Rengas tilattuna, pitäisi lauantaina tulla ja mennä se vaihtamaan. Kuullut huhuja, että joku tuo suomeen renkaita jostain ulkomailta, jossa ne on heitetty roskiin kun ovat useamman vuoden vanhoja. Kun esim. Metzeler on ilmeisesti kieltänyt jälleenmyyjiään myimästä yli 4v vanhoja renkaita? Rengas jonka tilasin on kyllä halpa verrattuna mitä se muualla maksaa.
Kuitin renkaasta ja alle laitosta kuulemma saa(totuuden näkee sitten lauantaina..)
Varsinainen kysymyshän nyt on, että kuinka toimia jos kumissa tosiaan on paistoleima useamman vuoden takaa, eli sanonko heti ettei tuollasta mun pyörään laiteta?![]()
Toivottavasti olisi tuore kumi, jotta pääsisi pitkästä aikaa lauantaina ajelemaan
![]()
CBR 600rr
Riippuu vähän hinnasta. Jos kympillä ostaa satasen renkaan, ei voine kauppaa purkaa, vaikka olisi paistettu 10 v sitten. Mutta ovh:n kustantaessaan pitää olla tämän tai edellisen vuoden paistoa. Vähän liukuva juttu. Sporttirenkaissahan tuolla enemmän merkitystä, taitaa joku ME Marathon vaan parantua vanhetessaan kuin viini
-hh-
Mikä siinä mahtaa olla, että tänne on kiva kirjotella ohjeita, vaikkei tietoa olis edes apukoulun oppimäärän vertaa.(harmaahukka @ Elo. 28 2008,09:28) kirjoitti
Myyntihinta tai saatu alennus ei milllään tavalla vaikuta siihen, etteikö tuote pitäisi olla kaikilta osiltaan virheetön.
Ainoastaan, jos myydessä, mainoksessa tai muussa vastaavassa kerrotaan, että tuote on näin halpa, koska se on vanha tai muuten epäkurantti ja virheellinen, jää myyjän vastuu normaalia kauppatapahtumaa alhaisemmaksi.
Opetelkaa kauppalaki, ennen kuin tulette tänne toisia opastamaan.
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Höpön löpön. En ole vielä keskustellut koskaan kaupan yhteydessä kauppalain tulkinnoista sanaakaan 50 ekan toimintavuoteni aikana(Huru-ukko @ Elo. 28 2008,09:51) kirjoitti
Enkä itse asiassa ole kuullut kenenkään muun keskustelleen. Kaupat tehdään ihan ilman kauppalakeja, tässä reaalissa maailmassamme.
Juuri olen myymässä lasten mopoa. Hinta on 50 euroa. Saat nyt ihan itse arvalla onko tuote virheetön. Olen myös myymässä moposkootteriani, hinta 750 euroa. Molemmat esimerkit ovat eläviä, tosia ja ihka tuoreita. Arvaas otanko vastuun mopon hajoamisesta - arvaa vaaditaanko sitä vastuun ottoa? Voin kertoa, että ei. Hinnasta pitää kyetä päättelemään kunto. Tämä siis taas ihan oikesta elämästä.
Jokainen tietää, että alennuksilla myydään poistotavaraa, jolta ei voi odottaa samaa tasoa kuin normihintaiselta. Siis niin kuin ihan livenä. Jos ostaa Malawissa valmistetun Sutzuki -nimisen 1000-kuutioisen pakasta vedetyn supersportin 999 eurolla, niin ei kukaan mene valittamaan, että miksi tää laite ei kulje kuin viittäkymppiä eikä 300:aa. Taas tätä oikeaa elämää. *
Jos rengaskaupassa vaatii, että renkaan on oltava tällä viikolla paistettua, saa myyjän tilanteessa joko a) nauramaan tai b) itkemään. Käytännön elämässä Suomi-ostoksilla paistoliukuma vaihtelee parista kuukaudesta muutamaan vuoteen - ja hinta putoaa sitä mukaa mitä kauemmaksi ajassa kuljetaan taakse päin.
Voisit mennä jonnekin muualle jakamaan neuvojasi, kun ei ole kaupallisesta reaalielämästä ymmärrystä edes päiväkodin harjoitteluluokan tutustumistunnin vertaa
-hh-
Mun mielestä tämän keskustelun voisi kääntää juridisestä älämöstä siihen mitä tuo paistopäivä todella merkitsee renkaan kunnolle. Sitä luulen että ketjun aloittajakin kyseli. Mitä siis renkaan ikä vaikuttaa sen käyttökelpoisuuteen, renkaan rakenteeseen jne. Onko rengas "vanha" jos se on 1v., 2v., 4v. jne. sitten paistettu.
-Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
-If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
Lisää juttua tähän, eli virallinen mp-huolto ei suostu laittamaan rengasta alle jos on yli 4 vuotta vanha. Onkohan joka paikassa näin? Tähän syynä se, ettei ole tietoa ketä aletaan syyttämään jos onnettomuus tapahtuu. Ja jos kerta jotkut rengasvalmistajat on kieltänyt ettei noita yli 4v vanhoja renkaita enää saa pyörään asentaa niin eikö silloin ole se vastuussa kuka sen vanhan kumin alle laittaa?
Missään vaiheessa ei ole myyjä sanonut, että heidän renkaat olisi halpoja jostain tietystä syystä. Kyseessä käsittääkseni ihan normaali tarjous ja onkin aika tasaset hinnat verrattuna muihin nettikauppoihin.
Ja siis tämä ko. yritys jolta rengas tilattu on järjestänyt renkaan vaihdon paikassa, joka ei varsinaisesti liity moottoripyöriin millään tapaa.
Odotellaan nyt lauantaita ja katsotaan minkä vuoden renkaan ne meinaa mulle myydä. Jos vanha niin valitusta kehiin ja sitten laitan yrityksen nimenkin kyllä jo tänne.
CBR 600rr
Aivan. Sehän tässä ainut järkevä pointti. Varsinkin kun tuosta on liikkeellä aika niukalti faktaa. Siis pintaseoksista ja kudosrakenteista, ja näiden eri materiaalien painumisista, lasittumisista, venymisistä, kovettumisista ja hapertumisista.(Mosse @ Elo. 28 2008,10:44) kirjoitti
Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä, että jos viime vuonna paistetut, niin tehdän kaupat vielä normihintaan. Jos edellistä vuosikertaa, niin pitää jo saada todella halvalla. Siitä taakse päin en enää ole tehnyt kauppoja millään hinnalla.
Vähän käyttötarkoituskin ratkaisee, luulen. Lasittunut pinta ei niin hirveästi merkitse suoraan tapahtuvassa 50 kmt ajossa. Toisaalta taas missään vauhdeissa eikä missään mallissa saisi olla vaaraa lisäntyneestä äkillisestä kudoksen pettämisestä tai muusta fataalista hommasta.
-hh-
Itse en hyväksyisi ainakaan yli vuoden vanhaa rengasta uutena. Kyllä se kumi vaan kovettuu ajan myötä. Jos uuden ostaa pitää uusi myös saada, niinhän se kaikessa kaupassa on. Viimeviikkoista tuskin kuitenkaan kannattaa vaatia.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Jos hinnat ovat kohtuullisen tasaiset muihin verrattuna, on syytä sekä olettaa että vaatia priimaa tavaraa.(xniko @ Elo. 28 2008,11:01) kirjoitti
Luulen vaan en tiedä, että tuo neljän vuoden sääntö on tapauskohtaista. Olen vanhaan crossiin laitattanut 5-6 vuottakin sitten vanteelta poistetun puoliksi ajetun eikä rengashepulla toki siihen ollut mitän sanottavaa mutta kuin että "loppuun vaan!"
Jos taas vaikka huristelee kyykyllä rataa, niin vaatimukset vähän eri luokkaa.
En ole tuosta 4 v periaattesta kuullutkaan. Ehkä tämä jenkkiläinen juristiikka taas ulottaa uuden lonkeronsa tänne. Joka asiassahan pitää nykyään olla jos jotakin kieltolappua ja käyttöehtoa ja -rajoitetta.
-hh-
no voi sun saatana... muutaman päivän vanha takagummi, mistä näkee millo se on tehty?
Onks mua kusetettu, ku en oo tajunnu tarkistaa tommossii asioita.
tai ylipäätään onks michelinin pilot road 2 ollu myynnissä jo kauankin?
Pilot Road 2 tuli markinoille viime vuoden kevättalvella. Kovasti kehuttu rengas ja myydään niin paljon, että luultavasti vallan tuore paistos. Samaa 2-komponenttipintaa kuin aivan mahtava Powerikin, joita mulla ollut kaksi settiä alla. Nyt alla vaan Metzeleriä, joten enpä tiedä tarkemmin - yleensä se löytyy rinkulan reunasta. M-1:ssä näyttäisi merkintänä olevan viikko/vuosi (joissaki ehkä kk/vuosi), kun etuseni koodi on 4005 eli viikolla 40 vuonna 2005 tullut uunista (pantiin tallin hyllyltä alle käytettynä pari viikkoa sitten).(kiivi3 @ Elo. 28 2008,12:13) kirjoitti
-hh-
[Höpön löpön. En ole vielä keskustellut koskaan kaupan yhteydessä kauppalain tulkinnoista sanaakaan 50 ekan toimintavuoteni aikanaEnkä itse asiassa ole kuullut kenenkään muun keskustelleen. Kaupat tehdään ihan ilman kauppalakeja, tässä reaalissa maailmassamme.
Juuri olen myymässä lasten mopoa. Hinta on 50 euroa. Saat nyt ihan itse arvalla onko tuote virheetön. Olen myös myymässä moposkootteriani, hinta 750 euroa. Molemmat esimerkit ovat eläviä, tosia ja ihka tuoreita. Arvaas otanko vastuun mopon hajoamisesta - arvaa vaaditaanko sitä vastuun ottoa? Voin kertoa, että ei. Hinnasta pitää kyetä päättelemään kunto. Tämä siis taas ihan oikesta elämästä.
QUOTE]
Ymmärrän hyvin, että et tunne kauppalakia, kun vertaat käytetyn tavaran kauppaa uutena myytävään tavaraan.
[Jokainen tietää, että alennuksilla myydään poistotavaraa, jolta ei voi odottaa samaa tasoa kuin normihintaiselta. Siis niin kuin ihan livenä. Jos ostaa Malawissa valmistetun Sutzuki -nimisen 1000-kuutioisen pakasta vedetyn supersportin 999 eurolla, niin ei kukaan mene valittamaan, että miksi tää laite ei kulje kuin viittäkymppiä eikä 300:aa. Taas tätä oikeaa elämää. *
/QUOTE]
Kun haluat puhua tosielämstä, nii et viittis kertoa, missä oikeassa elämässä 999 eurolla saa tonnisen Sutzukin noilla mainitsemillasi ominaisuuksilla. Poistotavarasta taas pitää tiedottaa selkeästi, jos haluaa, että kauppiasvastuut on normaalia pienemmät.
[Voisit mennä jonnekin muualle jakamaan neuvojasi, kun ei ole kaupallisesta reaalielämästä ymmärrystä edes päiväkodin harjoitteluluokan tutustumistunnin vertaa
QUOTE]
Olet juuri todistanut tietämisen alimman asteen: kun ei edes tiedä, että ei tiedä. Se antaa mahtavasti itseluottamusta.
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Taidat nyt vähän turhaan stressata tuon huhun perusteella. Kuinka moni vaihtaa vehkeisiin renkaat aina paistopäivän eikä kulutuksen mukaan? Jos jotkut etukumit kestää 25-30 tkm, niin nehän pitäisi tuon ajatuksen mukaan heittää aina pois puolivälissä.
Missä kohtaa kauppalakia tehdään ero uuden ja käytetyn välillä? Eiköös ne normit ole ihan samat molemmissa tapauksissa.(Huru-ukko @ Elo. 28 2008,13:19) kirjoitti
Sellainenkin pykälä siellä on, että ostajan pitää tarkastaa tavara ennen ostamista ja ostaja ei saa virheenä vedota seikkaan, jonka voidaan olettaa ostajan tienneen ennen kauppaa.
Tuotteen toki pitää olla virheetön, mutta jos kympillä saa satasen renkaan, siitä on paljon vaikeampi löytää niitä virheitä kuin siitä satasen renkaasta. Esimerkiksi vanha paistovuosi ei liene sellainen, jos rengas muuten vielä on kelvollinen alle ja pitää ilman sisäpuolella.
Ks. kauppalaki 4 luku pähkinänkuoressa: tavaran tulee olle laadultaan ja ominaisuuksiltaan sellainen kuin mitä voidaan katsoa sovitun.
Jos rengasta on saanut pitää kädessä ja käpistellä ennen ostopäätöstä, on vaikea nähdä, miten se voisi olle erilainen kuin mitä voidaan katsoa sovitun. Vai?
edit: xniko ei kai vielä ollut rengasta ostanut vaan vasta menossa ostamaan. Itse en ostaisi yli kaksivuotista rengasta edes halvalla. Kumi on luonnontuote, joka happanee ja menettää ominaisuuksiaan ajan kuluessa. Uskon näin.
Tämä ei välttämättä liity aiheeseen, mutta kyllä siinä on vissi ero mikä on myyjän vastuu kahden kuluttajan välisessä kaupassa vs. kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisessä kaupassa.(hra1150 @ Elo. 29 2008,14:17) kirjoitti
Pääperiaatteena tavaran on lain mukaan mm. laadultaan ja muilta ominaisuuksiltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Ei kuluttajan tarvitse lähteä arvailemaan, mutta toki normaali kaupunkilaisjärjen käyttö on sallittua.
Kuluttajien välisissä kaupoissa säädökset ovat huomattavasti löyhemmät, toki silloinkaan suoranainen kusettaminen ole sallittua. En tosin tiedä käräjöidäänkö kuluttajien välisistä kaupoista usein ja minkälaisin lopputuloksin...
Thriumph Thunderbird 1700 cc (2010)
Ducati Monster S4R (2004)
BMW F800 GS (2008)
Jabadabaduu ja silivuplee. Puusta pitkään ja kehitys kehittyy.
Samallalailla on savuna ilmaan kaikki kumet kaonnu. Kokeilkaa teki! Haihtuu huolet samalla...
inversio.
Kyllä mielestäni hyviin,kauppamies/nainen tapoihin kuuluu asiakkaalle kertoa esim. Rengaskaupassa jos gummi on iäkäs, niin asiakas voi ite päättää ottaako NS: ajamattoman mutta ei uuden gummin. Itse ostin muutama päivä sitten ajamattoman, mutta pari vuotta vanhan taka gummin ja sain sen tosi sopivaan hintaan oli harvinainen koko ja jäännyt varastoon pölyttymään.
Elä ja anna muiden roudata.
Ei todellakaan liity aiheeseen, mutta se on ihan sama onko kaupan kohde käytetty tai käyttämätön tässä Sinunkin esimerkissäsi.(gssus @ Elo. 29 2008,16:53) kirjoitti
Säädökset on kauppias-kauppias kaupoissa "ihan samat" kuin kuluttaja-kuluttaja kaupoissakin. Kauppias-kuluttaja kaupoissa tulee mukaan kuluttajansuojalaki yms.
Vastasiun Huru-ukon kauppalaki -postaukseen, missä ei ollut mukana kuluttaja-aspekti.
edit: "" merkit, koska säännöksien soveltamisessa otetaan huomioon myös olosuhteet.
Kyseessä ei mikään kympin rengas, vaan melkein satasen ja eturengas vielä, joten kai saa odottaa sitä, että rengas korkeintaan vuoden vanha? Huomennahan tämäkin nyt sitten selviää, voi olla, että ihan turhaan tuli tänne kirjoiteltua jos rengas onkin vaikka tämän vuotinen.
Nyt kiinni olevassa renkaassa näkyy jo kudokset joten eipä muuta voi kuinhuomista odotellessa.
CBR 600rr
Kirjoittakaapa nyt vielä tietäjät, minkä vuotista rengasta nyt ylipäätään voi edellyttää ja mitä ei ainakaan.
Se voi olla, parahin Xniko, että siellä kaupassa on ihan turha ruveta veisteleen, että "kauppalain mukaan .orgissa sanottiin, että tämä nyt pitää saada kympillä, koska, vittu allakka tietää...." Kauppiaalla saattaa olla salattua tietoa siitä, että tarvit sen kumin.
Tinkaa nyt kuitenkin sutena ja pysy lujana uskossa.
Tätä
ps. mitä sitten, jos on eturengas, nehän tunnetusti kestävät pitempään?
Eturenkaalla tarkoitin sitä, että ei mikään halpa kun satasen melkeen maksaa (takarengashan nyt on aina kalliimpi....)
Ei mitään puhetta orgista, vaan siitä kun oon nyt ollut yhteydessä siihen häiskään joka ennen on vaihtanut tuon ko. firman renkaita ja heidän yhteistyö tosiaan loppunut siihen, ettei ole tämä kaveri enää niiden renkaita suostunut vaihtamaan koska ovat olleet niin vanhoja.
Tekstin pituuden syy![]()
CBR 600rr
Elähän ota enää, avasin juuri Duellin katalookin. Alle 150 sieltä ei kunnollista eturengasta saa. Vileeni tulossa?
Olin itsekin aikaisemmin aika kriittinen tuon renkaan tuoreuden suhteen. Ostin vuosi sitten tuon Freewindin ja siinä oli vuonna 1999 paistetut alkuperäiset Pirellin MT 80 renkaat edessä ja takana. Takarengas kulunut keskeltä lähes loppuun. En saanut rengasta luistamaan asvaltilla ajamalla kuivalla kelillä. Sateellakaan ei ollut tilanteita. Vauhdit oli mutkateillä kuivalla kelillä välillä aika reippaitakin. Kumminkin vaihdoin alle uudet renkaat ennen radalle menoa. Alle laitoin Pirellin Scorpion Mt 90. En huomannut juuri mitään eroa aikaisempiin vanhoihin renkaisiin. Tuo Freewind on kuivapainoltaan aika kevyt 162 kg yksimukinen katuenska, eikä taida olla kovin nirso renkaille tai rengaspaineille. Enpä ole saanut kuivilla keleillä koskaan rengasta liukumaan maantienopeuksia ajamalla aikaisemmillakaan pyörillä.
Rata-ajoon en itse yli viisi vuotta vanhoja renkaita laittaisi. Ajelen yleensä keskiryhmässä. Hitaassa ryhmässä homma ei kyllä ole renkaiden paistopäivästä kiinni.
Never say die
Freewind lienee geometrialtaan käytännössä aliohjautuva. Mikä taas tarkoittaa sitä, että pyörä enemmänkin kääntyy huonosti kuin irtoaa. Hyvin vedetty, jos olet Freewindillä keskiryhmän vauhdissa pysynyt, vaikka viime kesänä katselin Ahvenistolla yhtä, joka veti .orgin ratapöäivänä keskiryhmässä gs500:lla sillai, että vieläkin hirvittää.
Kannattaako maksaa satasta jostain korpusta, jos laittamalla 50 lisää saa uuden? Varsinkin, jos kysymys askarruttaa siinä määrin, että se askarruttaa.
edit.typoja
Pistänpä oman lusikkani tähän soppaan,eli ostin jokunen viikko sitten renkaan eräältä M....KA-nimiseltä kauppiaalta,kysyttäessä sanoi reilusti olevan vanhaa varastoa.Kaveri TOI renkaat sovittuun paikkaan,maksutapahtuman jälkeen saimme kuitin.Ajolleen renkaan iästä ei voi sanoa mitään,1500km on ajeltu,eikä ole lipsunut,samalla kertaa renkaat ostaneet sanovat samaa.Taitaa olla niin,että normaaliajossa tavallisen kuolevaisen mopon alla menee vähän vanhemmatkin kummit,ratahifistelijät ovat sitten eri asia.
Jepjep, eli laitetaan alle eikä paistoleimaa vahdata. Kyllä se nyt varmaan ainakin parempi on ajaa kun tuo paikallaan oleva jossa kudokset loistaa.. Kiitos ja kumarrus, saatetaan tää topicci nyt päätökseensä ainakin tältä erää![]()
CBR 600rr
Tänäkin kesänä meitin ratapyörässä on ajettu loppuun muiden hylkäämiä -05 vuoden sliksejä..
Ainakin Pirelli lupaa kisarenkaittensa toimivan normaalisti kolme vuotta paistosta! Ajaminen tämän vuoden tuoreilla ja ihkuilla hyvältä haisevilla renkailla voidaan jättää _oikeille_ kisakuskeille...
Ekalla setillä nuo tuppaa vähän luistamaan, mutta kun kovettunut pinta lähtee veke, niin alkaa pitämään ihan hyvin.
Katurenkaissa pitäisin uusien rekaitten suhteen jotain viiden vuoden ikää maksimina, jos on varastoitu oikein.. (ei auringonvaloa, pakkasta jne.). Ehkä kolme kesää voisin kuvitella pitäväni samoja kumeja alla ennen vaihtoa..
Eli maksimiksi sadaan kaheksan vuotta? Tämä ei ole mikään ohje vaan ainoastaan oma mielipiteeni!
- T -![]()
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
No huhhuh,, kyllä se kumi siellä alla pitää,jollei nyt ihan v*tun wanha ole,,, ihme vouhotusta, ei se mitään maitoa ole pöljät,,
Taitaa olla ajotaidon puutetta jos lipsuu![]()
Never crash and burn, never gonna die,,,
Ihan turhaan tässä on päätään asialla vaivannut. Näin voi todeta 700km ajon jälkeen tuolla "uudella" -05 paistetulla pirellin diablolla. Ja yritys joka myi renkaan oli oikeasti järjestänyt todella asiallisen vaihtopaikan, vaikka aluksi vähän asiaa epäröin. Eikä maksanut kuin 30€ alta alle vaihto. Eli tästä tuli periaatteessa turha topicci nyt(saa laittaa roskakoriin mun puolesta), mutta sainpahan tehtyä ensimmäisen "oman aiheen" foorumille![]()
CBR 600rr