Terve,, Mistäköhän saisi -04 LT:n ohjekirjat pyörälle ym. radio/häly järjestelmille? Mukana kun niitä ei ollut.
-miten perk. saan haluamani kanavat noihin 1-6 paikoille?
-Saako tuon radion kuulumaan BT:n kypärään, vai tarviiko jotain eri virityksiä?<< ennen kuin ostan kypärän, olisi kiva tietää. Suomi manuaaleista voin maksaa kohtuulisen korvauksen![]()
Nuo manuaalit tosiaan varmasti saat parhaiten Heinolta...
Tuohon LT:n radio / intercom / iPod / PMR / GSM / Navikytkentöihin vosin lausua oman subjektiivisen näkeykseni.
LT on lähtökohtaisesti matkapyörä ja erityisen sopiva kaksi päällä reissaamiseen. Jos aiot käyttää sitä sellaiseen, tulee mieleen ehkä myös tarve kommunikointiin repsikan kanssa. Eli tarvitset jonkinlaisen intercomin. Oma kantani on, että LT:ssä ei ole mitään järkevää syytä haahuilla langattomien systeemien perään. Pyörästä riittää hyvin sähköä ns "konventionaalisille" systeemeille, samon siitä löytyy asennuspaikkoja vaikka kuinka paljon erilaisten intercomien keskusyksiköiden sijoittamiseen sekä myös kypärän audiopistokkeiden asennusmahdollisuuksia.
Tämän intercomin (Autocom, Baehr parhaat mainitakseni) tarvitset taas saadaksesi pyörän stereot kuulumaan kypärääsi. Tämä on siis se mainitsemasi "eri viritys". Kunnon intercomissa on siis ainakin sisäänmenot pyörän omalle radiolle, PMR-radiolle, GSM-puhelimelle, ja navigaattorille, joskus myös iPodille tms. Lisäksi hyvässä intercomissa on tason säädöt erikseen kuskille ja repsikalle (välttämätön, jos toinen käyttää esim korvatulppakajareita ja toisella vain normaalit kypäräkajarit)
Alkuperäinen kysymyksesihän oli miten kytkeä BT kypärä LT:n radioon? Itse vastaisin, että ei mitenkään, mutta joku voi toki olla eri mieltä. Kaikkihan on mahdollista, mutta LT:n tapauksessa en missään tapauksessa lähtisi höntyilemään tuon uuden muka fiksun tekniikan perässä, koska kyseiseen pyörään on niin paljon koettuja ja toimivia intercom-ratkaisuja, joka kuitenkin on se avainjuttu kunnollisen ja helppokäyttöisen kypäräaudion rakentamiseen.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
+1 Pozon kirjoitukselle.
Itsekin mietin tuota BT ratkaisua aikanaan mutta päädyin Baehriin. Kaikki tarvittavat kytkennät kaikille tarvittaville laitteille saa tehtyä ihan plug in periaatteella.
Ainoa mikä hiukan haittaa on lisälaitteiden hinta Baehrilla. Esim.puhelimen bluetooth palikka maksaa 270 egee![]()
![]()
Vielä tuohon BT:hen. Onhan johdottomuus toki mukavaa MUTTA kääntöpuolena tulee sitten rajallinen akku ja sen lataustarve. LT:llä kun vetelee helposti tuollaisia kymmenen tunnin ajopäiviä, tulee akun rajat ehkä hyvinkin vastaan kun radio pauhaa koko päivän korvaan (puhumattakaan mammasta). Eti sitten illalla (leirintäalueelta) tai hotellista sopivaa sähkötöpseliä... Ei ole MINUN mielestäni sen arvoista.
BT-mokkuloiden "pariutumishaasteet" ovat myös aika julkista tietoa ja parhaimmillaan/pahimmillaan ostat kalliit BT-vehkeet, jotka sitten toimivat miten toimivat navigaattorin, puhelimen ja muiden vastaavien kanssa (puhumattakaan siitä BT-mokkulasta, jonka tarttet radion integrointiin).
<p>2002-2014</p>
Kiitoksia mielipiteistä! täytyy talven aikana perehtyä asiaan tarkemmin. Säästyisi vaan tuolta johtojen pujottelulta ja reikien tekemiseltä BT järjestelmällä. Eikö nykyään navigaattoritkin toimi BT yhteydellä? ainoan johdon joutuisi vetämään tuosta radiosta. Tuo akun kesto täytyy selvittää, olisihan tuo typerää jos navigaattorin ohjeet loppuu kuulumasta kesken ajon, jos akut loppuu.
Tuohon LT:hen saa esim. Autocomin systeemin ihan siististi siihen radion päälle jossa kaikki säätönappulat on esillä.
Ainoat reitä mitä pitää tehdä on tuon radiokotelon sisälle eli kaikki jää piiloon.
Erittäin siisti vaihtoehto.
Itsellä meni yksi päivä purkaessa ja johtoja laittaessa, toisena päivänä vain sitten koottiin muovit uudelleen kasaan, ei paha. Itsellä BT yhteys on puhelimen ja Autocomin välillä, Autocomin systeemi on pyörän virralla, puhelin tarvittaessa myös laturissa takaboxissa.
Nyt kun on muutamaan otteeseen noita muoveja jo irroitellut homma menisi varmasti yhdessä päivässä kevyesti.
Parilla kaverilla on ollut ajeluissa noita BT mokkuloita ja aina niistä on virta loppunut, ne toimii päivän kerrallaan jos vain juttelee matkustajan kanssa satunnaisesti. Muusiikin kuuntelussa yms. loppuu akut aivan varmasti hyvinkin lyhyeen ja tilanne pahenee vain entisestään kun laite vanhenee ja lämpötila laskee. Pyörän systeemeistä taas virta ei hevillä lopu kun on piuhalla kaikki kiinni.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Erikoinen kommentti. Mitäs reikiä joutuu "tavallista" langallista järjestelmää varten tekemään? En oikein ymmärrä. Autocomin kypäräjohtohan tulee satulan alta, katteiden välistä tai miten sen nyt pujotatkin? Tietysti riippuen siitä mihin BT-lähettimet TAI Autocomin sijoitat, voit aina joutua jonkun reiän tekemään virtajohtoja varten, mutta tuohan on yleensä omista valinnoista kiinni.(XX-RT @ Syys. 01 2008,15:38) kirjoitti
Noista piuhoista: Se merkittävin piuha, josta BT-järjestelmässä pääset on kypäräjohto. Muut johdothan ovat samantekeviä. LT:n katteissa on riittävästi tilaa.
<p>2002-2014</p>
Erikoinen kommentti.<< Eikö langallisen järjestelmän ulostulo pidä/pitäisi asentaa niin, että se on kiinteesti kiinni pyörän muoveissa järkevässä paikassa? mihin sen kypärästä tulevan johdon voi työntää kiinni, ettei se roiku epäsiististi satulan ym.välistä johdon päässä. Olisi vaan siistimmän oloinen, jos olisi ns.töpseli kiinni kiinteeseen reikään. Ei varmaan vaikea
tehdä tuota kiinteetä reikää tuolle ulostulolle.
Mitäs mieltä olette tuosta>>SCALA Rider Q2+Q2 Multiset 239e, kahden kypärän setti.
Päivä purkamiseen? eli noviisilta viikko!
Kyllä tuon ihan nätisti saa katteeseen kiinni ilman reikää, noissa tulee mukana/saa hankittua sellainen liimailtava kiinnike johon se pistoke menee kiinni ja pysyy paikallaan.
Itse ainakin ihan tyytyväinen ollut omiin asennuksiin.
Eikä tuo purkaminen/kokoaminen mahdotonta ole, esitietoina kannattaa tsekata nuo purkuohjeet noista manuskoista. Ilman niitä on melkoista sähläystä ekalla kertaa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Tuohon LT:hen saa esim. Autocomin systeemin ihan siististi siihen radion päälle jossa kaikki säätönappulat on esillä
Terve,,olisiko kuvaa miten tuon olet toteuttanut?
Tässä näkyy myös tuo Autocomin pistoke johon kypärään menevä piuha laitetaan kiinni:
Tässä miltä se näyttää sisältä. Vielä on talveksi hommaa, tuo johtohässäkkä tuossa on Autocom-Tomtom adapteri jota en huomannut heti mukaan ottaa ja jonka sain vasta hiljakkoin. Lisäksi siinä on piuhaa iPodille, videotallentimelle ja mikille:
![]()
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Samalla tavalla olen asentanut radion päälle kuin IAJ ja vahvistan tuon paikan käyttökelpoisuuden. Sinne mahtuu kaikki juuri passelisti.
<p>2002-2014</p>
Tuo vie juuri sen tilan, missä voi kätevästi pitää lompakkoa/kännyy. Onko muita järkeviä paikkoja laitteelle?
Kyllä se onnistuu, nuo piuhat saa kyllä pakattua tiiviimmin.(XX-RT @ Syys. 02 2008,21:50) kirjoitti
Ja kuten totesin minulla tuossa on tuo Tomtomin piuha vielä esillä, talven mittaan sekin häviää tuosta tuonne Autocomin taakse.
Noh, mutta kuka nyt enää CD:tä edes käyttää, itse en ole kertaakaan sellaista tuossa käyttänyt. iPod on huomattavasti näppärämpi tuohon hommaan, mukana kulkee aina n. 10 000 biisiä, reilun kuukauden yhtäsoittoa saa noita kuunnella!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Onhan noita asennettu sivulaukkuun, penkin alle, takaboxin alle. Sivulaukku ja varsinkin tuo radion päällinen on siitä hyvä että noihin säätöihin pääsee vielä käsiksi näppärästi.(XX-RT @ Syys. 02 2008,21:53) kirjoitti
Itse joudun niitä räpläämään kun välillä ajelee ilman korvatulppia ja välillä taas niiden kanssa niin nuo volumet joutuu laittamaan aivan eri tasolle kuten myös voxin asetuksen.
Eli ääni tuolle radion päälliselle asennukselle, kyllä toimii!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Moi,, tuskin tulee CD:ä soiteltua,,autossa ollut 6 CD:n vaihtaja, ja kertaakaan en ole 10v.n aikana vaihtanut sinne levyjä. Tuo tila vaan on niin kätevä lompakolle/kännylle, ettei sitä haluisi tuhlata johdoille. Jos ei ole niin vaativa käyttäjä, että pitää "säädellä" jotain kesken ajon, kai tuon voi sijoittaa satulan allekin. Vai onko jotain toimintoja oikeasti? mitä pitää säädellä ajonaikana? Olisi kaupan mukana tullut 6 CD.n vaihtaja, jos jollain tarvetta.
jäi viellä kysymättä! mukana tuli Garminin streetpilot3. Heitänkö roskiin, vai onko käyttöä jos rakentaa tällaisen
autocomin, piuhalla tai ilman. Onko tietoa saako tuon neuvomaan BT:n/piuhalla kypärään?
Oikeasti ja oikeasti. Itellä toi Autocom oli ensimmäisen vuoden sivulaukussa. Sieltä tuon siirsin pois juuri ajoittaisen säätämisen tarpeen vuoksi. (Matkustajan ja kuskin äänenvoimakkuudet, VOXin herkkyys).(XX-RT @ Syys. 02 2008,22:50) kirjoitti
Tuossa IAJ:n esittämässä kuvassahan muuten AutCOm on sijoitettu paikalle, jossa normaalisti on muovinen muotolätkä. Eli ei siinä ainakaan normaalisti kännyköitä ja lompakoita voi säilyttää. Nuo Acomista tulevat johdot toki saa niputettua siististi boksin laitaan, jolloin tilaa jää sille kännyllesi ja kukkarollesi. Tämä lause tosin tuntematta lompakkosi paksuutta *Ite pidän tuossa radion edessä joko PMR-puhelinta ja tilaa jää vielä aurinkolaseillekin tai sitten mainitsemaasi rahamassia. Kännykkä on normaalisti laturissa / takalaukussa, josta se BT:n kautta on kiinni Autocomissa.
<p>2002-2014</p>