Tänään uutisoitiin, että Ruotsissa aletaan ensi kuussa laskea rajoituksia entisistä 110sta ja 90:stä 80:iin yli kolmellatuhannella kilsalla. Uusia 120-teitä jää vain reipas 300 kilsaa parhaille moottoriteille.
Tavoitteena ja tutkimusten mukaan todennäköisenä tuloksena tullaan säästämään lähes 250 henkeä vuodessa. Samoin liikenteen päästöt tulevat laskemaan oleellisesti.
Ruotsalaiset ovat hienoa porukkaa. Toivotaan, että meillä otetaan mallia ja sovitetaan meidän rajoituksemme suhteessa tiestömme kuntoon heihin verrattuna.
Mitäs tuumaatte? Yleensähän meillä on seurattu Ruotsin esimerkkiä parin vuoden viiveellä.
On se niiiin väärin!
niin onkin ja yleensä on menny käsille.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Ei vaikuta mihinkään, mä vaankuten tähänkin asti
![]()
Juu terveisiä vaan Tiehallinnolle teiden kunnosta...millähän sitten ajetaan, kun ei pyörillä pääse...![]()
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Voi ei, ei juurikaan mun murokulhoa heilauta. Antaa mennä vaan niinkauan kunnes kokonaan kielletään.![]()
Olen pahoillani, mutta sinulle emme saaneet mitattua nopeutta.
Luulisin, että turvallisuuttakin enemmän tulevaisuudessa rajoituksia tullaan perustelemaan ympäristösyillä. Siinä tarkoituksessa tulemme näkemään alenevia rajoituksia, tiukempaa valvontaa ja entisestään kiristyviä polttoaineveroja.
On se niiiin väärin!
voi hitsi... nyt ghostriderin leffojakaan mitään mieltä kattoo ku
ei oo enää vauhtia sen vedoissa.... tai sit autot vaan tuleekin vielä nopeempaa perä edellä vastaan..
siin tutkimukses taidettiin ilmaista että jos kukaan ei ajais koskaa
ylinopeutta niin 150 ihmishenkeä säästyis per vuos..
no montakos sitten jos talviliukkailla ei kukaan liikkus kotoa mihinkään..?
kaikenlaiset nollatoleranssit on vaan mahdottomuus niin kauan kun ihmisiin ei työnnetä jotain siruja rauhoittamaan hyvänolon tunteita
sehän on suomessa 4vuoden sisään 60 rajoitus joka valtatiellä... ja liikenne pakoja 200000kpl/vuosi..
![]()
jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider
zx-10r-04 ex
dr-800s-93
ktm duke 620 -96
zx10-r -08
Olen tämän lyhyehkön elämäni matkalla huomannut jo sen että Suomessa apinoidaan isoveljeä sen enempiä itse ajattelematta asiaa.
Eiköhän mekin saada kohta nopeusrajotukset alas. Valtatiet 80km/h![]()
CB600F
CB1000R
ZZR 1400
Eihän siihen mee kun pari kuukautta kun ne taas on voimassa(kummitus @ Elo. 27 2008,20:51) kirjoitti
![]()
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Ei haittaa. Mukavinta tälläkin hetkellä on ajella 40 tossa läheisessä keskustassa ja katsella mimmejä samalla.
Turvallisuussyistä nopeusrajoituksia pitäs nostaa isommilla teillä, kaupunkialueet ja kinttupolut pysyköön samana tai vaikka laskekoon. Turhauttavaa ajaa pitkiä suoria 80, 100 tai 120. Herää *.
Ympäristöhommiin en ota kantaa ennen kun jenkit ja kinukit toimii ensin.
FZS1000 -03, Hayabusa -06
Täällä jos nopeusrajotukset lasketaan vastaamaan teiden kuntoa niin kakkostiellä nopein kulkuneuvo on polkupyörä tai hevonen.
Parempi vaihtoehto olis nostaa teiden kuntoa vastaamaan nopeusrajotuksia
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
No muttakun ei oo rahaa? *kirjoitti
Mites se menikään...? Kaikista ajoneuvojen veroina ja sen luonteisilla maksuilla kerätyistä varoista liikenteeltä, joita taitaa tulla n. 4Mrd€ vuosittain, mukaanlukien polttoaine yms. verot, kuluu
tieverkoston kunnossapitoon ja kehitykseen tästä n. 10%.
Missä menee vi**iks?
No mutta kyllähän me Dimitri maksetaan sulle pietariin puhdistamo, ja sen päälle vähän sotarahaa kymmeniä miljoonia vuosittain.
Olen pahoillani, mutta sinulle emme saaneet mitattua nopeutta.
Ruotsissa jos missä mennään mutkatiellä niinpaljon kun vehkeet kulkee. Ne valvontahommat on ma-pe 7-17.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Jus joo. Taitaa sitten siirtyä Rödby-Rostockin kello kolmen lauttaan meno siihen viiden laivaan.(Puimurimies @ Elo. 27 2008,19:42) kirjoitti
Vaan miksikähän noi svenssonit jättää tavoitteet aina puolitiehen. Vaan 250 henkeä. Kun pudottas 5-kymppiin, niin vähenis kuolemat paljon enemmän. Kaikki juopot, narkkarit ja miljoonaa päästelevät lopettas lakien rikkomisen.
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Keväisen kokemuksen perusteella Ruotsissa ajetaan lähes poikkeuksetta rajoitus + 20 km/h eikä sitä valvontaa tuntunut olevan kuin taajama-alueilla... Muutenkin länsinaapurissa tuo liikenne sujuu ihan eri tavalla kuin täällä kotosalla, mutta kai heilläkin sitten niitä ongelmia on. Suomessa alkaa olla vaikeuksia ajaa edes sitä rajoituksen sallimaa nopeutta, kun ainakin pienemmät tiet ovat niin huonossa kunnossa![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
http://www.vv.se/templates/page3wide____24153.aspx
Ei osaa tuota linkitystä.
Vaan näyttäs, että ainakin E4 tie ei ainakaan isommin hidastu. Tukholmasta alaspäin
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Joo, pudotetaan vaan vaikka 10km/h ei satu enään mitään......voi saakeli sentään.....![]()
Ja meillä täällä sama, kun ollaan samanlaisia urpoja kun naapuritkin...![]()
Honda CB900F Hornet *2005
Kunhan välillä muistat katsella vähän tiellekin, ettei pikkulapsi pääse juoksemaan alle...(Rouwaru @ Elo. 27 2008,21:02) kirjoitti
Mutta toi tuleva Ruotsin malli on vastaava mikä suomaliassa on ollut käytössä jo vuosia. Kärsikää siitä sveduserkut.
Se tässä vaan on ihmetyttänyt, että mistä witusta noita nysväämisnopeuksien kannttajia sikiää?
Liikenne täälläkin tapetaan vallan.....
"vitttu"! rollaatorit kaikille "etanahomoille"
HANAA SE ON NAUTINTOOOOOO0O.......![]()
Honda CB900F Hornet *2005
Ihan sama, mulla ei oo kiire minnekkään...
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
Laskivat täällä yhden hyvän vetopätkän rajoituksen 80->60km/h. Valvontaresurssien takia näille teille ei kuitenkaan koskaan saada sellaista valvontaa, että niitä tarttis noudattaa, jolloin ollaan tilanteessa, että osa liikkuu 2 x nopeudella hitaampiin nähden, jopa talvella.(suski750-f @ Elo. 27 2008,20:38) kirjoitti
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
Kyseessä on yksinkertaisesti veroäyrin korotus; sitä ei kannata sekoittaa liikenneturvallisuustyöhön.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tässä(jskanerva @ Elo. 28 2008,00:03) kirjoitti
ZZR 1100 Myyty!
CBR 600 Myyty!
watch it dude ! ! !
Suomessa on jo tuota "eläke-ikää" jo laskettu monin otttein että ei enään tavitse.(Puimurimies @ Elo. 27 2008,19:42) kirjoitti
Jos jotain sattuu niin se on jokaisen "pukilla olevan" oma asia...
Elikä aina on riskejä kun liikkuu ja kaikkea sattuu.....
Ei tästä saakelin maailmasta saara vaaratonta millään....ja tarviiko saada..... tää on elämää ja riskit sen mukaan.
Oliko liian kovaa tekstiä?![]()
Honda CB900F Hornet *2005
Melkein vois sanoa,et noilla 120-alueilla sattuu varmaan vähiten onnettomuuksia.... eli miten helvetissä toi mitään auttaa....
Nopeus erot kasvaa todella hitaasti ajavien ja kovempaa ajavien kesken ja siitä se soppa sitten syntyy.... vaarallisia ohituksia+vitutus lisääntyy liikenteessä.--> lisää onnettomuuksia
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
Ton Ruotsin 250 henkeä täytyy olla umpi tuubaa...
Jos Suomessa menettää henkensä n. 400 henkeä vuodessa ja suhteutettuna ruotsalaiseen populaation, heitä kuolee noin 1,6 kertaa enemän, eli siis noin 640 vuodessa. Jos 250 ihmistä menettää siellä henkensä jonkun satasta ajettavan tien takia, siellä on oikeasti jotain mätää...
Tuolla tilastokeskuksen linkin takana löytyy viimevuoden tilastot -TÄÄLTÄ-.
Ja tuolta terveyskirjaston sivuilta löytyy se syy, miksi kaikkea kiristeään. Vuoden 2010 tavoitteeksi on asetettu maksimissaan 250 kuollutta.-TÄSTÄ-.
Kun katsoo sitä tavoitekuvaajaa ja "karkaavaa" toteutumaa, saatte olla varmoja, että me tullaan vielä näkemään rankkojakin otteita.
Tuohon lukemaan päästäisiin ihan helposti, jos ei olisi rattijuoppoja. Vuonna 2007 rattujuoppojen aiheuttamia liikennekuolemia oli 93... Eli kun siihen porukkaan ei voi vaikuttaa ja jalankulkijoihin, nuoriin, eikä kevyeen liikenteeseen voida vaikuttaa, niin mistä se tavoite sitten revitään...Ahaa... Autoilijat ja MP:t pitää kurittaa kuoleman partaalle ja säätää kattonopeus 50 km/h...
Miettikääpä ite... /Jope Ruonansuu/
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Tuohan nyt näyttää siltä, että Ruotsissa on otettu mallia Suomen rajoituksista.(Puimurimies @ Elo. 27 2008,19:42) kirjoitti
Ei hirveän paljon ole kokemusta Ruotsin tiestöstä, mutta ainakin tuolla pohjoisessa oli paljon sellaisia 110 km/h -teitä, jotka Suomessa olisivat olleet automaattisesti kahdeksankympin teitä.
Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07