohjois-saksasta löytyi ainaskin hemmetin hienoja maalaismaisemia. Tienpätkiä missä reunoilla istutettuja puita, jonka oksat on tiiviisti tien päällä.

    Etelämmästä löytyi myös kivoja pikkukyliä ja vuoristomaisemaa
    Noita pieniä kyliä on Saksa täynnä.. kun vähän poikkeaa sieltä autobaanalta. Jossa on myöskin kiva ajaa jos liikennettä ei ole paljon. Ikävä kyllä liikennettä tuntui piisaavan.. loppumaton rekkajono oikealla kaistalla.

    Kovin tarkasti ei ole tarvetta suunnitella, ajaa motaria jos on kiire, tai sitten laittaa naviin että vältä motareita ja nauttii maisemista. Majoitusta löytyy niin paljon joka puolelta että etukäteen ei ole tarvetta varailla mitään
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  12. #12
    Majoituksesta: Saksan puolella on aika paljon edullisempaa yöpyä kuin Ranskassa - siis pikkuhotelleissa/gasthauseissa ja tämä vain oman kokemukseni mukaan. Itse asiassa tuossa suhteessa Saksa on aivan loistava matkailumaa.
    Life's pretty straight without motorcycling
  13. #13
    Lainaa (R2-D2 @ Syys. 02 2008,18:47) kirjoitti
    Lainaa (Agentti @ Syys. 02 2008,17:22) kirjoitti
    Jos Saksan puolella ulottaa reitin Schwarzwaldiin, niin ehkä kannattaa saman tien vierailla myös joen toisella puolella, ajaa rauhassa Alsacen viinireitti pikkukylineen ja sitten ajaa ylös Vosges:in pikkuvuoriston Route des Cretes:ille. Vosges:in länsipuolella ei ole ihan heti mithän mielenkiintoista, joten sitä suuntaa en suosittele.
    Tuli kesällä käytyä molemmissa, Mustametsässä ja Alsacessa. Erityisesti Alsace miellytti, tosi mukavia mutkateitä, sellaisia reippaasti ajettavia, eikä liikennettäkään ollut mahdottomasti. Mä tykkään sellaisista.

    Onhan Alpeillakin kivoja teitä paljon, mutta minusta jatkuvat 360 asteen käännökset ovat tylsiä ajettavia, vaikka maisemat ovat upeita.

    Saksassa oli kivaa myös Kasselin ja Hannoverin välissä maaseudulla. Alsacelle suositus.

    Ja etelämpänä Ranskassa Cannesin pohjoispuolella, ja vaikka missä. Teitä riittää.

    Eli vähän riippuu, kannattaako ajaa vaan motaria.
    Millainen se Mustametsä oli? Voitko suositella hyviä majapaikkoja ja reittejä?
    Tikru 2010
  14. #14
    Leirintäalueet eivät taida enää olla niin suosittuja paikkoja, ja Saksassa majoitusta löytyykin Gasthauseista halvalla.
    Mutta jos Etelä-Euroopassa yhtään aikoo leirintäalueita käyttää, ja saksankielestä mitään tolkkua saa, niin kannattaa hankkia ADACin Camping & Caravaningführer, saa esim. Akateemisesta kirjakaupasta.

    Siellä on luetteloitu ja arvosteltu kaikki leirintäalueet, esim. sijainti, siisteys, palvelut, hinnat jne. Mukana tulee kartta ja joka alueelle on ajo-ohjeet.
    Teltassahan ei nykyään ole pakko yöpyä, leirintäalueilla on usein bungalow tai mobile home -majoitustakin tarjolla. Palvelut löytyy alueeltakin, ja lähiympäristössä on useimmiten kylä tms.
    Kohtuuhintaisen ja vapaan hotellin löytyminen voi olla joskus vaikeaa, ainakin jos ollaan porukalla liikkeellä sesonkiaikaan. Leirintäalueiltakin kannattaa kysyä.
    "Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
  15. #15
    Schwarzwaldissa mainio ja halpa tukikohta on Bikerhotel Schutzen. Keskeinen sijainti, hyvät muonat ja emäntä tyrkkää vielä lounaspaketin mukaan kun lähdet ajoon.

    Ja kylä on Bad Peterstal.

    T:Karza
  16.  
  17. #16
    Ja Vosgesin puolella Col De Bussangin päällä ja lähellä hienoa Col De Balloonia, prätkähotelli *Moto-Hotel Col De Bussang..

    Perusreitti Schwarzwaldin pohjoisosan läpi menee esim. Baden-Badenista alaspäin tie nro 500..