Olen tässä hankkimassa itselleni toisen parin vanteita, joihin ajattelin tällätä jotkin kunnolliset kurarenkaat. Onko teillä niistä kokemuksia, mitä kannattaisi laittaa alle?
Toisilla vanteilla pidän puhtaa asfalttirenkaat Metzelerin Z6:t.
Ohessa erään ulkomaalla kiertäneen kokemuksia möhkön renkaista -Linkki-. Oletteko samaa mieltä?
-Masa
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Joo, osapuilleen samaa mieltä niiltä osin mitä olen itse kokeillut. Lisää kokemuksia renkaista -> täällä <-. Pääosin olen samaa mieltä myös noista.
Itse päädyin ajelemaan Michelinin T63-renkailla useamman satsin verran. Mun mielestä niissä ei oo mitään muuta vikaa kuin pidon puute ja äkkinäisyys märällä asfaltilla. No, meteliä ne tietysti pitää, mutta niin kaikki nappularenkaat.
Noi T63:et ja TKC80:t on toki ihan oikeesti sorarenkaita ja ne pitää hyvin _soralla_. Jos pääasia ajosta on asfalttia, mutta sorallakin pitää pärjätä jotenkuten, niin sitten ei ehkä nappularengasta kannata alle laittaa.
Entäs Metzeler Karoo? Näyttäisi olevan samaa kalipeeria, kuin mitä on tuo TKC80. On vaan edukkaampi ja karkeammat paukamat...
Tässä muuten edullisempi ostospaikka, kuin mitä on Reliatec -Linkki-.
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Jos oikeita kurapyöriä etsit niin varman silloin voisin suositella noita Metzelerin MCE 6 days extramejä mutta sigun perusteella et ihan kunnon kurapyörien perässä ole
Ainakin omien kokemusten perusteella Metzeler on hyväksi todettu ja toinen mitä n enduroissa kehuttu on misukka (nämä siis ihka oikeissa enduroissa) Joten veikkaisin että nämä voisivat olla kohtuu luotettavia merkkejä myös noissa matkaenduroissa.
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Täälläpä tarinaa ryppyrenkaista linkki
Ittellä on nyt alla Mitroc M895 eessä ja Pirelli MT21 takana. Ajan pääasiassa sorateitä ja vähän siirtymää assulla ja satunnaisia pistoja poluille.
KTM950SE
Veiot jalat suustani. Just piti vielä palata koneelle kun unohtui että tuo on paraspaikka suomessa matkaenduro/enduro asioihin.(drzjar1 @ Elo. 28 2008,20:04) kirjoitti
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Tänään tuli pyörään Tourancien korvaajaksi eteen ja taakse TKC80. Kyllä on soralla iso ero kiihtyvyydessä, kun takapyörällä on nyt oikeasti pitoa. Kuitenkin hurjin ero on siinä, että nappularenkaalla voi oikeasti ajaa kurveissa perä sladissa ja silti pyörää on helppo hallita. Tourancen kanssa perä meinasi aina luistaa alta ja sillä oppi alitajuisesti välttämään perän luistattamista.
Kuivalla asfaltilla en voi väittää huomanneeni mitään eroa renkaiden välillä, jos ei nappularenkaan suurempaa melua lasketa.
Reissut: http://kettulantalli.fi ja muut höpinät: http://takapiha.org
Bikeologia: Honda NX650 Dominator > Yamaha TT600R > BMW F650GS Dakar > BMW R1150GS Adventure > BMW R1200GS Adventure
Mulle on nyt tulossa kakkosvanteet, joihin sitten laitan sellaiset renkaat, joilla voi sitten ajaa myös hiekalla (kunnolla). Tuo Metzelerin Z6 kun ei ihan hirveän hyvin sovellu kostealle hiekka, eikä mutapinnalle. Z6 pikitielle ja jotain muuta pattipolulle, esim. ne TKC80:t.
-M
ZZR 1400 2014
Jos olen oikein ymmärtänyt kokeneempien kommentit, niin TKC80 ei ole mudalla edukseen. Ilmeisesti kuvio on sen verran tiheä, että menee nopeasti tukkoon. Siinä mielessä ainakin Misukan T63 pitäisi olla parempi tai sitten Misukan Desert. En tiedä löytyykö noista kokoja sun uusille vanteille.
Reissut: http://kettulantalli.fi ja muut höpinät: http://takapiha.org
Bikeologia: Honda NX650 Dominator > Yamaha TT600R > BMW F650GS Dakar > BMW R1150GS Adventure > BMW R1200GS Adventure
Savipeltomuta tukkii kuvion mutta turpeessa ja suossa tuli kokeiltua 640 advella tkc:t alla ja hyvin etenee... pyörästä loppui maavara ja sitten vasta pito(daddy0 @ Syys. 12 2008,22:36) kirjoitti
Takarenkaan leveydellä on vaikutus nappuloiden kokoon, 130 leveessä on pienemmät nappulat kuin 140:ssä. Muuten tkc on loistava allaround rengas!
KTM
Mulle tullee nyt sitten ensikaudelle rengassetti, joka soveltuu sitten enemän hiekalle, kuin mutaan. Mutaan ja suohon on sitten muut pyörät, kuin 230 kg tankki täynnä painava V-Strom.
Mä tulen todennäköisesti tekemään pitkän reissun Suomessa mun saksalaisten kavereiden kanssa, ja sille reisulle ei viitsisi laittaa kulutettavaksi TKC80-renkuloita. Taidan laittaa yhdistelmärenkaat, jotka tullee olemaan Michelin Anakeet. Ne on kuulema ne semiendurorenkaat, jotka soveltuu parhaiten hiekalle ja kovalle soralle.
Eiköstä se TKC-80 ole enemän sovelias pelkkään hiekkaan ja soralle? Ja eikö se TKC80 kulu kovaa vauhtia, kun sillä ajaa asfaltilla?
Miten paljon TKC80 kestää kilsoja, a) jos ajaa pelkkää asfalttia b) jos ajaa pelkkää soraa ?
-M
ZZR 1400 2014
R1200GSA:n alla TKC80 kesti seka-ajossa (pääosa asfalttia) yhden ukon kuormalla takana reilut 5000 km. Toimii erinomaisesti sekä asfaltilla, että myös sen kokoisilla hiekkateillä, minne nyt Stromiakin vielä järkevä taluttaa.(Masa @ Syys. 28 2008,15:40) kirjoitti
...
Mettään miseliinin S12 taakse ja aika jees rengas eteen on tuo metseelerin scorpion fim rengas. Hiekalle aika pätevä on tuo MT32 taakse taas.(Masa @ Elo. 28 2008,15:21) kirjoitti
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Michelinin Anakee toimii ainakin raskaassa katuenskassa loistavasti...![]()
BMW R1100RS
Honda 1000 Varadero
Triumph 955i Sprint
Honda VT 750 Shadow
Kannattaa myös katsoa tämä linkki. Kohtuullisen mukavaa tietoa joistakin rengastyypeistä matkaenskaan ja miksei muuhunkin peliin.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)