Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
  1. #1
    Tällä voorumin osastolla ihan uutena ja vielä valitettavasti toistaiseksi Bemarittomana miehenä oli kuitenkin pakko hieman avautua.

    Veljeni kehoituksesta kävin tuossa päivänä muutamana koeajamassa tuon otsikon Bematin eli R 1200 GS:n. Ns vannoutuneena muovi/kyykkypyörien kannattajana koin todellisen valaistumisen.

    Siis AIVAN KÄSITTÄMÄTTÖMÄN upea pyörä ajaa. Ja passaa varmasti kaikkeen mahdolliseen.

    Matkaa tarkoitus emännän ja tavaroiden kanssa ajaa ja myös lähitienoota koluta. Tuolla aukeis vaan lisää reittejä eli allekirjoittaneella hiekkatiet kokonaan ajamatta.

    Juuri sain 800 VFR:n myytyä pois ja seuraava pyörä tuleepi olemaan kyllä tuo Nakke Nakuttaja. Oli se niin upea laite. Kaikki kohdallaan. Ajoasento pysty, tangot/kahvat juuri sopivalla kohdalla, ei tärinää, vääntöä löytyy etc. etc.

    Olin jo miltei lopettamassa koko pyöräilyä, koska tiet lähellä jo niin tuttuja ym., mutta tuo pyörä palautti uskoni tähän upeaan lajiin

    I've seen the LIGHT

    e
  2. #2
    Ajoitko "tavallisen" mallin vai Adventuren. Oon ite katellut samaista mallia ei ole ainakaan vielä löytynyt sopivaa. Oliko vaikeasa vilkkujen kanssa.
    Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

    Yamaha FJR 1300A -08
  3. #3
    Toi oli tavallinen GS.

    Hieman ennen lähtöä piti aluksi miettiä että miten menee, muttei kyllä ajossa sitten häirinny-

    Ensin piti löytää se nappula mistä lähtee käyntiin, se oli suurempi ongelma. Oli niin monennäköistä nappulaa
  4. #4
    Toi oli niin ylistävästi kirjoitettu että on melkein provo.

    Onhan tuota pyörän ominaisuuksia tällä palstalla kehuttu, itsekin olen siihen syyllistynyt. Gessu on huippuvekotin, munkin mielestä.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  5. #5
    Lainaa (tapjar @ Elo. 08 2008,09:05) kirjoitti
    Toi oli niin ylistävästi kirjoitettu että on melkein provo.
    Joo- En olisi itsekään uskonut moista kirjoittavani vielä esim. kuukausi sitten, mutta näin kummallisesti siinä kävi.

    Nyt on vaan se ongelma, että olen aina aristellut noita hiekkateitä edellisillä pyörilläni ( katupyöriä kymmenkunta ) eli kuinka niille uskaltautuisi sitten tuollaisella isommalla. Rohkeastiko vaan, vai koulutuksen kautta...???
  6. #6
    On se gessu sellainen jokapaikan höylä, soralla, autobahnilla, suoraa tai mutkaa , yksin tai kaksin täydellä kuormalla - kaikki käyp. Orkkissatulasta en tykännyt, oli liian löysä ja siinä tahtoi koko ajan luisua päin tankkia tappituntumalle, Wunderlichin ergo on nykyisin jakkarana ja ihan ok. Myös plexi oli minun pituuksilleni turhan äänekäs.
    Joissakin pyörissä ollut EWS-ongelmia, johtuvat viallisesta antennista joka ottaa vastaan avaimen lähettämän signaalin, peräöljyn vaihtaminen myös tehty turhan työlääksi öljypropun poisjättämisen myötä, vaan eipä tuota nyt usein vaihdella.
    Omat kokemukset kahdelta ajokaudelta ja 30 tkm ajoa kaikenlaisilla teillä, kotona ja kaukana ilman ongelmia, oikeastaan ainoa toive olisi suurempi tankki (perus gessu)
  7. #7
    Lainaa (hannu p @ Elo. 08 2008,09:16) kirjoitti
    Nyt on vaan se ongelma, että olen aina aristellut noita hiekkateitä *edellisillä pyörilläni ( katupyöriä kymmenkunta ) eli kuinka niille uskaltautuisi sitten tuollaisella isommalla. Rohkeastiko vaan, vai koulutuksen kautta...???
    Rohkeasti vain sorateille.

    Järkevä temppu olisi varmaan lyöttäytyä paikkakunnan muiden matka-enduro kuskien seuraan.
    Takuulla löytyy asiallista opastusta soran siirtämiseksi ulkokurviin.

    Pohjolan kurapyöräilijät taitaa olla taikasana noiden sorasurautusten suhteen...
  8. #8
    Rohkeasti vaan, ja järki mukana. Katuendurorenkaat eivät ole parhaat mahdolliset irtosoralla, mutta ovat hyvä kompromissi painottuen hiukan enemmän asvaltille. Luulisin, että valtaosalla gessun omistajista kilsat painottuu hiukan asvaltille.

    Sladit karkaa herkästi liian leveiksi koska pitoa on rajallisesti. Samoin irtosoralla tahtoo keula karata alta, silloin pitää vaan päättäväisesti kääntää vähän kahvaa että saa perän irti, jolloin keula alkaa taas ohjata. Vaihde kannattaa pitää yhtä pienemmällä kuin asvaltilla, jolloin kaasuun vastaaminen on nopeampaa.

    Laukkujen kanssa perän lisääntynyt paino tekee sladittelusta lähes uhkapeliä, koita nyt heittää vasaraa varsi edellä. Eli painavampi pää työntyy sivulle niin että. Räppääminen on siis hauskempaa ilman kuormaa. Kruisailu sorateillä matkavarustuksessa taas on kivaa. Ja asvaltilla. Tai jossain.

    Montulle on turha gessulla mennä. Tommonen leka uppoaa pehmeään hiekkaan keula edellä kuin Titanic.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  9. #9
    Lainaa (tapjar @ Elo. 08 2008,14:59) kirjoitti
    Montulle on turha gessulla mennä. Tommonen leka uppoaa pehmeään hiekkaan keula edellä kuin Titanic.
    Oon kolme kertaa käynyt Adventurella hiekkakuopassa ajelemassa pehmeällä hiekalla. Ei uppoo, ei ainakaan keula edellä. Takapyörää oon pari kertaa joutunut kaivamaan hiekasta esiin. Aika nopeasti sen oppii, miksi sitä joutuu kaivamaan. Mutta kyllä on kiva painaa rinnettä ylös niin, että santa pöllyää

    Kaksi kertaa oon käynyt crossiradalla. Erittäin hauskaa, ja erittäin opettavaista, jos haluaa parantaa pyörän käsittelytaitoa. Siis en pidä ollenkaan turhana käydä montulla. Sinne vaan ei pidä mennä ajamaan kilpaa crossipyörien kanssa, niille ei pärjää. Jos treenaa omaksi ilokseen ja tavoitteena kehittyminen ja läheisempi, luottamuksellinen suhde oman pyörän kanssa, suosittelen lämpimästi.

    Minä vaihdoin katupyörästä Adventureen tänä keväänä. Ekat kunnon hiekkatiekokemukset sain kesäkuun alussa GS-Meetingissä. Siinä lähti kertalaakista turhat pelot hiekkateitä kohtaan. Lähde porukan kanssa ajelemaan, niin näet, miten mennään, ja sitten vaan ite perässä. Fysiikan lakeihin luottaen, itsesuojeluvaistoa unohtamatta.
    BMW R 1200 GS Adventure
  10. #10
    Itsekin sain tuollaisen perus R1200GS:n ajoon siksi aikaa kun oma mopo on huollossa ja on se vaan melkoinen peli.

    Koska en hirveästi ehtinyt ajelemaan eri alustoilla, niin jäi hieman epäselväksi kuinka hyvin sähkösäätöiset alustan esiasetukset toimivat. Joka tapauksessa pyörästä jäi heti ensi metreiltä asti hyvä maku suuhun, joten jos oma harrastebudjetti olisi 20k€ luokkaa, niin tuollainen saattaisi olla hyvinkin hankintalistalla. Nyt joutuu vaan haaveilemaan ja palaaman arkeen pikku Gessulla
    BMW F650GS / Honda CRF450R

    Kawasaki GPZ500s
    Yamaha TZR 125
    ja liuta mopon raatoja ennen korttia
  11. #11
    Kaverit hifistelee, pitää säätää alustaa ja käydä krossiradalla.. höpö höpö!!
    Oikeesti pitää kääntyä kivan näköiselle tielle, jonka päällyste on ei-asfaltia ja ajella varovasti menemään....
    Siitä se lähtee!
    Alkuun hitaasti ja varovasti, mutta kun tuntumaa kertyy ajan oloon, niin vauhti kasvaa ja silmä kehittyy. ( eka, toka ja kolmas ilta menee heittämällä hidastellessa) Silmä kerto, millainen alusta ja kuinka vauhdikkaalta seuraava mutka näyttää.
    Mopon alusta alkaa kiinnostaa aika pian, kun kokemus karttuu. Pehmeämmäksi... pehmeämmäksi, kunnes vauhti kasvaa ja pitää hiukka koventaa, että keinunta vähenee. Tähän vaiheeseen kestää kauan!
    Asfaltti on aina samaa, mutta hiekkatiet vaihtelee! Puhdas nahkea savi on nopeampi kuin asfaltti. Paksu laakerisora on ison enduron nautiskelualusta. Kaikki siltä väliltä on siltä väliltä.

    FIN_GSer
  12. #12
    Kerkesin jo kysyä toisessa ketjussa, mutta mitä eroja on vm. 07 ja 08 välillä? Minä vuonna malli on muuttunut jos on?
    GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
  13. #13
    08 -malliin tuli 5 hv lisää verrattuna 07 -malliin, eli uusimmassa on 105 hv.
    "Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
  14. #14
    Lainaa (S.Haltia @ Elo. 19 2008,12:47) kirjoitti
    Kerkesin jo kysyä toisessa ketjussa, mutta mitä eroja on vm. 07 ja 08 välillä? Minä vuonna malli on muuttunut jos on?
    Tuon yllämainitun +5hv päivityksen lisäksi ainakin seuraavaa:
    - uusi vaihdelaatikko eri välityksin ja vahvemmin sisuskaluin
    - ESA optioksi
    - uudet valot
    - muoveihin uusia muotoja (enemmänkin perus-GS:ään, Adve muuttunut vähemmän)

    Aiemmista päivityksistä suurin lie '07 jarrumuutos, eli siitä eteenpäin on sähköinen jarruservo poistunut malleista.



    ...
  15. #15
    Kova kuume kun oli keväällä niin keräsin vähän TIETOJA
    On se mielenkiintoinen pyörä. Riippuu tietysti vähän mitä suunnasta tuohon Gessuun päin tulee. Minulla ehkä se kaiken terävin kuumepiikki häipyi kun tein koeajon. On se aikamoista tutinaa ja tuulen tuiverrusta tuollaisen kunnon katetun matkamopon jälkeen. Ja alavääntö on surkea, alle 3.000 ei tapahdu yhtään mitään. Silti taidan sellaisen vielä ostaa
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  16. #16
    Lainaa (hannu p @ Elo. 08 2008,08:22) kirjoitti
    , ei tärinää,
    eikö yhtään?

    tai mihin verrattuna?
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  17. #17
    Jos sportista hyppää isoon matkaenskaan niin kannattanee myös käydä kokeilemassa Kotarin iso Adventure. Bemaria mitenkään väheksymättä ja siihenkin aikanaan kovin ihastuneena, täytynee todeta että mopon alustaa ei paremmaksi noissa vehkeissä kovin helpolla saa. Plussana tulee koneen pitkä vääntöalue.

    Todellinen allrounderi jolla pärjää kun on jotain kovaa renkaiden alla. hiekkateillä nautinnollinen vekotin. miinuksena kortti on sillä yhtä höllässä kuin kikottimillakin.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  18. #18
    Ja jos sen ei aivan välttämättä tarvi olla 1200 GS, kannattaa tarkistaa myös 1150 GS Adventure. Esimerkiksi tuo meikäläisen -02/50tkm, jota on kevennetty 10kg ja piristetty 10 hv. Saattaisin luopua johonkin hintaan (12-13 tms.), jos halullinen nätisti kysyy.
  19. #19
    Mistä sait adven kilot pois?
  20. #20
    Iso KTM on kyllä aika kiva ajettava mutta samalla myös liian helppo. Ei mitään haastetta kun pyörä menee patikossa kuin juna. GS:n pieni etupyörä yhdessä surkean etujousituksen kera tekee ajamisesta mielenkiintoista.

    Sitten kun harrastus ajautuu siihen pienempien polkujen kiertelyyn niin bemarin pytyt on oikeasti tiellä. Jalkaa on hankala saada tueksi mutta toisaalta jos pyörä kaatuu niin ei se kaadu kokonaan kun jää pyttyjen/kaatumarautojen varaan keikkumaan.

    Mut tuossa pyörässä on parasta se että kun mutainen polkurypeminen loppuu ja alkaa siirtyminen kohti kotia asfalttiteitä pitkin niin voit samalla pyörällä, samoilla renkailla heittää mittariin 150km/h ja asfaltillakin ajo on hauskaa.

    990 KTM:ää ajaneena yllätti kotarin koneen "raakuus" eli täristi yllättävän paljon ja imuääni oli todella raaka. Epäilen että iso ktm on parempi mitä pienemmille poluille mennään. Bemarissa taas on mukana hieman luxusta.

    Kohta pyörä on kuiteskin tuon näköinen
  21. #21
    Lainaa (hra1150 @ Elo. 19 2008,19:19) kirjoitti
    Ja jos sen ei aivan välttämättä tarvi olla 1200 GS, kannattaa tarkistaa myös 1150 GS Adventure. Esimerkiksi tuo meikäläisen -02/50tkm, jota on kevennetty 10kg ja piristetty 10 hv. Saattaisin luopua johonkin hintaan (12-13 tms.), jos halullinen nätisti kysyy.
    Ok, saattaa olla ettei huvita vaihtaa käytettyyn, kun on nyt yhden kerran päässyt uuden makuun...
    GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
  22. #22
    Lainaa (hannu p @ Elo. 08 2008,08:22) kirjoitti
    Matkaa tarkoitus emännän ja tavaroiden kanssa ajaa ja myös lähitienoota koluta.
    Tuossa matkakäytössä pemari lienee edellä, ainakin jos voi mitään päätellä siitä, että yllättävän vähän kotareita näkee reissussa tuollaisessa käytössä.
  23. #23
    Lainaa (julles @ Elo. 19 2008,22:19) kirjoitti
    Mistä sait adven kilot pois?
    Katalysaattori pois ja kevyempi änkkäri tilalle. Saataa olla vähän liioittelua. Sanotaanko "noin" 10 kg, vaikka se 1150:n katalysaattori on kalkkunan kokoinen ja näköinen pallero.
  24. #24
    PSmo:n avatar
    Liittyi Jun 2002
    UusKuopijolainen, savonkielen opiskelija!
    Toinen R1200GS jo menossa ja ihan yhtä vekkulilta vehje tuntuu kuin ennenkin. Mulla se on ollut lähinnä 2-päällä matkamotarina, mut välillä on "pakko" käydä metsäteillä vaeltelemassa. Vaikka ei GS oikeesti mikään metsämopo ole, mut kyllä kovapohjaisilla metsäteillä sen kans pärjää, kun varoo upottamasta, se kun makaa kuin lehmä suossa, jos uppoo. Sit on raskas nostaa, kun se itte ei auta yhtään..
    Uudessa on hyvä se sähköinen alustan säätö. Nappulasta on helppo se tehdä ja näin ollen tulee myös säädettyä alusta kulloiseenkin tilanteeseen sopivaksi.
    Mukavia ajoja....
    PSmo
    - Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
    *
    http://www.tiet.fi/liity.htm
  25. #25
    Lainaa (amaunu @ Elo. 19 2008,18:45) kirjoitti
    Jos sportista hyppää isoon matkaenskaan niin kannattanee myös käydä kokeilemassa Kotarin iso Adventure. Bemaria mitenkään väheksymättä ja siihenkin aikanaan kovin ihastuneena, täytynee todeta että mopon alustaa ei paremmaksi noissa vehkeissä kovin helpolla saa. Plussana tulee koneen pitkä vääntöalue.

    Todellinen allrounderi jolla pärjää kun on jotain kovaa renkaiden alla. hiekkateillä nautinnollinen vekotin. *miinuksena kortti on sillä yhtä höllässä kuin kikottimillakin.
    Kun täsä kerran poistuttiin muihinkin (hyviin) merkkeihin; Se hyppäys sporttipyörästä on vielä lyhempi jos valitsee Triumphin Tiger 1050, ja mielestäni ei hassumpi sorallakaan.
    Ainakin jos pääosa ajoista on maantieajoa.
    Vaikka taitaa tuo GS:ssä kin olla enämpi tuommosessa "Citymaasturi" käytössä
    An adventure is incompetente without the Explorer
    Triumph Tiger Explorer 1200
    Triumph Tiger 1050 (35K)
    Triumph Legend TT (40K)
    Japseja...
    MZ ETZ
  26. #26
    Näin kesän yammun fz1:llä ajelleena kun on alkanut miettiä vaihtoehtoja seuraavaksi mopoksi (kai sitä pitää jo tässä vaiheessa viimeistään), alkaa mieli kallistua matkaenskan suuntaan.

    Jos miettii omia ajeluja, sitä miten on mopoa käyttänyt ja mitä toivoisi mopoltaan, niin aika helppoa on todeta, että ainakaan kyykky ei vaikuta oikealta valinnalta minulle. Nykyiselläkään pyörällä ei huipputehoja ole tullut käytettyä kuin joitain kertoja, eikä se ole edes mahdollista rajoitusten puitteissa kuin ykkösvaihteella nipin napin. Välityksiä en halua tihentää, koska matka-ajossa pidän matalista kierroksista. Olettaisin esim. GS:n olevan ala- ja keskikierroksilla paljon fz1:tä tymäkämpi.

    Ajoasennon puolesta pystypyörä sopii minulle, nykyisessä asento on rento noin 130-140 mittarinopeudessa, eli vieläkin pystympi voisi olla.

    Olen myös havainnut nauttivani sorateillä ajosta, pitkät sladit ovat todella hauska tapa ajaa. Sitten saakin koko ajan pestä katupyöräänsä. GS:n tyyliin kenties kuuluukin tietty kuraisuus.

    Myös kaksipäällä reissuamiseen olettaisin Gessun sopivan hieman nykyistä pyörääni paremmin.

    Siinäpä niitä...en ole vielä edes koeajanut kyseistä vehjettä ja nyt jo kehun maasta taivaisiin, katotaan onko kenties koeajon jälkeen samat ajatukset.
    GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
  27. #27
    Lainaa (Tuppervaari @ Elo. 19 2008,18:29) kirjoitti
    Lainaa (hannu p @ Elo. 08 2008,08:22) kirjoitti
    , ei tärinää,
    eikö yhtään?

    tai mihin verrattuna?
    Juuri myin pois VFR 800 -00 mallin, koska kädet puutu jo muutaman kympin ajon jälkeen tosi pirullisen tankovärinän vuoksi ( sama vika kyllä ollut kaikissa Vihveröissäni mut silti niitä ollut 4 kpl *)

    Oli siinä myynnin syynä kyllä muutakin; vaikkei mikään kyykky ollutkaan,niin tälläselle vanhalle patulle jo liian keno asento ja jyrkkä polvikulma etc...

    Hieman GS tärisee paikallaan, mutten ajossa kyllä häiriöitä kokenut ja olen kuitenkin olevinani aika tärinäherkkä



  28. #28
    Lainaa (nipo @ Elo. 20 2008,09:03) kirjoitti
    Lainaa (hannu p @ Elo. 08 2008,08:22) kirjoitti
    Matkaa tarkoitus emännän ja tavaroiden kanssa ajaa ja myös lähitienoota koluta.
    Tuossa matkakäytössä pemari lienee edellä, ainakin jos voi mitään päätellä siitä, että yllättävän vähän kotareita näkee reissussa tuollaisessa käytössä.
    Joo, toi KTM ei oikeen nappaa millään saralla. Voipi olla hyvä ajella, mut ei osu silmään hyvällä tavalla. Ei toi Gessukaan mikää kaunotar ole, mut on oikeestaan jo taas niin ruma, että näyttää hyvältä.

    Ja kotarissa et Trumpassa ja monessa muussa on noi ketjut joista haluan lopullisesti eroon. Siis keppivetoa edellytän. Ketjuja on sen verran tullu rasvailtua ja kiristeltyä että riittää jo sitä lajia
  29. #29
    Juu Gessusta on turha kauneusarvoja hakea. Itsekin sain hankittua sellaisen vasta kun pääsin yli siitä että se on niin ruma. Nyt mua kiinnostaa vain sen käytettävyys, ei ulkonäkö.

    Ulkonäöstä - ja kardaanista -puheenollen, onhan sitten tämä Moto Guzzi Stelvio. 1200-kuutionen twini ja keppiveto. Sivuprofiili ihan hienon näköinen mutta menepä pyörän etupuolelle, harvoin näkee niin mälsän näköistä ilmettä. Muuten en tiedä pyörästä mitään, mutta ei kai se voi huonokaan olla.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  30.  
  31. #30
    Joo, gessu voittaa mennen tullen kaikki äänestykset rumimmasta pyörästä, vaan haitanneeko tuo mitään.
    Stelviosta tulee varmaankin lähiaikoina Moto1:een juttua.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen