Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
  1. #1
    Ehkä aiheesta onkin jo keskusteltu, mutta kysynpä kuitenkin. Onko kukaan avartanut tai muuten muokannut kantta, ja onko tuosta tehoihin minkäverran parannusta?
    Japanilaisten amerikankustomien jaosto kiittää ja kumartaa
  2. #2
    Vähän dremelöinyt venttiilin ohjureiden tienoilta ja sovitellut imusarjaan, tehon tipahtamisesta ei mitattua faktaa.
    m583"s"

    Heti kun kädet tulevat rasvaisiksi, nenää alkaa kutittaa!
  3. #3
    Lainaa (10100 @ Heinä. 05 2008,19:56) kirjoitti
    Ehkä aiheesta onkin jo keskusteltu, mutta kysynpä kuitenkin. Onko kukaan avartanut tai muuten muokannut kantta, ja onko tuosta tehoihin minkäverran parannusta?
    Ducati Kämna

    Tuolla on jonkun verran kokemusperäistä tietoa 2 ja 4 venttiili Ducatien virittämistä. Kotimaasta voi kysellä tälläkin foorumilla vaikuttavastai apf nimimerkiltä
  4. #4
    muaki kiinostas vähä tietää mitä kännattas 600 monsterin kansille tehä ja onko se kuin tarkkaa oltava samanlaiset ettei toine pytty hankaa vastaa
    hra desmo
  5. #5
    Kannattaa tutustua kirjallisuuteen, mutta tässä lyhennettynä esimerkki, jolla maltilla tehtynä hevosvoimia tuskin katoaa --> tosin ei niitä nyt varmaan yli 5 hevosvoimaa tulekaan

    1. Vie kannet koneistamoon, missä onnistuu "racing" mallinen täysin kulmaton seetialueen työstäminen
    2. Ota kannet kotiin illaksi, jolloin vingutat dremelillä tai paineilmavingulla seetin työstö jäljen ja kannen kanavan valujäljen välisen huulloksen kanavasta pois.. (Ei levitetä kanavaa vaan siloitetaan terävä kulma..
    3. Samalla voit ohentaa ohjurin ympärillä olevaa valukyhmyä pienemmäksi..
    3,5. Laita imusarja paikalleen ja merkkausvärillä/vast. merkitse miten imusarja osuu kansiin --> hio sopivaksi --> varo ylihiomista, koska pinta-ala pitäisi pysyä vakiona melkein venttiililautasille asti
    4. Viet kannet takaisin jolloin koneistaja tekee seeteihin pitopinnat
    5. Sano koneistajalle, että ajaa venttiileihin vielä n. 30 asteen kulmat pitopintojen lisäksi, sekä pyöristää pakoventtiilin palotilanpuoleiset reunat..



  6. #6
    no joo

    eli suosittelen et jos ei tiedä mitä on tekemässä niin jättää tekemättä

    kanavien omatoimineen ns siivoaminen ja kohdistus on ihan ok eli rypyt ja röpelöt pois

    noista kanavista duken kohdalla 2V malleissa tehtaan reijät on hyvät aihiot , piilossa kuitenkin n 5-10hv ja ,5-10 nm vääntöä
    suurin muutos tulee tuonne keskialueelle

    tupla tulppa muutos on suositeltavaa , seetien muutos ehdoton
    HICOMP mäntien laitto aika turhaa

    SS malleissa pakosarjan muutoa ns. tangentiaalimalliin (käärmeenpesä) suositeltavaa

    imuventtiilin koon kasvatus ok kanavan muoto paranee

    pakoventtiilin muutos jos ns. bigbore ei ehdoton

    nokkien vaihto jos hirev moottori suunnitteilla

    4V moottoreissa kansien muutoksella ei niin suurta vaikutusta std moottorissa enemmän vaikutusta on jos ajoitukset ja SQ sekä seetit on kunnossa ( pienemmät jutut vaikuttaa paljon)

    no tuos oli jotain
  7. #7
    eli paljon (noin) tulee tehoo sillä tupla tulppa hommalla? niin ja varmaa pitää uudet puolat hommata
    hra desmo
  8. #8
    Mistähän löytyisi tekijämies tai paja joka tietäs mitä kanaville tehdä ja venttiili työkin onnistuisi?
    m583"s"

    Heti kun kädet tulevat rasvaisiksi, nenää alkaa kutittaa!
  9. #9
    tarkkaa teholisäystä ei oo tullu mitattua tuplatulpista mutta
    selvä aikutus jos toiset poistaa

    oli joskus italialaisessa lehdessä juttu jossa sitä oli vertailtu siinä muistaakseni tulos oli 5% luokkaa

    no puolat joutuu kyllä hommaa niiksi käy vaikka aluksi ihan vaikka gsxr1100 vakio denso (n 4ohm pintaan )

    <<<

    noista kansien tekemisistä ota vaikka syssymmällä yht privan kautta niin katotaan mitä olis mielessä

    koneistuksissa suosittelen Lahden Kansityö Oy
    siellä oon noita desmon juttuja teetättänyt.

    <<<
  10. #10
    onko monster600 kansissa mitään eroja vuosimallista johtuen?
    hra desmo
  11. #11
    eipä juuri ihmeempiä
  12. #12
    998:n kannet siloiteltu hieman imukanavia suurentaen ja pakosta vähän muotoiltu.. ei radikaalia. Imusarjan sovittamista ja kiillottelua. 749R nokat menossa sisään 998RS:n keinuvipujen kanssa, toiset männät. Ei tietoa vielä mitä tuleman pitää, aika näyttää



  13. #13
    Lainaa (Haastaja @ Elo. 18 2008,13:31) kirjoitti
    998:n kannet siloiteltu hieman imukanavia suurentaen ja pakosta vähän muotoiltu.. ei radikaalia. Imusarjan sovittamista ja kiillottelua. 749R nokat menossa sisään 998RS:n keinuvipujen kanssa, toiset männät. Ei tietoa vielä mitä tuleman pitää, aika näyttää
    Milläs välineillä ruisku/sytytys on tarkoitus saada säätöihin tuon jälkeen?
  14. #14
    se on herran hallussa se
    kaikenlaista pientä ylläripylläriä matkan varrella ilmenee... 749R nokat niiden perusajoituksella jättää kyllä ihan mukavat venttiili-mäntävälykset, mutta nokat ei mahdu pyörimään 998:n orkkis sulkijaretainereilla, vaan pitää vaihtaa 1098:n vastaaviin, joissa pienempi ulkohalkaisija.
    749R:n sulkijanokkien lobet on karvan verran lähempänä toisiaan kuin 998:n perusnokat.
    Vastaavasti 998:n avaavilla keinuilla ei nokka mahdu pyörähtämään ympäri, koska vivun ramppi on pitkä/matala/laakea vs. 998RS:n lyhyt/paksu/jyrkkä.
    Kantapään kautta kalliilla piti tuokin taas selvittää
    ja emäntä tykkää kun sen mooppedi on koko kesän ollu osina.. ei suositella
  15. #15
    Lainaa (Haastaja @ Elo. 18 2008,16:08) kirjoitti
    se on herran hallussa se *
    kaikenlaista pientä ylläripylläriä matkan varrella ilmenee... 749R nokat niiden perusajoituksella jättää kyllä ihan mukavat venttiili-mäntävälykset, mutta nokat ei mahdu pyörimään 998:n orkkis sulkijaretainereilla, vaan pitää vaihtaa 1098:n vastaaviin, joissa pienempi ulkohalkaisija.
    749R:n sulkijanokkien lobet on karvan verran lähempänä toisiaan kuin 998:n perusnokat.
    Vastaavasti 998:n avaavilla keinuilla ei nokka mahdu pyörähtämään ympäri, koska vivun ramppi on pitkä/matala/laakea vs. 998RS:n lyhyt/paksu/jyrkkä.
    Kantapään kautta kalliilla piti tuokin taas selvittää *
    ja emäntä tykkää kun sen mooppedi on koko kesän ollu osina.. ei suositella *
    Onneks se voi ajaa sun spagettiraketilla, välttyy isoimmilta ruumiinvammoilta.
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
  16. #16
    niin ja hommaa löysät ala vipan jouset
  17. #17
    Lainaa (apf @ Elo. 25 2008,23:25) kirjoitti
    niin ja hommaa löysät ala vipan jouset
    Menee vähän turhan hifistelyks noilla löysemmillä... on niiden käytöllä dynottu noin hevosvoiman ero (= köyhälle hinta vs. hyöty hieman liian huono). Eli käytännössä ei tarvihe vaihtaa, toki voi jos haluaa rahhoo syytää



  18. #18
    niiden tarkoitus ei ole teho vaan kestävyys

    painetta pois vipan ja nokan pinnoilta sen jälkeen tuskin on enää pintavaivoja
  19. #19
    Lainaa (apf @ Heinä. 21 2008,08:37) kirjoitti
    no joo

    eli suosittelen et jos ei tiedä mitä on tekemässä niin jättää tekemättä

    kanavien omatoimineen ns siivoaminen ja kohdistus on ihan ok eli rypyt ja röpelöt pois

    noista kanavista duken kohdalla 2V malleissa tehtaan reijät on hyvät aihiot , piilossa kuitenkin n 5-10hv ja ,5-10 nm vääntöä
    suurin muutos tulee tuonne keskialueelle

    tupla tulppa muutos on suositeltavaa , seetien muutos ehdoton
    HICOMP mäntien laitto aika turhaa

    SS malleissa pakosarjan muutoa ns. tangentiaalimalliin (käärmeenpesä) suositeltavaa

    imuventtiilin koon kasvatus ok kanavan muoto paranee

    pakoventtiilin muutos jos ns. bigbore ei ehdoton

    nokkien vaihto jos hirev moottori suunnitteilla

    4V moottoreissa kansien muutoksella ei niin suurta vaikutusta std moottorissa enemmän vaikutusta on jos ajoitukset ja SQ sekä seetit on kunnossa ( pienemmät jutut vaikuttaa paljon)

    no tuos oli jotain
    Onko hyöty miten vuosimallikohtainen (tallissa on -04 800ie Monsteri)?

    Eli jos haluaa rakennella niin voisi tiivistää:
    1. tuplatulpat kannattaa laittaa
    2. Isommat imuventtiilit samoin
    3. Seetit kannattaa koneistaa
    Muut menee harrastuksen puolelle.

    Mitä tuo seetien muutos tarkkaan ottaen pitää sisällään? (tarkoitan että mitä kaikkea kannattaa tehdä ettei mene hifistelyn puolelle).

    Tuo pyöräni on ruiskulla ja ilman kattia. Voisiko peräti ajatella että noilla muutoksilla pääsisi tonnisen kanssa samoihin teho/vääntölukuihin:

    * * * * * * 800cm * * * * * * * 1000cm3
    mäntä * * 88 * * * * * * * * * * *94
    isku * * * *66 * * * * * * * * * * *71,5
    purist. * *10,4:1 * * * * * * * * 10:1
    teho * * * 73hp/8250rpm * * * 84hp/8000rpm
    vääntö * *69Nm/6500rpm * * *84nm/6000rpm

    -Pete



    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  20. #20
    kyllä

    hi-comp männät niin vois mennä vaikka ohi
  21. #21
    Noniin. Nyt olen päättänyt, että talvi tuli ja alan purkamaan konetta. Mikä olis semmonen paja jonne ducatin kannet vois lähettää matkahuollolla ja saada takas ne tuplatulpilla ja siistityillä kanavilla. Vois kait sinne venojakin vaihtaa jos siitä oikeasti on hyötyä. Kyseessä olis -97(98) SS900. En haluis semmosia räpellyksiä, missä tulppa on vähän sinnepäin kannessa ja hattu kihnuttaa kiinni hihnapyörään... Mahtaako muuten DS1000 jakopään kotelon passata 900 koneeseen. Sais ihan tehdastekoiset reiät tulpanhatuille ;)
    MB C220 CDI
    Ducati SS1000
    KTM Superduke
  22. #22
    lahden kansityö tekee tupla tulppia niillä on sellane jigi. se maksaa noin 70-80€



    hra desmo
  23. #23
    -muista laittaa mukaan nokat ja ylä hihnapyörät ja tulpat sekä valitsemasi tulpanhatut

    -imuvenat uudet (org.+1mm ok)

    -kanavat pitää tehdä kun vent on perus koneistettu/istutettu
    -kannet lasikuulattava ennen kanavientekoa
    -lasikuulaus uudelleen kun kanavat muotoiltu
    -seetipinnat viimeistellään ja koeponnistetaan vasta kun kanavat valmiit.
  24. #24
    Olen apf:n kanssa samaa mieltä, että löysemmät (748 R:n) jouset auttavat keinuvipujen pinnoiteita kestämään kauemmin... tietty oikean öljyn kanssa! (15W-50). Jos R versiossa on löysemmäyt jouset, ni miksei ne pelittäis myös katupelissä? Arvailen, että "tehtaalta" on lipsahtanut noihin neliventtillisiin(tiettyihin vuosimalleihin) totaalisesti liian jäykät jouset.... Mulla on kokemuksia pinnoitteen irtoamisesta ST4s:mallista.... Tosin keinuvipujen pinnotten kuntokin tuntuu olevan kiinni vuosimallista. Mulla 2002 mallia. uudemmat on kuulemma jo parempia.....
  25. #25
    Lainaa kirjoitti
    muista laittaa mukaan nokat ja ylä hihnapyörät ja tulpat sekä valitsemasi tulpanhatut
    Juu. Haeskelin juuri semmoista pajaa, johon kannet voi sellaisenaan lähettää ja saada takaisin tikissä kanavat muokattuna ja tulpat asennettuna. Kämnakin on käynyt mielessä. Toisaalta jos joku täällä tekee asiallista jälkeä järkevään hintaan, kylvän rahani mielummin suomeen.

    Millaset tulpanhatut tohon olis kivuttomin ratkaisu? Entäs ne puolat? Gixxerin puolat lienee ok? Tuneboy softa flashataan tuohon weberin ecuun. Silloin ei liene tarvetta alkaa viilailemaan vauhtipyörää, kun sytkän saa säädettyä läppärillä muutenkin kohdalleen.
    MB C220 CDI
    Ducati SS1000
    KTM Superduke
  26. #26
    Lainaa (Sledgehammer @ Syys. 22 2008,10:41) kirjoitti
    ..Toisaalta jos joku täällä tekee asiallista jälkeä järkevään hintaan, kylvän rahani mielummin suomeen. *

    ..Tuneboy softa flashataan tuohon weberin ecuun. Silloin ei liene tarvetta alkaa viilailemaan vauhtipyörää, kun sytkän saa säädettyä läppärillä muutenkin kohdalleen.
    Miten on sledgehammer, joko olet löytänyt pajan joka viilaa kantesi ehommaksi ja poraa tulpanreiät? Itselläkin pyörinyt mielessä tässä talven aikana käyttää kannet irti ja samalla voisi tuon tuplatulppasysteemin ja kevyen porttauksen teetättää.

    Tuneboy on myös hankintalistalla. Onko sillä mahdollista saada ecu ohjaamaan tuplatulppia?
    Ducati 749s -06
  27. #27
    Ei kait se tuplatulppien ohjaaminen sen kummempaa ole kuin yksitulppaisten kansien, pitää hommata vaan puolat, joista saa johdot kahdelle tulpalle. Samaan aikaanhan ne tulpat sen kipinän laukoo. *Eculta se ei vaadi mitään sen kummempaa. *Ei se ecu tiedä antaako puola kipinän kahdelle vai yhdelle tulpalle. *Se vaan ohjaa puolaa. *Eri asia olisi jos ne kipinät tarttis saada jotenkin tulemaan peräkkäin, niin kuin esim. wankel koneissa.

    Kansipajasta taitaa olla kalpea aavistus, kunhan kerkeän soittelemaan parit puhelut. *Satavarma en ole vielä siitä, missä hommat tehdään. *Myös saksalainen Kämna voi olla yksi vaihtoehto.



    MB C220 CDI
    Ducati SS1000
    KTM Superduke
  28. #28
    nou hätä M1.5 ECU on fixu ei tarvii välittää puolien vastus arvoista kun tuo ECu tarkistaa sen ja säätyy itse ei muuta kun kiinni ja

    mikä lukkoa vaivaa ?
  29. #29
    Lainaa (apf @ Syys. 19 2008,12:23) kirjoitti
    -muista laittaa mukaan nokat ja ylä hihnapyörät ja tulpat sekä valitsemasi tulpanhatut

    -imuvenat uudet (org.+1mm ok)

    -kanavat pitää tehdä kun vent on perus koneistettu/istutettu
    -kannet lasikuulattava ennen kanavientekoa
    -lasikuulaus uudelleen kun kanavat muotoiltu
    -seetipinnat viimeistellään ja koeponnistetaan vasta kun kanavat valmiit.
    Hmm.. aika moni mutkaisesti kansin viritys tehdään *näköjään siellä päin. Tupla/viimmeistely koneistus kuullostaa hienolta, mutta tässä kohtaa minimaalisia koneistusvaroja /viimmeisiä heppoja hukataan.

    Ja kaikkista tärkeimmä't työt jäänee tekemättä.
    Esim. virtaus mittaus vakiosta ja viritetystä. Virtaus mittaus tuloksia on kiva käyttää mallinnettaessa, toimii niinku tekijän työ "takuuna" ja asiakkaalle dokumentti joka helpottaa hommaa esim. pyörän/ kansien myynti tilanteessa.
    Hmm.. kannattanee vaatia kunnolliset virtausmittaus tulosteet tehdystä työstä, näin säästyt isoimmilta pettymyksiltä
    jatkossa.


    "-kanavat pitää tehdä kun vent on perus koneistettu/istutettu"

    Miksi näin ?

    "-kannet lasikuulattava ennen kanavientekoa"

    Hmm.. hyvä osienpesu kone pesee karstatkin pois, miksi sotkea kannen öljykanavat lasikuulaan?

    "-lasikuulaus uudelleen kun kanavat muotoiltu"

    Hmm.. kaikissa tapauksissa tätä ei suositella kannen oljykanavien takia.


    "seetipinnat viimeistellään vasta kun kanavat valmiit."

    Jos on asian mukaiset koneistuslaitteet niin mitään viimmeistelyjä ei tarvita. Pelkkä alipaine mittaus riittää,

    Hmm..tee se itse miehille, väärin käsitysten välttämiseksi älkää missään tapausessä tahnatko/läpätkö venttiilejä. lähes satavarmasti sutta tulee......
    Nopeus on valttia!

    +200 MPH CLUB FINLAND

    Kawasaki Ninja H2



    * * * * * * * *
  30.  
  31. #30
    Hmm.. aika moni mutkaisesti kansin viritys tehdään näköjään siellä päin. Tupla/viimmeistely koneistus kuullostaa hienolta, mutta tässä kohtaa minimaalisia koneistusvaroja /viimmeisiä heppoja hukataan.

    << nyt puhutaan desmodromisesta moottorista jossa on tärkeää pitää tietyt asiat kunnossa ettei tule ongelmia yla ja alasäätöpalojen kanssa

    Ja kaikkista tärkeimmä't työt jäänee tekemättä.
    Esim. virtaus mittaus vakiosta ja viritetystä. Virtaus mittaus tuloksia on kiva käyttää mallinnettaessa, toimii niinku tekijän työ "takuuna" ja asiakkaalle dokumentti joka helpottaa hommaa esim. pyörän/ kansien myynti tilanteessa.
    Hmm.. kannattanee vaatia kunnolliset virtausmittaus tulosteet tehdystä työstä, näin säästyt isoimmilta pettymyksiltä
    jatkossa.

    << no jos virtaus mittaus on autuaaksi tekevä asia niin sitten on noita nähty kun on tuijotettu virtaus mittaus lappua kuin p raamattua sekin on mittalaite jolla voidaan tehdä kehitys analyysiä , ei ole pal valituksia noista töistä ollu ja dynot takapyörältä on ollu jokainen tekee tyylillään se sallittakoon ( ps. virtauspenkki etsinnän alla)

    "-kanavat pitää tehdä kun vent on perus koneistettu/istutettu"

    Miksi näin ?

    << mietippä sitä , kun pyörit pirran kanssa valmiiden seetipintojen läheisyydessä

    "-kannet lasikuulattava ennen kanavientekoa"

    Hmm.. hyvä osienpesu kone pesee karstatkin pois, miksi sotkea kannen öljykanavat lasikuulaan?

    << ducati 2V kansi , mitkä ö kanavat (2 kpl)
    << järjen käyttö 2 kanavaa siistiksi imu ja pako

    "-lasikuulaus uudelleen kun kanavat muotoiltu"

    Hmm.. kaikissa tapauksissa tätä ei suositella kannen oljykanavien takia.

    < tämäkin on mielipide kysymys ,


    "seetipinnat viimeistellään vasta kun kanavat valmiit."

    Jos on asian mukaiset koneistuslaitteet niin mitään viimmeistelyjä ei tarvita. Pelkkä alipaine mittaus riittää,

    << aha

    Hmm..tee se itse miehille, väärin käsitysten välttämiseksi älkää missään tapausessä tahnatko/läpätkö venttiilejä. lähes satavarmasti sutta tulee......

    << samaa mieltä kos kyseessä esim. Suzuki pinnoitetuilla venoilla
    << ehdottomasti pitää tietää millaiset vent kyseessä
    << on tullut vastaan tapauksia jossa pinnoitetut venttiilit tahnattu pinnoite rikki ja moro


    << yhteen vetona onneksi on monta tapaa ja mielipidettä
    << itse olen tuohon tuohon malliin päätynyt
    << on ollut helpoin ja luotettavin