Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Laitanpa tämän oman otsikon alle...

    Kyselin siis että mistä tietää montako kaistaa merkitsemättömällä yksisuuntaisella kadulla on, ja tuolla vastailtiinkin, että jos 2 autoa mahtuu rinnakain, niin katu on kaksikaistainen. Itseäni "hämäsi" se, että kadullehan mahtuisi 2 autoa rinnakain, mutta molemmin puolin katua on parkkitilaa ja käytännössä käytössä on vain tien keskiosa, eli joutuu ajamaan "olemattoman keskiviivan päällä".

    Olisko tässä sitten muistisääntönä ihan yksinkertaisesti että ryhmittäydy vaikka mikä olisi? Yhdellä ajotunnilla sain kyllä vastaavasta tilanteesta noottia
  2. #2
    Todennäköisesti ehkä! Tai sit ei...
    -Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
    -If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
  3. #3
    oisko tossa ne TLL kohdat:

    2 §
    Määritelmiä
    Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:


    2) ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta; (7.5.1997/414)

    4) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa; (7.5.1997/414)

    9 § *

    Ajoneuvon paikka ajoradalla
    Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

    Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

    11 §
    Ryhmittyminen
    Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.

    Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan.
    ...
  4. #4
    Lainaa (pirpana_76 @ Elo. 22 2008,11:39) kirjoitti
    Itseäni "hämäsi" se, että kadullehan mahtuisi 2 autoa rinnakain, mutta molemmin puolin katua on parkkitilaa ja käytännössä käytössä on vain tien keskiosa, eli joutuu ajamaan "olemattoman keskiviivan päällä".
    Lisää hämäystä.

    Mietipä tilannetta yksisuuntaisella kadulla, jossa oikealla puolella on merkityt (katuun maalatut) parkkiruudut.

    Tällöin "keskiviiva" kulkee siten, että parkkiruutuja ei huomioida siinä tien leveydessä, eli oikeanpuoleinen kaista kulkee siinä parkkiruutujen vieressä, niiden vasemmalla puolella, ja vasemman puoleinen kaista kadun vasemmassa reunassa.

    Kuvitellaan, että vasemmalla puolella on pysähtymiskielto päivällä, ja yöllä saa pysäköidä? Siirtyykö keskiviiva, kun vasemmalle puolelle on laillisesti pysäköity autoja?

    Ei tietenkään siirry. Mutta katu näyttää aivan samalta, kuin semmoinen yksisuuntainen, missä on molemmin puolin päivällä pysähtymiskielto ja yöllä vapaa parkkeeraus.
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  5. #5
    Lainaa (pirpana_76 @ Elo. 22 2008,11:39) kirjoitti
    Olisko tässä sitten muistisääntönä ihan yksinkertaisesti että ryhmittäydy vaikka mikä olisi? Yhdellä ajotunnilla sain kyllä vastaavasta tilanteesta noottia
    Toisena muistisääntönä kannattaa oman kokemukseni perusteella jopa liioitella tuntuvasti ryhmittymistä koko kaistaa käyttäen juuri mp:llä. Näin kotterot tietävät, että kyseessä on tasaveroinen ajokki eivätkä ihan niin paljon kiilaile. Selkeä ryhmittyminen myös helpottaa mp:n erottumista mopedeista. Lisäksi mp näkyy kotteroiden peileissä paremmin, kun ei hiiviskele jotakin rotvallin reunoja tai viivan vieruksia pitkin vaan näkyvästi keskellä (tai sitten voi näyttäytyä myös kotterokuskin vasemman puoleisessa peilissä, jos tämän taktiikan katsoo parhaaksi).

    -hh-
  6. #6
    Lainaa (harmaahukka @ Elo. 22 2008,16:02) kirjoitti
    Toisena muistisääntönä kannattaa oman kokemukseni perusteella jopa liioitella tuntuvasti ryhmittymistä koko kaistaa käyttäen juuri mp:llä. Näin kotterot tietävät, että kyseessä on tasaveroinen ajokki eivätkä ihan niin paljon kiilaile. Selkeä ryhmittyminen myös helpottaa mp:n erottumista mopedeista. Lisäksi mp näkyy kotteroiden peileissä paremmin, kun ei hiiviskele jotakin rotvallin reunoja tai viivan vieruksia pitkin vaan näkyvästi keskellä (tai sitten voi näyttäytyä myös kotterokuskin vasemman puoleisessa peilissä, jos tämän taktiikan katsoo parhaaksi).
    Hyvät nyrkkisäännöt. Lisäisin vielä, että niissä paikoissa missä on vain 1,5 kaistaa, autoja ei saa päästää rinnalle ajelemaan vaikka siinä olisikin tilaa juuri jollakin hetkellä. Ihan kohta ei kumminkaan ole ja se auto yrittää siirtyä sivuttain ylitsesi, useimmiten varoittamatta mitenkään. Pitää olla itse edessä tai sitten takana. Jos takanasi on autoja, aja tyynesti keskellä äläkä hermostu protesteista. Jos splittaat, tee se määrätietoisesti äläkä jää turhaan notkumaan rinnalle. Esimerkiksi kelpaa Helsingistä vaikkapa Uudenmaankatu aamuruuhkan aikaan.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  7. #7
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Juu - pidä rohkeasti oma tilasi - kuten autollakin. Ei pidä ajella
    pitkin reunoja. Kiilareita riittää, jos antaa tilaa. Sääntöjen mukaan
    pitäisi ajella siellä oikealla, mutta käytännössä se ei kannata.
    Kuorma-autokin vie oman tilansa eikä sitäkään kukaan ihmettele.
    Jos pitää valita turvallisuus tai tiukasti säännöt, niin ehdottomasti
    ensin turvallisuus. Säännöistä on apua - vaikka väistämissäännöistä,
    mutta pitää itse osata hieman harkita mitä tekee. Kokemusta nääääs.

    Helsingin keskutassa ainakin on yksisuuntaisia ja kaistoiltaan sangen
    epämääräisiä katuja vaikka kuinka paljon. Tuolla keskustan alueella
    on 30km/h aluerajoitus ja tuossa nopeudessa ei yhtään haittaa
    vaikka ajaisi täysin keskellä katua (kuten kaikki muutkin).
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  8. #8
    Lainaa (pxu @ Elo. 22 2008,12:20) kirjoitti
    9 § *
    Ajoneuvon paikka ajoradalla
    Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.
    MattiR tätä jo ansiokkaasti kommentoi, mutta painotan vielä erikseen sitä, että sitten kun ajat prätkällä kadulla tai maantiellä ihan itseksesi, niin aja joko kaistan keskellä tai siitä vähäsen vasemmalle.

    Ei siis oikeassa reunassa.

    Voit miettiä perustelut, miksi lakia ei pidä noudattaa.
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  9. #9
    Edellä olevien herrojen ansiokkaista neuvoista kannattaa ottaa tarkasti varteen. Tismalleen.

    Silti "puolustaisin" lainsäätäjää pilkuttamalla vielä että ehkä heidän tarkoituksenaan on ollut vain määritellä että Suomessa on nk. "oikeanpuolinen liikenne" (jossainhan se on mainittava).

    Huom: Käskevät ajamaan ajoRADAN oikeaa reunaa. Missään ei sanota, että ajoKAISTAN oikeassa reunassa pitäisi ajaa.
    Ja vielä tähdentävät: "turvallisuuttaan" ei pidä "vaarantaa"; eli motoristille turvallisinta on hyvinkin usein se ajokaistan vasen reuna.
    ...
  10.  
  11. #10
    Heh, kysyinpä piruuttani kaupungin katuvastaavan näkemystä, onko kyseinen katu, jolla pomppasin, yksi- vai kaksikaistainen, ja hänen mielestään katu on "merkinnöiltään yksikaistainen eikä sitä voi selvästi sanoa (yksi tai) kaksikaistaiseksi. Että siinäpä mietittävää