Rupes tänään pitämään ääntä ja mä ihmettelin että mikä piru siellä takana vinkuu ja vonkuu. Kokeilin kaikki paikat, epäilin laakeriakin mut ei väljystä. Arvelin, notta olisko kumminki joku kuula viimeisillään. Noh, puhallin hämeenlinnan motaria hyvinkäältä hesaan kotio ja kappas..
Tältä näyttää nyt:
Kysymys: Onko tuo tiivistekumi järkevää laittaa itte takasi vai mitä pitäis tehdä? *Uskaltaako tuolla enää huoltoon ajella?
Videon pätkä
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Itse painelet takaisin paikalleen, samalla voisi ensin laittaa laakeriin rasvaa. Toisaalta jos on paljon soraa ja kuraa jo laakerissa, niin voi mennä laakeri aika äkkiä vaihtoon.
Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
yleensä stefat pullahtaa ulos kun laakerissa on väljää eli koita laakerin kunto ennenkuin naputat stefan takas
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
voitele nyt ainakin toi ketju...
Jos vähänkään välystä vaihda laakeri ja sitte uus pölysuojus ja sitte![]()
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
Kakkoskuvassa näkyy epämääräinen karhea pinta. Tuota vastenko sen kumin muka pitäisi tiivistää? Laakerikin näyttää aika kakkaiselta - liekö enää luotettava. Itse kyllä uusisin laakeri ja tiivisteen sekä tuon akselin, jos se on noin karhea, vai onko siinä vaan kiinni leiponutta kumia tai jotain?
Dixi et animam levavi
kato nyt miten paskanen pyörä kaiken kaikkiaan.(ek@ @ Elo. 23 2008,19:37) kirjoitti
jos jokus pesty korkeintaan painepesurilla, teettää just tollasia ongelmia
Itse en ajelis minnekkään, ottasin pyörän irti, uusisin kaikki axeli tiivisteet sekä joka laakerin ja käyttäsin molelmmilta puolelta suojattuja laakereita (2RS).
P.S Vanne kätevä putsata ku on irti takahaarukasta ja ketju kannattas pestä vaikka öljy/nafta seoksella ja voidella kunnolla.
Elä ja anna muiden roudata.
Näyttää kyl kuivalta/paskaselta noissa kuvissa toi koko hoito... Kyllä tuolta löytyy hiovaa partikkelia vaikka muille jakaa, ja se kyllä tekee tehtävänsä pitkässä juoksussa...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Kyseessähän taitaa olla takarattaan eikä takapyörän laakeri. Mutta joka tapauksessa laakeri, stefa ja ilmeisesti taka-akselilla oleva holkki uusiksi. Ja takapyörän laakerien tarkastus/vaihto.
Milläs aineella olet noita ketjuja voidellut?
Taivas saa odottaa
kannattaa ottaa irti tollanen stefan tiivistepinta ei oo kyllä tiivis mikä ton on syöny?
No likanenhan tuo kieltämättä on kun koko ajan (n.500km välein) ketjuja rasvailen. Pestä pitäis, mut näillä mun ajomäärillä (n.25tkm/v) sais aina olla läträämässä noita ketjurasva-moskia pois. Mikä ero sillä rattaan ja pyöränlaakerilla on? *(BlackCat @ Elo. 23 2008,21:24) kirjoitti
Käytän Belrayn tuotteita. Laitoin tiivisteen alle vaseliinia ja sit tiiviste takaisin paikoilleen, meni turhan helposti.. sormilla. *
Saa jl-biken kaverit laitella kuntoon. Mä vaan ajan.
![]()
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Monesti mp:issä on takavanteessa vasemmalla ja oikealla oma laakeri, lisäksi erillisestä vetopakasta(jossa takaratas on) löytyy yksi laakeri. Eräänä päivänä kun oman pyöräni vetopakan laakeri rahisi pyöritettäessä hieman, niin vaihdoin vetopakkaan sen+pölysuojan. On niin helppo homma, ettei sun kannata alkaa liikkeeseen sen takia viemään: vetopakka pöydälle, ruuvimeisselillä kampeat vanhan pölysuojan pois, sitten vetopakka väärin päin pöydälle parin puupalan varaan rattaasta(että laakerille jää tilaa tulla ulos), sitten sieltä pakan sisäpuolelta vasaralla+sopivalla hylsyllä paukutat laakerin ulos. Sitten kuumailmapuhaltimella laakeripesä vetopakasta kuumaksi, uusi laakeri sen verran sormilla kun menee ja loput sopivan hylsyn kera paukuttaen. Sitten painaen uusi pölysuoja paikalleen ja kovaa ajoa. Vaihdoin samalla myös takavanteen jarrunpuoleisen pölysuojan kun oli jo melkoisen väljä, nyt kelpaa taas ajella.(panu.. @ Elo. 23 2008,22:12) kirjoitti
Jups. Aika likaselta näyttää. Ketjut kuivat jne..
Mutta ei nyt siitä.
Kannattaa pestä mopotin, irrottaa takarengas, vaihtaa laakerit ja uusia tuo stefa. Ja koska näyttää tuollaiselta, tutkisin huolella myös taka-akselin.
Minä en ainaskaan moista ilmestystä läjään löisi pelkän stefan uusimalla. Ne laakerit ei paljoa maksa. Ja vaikka ne olisikin suojatut, niin silti vaihtaisin. Hinta on niin pieni mahdolliseen vakavampaan tuhoon.
GHOSTWRITER
Lämmittäminen auttaa myös vanhan laakerin poistamisessa.(NgkR @ Elo. 24 2008,17:09) kirjoitti
Uusi laakeri pakkaseen niin asennus lämmitettyyn pesään on vielä helpompaa.
Parhaimmillaan laakeri tippuu pesäänsä ilman mitään naputteluja.