Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
    Olen kelannut vanhoja viestejä, mutta en löytänyt paljon mitään st4s:sta. Olen aikeissa ostaa kyseisen mallisen pyörän ja kaikenlainen tieto olisi hyväksi. Tarkoitus on ajaa pyörällä kaksi päällä matka-ajoa ja tietysti aivan sellaista pikkupyöritystäkin. Nykyisellä pyörällä (600cc) ei oikeen viitti ketään ottaa kyytiin. Elikkä onko se nyt niin hyvä kuin ne noissa joissakin testeissä kehuu. Olen kyllä kokeillut st2:a mutta tuota st4s:ä en oo vielä päässyt koeajaan. Tietysti koeajan pyörän ennen ostoa, mutta eihän siinä nyt niin kauhiasti asioita selviä vaikka vinguttais monta tuntia. Onkohan tuollainen kuinka kestävää sorttia..Mihin minun nyt aivan välttämättä pitää kiinnittää huomiota ostaessani pyörää ?
    Kytkin, oon kuullut ja nähnytkin, ettei oikeen kestä... Tai sit on vaan päässyt hihnalta useampi "maanantaimalli" suomeen...
    MAD (mean absolute deviation)
    Tuo ST4s taitaa olla myös Desmoquattro-moottorilla, joten siinä on mahdollisesti ongelmaa keinuvipujen kulumisen kanssa.
    Eli tuon kanssa kannattaa varata vähän ylimääräistä $$$$ koska noiden vaihtaminen ei ole ihan halpaa, varsinkin jos sitä ei tehdä ajoissa niin voi mennä nokka-akselitkin.
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Kytkin menee ennemmin tai myöhemmin. Sen huomaa metallisesta kolkutuksesta hitaassa ajossa, mutta ellet ole sitä kuullut terveenä et tod. näk. tunnista rikkinäistä ehjästä. Kuivakytkin näet pitää sellaista kolkutusta muutenkin.

Pyörästä muuten: Todella mukava pyörä ajaa. Aivan loistava peli pitemmillekin matkoille, itse kävin heittämässä lenkin saksassa omallani. Vioista/murheista itselläni oli ABS boksi ja mittaristo, joista ABSit hajosi kun vedin lipat ja mittaristo meni myyntitakuuseen. Lisäksi kulutusosia menee kuten muissakin pyörissä (etupään stefat ja ohjauslaakeri).

Huoltojen hinnat on suolaiset jos teettää hailacilla tai bikeworldissa, mutta kun tarjoat sitä eteenpäin on ensiarvoisen tärkeää että huoltokirjat löytyy. Saman pitäisin itse kriteerinä käytettyä ostaessa. Nyrkkipajoilta ei yleensä löydy osaamista säätää nokkia joka on ehdoton huoltokohde jokaisessa huollossa. huollot maksoi muistaakseni noin 400e pikkuhuolto ja 600-800e iso huolto (sis. mm. remmien vaihdon yms) Iso huolto 20tkm tai 2v välein. Muuten huollot 10tkm välein.

Kulutus pyöri itselläni noin 5-7 litraa/100km riippuen kaasukahvan asennosta. Kun ajelimme kaverin kanssa, niin duca söi noin puoli litraa enemmän kuin kaverin uusi VFR. Ei paha. Äänet on aivan jumalaiset, etenkin DP:n hiilikuituputkilla. Tien vieressä pärähti välillä autojen hälyttimet soimaan kun ohi ajoi.

Itse liikuin pääasiassa yksin, mutta kyllä siinä tuli kaverikin pari kertaa kyydissä. Hyvin riitti tilat, vaikkei kyseessä mikään matkalahna olekkaan. Alkuperäiset laukut on kätevät, eivätkä häiritse ajossa paljoa. Autobahnilla tuntuivat yli 200kmh nopeuksissa. Onko sillä merkitystä Suomessa, voi jokainen miettiä. Koska oma pääni on kokoa kurpitsa, ei kypäräni mahtunut sivulaukkuun turvaan pyörän ollessa parkissa.

Jarruissa ja alustassa on käytetty todella hyviä osia, minkä voi päätellä myös alkuperäisestä myyntihinnasta: 27 000e ABS versioista on aikasta monta euroa jonossa. Tosin ST4S on täysin eri pyörä kuin ST4, ST3 tai ST2. Noista helpoin ajaa on koneensa puolesta ST2, sillä siinä on alhaalta siistimpi käynti kuin nelosessa. 4S on optimoitu enite tehon kannalta. 4S:stä jouduttiin luopumaan kun moottoria ei saatu menemään millään tiukentuneista Euronormeista läpi. ST3 ja ST3S onkin keskenään samalla moottorilla varustettuja kesytettyjä versioita ST4S:stä joissa ST3S:ään on lyöty melkein samat "hilppeet" kiinni kuin nelosessa.

Jos olet ostamassa suoraan edelliseltä omistajalta niin varmista että saat kolme avainta mukaasi. Yksi punainen avain ja kaksi mustaa. Lisäksi tarvitset avaimien koodausta varten pahvikortin jossa on numerosarja. Ilman punaista avainta ja koodilappua et voi teettää uusia avaimia!

Mikäs siinä. Upea pyörä, mutta meikäläisen hanuri ei kestänyt ylläpitokuluja näillä kilometreilla (n. 25tkm/kesä). Osta pois.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (zpete @ Elo. 24 2008,22:16) kirjoitti
    Tuo ST4s taitaa olla myös Desmoquattro-moottorilla, joten siinä on mahdollisesti ongelmaa keinuvipujen kulumisen kanssa.
    Eli tuon kanssa kannattaa varata vähän ylimääräistä $$$$ koska noiden vaihtaminen ei ole ihan halpaa, varsinkin jos sitä ei tehdä ajoissa niin voi mennä nokka-akselitkin.
    Niinhän nuo isot pojat ovat kertoneet. Uudemmissa malleissa noi pinnotukset on jo korjattu. Ravistan hihasta, mutta muistelisin vian olevan korjattu 2003 eteenpäin. (uusi katemalli)
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
    Lainaa (Juutana @ Elo. 24 2008,22:40) kirjoitti
    Niinhän nuo isot pojat ovat kertoneet. Uudemmissa malleissa noi pinnotukset on jo korjattu. Ravistan hihasta, mutta muistelisin vian olevan korjattu 2003 eteenpäin. (uusi katemalli)
    ST4ssa jo 916-moottorissa on "jossain vaiheessa" suurennettu öljykanavia, jotka menee sylinteriä pitkin kanteen ilmeisesti tuon keinuvipujen voitelun parantamiseksi. Tämä voi herkistää takasylinterin juuren öljyn tihkumiselle ulospäin, kun tiivisteseinämä on ohuempi. Tuosta löytyy jonkin verran juttua jos etsii netistä. Mullon 2002 valmistettu (-03) rekisteröity ST4 ja tarkoitus ois talvella vaihtaa just tuo takapytyn juuren tiiviste (+ tietty kannentiiviste samalla jne.), kun tihkuu ulospäin. Öljyä ei tartte lisätä ja nestee ja öljyt ei mee sekaksin, mutta sotkee jonkun verran. Toistaiseksi ainakin keinut on pysyneet ehjinä - kilsoja vajaa 56 tkm.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
    Lainaa (Juutana @ Elo. 24 2008,22:40) kirjoitti
    Voi olla, itsellä ei tietoa noin uusista vehkeistä. Uudentyppisiä keinuvipuja on tullut yms. mutta vasta aika kertoo kuinka hyvin vika on korjattu.
    Yksi jenkkimekaanikko kirjoitteli muistaakseni n. v2005, että hän on noita vaihtanut kaikkiin malleihin joissa on ko. moottori. Hänen mukaansa pahiten ongelma vaivasi uusimpia (2000-->) 748:ja ja yllättäen vanhemmat 97-98 pyörät harvoin kärsi tästä ongelmasta.
    Itsellä st2 mutta jotain samaa näissä st malleissa on, on ne sitten kakkosia, kolmosia tai nelosia...

Tämän kesän olen päästellyt, ongelmia ei ole ollut ja kytkinkin toimii vaikka kytkinkorin ja levyjen vaihdosta on jo 10000km. En tiedä voiko kytkimen metelistä päätellä mitään (siis sen toki että loppu lähenee) mutta sitten kun alkaa äkkinäisesti haukkaamaan niin on vaihtokunnossa.

Maantiellä hyvä ajaa, ajoasento tukevammallekin 180cm kuskille ihan siedettävä. Kate toimii hyvin, farkut pysyy pienellä sateellakin melko kuivana eikä kypärään osu mitään hirmuisia pyörteitä.

Tuossa 4s mallissa kaikki on hieman hienompaa tuohon kakkoseen verrattuna. Huoltokulut siis ehkä hieman kalliimmat. Ei sen puoleen, itsellä kun tulee melko vähän kilsoja ja aikamääräiset huollot tulee ennen kilometrejä täyteen niin kahden vuoden välein tulee iso huolto. Se taas maksaa jotakin 500 ja 1000 euron väliin niin eipä siitä vuotta päälle niin hirveästi. Itse jos ajaisin vuodessa 5 numeroisia kilometrejä niin ajaisin jollakin jaappanilaisella...

Ducatin fiilistä ei tosin ole muussa kuin ducatissa. Kyllä sillekin voi muutaman euron laskea. Tykännyt kyllä olen italiaanosta muutaman "harmaan" japsin jälkeen.
    HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
    ------------------------------------------------------
    --en ole latomaalari--
    Meillä ST4S vm 2004 ja mittarissa reippaat 60000 ja eipä tuohon ole vaihdettu kuin suodattimia+hihnoja ja ketjut kerran. Nokat on säätörajan keskellä, eli ei sinnekkään mitään tarvetta pitkiin aikoihin. Jarrunesteet pitäisi vaihtaa ja keulaan öljyt - eipä muuta.

Itse pyörä on kyllä Sport Touring pyörien aatelia. Kulutus tuomessa on 6-7 l/100 km ja Saksan maalla 4-5,5 l/100 km ja sopiva marssinopeus motarilla on tuommoiset 150-170 km/h.
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (mp71 @ Elo. 25 2008,11:43) kirjoitti
    ST4ssa jo 916-moottorissa on "jossain vaiheessa" suurennettu öljykanavia, jotka menee sylinteriä pitkin kanteen ilmeisesti tuon keinuvipujen voitelun parantamiseksi. Tämä voi herkistää takasylinterin juuren öljyn tihkumiselle ulospäin, kun tiivisteseinämä on ohuempi. Tuosta löytyy jonkin verran juttua jos etsii netistä. Mullon 2002 valmistettu (-03) rekisteröity ST4 ja tarkoitus ois talvella vaihtaa just tuo takapytyn juuren tiiviste (+ tietty kannentiiviste samalla jne.), kun tihkuu ulospäin. Öljyä ei tartte lisätä ja nestee ja öljyt ei mee sekaksin, mutta sotkee jonkun verran. Toistaiseksi ainakin keinut on pysyneet ehjinä - kilsoja vajaa 56 tkm.
    ST4S moottori perustuu 996 malliin eikä 916 malliin. ST4 ja ST4S on "täysin" eri moottorilla.
    Lainaa (Juutana @ Elo. 25 2008,22:35) kirjoitti
    ST4S moottori perustuu 996 malliin eikä 916 malliin. ST4 ja ST4S on "täysin" eri moottorilla.
    Tietääkseni 996 ja ST4s on vielä Desmoquattrolla, eli saman sarjan moottori kuin 916/748 jne. Vasta 998:iin tuli kokonaan uusi moottori Testastretta.
    Edit: 996R oli myös Testastretta

Johtopäätöksenä voisi aatella, että kytkin on heikko ja keinuvivut varmaan kohta hajoavat ja moottorista vuotaa öljyä tai jos ei vielä niin kohta. Keulassa on myös kuulemma vuotoja ja kukaan normaali korjaaja ei osaa ees säätää venttiilejä joka kuiteskin ois mahottoman tärkeetä. Täältä pohjoisesta on huoltoon matkaa 400 km, ehkä vähän liikaa. Ei taida olla ehkä mulle oikeen sopiva pyörä...
    Lainaa (petrov @ Elo. 30 2008,01:06) kirjoitti
    Johtopäätöksenä voisi aatella, että kytkin on heikko ja keinuvivut varmaan kohta hajoavat ja moottorista vuotaa öljyä tai jos ei vielä niin kohta. Keulassa on myös kuulemma vuotoja ja kukaan normaali korjaaja ei osaa ees säätää venttiilejä joka kuiteskin ois mahottoman tärkeetä. Täältä pohjoisesta on huoltoon matkaa 400 km, ehkä vähän liikaa. Ei taida olla ehkä mulle oikeen sopiva pyörä...
    No, kyllä Ducatit yleensä on kohtuu luotettavia kunhan ne huolletaan ajoissa, oikein ja kaikista tarvittavista paikoista. Jos ei huolleta, niin sitten vähän myöhemmin korjataan...
    Eli ei nuo viat kaikkia vaivaa, mutta Ducatin kanssa kannattaa varautua siihen että jos on huono tuuri niin pari ylimääräistä tonnia saata mennä huoltoihin. Ja jos ajaa paljon kilometrejä, niin noihin huoltoihin saa kyllä rahaa menemään. (ellei sitten huolla itse).

Itse yleensä huollan ja korjaan pyöräni itse, muitta päätin lopulta jättää 748:n keinuvipujen vaihtelun, venttiiliensäädön ja nokkien ajoituksen osaavalle ammattilaiselle (joita ei näköjään löydy edes jokaisesta merkkihuollosta).
    Lainaa (petrov @ Elo. 30 2008,01:06) kirjoitti
    Sanoisin että tuossa on vikalista johon on törmätty - ei muuta. Todennäköisys että, jokin noista vioista osuu tänä päivänä kohdalleen on aika pieni.
  15.  
    Suotta Ducatia pelätään.
    Kytkin kestää pitempään kun et seiso esim. liikennevaloissa kytkin pohjassa, vaan odotat vaihde vapaalla, samoin *vältät turhaa luistattamista.
    Jos pohojosesta olet, niin Oulussa Ducati dealer Spare Wheels
    huolsi moitteettoman hyvin ST4:sen.
    Huollon hintakaan ei ollut etelän turhien tasamaiden tasalla.
    Itse ajoin 80% ajoista kaunis vaimoni takapenkillä, eikä matkamukavuudesta tullut moitteita. Kahdelle sivulaukut ovat vain riittämättömät.
    Jos kytkimen vaihto tulee eteen, eipä tarvitse öljyjen kanssa
    lotrata.....