Kyseisessä vehkeessä on öljyä jäähdytysnesteen seassa. Pyörä on vm -91, ja pyörän ostaessa siitä oli jääähdytyspuhaltimen sulake palanut, eli voisi olettaa että kone on kuumentunut liikaa. Kannentiivistehän siinä on "peltinen". Voiko olla että kansi olisi vetänyt kieroksi ylikuumenemisen johdosta. Onko mahdollista että öljyä pääse veden sekaan muualta (vesipumppu)?![]()
Ostitko liikkeestä vai yksityiseltä? Jos ostit liikkeestä, niin tuo on selkeä virhe tuotteessa, joten pitäisi mennä liikkeen 6kk vastuun piikkiin. Kuluttajansuojatakuu oli mulle tärkeä pointti, kun ostin kilocebarin viime syksynä ja oston jälkeen mm. taka-akselin holkitus uusittiin virhevastuun piikkiin (jarrusatula otti jarrulevyyn kiinni).
Kuullostaa kannentiivisteelle. En usko, että voisi sekoittua vesipumpun kautta. Meneekö vettä öljyyn, eli onko lämpimän öljyn seassa vaaleaa vaahtoa tai pisaroita? Mulla flekti alkaa pyörimään mittarin puolivälin paikkeilla ja vain kaupungissa. Kuumeneminen olisi siis pitänyt huomata lämpömittarista, jos se on kunnossa?
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
"öljyä jäähdytysnesteen seassa"??
Niin tuota, yleensähän vettä sekoittuu moottoriöljyn puolelle kun kansipahvi palaa tai kansi halkee.
Näkyy siitä että öljy vaahtoaa ja varsinkin täyttötulpan alla on ihan kunnon "vaahtopanos".
"Peltinen" kansipahvi voi tehdä ihan saman.
Joissakin on ihan tarkoituksella pieni korkkikierros (esim.lähellä vesi kanavaa) joka tarkoituksella "korkkaa" kun kansipahvi on tullut tiensä päähän... että kansi säästys.
Jos taas öljyä on jäähdytinnesteessä(?), on sen täytynyt tulla sinne jostain ulkopuolelta...
En kyllä äkkiä keksi mistä?
Remontti ja öljyä päässyt jäähdytyskanaviin?
Life is hard, then you die...
niin... öljyä on nimenomaan jäähdytysnesteessä. Jäähdytysnesteen täyttökorkin kun ottaa auki niin pinnalla on kermakahvin väristä öljyä. Öljyn sekaan ei tule jäähdytysnestettä.
Kokeile huuhdella jäähdytysjärjestelmä kunnolla ja seurailet tuleeko öljyä nesteen sekaan huuhtelun jälkeen.(lotjes-2 @ Elo. 24 2008,19:43) kirjoitti
Tuprautteleeko minkään väristä savua kiihdytyksissä? Entä miltä sytytystulpat näyttää?
Superbike #7
Katoaako nestettä konetta kuormitettaessa? (palotilan ja vesikanavan välinen vuoto... silloin voi olla öljyäkin nesteen seassa)
Punainen Honda VFR 750F -90 -> Honda VTR 1000F -97 -> Aprilia SL 1000 Falco -00
V2 = Voima + Vääntö
ettei olisi vain niin paskaset jäähytysnesteet sisällä..
Toi tuli mullekin mieleen. Vaihdoin omaani keväällä ja paisarin pohja oli täynnä vihreää kökköä. Harva varmaan jaksaa vaihtaa parin vuoden välein, niin ehtii tulla kaikenlaista moskaa järjestelmään..(rumakuhelvetti @ Elo. 24 2008,20:46) kirjoitti
Juttua nesteidenvaihdosta löytyy täältä
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Kannattaa varmaan kokeilla jäähdytysjärjestelmän pesua. Ostin pyörän avk:lta ja pyörässä oli tosi paskaset moottoriöljyt ja sitä ei ollut kuin 7 desiä liikaa. Jäähdytysvedet oli vajaat ( paisuntasäiliö tyhjä ja syyläri muutaman desin vajaa). Moottori tuntuu tosi hyväkuntoiselta, ei vie öljyä yhtään,eikä pöllyttele vedättäessä. Veden kulutuksesta en osaa sanoa mitään.
On sinne syyläriin voitu laittaa paikkausainettakin. Ainakin Bar´s leak tekee jäähdytysnesteet tuommoiseksi. Tosin toi on ainoo kunnon aine jäähdyttinjärjestelmien vuotojen pikakorjauksiin.(rumakuhelvetti @ Elo. 24 2008,20:46) kirjoitti
On tuota mennyt joskus öljyä nesteeseen kun sopivasta kohdasta tiiviste oli hajonnut. Tässä siis oli sylinterin liekkirengas pettänyt ja ampunut koko tiivisteen tieltään n. 1cm levyiseltä matkalta. Sattui olemaan pieni öljykanava sylinterin ja vesitilan välissä.
Ajokausi ohi ja nyt on aika remontoida kansi.
Kansi irti ja kyllä oli vesikanavat hirveän näköiset öljy-jäähdytysvesimömmöstä.
Kansi mootorikoneistamolle oikaistavaksi ja koneistuksen jälkeen koneistaja kertoi että kannessa oli 0.15mm:n kierous.
Aika näyttää että oliko vika siinä.
Kerron kunhan tulee ajokelit.![]()
Melkeinpä kannattaa lohkokin tarkistaa samalla. Itellä oli vetässy lohkoakin lievästi kieroksi kun todennäköisesti kuumana oli päässyt käymään kun sylinteritkin oli soikeat. Kansi oli kans lievästi kiero. Viisaampi nyt tuossa vaiheessa tarkistuttaa tuo kun on kerran auki.