Raportti torsoksi jääneestä ajosta
Tavoitteena oli siis SS 2000K, eli 2000km 24 tunnissa.
Matkalle lähdettiin kahteen päätyyn, meikä Yamaha XJR1300:lla ja kaveri Ducati ST4S:llä.
Lähtökuittaus pikku sadekuuroissa Pakilan TB:ltä ke 20.8. klo 11.27.
Hki Pirkkala
Mulla oli päällä saappaiden suojat ja kurishousut, en luottanut pari kertaa pettäneisiin housuihin enkä saapaisiin. Kaverilla kokokurikset. Ei mitään mainittavaa matkalta, 176km / 1h 20min.
Pirkkala Vaasa
Tankilla Pirkkalassa ja mulle vielä kuristakki päälle.
Vähän isompia sadekuuroja. Ennen Vaasaa Corolla teini kieppui ympärillä ja pesi lasiaan just edessä. Onneksi tuli rivakampi sadekuuro että lasinpesunesteet lähti visiiristä. 235km / 1h 56min.
Vaasa Yppäri
Vaasassa kahvit, leivät ja ketjujen rasvaus. Vaihdettiin pyöriä. Ducatin satulasta hyvää vaihtelua mun perseelle. Samoin Ducatin kate tuntui oikein messevältä. Kaveri on aina pärissyt tuulen suhinoista mutta meikä on sopivasti lyhyempi ja asento sattuu pleksiin nähden kohdalleen. Oma jammu ducatiin verrattuna automaattivaihteinen, viitonen vääntää kuudestakympistä ylöspäin. Ducatilla kuutosta ei huvita käyttää alle 120:n. Kahvitauon kanssa 2h 45min / 213km. Sadekuuroja.
Yppäri Kemi
Yppärissä tankkaus klo 18.53. Pyörien vaihto takaisin omiin ja samantien matkaan. Tuupattiin vuorovedoilla menemään. Ennen Kemiä rupesi hämärtämään ja mielessä kävi että tästä voi tulla vielä vaikeaa.
2h 15min / 211km.
Kemi Haaparanta Övertorneå
Kemissä iltayhdeksältä, kahvit, leivät ja ketjut huoltsikalla.
Reitti oli mun suunnittelema ja olin valinnut Tornionjoen Ruotsinpuolen Pelloon saakka. Piti olla paremmat maisemat. Ei siellä mitään maisemia nähnyt. Visiiri oli hetkessä täynnä örkkejä. Kostea ilma, sade ja usva joesta teki mut sokeaksi ja nopeus tippui dramaattisesti. Koetin ajaa visiiri auki mutta siitä ei ollut pitkää iloa kun kakkulat oli seuraavaksi umpihuurussa. Jouduin pysähtymään putsaushommiin ja kaveri meni menojaan. Ei huomannut mun pysähtymistä. Putsaushomman jälkeen liikenteeseen ja ihmettelemään missä Ducati venttaa. Olin jo varma että kaveri makailee pimeän Ducatin kanssa jossain ojassa ja olen ajanut siitä ohi. Suunnittelin vahvasti takaisin kääntymistä ja etsintäoperaatiota kun näin takavalon.
Taukoa paikalla ja lasien puhdistusta. Kaveri tuntui näkevän jopa Ducatin paskavaloillakin mua paremmin ja pysyi kärjessä. Övertorneå:ssa tankilla 23.22. Peli oli jo menetetty SS2000K:n kanssa.
Aikaa paloi 2h 15min 105km matkaan.
Övertorneå Pello
Överistä lähdettäessä vielä kylän katuvaloalueella kaverin jarruvalo välähti ja himmasin vähän. Jänis oli mennyt oikealta vasemmalle ja istui tiellä. Kun olin kohdalla se lähti takaisin oikealle, osui etupyörään ja kimposi oikeaan polveen. Ei ehtinyt tekemään sitten mitään. Mua ei sattunut, jänistä sattui varmasti. Kaato ei ollut lähellä, en ajanut jäniksen yli. Tihkua, kunnon sadetta ja örkkejä. Tie oli kaiken lisäksi huonossa kunnossa, takapää nuljahteli ikävästi routapaikkauksien yli. Yritin siinä hissukseen kurvaillessa päässälaskea miten ehdittäisiin ajaa pienempi RP (= 1600km / 24h) ja siihen tuntui vielä aika riittävän.
Aikaa meni 60km:iin tunti ja vartti.
Pello Rovaniemi
Pellossa oltiin tankilla 00.35. Yritettiin etsiä avointa kahvipaikkaa, ei löytynyt. Teetä termarista, suklaapatukkaa ja ketjut. Lähdettiin vielä väärään suuntaan takaisin Tornioon päin, huomattiin onneksi melkein samantien. Jokisumu asettui ja örkit hävisivät mutta sade jäi. Ensimmäiset poronperseet jotka pimeydestä putkahtivat tiputtivat taas nopeutta. Pidin jammun valoja ihan kohtalaisina mutta ei ne märällä asfalttilla mihinkään riitä. Ei uskaltanut edes kahdeksaakymppiä ajaa kun koko ajan venttaili keskellä tietä seisovaa porotokkaa. Reilu sadan kilsan matka tuntui iäisyydeltä ja aikaakin kului 1h 45min. Rovaniemellä automaattiasemalla 02.23. Vedeltiin siinä loput teet, mustikkakeittoa ja patukoita. Kysyttiin tankkeja täyttämään tulleelta tankkiauton kuskilta missä aukioleva huoltamo. Kemiin päin 10 km oli, siis sinne vaikka ei ollut reitin varrella. Oli pakko saada kahvia ja leipää. Olisi pitänyt pyytää kahveista kuitti kun tuli mutka reittiin muttei nälissään älynnyt.
Rovaniemi Pudasjärvi
Olo oli aika takkuinen ja keli pussi pimeää. Sade loppui mutta samantien pamahti mahtava sumu. Päivä oli valkenemassa mutta eteenpäin ei nähnyt yhtään sumun läpi. Nopeus putosi alle kahdeksankympin, visiiriä joutui pyyhkimään koko ajan ja kylmäkin tuli. Kaikki tekniset ym paidat oli jo pykälässä mutta sumu kylmetti tehokkaasti. Joutui tekemään lämmittelypysäyksen ennen Pudasjärveä. Pudasjärvellä aamukuudelta, kahvi olisi maistunut mutta mikään mesta ei ollut auki.
163km 3h 30min Rovaniemen taukoilujen kanssa.
Pudasjärvi Paltamo
Paltamosta eteenpäin kohti Paltamoa ja Kuopiota. Kello aamukuusi ja matkaa jäljellä 360km ja aikaa viisi ja puoli tuntia. Tuntui riittävän hienosti. Paska sumu kuitenkin jatkui ja eikä nopeutta päässyt nostamaan. Kylmäkin oli ja joutui pysähtymään voimistelemaan. Paltamossa pysähdyttiin ensimäiselle auki olevalle huoltsikalle. Liikkeet oli hidastuneet ja aikaa meni ihan liikaa.
Molemmilla lakkasivat pankkikortitkin toimimasta. Tämä oli kai sitä mistä olin lukenut muidenkin tarinoista , liikaa pankkikortti tapahtumia. Seteleitä olisi ollut mutta maksettiin kassalle.
Taukoineen 150km kesti 2h 25min.
Paltamo Kuopio
Liikkeelle taas. Kello oli puoli yhdeksän eli aikaa kolme tuntia ja matkaa reilut 200km. Liikennettä oli ja tuupittiin menemään lievää ylinopeutta. Ohitukset samantien kun joku jäi eteen. Kaverini joka normaalisti ajaa sääntöjen mukaan rikkoi Paltamo Kuopio valillä enemmän liikennesääntöjä kun koko elämässään tähän saakka. Paska sumu oli hävinnyt ja aurinkokin pilkahteli.
Yritin vauhdissa laskeskella mistä saataisiin loppukuittaus niin että matka riittää. En ollut käynyt Kuopiossa vähään aikaan mutta mielessä oli ABC jossain Petosen kulmilla. Noustiin moottoritieltä vahingossa yhtä aikaisemmin ja päädyttiin Leväsen Shellille. Mulla oli mittarissa 1633km ja kaverin Ducatissa 1694km, kello oli aamu yksitoista. Päätettiin että näiden on riitettävä vaikka aikaa olisi ollut vielä vajaa puoli tuntia. Ei nimittäin tiedetty koska tulisi seuraava asema.
Shellin omistajan poika tiesi HD miehenä mistä oli kysymys ja saatiin lopputodistajat jotka tarjosivat vielä kahvitkin.
Loppupätkä
Siinä sitä sitten oltiin Kuopiossa vaikka olisi pitänyt olla jo stadissa. Oltiin molemmat vähän sekaisin ja kun siitä sitten lähdettiin ruokapaikkaa hakemaan niin ajeltiin Pieksämäelle ennenkun saatiin pysähtymään. Hampurilaisateria ja Mikkeliä kohden. Mikkelin jälkeen minulla pamahti niin kova väsymys että oli pakko pysähtyä huoltiksen nurtsille päiväunille. Heräsin kun sade kasteli naaman. Vielä jouduttiin pysähtymään elpymään ennen Lahtea ja pari rivakkaa kuuroakin tippui niskaan. Viimeinen taistelu oli Korso Kerava Järvenpää tienoilla, joutui tosissaan tekemään hommia ettei nukahtanut. Ei millään huvittanut jäädä Keravallle koisimaan.
Loppujen lopuksi oltiin Pakilan TB:llä puoli kahdentoista.
Aikaa oli mennyt 30 tuntia ja kilsoja oli 2031.
Loppumatkasta ei kerätty kuitteja mutta bensaa meni 1633 km:llä 110 litraa (jammu). Kulutus vaihteli 5,4l/100km - 7,6l/100km. Keskikulutus 6,7l/100km.
Paperit on lähetetty IBA:aan ja nyt sitten jännätään riittääkö ne mihinkään.
Olin ajanut SS1000:n viimekesänä yksin samalla lailla elokuun puolivälissä. Se meni silloin ihan sujuvasti, ei satanut eikä pimeydestä ollut haittaa kun oli pilvetön tähtitaivas.
Tämä reissu oli huomattavasti kovempi vaikka oli kaverikin vetoapuna. Seuraavana päivänä ajattelin ettei koskaan enään mutta nyt viikon päästä on jo mieli muuttunut. Pitäisi vaan päästä liikkeelle jussin tienoilla että saisi ilon irti pohjoisenkin maisemista.
<p>Crescent-Suzuki-Yamaha-BMW-BMW-Gessu-Gessu-KTM-Gessu</p>
Pudasjärven ABC aukeaa 6.00. Tämä ei mitenkään auta teitä enää, mutta tiedoksi seuraaville - Pudasjärvi näyttää olevan aika suosittu läpiajo- tai kääntymispaikka.(Sörözö @ Elo. 26 2008,14:32) kirjoitti
Kun itse keväällä mietiskelin eri ajovaihtoehtoja, ajattelin aikapulan olevan suurin riski SS2000:ssa. Vähänkin huono keli tai muita odottamattomia viivytyksiä, niin homma leviää käsiin. Valitsin sitten BB1500:n, jossa siinäkin meinasi tulla kiire *
Hyvä, että saitte kuitenkin lyhyemmän suorituksen ajettua, onnittelut!
Kova reissu teillä on ollut. Sisun puutteesta ei voi moittia.Ajankohta oli aikas myöhäinen. Muille yrittäjille jo aiemminkin kuultu vinkki, että Juhannuksesta parisen viikkoa kumpaankin suuntaan lienee paras ajankohta Rautaperseelle? Valoa ainakin pitäisi riittää?
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
toivottavasti menee tuo tonni edes läpitte. 30km marginaali pyöränmittarissa on aikas pieni...no olihan toises vähän reilummin..
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Kova reissu ja aikas tipalle menee tuo tonnikin, varsin kattelin tuon reitin Google-mapilla. Toivotaan parasta ja ensikerralle parempaa onnea sään kanssa.