Morjens,
kun tuo aiemmassa threadissä puimani moottoriongelma jatkui, niin olen tässä päättänyt siirtää pyörän (prkl! ikävä kyllä) kokonaan talviteloille.
Nyt rupesi kuitenkin syyhyttämään vielä pieni lisäpiristys ysille, kun kone kerta pitää purkaa. Ajattelin kasvattaa kuutioita 923cc -998cc välimaastoon, riippuen tietenkin mikä menis vielä kohtuu helposti.
Ensimmäinen kysymys olisi tietävämmille, että paljonko tuommoisessa ysin mosassa (2001, E2 - mallia) on varaa porata yli? Vai onko ollenkaan? Jos muutamakin milli olisi varaa, niin 950cc kieppeille olisi mahdollista pistää pelkillä wisecon männillä eikä tarvisi sellaista pakettia ruveta tilaamaan, jossa on valmiiksi työstetty lohkokin (maksaa ihan maltaita) mukana.
Toisena kysymyksenä sitten, että onko yleensä esim. Wisecon tai vastaavien sarjoissa nuo männät kohtuu lähellä alkuperäisten painoja? Tarkoitan, että meneekö aina tasapainotushommiin vaikkei painot periaatteessa muuttuisikaan?
Kolmantena, että mites taipuu tuo bensansyöttö jos nousee kuutiot lähemmäs tuhatta? Mulla on tällä hetkellä Dynon Stage 1 - sarja, joten saakohan tästä vielä tarpeeksi irti kakkua jos tuo sylkkien koko nyt sitten kasvaisi? Vai pitääkö ruveta miettimään uusia kikkoja tuollekin puolelle?
Niin ja hieman mietityttänyt myös nuo puristukset kun tuntuvat olevan esim. Wisedcon 973cc seteissä jo luokkaa 13.5:1 joten olisiko ongelmia tiedossa?
Nokkia en varmaankaan lähtisi vielä tässä vaiheessa muuttelemaan ja kannenkin porttaus on hiinä ja hiinä, jos tuo ysin vakio nyt virtaa kuitenkin tarpeeksi, tai eihän se virtaa mutta tuohon mun tarkoitukseen eli mitään kisa / kiihdytysvekotintahan tässä ei olla rakentamassa. Tai noh, kyllähän sitä mielellään jotain pientä, muttei nyt mitään täydellistä läpikäyntiä kuitenkaan kun ei ole kerralla rahaa sijoittaa vielä 1000€ lisää kannen porttauksiin
Kiittää vastauksista hän!
- P
Suosittelen kääntymään esim. Kansiset puoleen. Kaasutettuna otettiin 215 hp takikselta 60 hp kaasusetillä, 100 hp kaasuilla sanoi pox kun pääsi laihalle eli jos sulla on siellä normi 4x40 keihinit niin säädettynä riittääpi kakku varmasti vapari koneen tarpeet... ylipaljon jos lyödään hupikaasua niin sit onkin jo toinen juttu.(Perkele @ Elo. 24 2008,17:23) kirjoitti
http://www.teamforcemajor.com/
http://www.teamforcemajor.com/
"taxi 911 242,47 mph, 8,7/277kmh"
"ex-ysi 192,04 mph"
"maailman nopein LKV"
"ysikerholainen"
Tjeps, tuo sun projekti on tullut tavattua läpi silloin kun oli ajankohtainen..(jouniri @ Elo. 24 2008,17:44) kirjoitti
Jamppahan ilmeisesti tekee vain noita kansia? Tässä vaiheessa ei ainakaan vielä olisi ajankohtaista tuo kunnon porttaaminen. Toisaalta jos hoitaa myös poraukset jne. niin pitää ottaa yhteyttä.
Veikkaisin että kannen virtaukset (eikös sulla ollut 160:n luokkaa?) riittää kyllä pelkästään tuohon, vaikkapa n. 950cc vapariin. Kyllähän se auttas tietenkin todella paljon jos kannen kunnolla kävisi läpi, mutta kaikkeen ei ole varaa kerralla joten nyt ensi alkuun siis isommat männät ja siihen liittyvät koneistukset.
Valmiiksi pärrässä on k&n, täysrööri ja suutinsatsit..lisäksi muut "tarvittavat" kuten kleenit poistettu. Syttypyörän varmaan samalla laitan +4 tuohon, eli bensa vaihtuu 98:iin mutta ei se ainakaan haitaksikaan olisi jos puristuksetkin kasvaa koon myötä.
Noh, pitää tässä vielä tsoomailla tätä hommaa. Jotain talven aikana varmasti tapahtuu, mutta tiettyssä "järkevyyden" rajoissaeli esim. tuo olisi ensimmäinen ja aika olennainen tieto, että onko sylkästä varaa ottaa pois ja montako milliä max?
- P
jos oikein muistan niin kannen lähtö virtaus oli +-160 ja +-220 tehtynä... itse en "kompromisseja" lähtisi tekemään vaan joko tai ? siis vakio vakiona tai jos laitetaan niin laitetaan sit kunnolla. Mutta jokainen tyylillään... mut taitashan toi ysi vainaan tekniikka olla vielä avk lla myynnissä... kunnosta en sano mitään.(Perkele @ Elo. 24 2008,17:55) kirjoitti
http://www.teamforcemajor.com/
"taxi 911 242,47 mph, 8,7/277kmh"
"ex-ysi 192,04 mph"
"maailman nopein LKV"
"ysikerholainen"
Eilisen kartoittelin kovasti tilannetta ja alan taipumaan "vain" 1mm ylikokoon koska eivät ilmeisesti vaadi mitään muuta kuin alkuperäisen poraamisen ylikokoon. Ainakin Wisecon mukaan menee ilman päällystämistä / putkittamista, joten helpoimmalla ja varsinkin järkevään hintaan pääsisi vielä.
Muuten tuo 970+cc paketti olisi mukava, mutta vaatii joko putkittamisen tai päällystämisen ja molemmat tuntuvat olevat melko kalliita operaatioita, varsinkin kun suomessa ei noita päällystämiseen erikoistuneita firmoja ole ollenkaan eli lähettävät joko Hollantiin tai Englantiin kyseistä operaatiota varten.
Luin muutaman positiivisen jutun ulkomaanvoorumeilta, jossa yksi kaveri oli laittanut juuri tuon 923cc ja samat hörtteet muuten kuin mulla ja erittäin tyytyväinen oli lopputulokseen, sillä päälle 150hv takistehoja kuullosti saaneen ysistä irti.
Voisi ensialkuun lähteä noilla liikkeelle ja jossain vaiheessa sitten (keväämpänä, teen talvella pikkuhiljaa tämän homman) laittaa kannenkin työstettäväksi.
Eiköhän noilla taas pikkuisen tule löylyä lisää ja kustannukset pysyy vielä kohtuu järkevinä ja varsinkin kun ei tarvi kerralla heittää 1500+ € kiinni vaan voi pikkuhiljaa laittaa talvella. Ensin männät, sitten seuraasta tilistä sylkät kuosiin ja keväällä kansi. Ei tuu vararikko näin toimien *
- P
Edit: kiitoksia muuten kaikille privaa lähettäneille.. hyviä vinkkejä tuli sitäkin kautta!
Sitten vaan odottelemaan sen maanmainion askin porsimistaEi vaan. Kait se käyttäjästä on suht paljon kii miten kestävät,mutta eise silti vahvimmasta päästä ole, ainakaan siirtäjien osalta.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Eikait siirtäjät vielä ala tuommoisesta lisästä kenkkuileen?(Sledgehammer @ Elo. 25 2008,14:41) kirjoitti
Aika mietoa vielä, eli luulisin kyllä kaverin kestävän.. tai sitten ei
- P
mä taipuisin samoille linjoille kuin jounirikin eli ei turhia säästelyjä jos rupee tekeen myllyä uusix/haluaa tehoa lisää. itsellä vanhaan wesipyssyyn, gsx-r 1100, viime talvena wisecon männät (1192cc), putkitus, uudet nokat, kannen porttaus ja lasku...kaasut on jo valmiina mutta jää näillä näkymin ens kevääx kun kelit menee näin äkkiä syksyiseksi!halpojahan ne tehot eivät ole mutta hinta ei ainakaan halpene jos erikseen kaikkea alkaa laitteleen....ja säästyy siltä purkamisen/kasaamisen ilolta kun tekee kerralla kunnolla...ainakin oma kokemus oli se että hyvä et tuli kerralla kaikki laitettua, lukuunottamatta kaasuja, vaikkakin kesän ajamisen jälkeen tehoja ei taaskaan ole tarpeeksi!!
![]()
ZX12R vm.2004
muzzy 1427cc yms.
Mielelläni minäkin laittaisin kerralla sen 3000€ rahaa ja tekisin "kunnolla", mutta ei ole irroittaa niin paljoa.. lisäksi en ole hakemassa sellaisia tehonlisäyksiä, mitä nyt ylipäätään haetaan kaavalla -> isolohko, kannen täydellinen porttaus, nokat jne. kaasuista nyt puhumattakaan.(Simppa70 @ Elo. 25 2008,16:42) kirjoitti
Kunhan ajattelin hieman ottaa hyötyä irti tuosta koneen purkamisesta.
Toisaalta tuo pikkuhiljaa tekeminen tarkoittaa mun kohdalla siis sitä, että nyt kone atomeiksi, sitten tilaan männät, seuraavassa kuussa poraus jne, sitten seuraavassa kuussa taas jotain jne. Lopuksi keväällä homma kasaan vasta eli ei ylimääräisiä purkamisia.
Tuolleen tekemällä rahat sentäs riittää johonkin, mutta isoon kertapaukkuun ei kertakaikkiaan ole varaa.
- P
jep, ihan järkevä tapahan toikin on kun tekee hiljakseen niin hyvä tulee...(Perkele @ Elo. 25 2008,17:43) kirjoitti
kysele sit porauksista yms. sellaisista tarjouksia sillä hintavalikoima aika laaja...ja vielä parempi jos tiedät paikan joka tehnyt pyörien sylinterin porauksia/putkituksia enemmänkin ja vieläpä kaiken lisäksi hyvällä menestyksellä. sinne vermeet vaan sit vaikka hiukka enemmän lysti kustantaisikin sillä hyvästä/toimivasta on mukavampi maksaakin se ISO laskun"perkele" joka sieltä tulla heilahtaa ihan pyytämäti!!!
![]()
ZX12R vm.2004
muzzy 1427cc yms.
saund's guuudd, perkele. hyvää maanläheistä budjetinmukaista perusvirittämistä. kyllä se siitä lähtee ja vielä todennäköisimmin kestääkin paremmin kuin enempi virittäminen. no itsestäänselvyyksiä nämä vain.
mites tuommoinen z1000 - sen uudemman alkaen 2003 - lohko ja mäntilöiset? sehän on 953cc samaan peruspataan tehtynä kuin zx9r kone. siinä siis saattaa olla mäntien kohdalla hieman enemmän tilaa isomman porauksen takia.
säädettävät nokkapyörät voisin suositella hankittavaksi, jos haluaa kokeilla eriluontoisia moottorinkäyttäytymisiä. varmaan näistäkin kansiset firma tietää paljon. myös viaber oy.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Pitäs tutkia hieman asiaa, mikä on tuossa Z:ssa iskunpituus esim. Alakerta noissa on tosiaan pelkästään sama muutenhan Z:ta sisältää "loivempia" ratkaisuita.(kawabata @ Elo. 25 2008,19:37) kirjoitti
Tietenni jos menis heittämällä paikoilleen ja olis varaa vähän porata, niin tuo ideahan olisi vallan loistava. Vois vähän selvitellä kyllä tuotakin. Ikävä kun tuntuu menevän hommat toisinpäin, eli ainakin ulkomailla vääntävät mm. ysin nokkia jne. tuohon Z:taan mutta toisinpäin en ole lukenut operaatioita tehdyn.
Nuo säädettävät nokkapyörät on kyllä listalla, pitää vaan katsoa mihin suuntaan tämä homma nyt lähtee. Viikonloppuna alan purkamaan moottoria ja katsotaas mitä sieltä on mennyt romuksi.
Edelleen olen tuon 1mm ylikokoon poraamisen ja Wisecoiden kannalla. Jotenkin tuntuu, että en halua laittaa 500 - 1000€ kannen porttaamiseen, kun en ole rakentamassa mitään kisapyörää. Jos joku vähän puhdistelis valamisjämiä tuolta kanavista, niin se vallan riittäisi tuommoiseen viritelmään.
Muutamasta paikasta tuli jo vastauksia kyselyihin ja tosiaan pinnoitukset ei täällä onnistu. Putkittaminen (putket itse hankittuna eli pelkkä työ) n. 110€ per sylinteri, siihen männät ja poraaminen jne. niin jopas onkin ihanan kallista.. eli nuo hommat mä hautasin samantien.
- P
Iskunpituudet ovat samat 9R:ssä ja Z1000:ssa:
Ysissä: *75.0 x 50.9 mm ja puristukset 11.5
Zetassa: 77.2 x 50.9 mm ja puristukset 11.2
Nokat ovat ysissä muutamaa pykälää järeemmät kuin vanhemmassa zetassa (2003-2006) puhumattakaan uudesta zetasta jossa on sitten todella miedot nokat *
ZH2 2020
Ohhoh! Enpä olis uskonut, nyt tästä tuli mielenkiintoista. Nyt pitää ruveta varmistelemaan että täsmääkö lohkossa kiinnitykset.. se että alakerta on "sama" ei välttämättä tarkoita, että kaikki pultit jne. on samoissa kohti. On käynyt niin monta kertaa kakka mäihä, kun on lähtenyt soitellen sotaan(Attitude @ Elo. 26 2008,21:50) kirjoitti
Mutta jos / kun menisi paikoilleen ns. heittämällä, niin tämä rupeaa kyllä metsästään sitten Z:tan lohkoa, mielellään leikanneita, kun poraamaahan ne kuitenkin joutus, jos haluaa esim. nuo 3mm ylikokoiset Wiset sisään
Jos Z:ssa olis vielä varaa ottaa tuo milli pois, niin menis hienosti nuo ysin vakioon nähden 3 ja Zetaan olisivat vain 1mm ylikokoiset.
Todella mielenkiintoista, kiitoksia kovasti Attitude!
- P
Edit: voi helevetin apina.. mä oon HIEMAN väsynyt näköjään. Ei kannattas kirjoitella.. ne on nuo kakstahtimopot erikseen kun voidaan suoraan sylkkään tuoda bensa/ilmaseokset.. lohkostahan me nyt puhutaan![]()
![]()
voi kiesus! En ees viittinyt jättää edellistä tekstiäni, joten jätetään tämä hieno edit. tilalle.. nyt nukkumaan ja huomenna lisää visiointia