Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
    Onkos noissa kyykkypyörissä vielä yhtään ABS jarrullista mallia? Jos joskus vaihtaa pyörää niin en kyllä enää osta pyörää missä ei ole ABSeja. Hiekallaki voi surutta pistää liinat kiinni edestä ja takaa ja niin nätisti pysähtyy.
    ABS jarrujen puute näet rajottaa kyykyt kokonaan pois mun vaihtoehdoista.
    Kawasaki Z750 ABS -08 (musta)

"Joka pieremättä kusee se naimatta elää"
    Hondan oli ilmeisesti tarkoitus varustaa koko mallisto ABSeilla lähiaikoina joten sieltä sitten löytyy.
    ex-636B '03 -> ex-R1 '05 -> ex-690 Duke R '11 -> ex-1190 RC8 '08 -> polkupyörä
    Lainaa (sunshine @ Elo. 17 2008,16:10) kirjoitti
    Hondan oli ilmeisesti tarkoitus varustaa koko mallisto ABSeilla lähiaikoina joten sieltä sitten löytyy.
    saakohan noita hondan pyöriä sitten enään ollenkaan ilman abseja? Itse en ainakaan voisi kuvitellakkaan ostavani absillista pyörää. Sama asia kun laittaisi ferrariin vetokoukun tai suksipoksin katolle
    Lainaa (vuohi @ Elo. 17 2008,16:11) kirjoitti
    saakohan noita hondan pyöriä sitten enään ollenkaan ilman abseja? Itse en ainakaan voisi kuvitellakkaan ostavani absillista pyörää. Sama asia kun laittaisi ferrariin vetokoukun tai suksipoksin katolle
    Ainakin autopuolella absit on kai saanut jos ei nappulasta niin releboksista kytkettyä pois päältä. Tosin urheiluautopuolella absit on kai suurimmaksi osaksi hyväksytty osaksi "työkaluja" ja ainoastaan ajonvakautukset sun muut rajoittimet kytketään pois kun ajetaan tosissaan.

Sitten on tietysti nämä GT-R:n tyyliset avaruuskikottimet joissa tietokone auttaa ajamaan vehjettä vielä nopeammin.

ex-636B '03 -> ex-R1 '05 -> ex-690 Duke R '11 -> ex-1190 RC8 '08 -> polkupyörä
    saakohan noita hondan pyöriä sitten enään ollenkaan ilman abseja? Itse en ainakaan voisi kuvitellakkaan ostavani absillista pyörää. Sama asia kun laittaisi ferrariin vetokoukun tai suksipoksin katolle *
    niin ne ajat muuttuu, nykyään luistonesto löytyy ferrareista.

joskus pidettiin, että ohjaustehostin pilaa ohjaustuntuman, mutta eipä urheiluautot ilman tehostinta ole enää.

se absi toimii vain kun rengas menee lukkoon, koska sulla on tarve jarruttaa etujarru lukkoon

veikkaan,että kymmenen vuoden päästä kaikki pyörät on abseilla ja pidetään lähinnä järjettömänä, että kaksipyöräisiä on joskus myyty ilman abseja.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Itse en ainakaan voisi kuvitellakkaan ostavani absillista pyörää. Sama asia kun laittaisi ferrariin vetokoukun tai suksipoksin katolle
    Sarjassa omituisia ajatuksia.. Eihän ABS jarrujen olemassaoloa edes huomaa - ei ulkonäöllisesti, eikä edes normaalisti jarruttaessa.
    Yllättävässä tilanteessa ne voi kuitenkin pelastaa...

S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Lainaa (J@ck @ Elo. 17 2008,16:34) kirjoitti
    Itse en ainakaan voisi kuvitellakkaan ostavani absillista pyörää. Sama asia kun laittaisi ferrariin vetokoukun tai suksipoksin katolle *
    Sarjassa omituisia ajatuksia.. Eihän ABS jarrujen olemassaoloa edes huomaa - ei ulkonäöllisesti, eikä edes normaalisti jarruttaessa.
    Yllättävässä tilanteessa ne voi kuitenkin pelastaa...
    Veit varpaat suustani

E: Vaikea keksiä ABSeista yhtään mitään negatiivista varsinkin kun etupyrän lukkiutumisesta ei ole mitään hyötyä edes temppuilussa.

Hondalta on tosiaan jo ilmeisesti ensi vuonna tulossa cbr:iä abseilla. Ja ovat ilmeisesti huomattavasti kehittyneempää tekniikkaa kuin tähän astiset absit.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
    Samaa mieltä. Hondat putoavat nyt sitten kokonaan kiinnostuksen ulkopuolelle yleisestikin. Mutta kukin tavallaan - Hondan tapa on heidän valintansa.

Saattaa käydä, että voi kaukana tulevaisuudessa olla vaikea löytää ABSeitta yhtään mitään, mutta kyllähän näitä nykyisiä museovehkeitä piisaa yhtä kauan kuin bensaakin tällä planeetalla.

-hh-
    Bemarin HP2 Sportiin saa lisävarusteena, K1200S:ssä vakiona.
    CBR 1100 XX
    Ei kyykky mutta matkasportti alla, siis BMWK1200RS. Olin joku aika sitten ajoharjoittelussa, treenattiin hätäjarrutusta 50->0.
    Eka keila taisi olla 12 m viivasta ja toinen 15 m. Isot customit veti keiloista metrikaupalla ohi takapyörä lukossa ja minä jarrutin integraali-ABS-jarruilla, eli molemmat jarrut ottavat kahvasta, niin että pysähtyi metrikaupalla ennen ekaa keilaa.

Takapyörä laittoi vaan tak-tak-tak. Kouluttaja sanoi että taisi olla vähän nykivä jarrutus. Sanoin että eikun ABS. Ilman ABSeja olisin minäkin varmaan vetänyt "pitkäksi".

Kyykkyjä ei harjoittelemassa ollut - nehän eivät tartte treeniä kun ovat niin taitavia ne kuskit ;)

Ilman muuta ABSit -voi keskittyä väistöön eturenkaan lukkiutumisen varomisen sijaan!

Hieman aiheen sivuun, mutta välillä treenaan esim. 100->20 kmh jarrutuksia tyhjällä tiellä (ja sitten kiihdytyksiä perään ;). Kun katsoo vaikka liikennemerkistä sen matkan niin ihan helvetin pitkän matkan vaatii tuokin pysähtyäkseen jos on vähänkin vauhtia.. siinä ehtii tulla auto sivutieltä tai hirvilauma hyvinkin eteen.. varovaisuutta siellä!!!
    Heritage Softail -97 + S&S 124" (2030 CC)
    Lainaa (harmaahukka @ Elo. 17 2008,17:27) kirjoitti
    Saattaa käydä, että voi kaukana *tulevaisuudessa olla vaikea löytää ABSeitta yhtään mitään, mutta kyllähän näitä nykyisiä museovehkeitä piisaa yhtä kauan kuin bensaakin tällä planeetalla.
    Toisaalta...mieluummin ABS:t kuin pakolliset huomioliivit, ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus yms.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
    Eiks nää kyykyjen omistajat vierasta ABS:eja kun ne ei oo toiminu ihan niinkun pitäs.

Eli "ekan sukupolven" ABS:it on ollu liian herkkiä ja radalla se on aiheuttanu normijarrutuksessa turhaa nykimistä.

Eiköhän nykypäivän (tulevaisuuden??) ABS:it ole kuitenkin jo parempia ja rupeaa ratakäytössäkin pian olemaan ihan ok.

Mun omassa tourinkissa on ABS-jarrut ja oon ollu tyytyväinen.

*

edit: typologia

En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

Kawasaki GTR 1400
    Yamaha FZ1-S => myyty
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => myyty
    Mitenkäs, olen siinä uskossa että ABS -jarrut lisäisivät pyörässä huomattavasti jousittamatonta massaa, osaako joku korjata?
    GSX-R600 K6
    Viitisen kiloakin näkyy pyörien kuivapainot nousseen absien myötä. Ei kai se kaikki jousittamatonta massaa ole, mutta extraa kumminkin. Taitaa se pumppu painaa aika paljon?
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Ropaaja @ Elo. 18 2008,10:09) kirjoitti
    Eiks nää kyykyjen omistajat vierasta ABS:eja kun ne ei oo toiminu ihan niinkun pitäs.

Eli "ekan sukupolven" ABS:it on ollu liian herkkiä ja radalla se on aiheuttanu normijarrutuksessa turhaa nykimistä.

Eiköhän nykypäivän (tulevaisuuden??) ABS:it ole kuitenkin jo parempia ja rupeaa ratakäytössäkin pian olemaan ihan ok.

Mun omassa tourinkissa on ABS-jarrut ja oon ollu tyytyväinen.
    Kyllä mä ABSit voisin ottaa jos tuntuma pysyy samana kuin nyt. Kun koeajoin Zetoria bleidin jälkeen, niin oli kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä. Tiukemmassa jarrutuksessa nylpytys alkoi jo ennen kun oltiin lähelläkään lukkiutumista eli siis toimivat samaan tyyliin kuin autossakin. Ducassa olleet absit puolestaan "löivät sormille" kun pyörä meni lukkoon, muuten niitä ei huomannut ajossa lainkaan. OK, eihän ne Ducan ABSit muuten mitään tekniikan huippua olleet, mutta eivät puuttuneet silloin asioihin kun kuskilla oli tilanne hallussa.

Olen ymmärtänyt että ongelmia tuottaa lähinnä se, että letkujen pituus kasvaa ja järjestelmään tarvitaan pumppu/painesäiliö. Tästä seuraa että järjestelmän tilavuus laajenee moninkertaiseksi ja kumiletkujen aiheuttama jousto lisääntyy. -> ilmiötä voidaan vähentää teräspunosletkuilla, mutta eroon siitä ei päästä. Toivottavaa olisi, että tekniikan kehittyessä ja pienentyessä voitaisiin servot/venttiilit yms hilppeet laittaa jo jarrukahvaan, jolloin letkujen pituus ei kasva, eikä painokaan välttämättä nouse liiaksi.

Summasummarum: Uskon että seuraavan viiden vuoden sisään Absit ja luistonesto tulee pikkuhiljaa kaikkiin pyöriin. Toimivia luistonestojärjestelmiähän on jo käytössä SBK:ssa ja MotoGP:ssä, joten eiköhän se tekniikka sieltä valu alaspäin. BTW, jos luistonesto toteutetaan kuten esim ducassa (säädettävä), kelpaisi se varmasti kovemmillekin vetomiehille. Kuulemma mm Baylissin ajasta lähtee kierroksella melkein sekunti pois kun se säädetään kohdalleen...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
    Juu mun jammussakin lyö kahva sormille jos testailee hitaassa nopeudessa.

Kun vauhtia on enempi ja puristaa lujemmin kahvaa , niin nylpytys on ihan pientä, eikä häiritse. Tietääpähän että ABSit hyppäs mukaan

Taitaa kuitenkin olla hiukan liian herkät mullakin.

Silti luulen että ABSät on jo pari kertaa risteyksessä pelastanu mut kaatumiselta...

Ootellaan että tekniikka vielä kehittyy.

Kawasaki GTR 1400
    Yamaha FZ1-S => myyty
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => myyty
    Lainaa (Juutana @ Elo. 18 2008,10:46) kirjoitti
    BTW, jos luistonesto toteutetaan kuten esim ducassa (säädettävä), kelpaisi se varmasti kovemmillekin vetomiehille. Kuulemma mm Baylissin ajasta lähtee kierroksella melkein sekunti pois kun se säädetään kohdalleen...
    Ainakin USA:sta saa lähes kaikkiin uusimpiin kyykkyihin luistonestoja mm. Bazzaz Performancelta. Jonkulaisia testikokemuksia mm. Motorcycle USA:lta.
    Tänhetkisestä Fasusta ABS:it löytyy, ja vaikkei jammun versio ole parhaimmasta päästä, niin on ne vaan hyvä keksintö.

Lainaa kirjoitti
    Kun vauhtia on enempi ja puristaa lujemmin kahvaa , niin nylpytys on ihan pientä, eikä häiritse. Tietääpähän että ABSit hyppäs mukaan
    Näin se on mennyt, samalla nypytys kertoo myös pinnan liukkaudestakin jo jotain.

Koeajoin jokunen viikko sitten BMW:n K1200S:n, jonka absit on sitten jo ihan eri planeetalta.
    Innolla odotetaan uusia RR:iä, ja eikun kokeilemaan.
    Olen pahoillani, mutta sinulle emme saaneet mitattua nopeutta.
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Kun koeajoin Zetoria bleidin jälkeen, niin oli kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä. Tiukemmassa jarrutuksessa nylpytys alkoi jo ennen kun oltiin lähelläkään lukkiutumista eli siis toimivat samaan tyyliin kuin autossakin.
    Ei ne kovin paljon ennen lukkiutumista nypytä, saan Zetorissa kumit vinkumaan lämpimällä asfaltilla ilman että ABSit puuttuu peliin. Sulla oli Bladessa taatusti pitävämpi etukumi kuin Zetorissa, samoin ajoasento on Bladessa enemmän käsillä, joka voi hämätä hidastuvuuden tunnetta. Blade myös nostaa herkemmin persuusta kuin pitkä Zetori, joka myös saattaa hämätä näppituntumaa. Toki ABSiton pyörä pysähtyy tehokkaammin jos osaa jarruttaa ja jarrutus osuu muutenkin kohdilleen, siitä ei ole koskaan ollut epäselvää.
    1000
    Lainaa (Köli @ Elo. 18 2008,13:00) kirjoitti
    Koeajoin jokunen viikko sitten BMW:n K1200S:n, jonka absit on sitten jo ihan eri planeetalta.
    Innolla odotetaan uusia RR:iä, ja eikun kokeilemaan.
    Joo, K 1200 ässän absit ei todellakaan nylpyttele turhaan.. Ja aivan yhtä hyvin absit toimivat jo 10 v sitten K 1200 RS:ssä (ja varmaan muissakin bemuissa)
    Normaalissa ja jopa todella tehokkaassakin jarrutuksessa niiden olemassaoloa ei tosiaankaan huomaa mitenkään. Kahvasta täytyy vetää lähes paniikinomaisesti, jos meinaa saada absit hakkaamaan, eli jotain "nylpytystä" aikaan..

ABS-jarrullinenkin pyörä pysähtyy muuten tehokkaammin ja lyhyemmällä matkalla oikeanlaisella perinteisellä jarrutuksella - oikeaoppinen jarrutus on siis syytä edelleen opetella.
    Absit on tarkoitettu vain yllättävään ja ennalta arvaamattomaan tilanteeseen, mutta sellaisessa ne voi pelastaa hengen.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Lainaa (J@ck @ Elo. 18 2008,18:06) kirjoitti
    ABS-jarrullinenkin pyörä pysähtyy muuten tehokkaammin ja lyhyemmällä matkalla oikeanlaisella perinteisellä jarrutuksella - oikeaoppinen jarrutus on siis syytä edelleen opetella.
    Absit on tarkoitettu vain yllättävään ja ennalta arvaamattomaan tilanteeseen, mutta sellaisessa ne voi pelastaa hengen.
    Juurikin näin , eli oikea jarrutustekniikka pitää opetella , oli ABSit tai ei.

Mun jammussa on ne ABSit , eikä ne usein hyppää mukaan , eli oikeilla jäljillä olen

Mutta tosiaan pari kertaa risteykseen tullessa (hiekkaa ym.) on vähän nypyttänyt...

Ajellaan varovasti

Kawasaki GTR 1400
    Yamaha FZ1-S => myyty
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => myyty
    Olen ymmärtänyt että ongelmia tuottaa lähinnä se, että letkujen pituus kasvaa ja järjestelmään tarvitaan pumppu/painesäiliö. Tästä seuraa että järjestelmän tilavuus laajenee moninkertaiseksi ja kumiletkujen aiheuttama jousto lisääntyy. -> ilmiötä voidaan vähentää teräspunosletkuilla, mutta eroon siitä ei päästä.
    Ei ne letkujen pituudet ABSeilla kasva kun käytetään kovia putkia siellä missä notkeutta ei tarvita. Näin ainakin ZZR:ssä.
    ZZR 1400 ABS -07
    ZX-9R -03/-04
    ZZR 600 -93
    ZZR 500 -90
    RD 125 DX -77
    En oikein ymmärrä mitä mopon yhteudessä tarkoitta absin nykiminen. Autossa kyllä poljin tärisee mutta 1150GSn abseista ei oikein tiedä milloin absit on mukana ja milloin ei. Hiekalla sen kyllä huomaa, kohdassa missä on irto hiekkaa ei jarruta ja kun on vähänkin pitävämpi kohta (livetetty tms.) saa tosissaan pitää tankosta kiinni.
    On ne absit muutaman kerran sateella pelastanu kaadon. Saa vaikka vetää kurvissa jarrua reilummin, eikä tarvi arastella ajoratamaalauksia jotka on sateella...
    Abs ei auta, jos kuljettaja ulosmittaa vaikkapa eturenkaan sivuttaispidon. Kovin jyrkissä mutkissa ei kannata harrastaa kovin voimakkaita jarrutuksia, oli absit tai ei.

Normiajossa Abs on ilman muuta ehdoton plussa. Äkkitilanteessa voi surutta vetäistä liinat kiinni (mutta pitää toki olla selvillä, mitä myös takana tapahtuu) ja keskittyä ohjaukseen tai väistöön. Renkaiden lukkiutuminen johtaa äkkiä hallinnan menetykseen, eikä ainakaan helpota väistön tekemistä tai nopeuta pysähtymistä.

Abs:ien toiminnassa kautta aikojen on ollut isoja eroja, eikä nykyisiä systeemeitä pitäisi tuomita sillä perusteella, miten vanhat ovat toimineet. Hondakaan ei toisi abseja supersport-pyöriin, jos eivät tietäisi aika tarkasti, että se tulee hyödyttämään ainakin katuajossa käytännössä jokaista kuljettajaa.

Kaikki nykyiset absit voidaan myös kytkeä pois päältä, joko painonapista tai poistamalla abs-sulake, eli jos ne rata-ajossa koetaan haitaksi, ei niitä ole pakko pitää koko ajan päällä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    -07 Banditissa tuskin on ne kaikkein viimeisimmät Hi-Tech abs-jarrut mutta kyllä ne radallakin toimii. Ahvenistolla tuli otettua jarrutus vähän turhan myöhään ja kovin. Eturengas jonkun metrin vinkui muttei abs vielä ruvennut päästelemään paineita. Todennäköisesti helppaa vasta kun rengas kunnolla lukossa. Aika erikoinen ajotyyli saa radallakin olla jos lukkojarrutusta jatkuvasti käyttää.

ps. Terveisiä niille asiantuntijoille jotka Alastarolla naureskelivat että jarrutan aina abs:n avustuksella 1. mutkaan. Se pärinä/lepatus kuului siitä kun nousin suoran jälkeen katteen takaa ylös ja takissa oli kaikki tuuletusaukot auki.

990 adv, VF750F, ZX-12R
    Lainaa (Puksuttaja @ Elo. 18 2008,22:06) kirjoitti
    En oikein ymmärrä mitä mopon yhteudessä tarkoitta absin nykiminen. Autossa kyllä poljin tärisee mutta 1150GSn abseista ei oikein tiedä milloin absit on mukana ja milloin ei.
    Kaikkien mopojen ABSit eivät toimi kuten BMW:n tai Hondan, jossa kahva "jäätyy" jarrupaineen rajoituksen iskiessä päälle.

Esim. FJR:n ABS täristää auton tapaan.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
    mulla kyllä takajarru täristää mutta ei etujarru...

Hondan sivuilta löytyi kaavio sportteihin suunnitellusta ABS/CBS-systeemistä. Kovasti väittävät, että painot pysytään pitämään hallinnassa ja muutenkin olisi kovasti parempi kuin ekan sukupolven systeemit.

Klik!

Jos tuommoisia oikeasti tulee, niin pakkohan se on lähteä koelenkille.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  30.  
    Joku aika sitten britti-bikessä toimittaja oli Hondan uusia abseja päässyt cbrssä kokeilemaan ja oli hyvin vakuuttunut niiden hyvyydestä. Muistaakseni kokenut kuljettaja pääsi vissiin kuudennella yrittämällä samaan jarrutusmatkaan kuin kokematon uusilla abseilla ja ensiyrittämällä. Ja parempaan ei pystynyt vaikka kuinka yritti.

Ja britithän ovat niin sporttipyöräorientoituneita että tuosta voisi jo päätellä niiden olevan hyvät.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?