Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Eli alko yhtäkkiä kawa 9r: 01 lämmöt pomppimaan digitaalimittarissa miten sattuu.. Välillä näyttää --- ja sitten pomppii 50-88 alueella miten sattu, lämmöt ei mittarin mukaan kuitenkaan nouse. Normaali käyntilämpötila on ollut 88 astetta. Taitaa olla anturi/liitosvikaa?? nesteitä ainakin oli kun katoin.
    Muutaman kerran kun lämpö on pompannut jonnekkin 50 asteeseen niin kaasuttelemalla se on taas palannut 88c:hen
    Sitä vaan kyselin että pystyykö tota anturia mittaamaan millään vastusmittarilla yms?
    Suzuki GSX-R 1000 K4 Kawasaki ZX-9r -01 Yamaha YZ 250 -89

    ex:ät
    Kawasaki ZX-9r -94, KMX 125 -89, KX 125 -89 ja KX 80 -88
    Honda CBR 600f -94
  2. #2
    Tankki irti ja lämpöanturin kimppuun.

    ensin voi testata että näyttö pelaa eli

    1. virrat pois ja irroita johto anturista
    2. virrat päälle -> pitäs näyttää ilmeisesti nollaa ts. tyhjää
    3. virrat pois ja maadoita anturi
    4. virrat taas päälle ja pitäs tärähtää HI näyttöön ja lämpötilaledin vilkkua kovasti.

    Älä pidä virtoja turhaan kovin pitkään päällä, koska voi ilmeisesti rikkoa anturin!

    Jos tuon jälkeen toteat että näyttö pelaa kuten pitääkin, niin vika silloin lienee itse anturissa eikä näytössä.

    Nuo Haynesin mukaan.

    Anturin testaukseen liittyvää ohjetta en viitsi tähän alkaa kirjoittamaan suoraan kirjasta, koska vaatisi myös kuvat noista liittimistä, jotta ohjeesta olisi mitään hyötyä. En viitsi ruveta tekijänoikeuksia kovin rikkomaan ja skannaileen mitään, mutta voin silti neuvoa tsekkaamaan tuolta yleisen puolelta noita manuaaleja pdf-muodossa.. sieltä nimittäin löytyy C-malliin linkki ja veikkaisin että tuolla pääset jo aika pitkälle. C:ssä näytetään vain palkkeina näytöllä nuo lämmöt, kun e:ssä taas numeroina celsiukset suoraan.

    Tuossa testaamisessa pitää puljata kuitenkin vastusten kanssa, jotta näkee mitä näyttö näyttää missäkin vaiheessa.

    Toivottavasti tuosta vähän oli apua kuitenkin.

    - P



  3. #3
    toimiihanse kawa ilman lämpömittariakin, on sentään nestejäähdytys jakaikki. no mukawahan on katella näytöstä lämpöjen liikkumista. kyllä sen sitten huomaa iliman mittariakin jos kuumuu liikaa jatai alakaa keittämään. taaspa pääsin jotaki sanomaan kun en mittareista ja antureista paljoa hjummarra.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  4. #4
    Lainaa (kawabata @ Elo. 21 2008,05:58) kirjoitti
    toimiihanse kawa ilman lämpömittariakin, on sentään nestejäähdytys jakaikki. no mukawahan on katella näytöstä lämpöjen liikkumista. kyllä sen sitten huomaa iliman mittariakin jos kuumuu liikaa jatai alakaa keittämään. taaspa pääsin jotaki sanomaan kun en mittareista ja antureista paljoa hjummarra.
    Jeps

    Siihen asti, kun itse termostaatti pelaa niin no hätä!

    Mutta hyvähän sen mittarin tietenni on toimia, kun kerta olemassa on.. tsekkasko ketjun aloittaja tuon C:n manuaalin muuten?

    - P
  5. #5
    Seilailee se lämpömittari munkin vanhassa Kawassa, mutta se johtuu lämpöanturin "nerokkaasta" sijoituspaikasta termarikoteloon termarin jälkeen, siis kylmemmälle puolelle. Suomen normikeleissä se n.90C termari ei juuri ajossa aukene eli anturi ei saa kuumaa nestettä ja mittari makaa pohjassa. Kun pysähtyy hetkeksi niin termari aukeaa ja mittari hyppää puoleenväliin eli normaalilämpöihin. Ihan turha kapine tollaisenaan koko mittari, miksei se anturi ole siellä kannen lähellä termostaatin kuumalla puolella.

    Sitä en tiedä miten se tuossa 9-kawassa on sijoitettu ja liekö samasta ilmiöstä kyse eli lämpömittari kertoo lähinnä termarin avautumisesta? Anturi itsessään on tavallinen NTC-vastusmalli, jonka voi mitata vastusmittarilla.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  6. #6
    Lainaa (Utah @ Elo. 21 2008,10:13) kirjoitti
    Seilailee se lämpömittari munkin vanhassa Kawassa, mutta se johtuu lämpöanturin "nerokkaasta" sijoituspaikasta termarikoteloon termarin jälkeen, siis kylmemmälle puolelle. Suomen normikeleissä se n.90C termari ei juuri ajossa aukene eli anturi ei saa kuumaa nestettä ja mittari makaa pohjassa. Kun pysähtyy hetkeksi niin termari aukeaa ja mittari hyppää puoleenväliin eli normaalilämpöihin. Ihan turha kapine tollaisenaan koko mittari, miksei se anturi ole siellä kannen lähellä termostaatin kuumalla puolella.

    Sitä en tiedä miten se tuossa 9-kawassa on sijoitettu ja liekö samasta ilmiöstä kyse eli lämpömittari kertoo lähinnä termarin avautumisesta? Anturi itsessään on tavallinen NTC-vastusmalli, jonka voi mitata vastusmittarilla.
    Tuntuisi mittailevan ysissä normaalisti eli kuvaamaasi ei ole ainakaan oman kohdalla tapahtunut.

    En ole joutunut omaani roppaamaan tuon suhteen, joten en tiedä missä tarkalleen sijaitsee. Voin kyllä tarkistaa asian kotiin päästyäni, jos joku tietoa tarvitsee? Muistikuva olisi että jossain ykkössylinterin lähistöllä sijaitsee eli sijoituspaikka olisi hieman fiksumpi.

    - P
  7. #7
    Lainaa (kawabata @ Elo. 21 2008,05:58) kirjoitti
    toimiihanse kawa ilman lämpömittariakin
    Ja jopa ilman nestejäähyäkin - pelkkää turhaa painoa ja ylimääräistä ropaamista moinen
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  8. #8
    niin ne monetkin kawat toimii ilman jäähyjä ilman jäähyttäessä ilmajäähytteistä ilmaiseksi ilmasta ilman kummempia kommervenkkejä.

    tuossa tusinassa lämpö kans seilailee ja en ole pitänyt kovin tarkkaa lukua siitä. moottoritieajossa on just siinä puolivälissä jos ilman lämpö ulkona on 20++ceetä ja kärry perässä. jos on alle 20 ceetä, niin on motarilla pykälän kylmemmällä puolella. kun on pakkasta niin on juuri ja juuri ajolämmön puolella motarilla.

    kaupunkiajossa nousee ylemmäs ja ylemmäs kunnes flekti lähtee kärventämään jalkoja ja rintakehoa. oikein pitkään ruuhkassa ajaessa mittarinneula on noussut hetkittäin ylimpään eli just punarajan tuntumaan ja flekti huutaa vähän väliä silloin.

    ilmakoneisissa kuten gpz1100 el spruttiokawassani sen startin brakattua balttiankierroksella oliko vuonna 2000 vai 2001, niin jätin koneen käydä hyrskyttämään postissa, syömässä ja paskalla käydessäni, samoin tietysti kusella ja tankkasin useimmin koneen käydessä. piti pysähtyessä kattoa jonkin verran mäkinen paikka. hellettä oli n. 35-40ceetä, aurinko paahtoi, kawan moottori paahtoi ihan grillinä, hirvee savu ja käry nousi. oli fiilis kuin olisi istunut helteessä saunassa grilli sylissä. siinä muuten lämpesi makkarat nopeasti silloin.

    veikkaan, että koneen ja öljyjen lämmöt olivat ihan hirveät, hyvin se tekniikka kuitenkin kesti lämpöilyn. siis moottori. startti vain pimahti just menomatkalla. se harmitti kyllä.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  9. #9
  10. #10
    Lainaa (m12r @ Elo. 21 2008,16:51) kirjoitti
    Kyllähän kawat lämpöä kestää:

    http://www.martyh.com/temp/japengines.jpeg
    holy f*ck! jösses sentään.. tuntuu karulta sitten lukea, joidenkin "pikkujuttujen" takia kun on kone kilahtanut kunnolla..

    haha, hyvä juttu!

    - P
  11. #11
    Lainaa (Perkele @ Elo. 21 2008,17:07) kirjoitti
    Lainaa (m12r @ Elo. 21 2008,16:51) kirjoitti
    Kyllähän kawat lämpöä kestää:

    http://www.martyh.com/temp/japengines.jpeg
    holy f*ck! jösses sentään.. tuntuu karulta sitten lukea, joidenkin "pikkujuttujen" takia kun on kone kilahtanut kunnolla..

    haha, hyvä juttu!

    - P
    joo.... Mähän olen ihan turhaan pelännyt näköjään ruuhkissa kun mopon lämmöt junnannu pitkään yli 100 asteen

    Tossa e-mallin ysissä anturi on sylinteriryhmän takaosasassa.
    Kun ostin pyörän niin silloin siinä tuo anturi temppuili silleen että heitti lämmöt aina tuohon --- asentoon ja sitten palasi takaisin normilämpöihin... Silloin korjaantu kun putsas liitoksia. Nyt tekee tuota että pomppii miten sattuu.. Täytyy yrittää huomenna keretä kokeilemaan noita Perkeleen neuvoja.

    Ja mä olen ylipelokas noitten lämpöjen suhteen, yhden kansivikasen ysi-ärrän ja auton omistaneena
    Suzuki GSX-R 1000 K4 Kawasaki ZX-9r -01 Yamaha YZ 250 -89

    ex:ät
    Kawasaki ZX-9r -94, KMX 125 -89, KX 125 -89 ja KX 80 -88
    Honda CBR 600f -94
  12. #12
    Lainaa (m12r @ Elo. 21 2008,16:51) kirjoitti
    Kyllähän kawat lämpöä kestää:

    http://www.martyh.com/temp/japengines.jpeg
    just tuota linkkiä tarkoitin kun jossain mainitsin kawan kestävyydestä, siitä on jo aikaa. idootit vs. kawasaki zx6r. taisi olla jossain sivustolla tuosta ihan videopätkääkin, liekö juutuupissa. vähän sama fiilis oli el spruttolla silloin kun sitä ei viittiny sammuttaa joka pysähdyksessä helteessä. saattoi jo muoviosat sulaakin vähän ja pelotti, että bensatankki kuumenee liikaa ja syttyy palamaan, mutta ei mitään. meno jatkui. kytkin turposi sitten ruuhkissa ajessa sen verran, ettei irrottanut kunnolla, vaan kun pääsi maantielle, niin kytkinkin alkoi taas pelittämään normaalisti kun motti pääsi vähän jäähtymään. semmosta.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  13.  
  14. #13
    juuhh.. Nyt kun kerkis kaivella tankin pois niin vika tuli korjattua..
    Liittimen kaapelikenkä oli löystynyt ja siten pompotteli noita lämpöjä... Jännä vaan kun viimeksi teki sen että veti siihen --- asentoon ja nyt pudotti 20 c:llä...
    Suzuki GSX-R 1000 K4 Kawasaki ZX-9r -01 Yamaha YZ 250 -89

    ex:ät
    Kawasaki ZX-9r -94, KMX 125 -89, KX 125 -89 ja KX 80 -88
    Honda CBR 600f -94