Jos sinulle pyörän suorituskyky on sama kuin pelkkä varttimailin aika, niin antaa olla. Btw. isot pojat on kertonut että tehon näkee parhaiten varttimailin loppunopeudesta, ei ajasta.(Koris @ Syys. 01 2008,22:55) kirjoitti
Mutta pointtini on se, että parhaan hinta-suorituskykysuhteen saa todennäköisimmin ostamalla Z750:n.
Mitä itse olen koeajanut Zetaa, en tykännyt ajoasennosta enkä etupainoisesta pyörästä/istumapaikasta. Takapenkkiä ei voi kehua, fasussa ja ehkä muissakin on varmasti parempi. Moottori oli positiivinen yllätys. Hyvä kaasuun vastaavuus, vääntöä enemmän koko kierrosalueen kuin kusiaisessa ja tasaisen tuntuinen vääntökäyrä.
Pari kesää sitten käytiin dynossa kaverin kanssa. Täysin vakio Z750 potki 100,6 heppaa takapallolle ja oma vanhempi fasu (FZS600 -03) antoi 78. Yleensä tuosta vanhemmasta fasusta on mitattu kasilla alkavia takapyörätehoja, joten noissa mittaustuloksissa ei pitäisi olla paljoa lapinlisää.
Mutta pyörää ei todellakaan kannata valita pelkän moottorin perusteella, vaan mikä on itselle ja omille tarpeille sopivin paketti. Valinta tuskin menee metsään, valitsee tuosta ryhmästä minkä vaan?
Edit. kawan mittaustuloksen tarkennus.
Huono tie, parempi mieli
Eli selvästikkin pitää koeajaa se z750 ja jos tuuri käy niin vielä Suzukikin! Eiköhän sitten löydy se oikea moto minun menoihin![]()
No niin, pääsit sitten asian ytimeen. Täällä kun kyselet mielipiteitä, kaikkihan sitä omaansa pitää parhaana. Ja saadaan vielä kunnon vääntöä asiastakin, näköjään(tonzeee @ Syys. 02 2008,14:24) kirjoitti
Eli se pyörän valinta on helpoin tehdä koeajamalla, se mikä istuu käteen, on sinun pyöräsi. Näin sen itsekkin valitsin.
Tokihan netistä kannattaa hakea se tieto, mitkä pyörät viivalle valitsee, mutta vaikeaa on saada "ihan" faktaa mielipiteitä kysymällä.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Niin, itselleen. Eihän mun oma maku ole kaikkien toisten maku.(kane80 @ Syys. 03 2008,08:47) kirjoitti
Noista neljästä prätkästä olen koko ajan ollut sitä mieltä, että jokainen on hyvä pyörä omalla tavallaan, ja jos ostaa niistä sen, mistä tykkää eniten, niin tekee hyvän ostoksen.
Ihan pikkuisesta disinformaatiosta täytyi laittaa vähäsen korjausta...
Edit: kirotusvirhe
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Tule vielä koeajamaan toi FZ6-N. Mulla olisi juuri sopivasti sellainen myynnissä. Katso tarkempi ilmoitus nettimotosta.(tonzeee @ Syys. 02 2008,14:24) kirjoitti
Tehosta: PHT Speed Oy on säätänyt pyörän dynossa ja tuloksena oli 96,23 HP takapyörältä.
Takapyörätehohan on, kuten Koris tuossa alempana valistaa häviöiden takia 12 - 15 prosenttia pienempi kuin koneteho. Koneteho saadaan siis laskemalla RWHP/(1-p/100%), missä p on prosentti. Kun sijoitetaan nuo 12 ja 15 prosenttia tuohon kaavaan niin saadaan konetehoksi minimissään RWHP/0,88 ja maksimissaan RWHP/0,85 eli nuo Koriksen mainitsemat 109,4 - 113,2 heppaa.
Myös takapuolituntumalla Akrapovicin slipari, Powercommander ja katinkorvausputki vaikuttivat selvästi suorituskykyyn.
Ulkonäostä: Omaan silmään sopii FZ6-N, varsinkin mustana, paljon paremmin kuin z750. Makuasioita toki. (Ja toki oma lehmä ojassa)
Edit: Koriksen prosenttilaskuoppitunnin jälkeen tehot korjattu.
Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
Vähäsen prosenttilaskuharjoituksia:(Tachometer @ Syys. 15 2008,21:35) kirjoitti
- koskaan en ole törmännyt väitteeseen, että tehohäviö moottorilta takarenkaalle olisi vähemmän kuin 12 %. Eli jos motissa olisi 100,0 hp, niin tässä tapauksessa takiksella olisi 88,00 RWHP.
- jos taasen haluamme laskea (12 prosentin tehohäviöllä) takarenkaan RWHP lukemasta moottoritehon, niin kerroin on: 1,136 *(88 RWHP x 1,136 = 100 hp)
- toinen väite, mihin en ole törmännyt, on se että tehohäviö moottorilta takarenkaalle olisi (puhtaalla ketjulla) enemmän kuin 15 %. Eli jos motissa olisi 100,0 hp, niin tässä tapauksessa takiksella olisi 85,00 RWHP.
- jos taasen haluamme laskea (15 prosentin tehohäviöllä) takarenkaan RWHP lukemasta moottoritehon, niin kerroin on: 1,176 *(85 RWHP x 1,176 = 100 hp)
- 96,23 RWHP tehoista seuraa siis moottoritehoiksi minimissään 109,3 ja maksimissaan 113,2 heppaa moottoritehoa.
Ja tiedoksi niille vaaleanvihreiden lasien omistajille: en kuvittele 96,23 RWHP (tai 94,4 RWHP) tulosten toistuvan tiukassa penkissä, tämä oli vain prosenttilaskuharjoitus.
![]()
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Kiitos Koris oikaisusta. Korjasin viestini ja häpeän levittämääni disinformaatiota. PHT Speedillä puhuivat, että itse laskevat 13 prosentin mukaan, niin saapi suuntaa-antavan keskiarvon. Toki mainitsivat myös sen, että tulokset ovat penkkikohtaisia.
Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
Onhan se hieno ja kaikkee...(Tachometer @ Syys. 15 2008,21:35) kirjoitti
Mul oli viime kesänä Bulu ja tuntuu et oli elämän suurin virhe luopuu siitä...Sillä voi ajaa sen 2,5 tonnia kellossa ku ei se paljo enempää kierräkkään
Nojooo....ollu kaverin fz-6ännä -04 melkeen koko kesän lainassa ku ei se sillä paljo ajellu,mitä ny posarissa poikettiin...
Éi sytytä enää,ei tippaakaan,niinkun ei toi johannan tonninenkaan..
Mut se jonin Zeta,siin oli jotain..sellasta minkä haluais vielä kokee uudestaan.
Eli Yksi puolueeton jammumiähen ääni menee kyllä kwaakulle.
Ensin se oli ihan hirvee,siis todella kammottava, se laite,mut sitten kun siihen tottu niin..
Ens keväänä tulee muuten Aprilia Shiveristä 1200:n versio,kävin sen 7pätkän kokeilemas ja sekin oli ihan kiva,siitä vaan puuttu se jokin..(oli muuten ensimmäinen mopo buellin jäkeen,joka siis oli xb12r pultti,vm -05) ja se jokin oli kai se (lähes) puolitettu kone teho...
Enivei,ääni kwakalle,ihan vilpittömästi,kylä se huonon panon voittaa![]()
![]()
-kiitos ja anteeks, ystävällisin terveisin, Dego-
Kymco Zing 125
Suzuki G500
Yamahafz1-S
Kawasaki Z1000
Ääh, sä mitään väärää tietoa levittänyt. Noi sun lukemat oli vain himppa alaspäin.(Tachometer @ Syys. 18 2008,00:45) kirjoitti
Tuo disinformaatio mihin viittasin ylemmässä viestissäni, oli vain sitä, kun joku erehtyi väittämään Kawan olevan vartilla nopeampi, ja tämä oli monta sivua ja monta terawattia internetissä sitten.
Syy, miksi muokkasin tuota ylempää viestiäni, oli se, että siinä oli yhden kirjaimen kirjoitusvirhe, ja tämmöisenä pilkunnussijana en oikein siedä niitä omassa tekstissäni. Tohon sun myynti-ilmoon tuolla korjauksella ei ollut mitään tekemistä.
Hyvän näköinen prätkä sulla kyllä...
![]()
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Heh, huomasin vasta jälkeenpäin, että olit käyttänyt samaa sanaa aikaisemmassa viestissäsi. Itse ainakin pidän väärän laskukaavan esittämistä disinformaationa, varsinkin kun pilkun justeeraaminen kuuluu myös minun harrastuksiini....(Koris @ Syys. 18 2008,01:06) kirjoitti
![]()
Vaikka en ole millään lailla merkkiuskollinen, niin ehkä tämä on Yamaha-harrastajille tyypillistä: otetaan itse selvää asioista eikä tuijoteta sitä (Kawa)valmistajan ilmoittamaa teholukemaa...(Tachometer @ Syys. 18 2008,01:14) kirjoitti
Ja kaikille ketjun alkuperäisestä aiheesta kiinnostuneille: sorry OT, ostakaa se prätkä joka tuntuu kivalta, mutta se vihreä ei ole sen nopeampi kuin...
![]()
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Jos lähellä asuisit niin tulisin, mutta vähän turhan kaukana kun ei satu olemaan autoa/aikaa nyt.(Tachometer @ Syys. 15 2008,21:35) kirjoitti
No juu, kieltämättä Oulusta on hieman matkaa tänne pelkästään koeajolle...(tonzeee @ Syys. 18 2008,16:34) kirjoitti
Itse vaihdoin 636:n Kawan 09 värityksellä olevaan Z750:een enkä ole katunut hetkeäkään. Vielä sisäänajo menossa joten en ole päässyt oikein antamaan hanaa, mutta hyvältä tuntuu. Olen ajanut jonkun verran kavereiden FZ6:lla sekä 600 Hornetilla ja kyllä tuo Kawa tuntuu istuvan käteen ainakin itselleni paljon paremmin. Jotenkin tuntuu rimpuloilta nuo edelliset verrattuna Kawaan. Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni, mutta esimerkiksi alavääntö on aivan toista luokkaa sekä ohjaustuntuma. Ainakin Kawa tottelee minua juuri niinkuin haluan ja mutkapätkiä on ilo ajaa.Lisäksi motarivaudissa + 30-40 km/h siihen päälle niin tuuli ei tunnu juuri missään. Nämä ovat henkilökohtaisia kokemuksia eikä kenenkään pidä vetää näistä hernettä nenää. Lisään vielä, että omistamani 09 mallin musta/vihree väritys on aivan törkeän hieno! Toivottavasti valitset Kawan.
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
Itsekkin juuri yksi päivä katselin sitä 09 väritystä ja ajatukset täsmälleen samat![]()
Molemmat vallan mainioita sähkömopoja. Kawalla satula aiheuttaa persuuksissa vitutuksen tunnetta enemmän ku tuolla yömahalla. Teho eroja noissa mopoissa oo yhtään mitään, ku kawa painaa miljoona kiloa enemmän. Kummallaki toki ehtii. Kawassa paska ajovalo,,, Kawa taasen nostaa keulaa kevyemmin, mut kawan vakio ohjaustanko ei oo kiva jos on leveät hartiat, se on jokseenki vituilleen väännetty siellä kawan tanko tehtaalla. Siin jotain.
En jaksa ajatella, kirjoitan siksi mitä sattuu, joskus sekin sattuu.