Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
  1. #1
    Kaadoin sitten pyörän yhdeksän maissa Kielotien ja Tikkurilantien risteyksessä. Pyörän katteet ja moottorin poski ruvella sekä vaihdevipu vääntynyt mutta kuskille ei onneksi tullut vammoja.

    Kaatuminen tapahtui juuri ennen risteysaluetta. Edessäni ajanut vihreä Open Astra (vm 98-00) ryhmittyi kääntymään oikealle jonne näytti myös vilkkua. Itse olin menossa suoraan risteyksen yli. Tie edessäni oli siis tyhjä ja olin avaamassa kaasua kun astran kuljettaja vaihtoi mieltään ja käänsi poikittain eteeni (ilman vilkkua) . Tein väistöliikkeen vasemmalle ja lämäsin samalla etujarrun ja pyörä kaatui nanosekunnissa. Autoilija ajoi karkuun reippaasti kiihdyttäen. Silminnäkin mukaan saattaa myös olla mahdollista että autoilija oli humalassa ja ei nähnyt minua koko tapahtuman aikana eikä sen jälkeen. Kaatumishetken vauhti oli arviolta 20-30kmh.

    Rekisterinumeroa en saanut ylös joten poliisit eivät näin vähillä tiedoilla tulleet paikalle vaan käskivät mennä asemalle tekemään rikosilmoitus myöhemmin. Lisäksi risteysaluetta sivuavilla huoltoasemilla ei harmikseni ollut yhtään kameraa suunnattuna tuohon risteykseen päin.

    Tilanteen jälkeen menin itseeni ja mietin kuinka olisin kokeneempana motoristina voinut välttää tilanteen:
    - Pitämällä pitempää turvaväliä
    - Olemalla epäileväisempi muiden tienkäyttäjien toimintaan
    - Käsittelemällä pyörää paremmin paniikkitilanteessa

    Oppirahat eivät olleet onneksi kalliit mutta harmittaa kyllä tuon autoilijan pakeneminen tilanteesta.
  2. #2
    On muuten niin maan perusteellisen raukkamaista lähteä karkuun,kun on omalla hölmöydellään toisen kaatanut!
    Suzuki gsx750f -00 *--> Suzuki gsx1300r -07 --> KTM 530 exc -08 —> KTM 250 exc-f -10 —> KTM 300 exc -10 —> Husqvarna TE 250 -14 —> Husqvarna TE 250 TPI -18 —> Kawasaki ZZR 1400 -11 —> Suzuki intruder M1500 -11
  3. #3
    Autoilijoiden joukosta löytyy jos jonkinlaisia, ja ainakin kännissä ajelijoita joutaisi vaikka hivauttaa. Hyvä, että vahingot jäi materiaalisiksi, pyöriä on helpompi parsia kasaan kuin ihmisiä.

    ABS-jarrut muuten kuvauksestasi päätellen olisivat auttaneet. Ne on katupyörissä ehdottoman hyvä turvavaruste.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  4. #4
    Hyvä, että äijä on kunnossa, pyörän osia saa sitten kaupasta.

    Mulla kävi samankaltainen onnettomuus, jossa osapuolena oli bussi. Se kiilasi minut ja edelläajavani, lisäksi ei sitten jäänyt edes paikalle tutkimaan tapahtunutta. Oli muuten sitten saharan tienoilta kaveri kotoisin.

    Ihmeellisintä näissä "liikennepaoissa" on se, että kuski voi kiinni jäädessään sanoa ihan pokkana - en vaan huomannu, että näin kävi. Kaveri ei siten saa poliisilta, kuin huomautuksen, mutta ei sakkoa em. asiasta, siitä pakenemisesta. Saa vaan korkeintaan sakon törkeästä liikenteen vaarantamisesta, mutta jos on esim. saharasta oleva "sopeutettava", on päiväsakon suuruus 6 €/kpl. Päiväsakkoja tulee sitten 10 kpl, joten se Opel kuski saattaa selvitä asiasta vain 60 € sakoilla. Lisäksi saattaa olla, että pahimassa tapauksessa sinä itse joudut maksamaan katteesi ja kaiken muun.

    Saakelin ikävä tapaus. Toivon, että kuski saadaan tilille asiassa.



    -Masa

    PS. Yritä päästä pian pyörän selkään, vaikka se olisikin ruvella. Mulle itselleni alkoi 2 vk aikana, jolloin pyörä oli seisomassa, kasvamaan sellainen ihmeellinen pelko, jonka saa pois vain ajamalla.



    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  5. #5
    Lainaa (pecha @ Elo. 23 2008,17:06) kirjoitti
    Autoilijoiden joukosta löytyy jos jonkinlaisia, ja ainakin kännissä ajelijoita joutaisi vaikka hivauttaa. Hyvä, että vahingot jäi materiaalisiksi, pyöriä on helpompi parsia kasaan kuin ihmisiä.

    ABS-jarrut muuten kuvauksestasi päätellen olisivat auttaneet. Ne on katupyörissä ehdottoman hyvä turvavaruste.
    Entäs sit ku sähköt tööttää?

    kaikkein paskin idis ikinä oli nää bemarin servopaskajarrut
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
  6. #6
    Absit on olleet autoissa jo monen monta vuotta, eipä ne sielläkään tunnu "tööttäävän". Toimivat nykypyörissä 100-prosenttisesti ja asiasta löytyy myös omakohtaista kokemusta.

    Esimerkiksi Suzuki käyttää täysin samaa abs-hydrauliyksikköä pyörissä ja autoissa, auton jarruissa vaan on näitä yksiköitä yleensä 2, prätkissä yleensä 1. Se on jo ihan normiteknologiaa, kuten vaikkapa polttoaineen suihkutus.

    Bemarikin taisi muuten luopua servojarruista pari vuotta takaperin. Se ehkä oli hieman turhan monimutkainen systeemi.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  7. #7
    Lainaa (Tommi_83 @ Elo. 23 2008,11:19) kirjoitti
    On muuten niin maan perusteellisen raukkamaista lähteä karkuun,kun on omalla hölmöydellään toisen kaatanut!
    Kerro tämä sama myös palstoilla, jossa pyörä lähtee hölmöilyn jälkeen karkuun.....
  8. #8
    Lainaa (Matva @ Elo. 23 2008,20:59) kirjoitti
    Lainaa (Tommi_83 @ Elo. 23 2008,11:19) kirjoitti
    On muuten niin maan perusteellisen raukkamaista lähteä karkuun,kun on omalla hölmöydellään toisen kaatanut!
    Kerro tämä sama myös palstoilla, jossa pyörä lähtee hölmöilyn jälkeen karkuun..... *
    Eipä ole väliä millä vehkeellä on kolarin aiheuttanut.Kunhan vaan totesin että on raukkamaista lähteä karkuun,kun voisi mennä tekemään sen mikä tehtävissä on. Eli auttamaan.
    Suzuki gsx750f -00 *--> Suzuki gsx1300r -07 --> KTM 530 exc -08 —> KTM 250 exc-f -10 —> KTM 300 exc -10 —> Husqvarna TE 250 -14 —> Husqvarna TE 250 TPI -18 —> Kawasaki ZZR 1400 -11 —> Suzuki intruder M1500 -11
  9. #9
    Lainaa (sakuc @ Elo. 23 2008,16:47) kirjoitti
    kaikkein paskin idis ikinä oli nää bemarin servopaskajarrut
    Lienevät aika monta henkeä pelastaneet. Jos on omakohtaisia kokemuksia, niin mielellään kuulisimme niistä lisää.
    Dixi et animam levavi
  10. #10
    Jos mun kohdalle osuu moinen tapaus, niin luuviitonen puhuu, vaikka pieni olenkin. Tulee ajettua sekä autolla että pyörällä ja jo ennen kuin ajoin ekoja kertja pyörällä, kiinnitin AINA huomiota siihen, jos sattuu vaikka mp tulee vierellä/takan/jne.
    Ihmiset on aivan helvetin tyhmiä ja ajattelevat vain itteesnä. Nyrkki puhuu jos mut kaadetaan ja se on vissi ja saletti!
  11. #11
    Lainaa (pecha @ Elo. 23 2008,17:06) kirjoitti
    ABS-jarrut muuten kuvauksestasi päätellen olisivat auttaneet. Ne on katupyörissä ehdottoman hyvä turvavaruste.
    Jep absit olisivat varmaankin eliminoineet tuon tekemäni virheen seuraukset (=yhtäaikainen väistö ja jarrutus). Seuraavaan pärrään nuo pitää kyllä saada, toki etujarrun käytön harjoittelua pitää jatkaa.

    Lainaa (Masa @ Elo. 23 2008,17:32) kirjoitti
    PS. Yritä päästä pian pyörän selkään, vaikka se olisikin ruvella. Mulle itselleni alkoi 2 vk aikana, jolloin pyörä oli seisomassa, kasvamaan sellainen ihmeellinen pelko, jonka saa pois vain ajamalla. *
    Hyvä pointti, ajaminen pitää kyllä aloittaa heti kun pyörä on kunnostettu. Nyt on jo mieleen hiipinyt "liikennepelkoa" johon pitää kyllä saada ajokilometrejä lääkkeeksi.
  12. #12
    Lainaa (BomBom @ Elo. 24 2008,00:08) kirjoitti
    Jos mun kohdalle osuu moinen tapaus, niin luuviitonen puhuu, vaikka pieni olenkin.
    Ketäs tässä tapauksessa olisit lyönyt? Silminnäkijää vai sitä karkuunlähtenyttä kuskia jonka henkilöllisyydestä ei ole mitään hajua?
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
  13. #13
    Lainaa (pecha @ Elo. 23 2008,17:06) kirjoitti
    Autoilijoiden joukosta löytyy jos jonkinlaisia, ja ainakin kännissä ajelijoita joutaisi vaikka hivauttaa. Hyvä, että vahingot jäi materiaalisiksi, pyöriä on helpompi parsia kasaan kuin ihmisiä.

    ABS-jarrut muuten kuvauksestasi päätellen olisivat auttaneet. Ne on katupyörissä ehdottoman hyvä turvavaruste.
    Turha yleistää, sama pätee kyllä sitten prätkäkuskeihinkin jos niikseen tulee.


    Onneksi selvisit vaan henkisillä ja materiaali vahingoilla.
  14. #14
    Lainaa (Leo @ Elo. 24 2008,20:37) kirjoitti
    Lainaa (Masa @ Elo. 23 2008,17:32) kirjoitti
    PS. Yritä päästä pian pyörän selkään, vaikka se olisikin ruvella. Mulle itselleni alkoi 2 vk aikana, jolloin pyörä oli seisomassa, kasvamaan sellainen ihmeellinen pelko, jonka saa pois vain ajamalla.
    Hyvä pointti, ajaminen pitää kyllä aloittaa heti kun pyörä on kunnostettu. Nyt on jo mieleen hiipinyt "liikennepelkoa" johon pitää kyllä saada ajokilometrejä lääkkeeksi.
    Mua auttoi uudelleen aloituksessa se ajatus, että "minähän voitan tän pelon". Joutui oikein aktiivisesti tekee duunia pollan sisällä...

    Kyllä se siitä lähtee, jos vaan tahtoo mennä eteenpäin...

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  15. #15
    Lainaa (TeeVee @ Elo. 24 2008,20:43) kirjoitti
    Lainaa (BomBom @ Elo. 24 2008,00:08) kirjoitti
    Jos mun kohdalle osuu moinen tapaus, niin luuviitonen puhuu, vaikka pieni olenkin.
    Ketäs tässä tapauksessa olisit lyönyt? Silminnäkijää vai sitä karkuunlähtenyttä kuskia jonka henkilöllisyydestä ei ole mitään hajua? *
    Pääasia että joku viedään saunan taakse

    Omassa pyörässä on ABSit, mutta en ole niitä ikinä onneksi tarvinnut. Testattu on kyllä...
    BMW F800GS -11
  16. #16
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Masa @ Elo. 24 2008,20:51) kirjoitti
    Lainaa (Leo @ Elo. 24 2008,20:37) kirjoitti
    Lainaa (Masa @ Elo. 23 2008,17:32) kirjoitti
    PS. Yritä päästä pian pyörän selkään, vaikka se olisikin ruvella. Mulle itselleni alkoi 2 vk aikana, jolloin pyörä oli seisomassa, kasvamaan sellainen ihmeellinen pelko, jonka saa pois vain ajamalla.
    Hyvä pointti, ajaminen pitää kyllä aloittaa heti kun pyörä on kunnostettu. Nyt on jo mieleen hiipinyt "liikennepelkoa" johon pitää kyllä saada ajokilometrejä lääkkeeksi.
    Mua auttoi uudelleen aloituksessa se ajatus, että "minähän voitan tän pelon". Joutui oikein aktiivisesti tekee duunia pollan sisällä...

    Kyllä se siitä lähtee, jos vaan tahtoo mennä eteenpäin...

    -M
    Itselleni auttoi kun analysoin lipat ja mietin päässäni mikä konttaamiseen johti. Toivottavasti sulle ei käy yhtä huonosti kuin mulle viime vuonna. Lippasin suurin piirtein näihin aikoihin ja pyörän sain takas ajoon vasta toukokuun alussa...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  17. #17
    Lainaa (Ilikka @ Elo. 24 2008,20:54) kirjoitti
    Pääasia että joku viedään saunan taakse

    Omassa pyörässä on ABSit, mutta en ole niitä ikinä onneksi tarvinnut. Testattu on kyllä...
    Lopetas ny jo kirjottelu... Oot jo antanu muutaman vuoden edestä kirjootuksia tässä viimesen viikon aikana ... Mee vaikka tekeen kauppoja moottoripyörästä ... Eli hontraliikkeet voit kiertää kaukaa
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
  18. #18
    Kiva kun kerrot ettei tartte sytytellä
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  19. #19
    Lainaa (TeeVee @ Elo. 24 2008,20:43) kirjoitti
    Lainaa (BomBom @ Elo. 24 2008,00:08) kirjoitti
    Jos mun kohdalle osuu moinen tapaus, niin luuviitonen puhuu, vaikka pieni olenkin.
    Ketäs tässä tapauksessa olisit lyönyt? Silminnäkijää vai sitä karkuunlähtenyttä kuskia jonka henkilöllisyydestä ei ole mitään hajua? *
    No, eihän tohon pyörän tullut kuvaukseen mukaan mitään suurempaa teknistä vikaa, joten eikös sillä yhden Opelin raadon ois kiinni ottanut!?!

    Ei vais, kyllähän sen ymmärtää, että siinä on vähän pasmat sekaisin, kun murehtuu pyörän vaurioita ja on muutenki saannu varmaan vähän siipeensä. Hyvä kuitenkin, ettei ketään vetänyt takaa päälle, kun sellainen riski näissä tämmöisissä aina luuraa.
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  20. #20
    Lainaa (The Legend @ Elo. 24 2008,21:59) kirjoitti
    Lainaa (TeeVee @ Elo. 24 2008,20:43) kirjoitti
    Lainaa (BomBom @ Elo. 24 2008,00:08) kirjoitti
    Jos mun kohdalle osuu moinen tapaus, niin luuviitonen puhuu, vaikka pieni olenkin.
    Ketäs tässä tapauksessa olisit lyönyt? Silminnäkijää vai sitä karkuunlähtenyttä kuskia jonka henkilöllisyydestä ei ole mitään hajua?
    No, eihän tohon pyörän tullut kuvaukseen mukaan mitään suurempaa teknistä vikaa, joten eikös sillä yhden Opelin raadon ois kiinni ottanut!?!

    Ei vais, kyllähän sen ymmärtää, että siinä on vähän pasmat sekaisin, kun murehtuu pyörän vaurioita ja on muutenki saannu varmaan vähän siipeensä. Hyvä kuitenkin, ettei ketään vetänyt takaa päälle, kun sellainen riski näissä tämmöisissä aina luuraa.


    Njuu... minkähän takia aloittaja ei sitten ajanut ko tyyppiä kiinni? Voi olla että siinä pikkasen polla miettii muita asioita kuin lähteä ajamaan takaa karannutta tyyppiä... Toisaalta, yksin kun nostelet mopoa pystyyn juuri siipeen saaneena, voin veikata, että Astra on aika kaukana ennenkuin mopo ja kuski on siinä hapessa että ovat valmiina liikenteeseen
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
  21. #21
    Lainaa (ek@ @ Elo. 23 2008,22:15) kirjoitti
    Lainaa (sakuc @ Elo. 23 2008,16:47) kirjoitti
    kaikkein paskin idis ikinä oli nää bemarin servopaskajarrut
    Lienevät aika monta henkeä pelastaneet. Jos on omakohtaisia kokemuksia, niin mielellään kuulisimme niistä lisää.
    Absit on varmaan pelastaneet montakin henkeä, mutta tuo jarrutehostin eli servo on voinut jopa tappaa muutaman vikatilaan mennessään.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  22. #22
    Voihan ne jossain vuoristossa hyydyttää akun, jos laahaa jarruja alamäessä kilometritolkulla. Silloin kyllä luulisi huomaavan ajoissa, koska koko ajan jarrutellaan muutenkin. Saivathan jotkut lehtimiehet akun hyytymään, kun tekivät kymmeniä täysjarrutuksia koko ajan peräjälkeen. Normaalissa liikenteessä tuollai ei toimita ja jossain vuoristossa on hyvä käyttää muutenkin moottorijarrutusta, kuin käryyttää jarruja koko ajan. En ole kyllään yhdestäkään kuolemantapauksesta kuullut. Sen sijaan pöpelikköön ajaneista varmaan suurin osa on jarruttanut itsensä kumoon ja hengiltä, jolloin abs:ssät olisivat pelastaneet.
    Dixi et animam levavi
  23. #23
    Lainaa (ek@ @ Elo. 25 2008,05:01) kirjoitti
    Voihan ne jossain vuoristossa hyydyttää akun, jos laahaa jarruja alamäessä kilometritolkulla. Silloin kyllä luulisi huomaavan ajoissa, koska koko ajan jarrutellaan muutenkin. Saivathan jotkut lehtimiehet akun hyytymään, kun tekivät kymmeniä täysjarrutuksia koko ajan peräjälkeen. Normaalissa liikenteessä tuollai ei toimita ja jossain vuoristossa on hyvä käyttää muutenkin moottorijarrutusta, kuin käryyttää jarruja koko ajan. En ole kyllään yhdestäkään kuolemantapauksesta kuullut. Sen sijaan pöpelikköön ajaneista varmaan suurin osa on jarruttanut itsensä kumoon ja hengiltä, jolloin abs:ssät olisivat pelastaneet.
    Ei niitä jarruja tarvitse välttämättä varsinaisesti laahailla.

    Tuohon vikatilaan menoon riitti ihan normaali Fim-rallin paraatiajo, joka suoritettiin enimmäkseen pienillä nopeuksilla.

    En minäkään nyt niin amatööri ole, että en osaa moottorijarrutusta hyödyntää.

    Ongelmahan ei ole siinä, että abs lähtee pois pelistä siinä vaiheessa kun jarrut menee vikatilaan vaan siinä, että vikatilassa ollessaan jarruissa on vielä tehoa niin paljon että pyörän saa lukkoon, mutta minkäänlaista tuntoa kahvassa ei ole.

    Ei sitä usko ennen kuin sen kokeilee.

    Jos se servojarru kerran on niin hyvä keksintö, niin miksi ihmeessä Bmw sitten luopui sen käytöstä?

    Kuolemantapauksista harvemmin kuulee jälkikäteen asianomaisilta ja ko. vikatila ei muuten merkkiliikkeen mukaan tallennu vikamuistiin ja kun käännät virrat pois välillä ja käynnistät pyörän uudelleen, niin eipä ole enää vikatilassa

    Analysoi siinä sitten oliko teknisellä vialla asiaa tapaukseen...

    Vaikka onhan se aina pohjimmiltaan kuskin syy, kun ei varautunut siihen, että jarrujärjestelmään voi tulla vika.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  24. #24
    Jarruservot sikseen, mutta "tavalliset" ABS:t toimivat tänä päivänä todella hyvin ja täysin luotettavasti. Kyllä todennäköisemmin voitat muutaman kerran putkeen lotossa päävoiton, kuin iskee samaan aikaan hätäjarrutuksen tarve, ja absien toimintahäiriö.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  25. #25
    Se, miksi servojaru ei ole hyvä, johtuu sen takaisinkytkennän ja säätöpiirin hitaudesta. Yksinkertaisempi ja laajemmalla kaistalla toimiva säätö, kuten nyky-ABS:ien "hystereesisäätö", on helpompi toteuttaa sekä on varmatoimisempi kaikenkaikkiaan.

    On teknisesti paljon helpompaa tehdä säädin venttilillä ns. on-off -periaatteella (hystereesisäädin), kuin hallita prosessia lineaarisella säätimellä (servo). Kiistattomasti voidaan osoittaa autokäytöstä, että ao. säätömenetelmä toimii luotettavasti.

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  26. #26
    Ikävä tilanne.

    Nyt vasta itse kortin saaneena suhtautuu tosi skeptisesti kaikkiin muihin tielläliikkujiin (etenkin kotiloihin) ja turvavälit ovat reiluja. Risteyksissäkin tulee aina himmailtua vauhtia, jos näkee sieltä kolmion takaa lähestyvän auton. Vaikkakin "tuntuisi" siltä että on se huomannut meikäläisen ja väistää.

    Mutta mielenkiintoista kun kokemus ja illuusio mukamas ajotaidoista karttuu, alkaako sitä varomattomammin vetelemään - ja koliseeko sitten omallakin kohdalla jossain vaiheessa
  27. #27
    Et olisi voinut mitään..enää. Ei voi kaikkien oikkuja liikenteessä aavistaa! Harmi et näin pääsi käymään. Eniten tietysti jurppii se et kotilo katos paikalta!! Onneksi me motoristit olemme fiksumpaa porukkaa.
  28. #28
    Lainaa (Taajuus @ Elo. 26 2008,10:38) kirjoitti
    Mutta mielenkiintoista kun kokemus ja illuusio mukamas ajotaidoista karttuu, alkaako sitä varomattomammin vetelemään - ja koliseeko sitten omallakin kohdalla jossain vaiheessa
    Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys.

    Mulla itselläni on aika-ajoin ollut tilanne, jolloin on suhtautunut ajamiseen liian leväperäisesti ja olen jäänyt siitä kiinni omalle itselleni. Sellainen jatkuva itsetutkistelu tässä mp-ajossa on ihan hyväastä ja välillä mittailla oman ajotyylin ja asenteen tilaa.

    On lisäksi arkisia stressejä, jotka sotkee normaaliminää, ja pistää välillä käyttäytymään kuin lapsi. Kovan stressin ja väsymyksen keskellä mp:llä ajaminen on kaikinpuolin sellainen tapahtuma, joka pitäisi suorittaa mielumin autolla. Oma moraali löystyy ja saattaa ajaa ihan kelvottomasti, ja tämä on juuri se hetki, kun omat hälytyskellot pitäisi soida.

    Lisäksi se arkiseksi ajamiseksi muuttuva moottoripyöräily, jota kokemus tuo tullessaan, on lisäksi itse pystyttävä huomaamaan. Se vaan ei ole helppoa, kun se arkisuus ja kokemus hiipii pikkuhiljaa ja pahimmassa tapauksessa saattaa muokata asennoitumista ihan erilaiseksi, kuin on alunperin ajatellut.

    Tämä kaikki pääsee siis tapahtumaan, jos vain ajeleskelee ja ei koskaan mieti omia tekemisiään. Se ajeleskelu on mielestäni tän moottoripyöräilyn yksi vaarallisimmista vaiheista. Se, kun ei ole oikein mitään määränpäätä tai harjoiteltavaa, vaan ajetaan ilman, että mietitään mitään.

    Tuon ajeleskelemisen ilmiön löytää esimerkillisen hienosti monesta autoilijasta tien päällä, kun ajaminen on muuttunut arkisksi ja ai olla totuttu analysoimaan omaa tekemistään.



    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  29. #29
    Lainaa (Ekku @ Elo. 25 2008,12:09) kirjoitti
    Ei niitä jarruja tarvitse välttämättä varsinaisesti laahailla.

    Tuohon vikatilaan menoon riitti ihan normaali Fim-rallin paraatiajo, joka suoritettiin enimmäkseen pienillä nopeuksilla.

    En minäkään nyt niin amatööri ole, että en osaa moottorijarrutusta hyödyntää.

    Ongelmahan ei ole siinä, että abs lähtee pois pelistä siinä vaiheessa kun jarrut menee vikatilaan vaan siinä, että vikatilassa ollessaan jarruissa on vielä tehoa niin paljon että pyörän saa lukkoon, mutta minkäänlaista tuntoa kahvassa ei ole.

    Ei sitä usko ennen kuin sen kokeilee.

    Jos se servojarru kerran on niin hyvä keksintö, niin miksi ihmeessä Bmw sitten luopui sen käytöstä?

    Kuolemantapauksista harvemmin kuulee jälkikäteen asianomaisilta ja ko. vikatila ei muuten merkkiliikkeen mukaan tallennu vikamuistiin ja kun käännät virrat pois välillä ja käynnistät pyörän uudelleen, niin eipä ole enää vikatilassa

    Analysoi siinä sitten oliko teknisellä vialla asiaa tapaukseen...

    Vaikka onhan se aina pohjimmiltaan kuskin syy, kun ei varautunut siihen, että jarrujärjestelmään voi tulla vika.
    saihan eräs näilläkin palstoilla joskus kirjoitteleva mp-maailman tjn. toimittaja koeajamansa bmw LT:n servojarrun toimimattomaksi ihan ensimmäisessä risteyksessä. meinasi mennä koko vehje suoraan pöpelikköön. sen bmw:n akku oli kuulemma just ladattu ja toimintavalmis, vaan niin vain jännite tipahti liian alas heti ekassa risteyksessä ja bemusta käytännössä katosi jarrut. on se surkia viritelmä se.

    miksi noin kevyeen edes ajatellaan mitään ylimääräistä sähköhässäkkää. niin kevyeen kuin prätkätkin yleensä ovat. muutama sata kiloa.

    mersuhan myös luopui autoissaan sähköjarruista jokunen vuosi takaperin, ettei ne ole niissäkään olleet onnistuneet.

    omiin prätkiini en kaipaa mitään ekstrahilavitkuttimia enkä mitään automatiikkaa. kaiken pitää olla kuskin hallittavissa manuaalisesti. niin sitä prätkää ajetaan ja säilyy jonkinlainen ajamisen riemu ynnä tuntumakin paremmin siten.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  30.  
  31. #30
    Harvinaisen totta Masa kirjoittelee. Minäkin ajeleskelin itseni ojan pohjalle. No, sellaista sattuu ja ollaan kaikki kontanneet iloisia siitä että ollaan täällä vielä kirjoittelemassa
    Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen