Eikö tämä hermoilu lopukaan siihen kun toivottavasti saa ensi kesänä tuon nuoremmankin onnellisesti kevarin sarvissa ekan kesän yli?(Matkalahna @ Elo. 21 2008,22:26) kirjoitti
Lapsen syntymän jälkeen jännittävin asia maailmassa on ajaa sen saman vauvan perässä ensimmäiset tuhannet kilometrit, huu...
En tiedä yhtään tästä tapauksesta, mutta jos parikymppiset tietäisivät kuinka jännää on ajella omien lasten kanssa, niin niiden parikymppisten liikenneonnettomuudet saattaisivat vähentyäkin. Olipa onnettomuus sitten kenen tahansa aiheuttama.
Mikä 25 kW teillä?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Jannun alla on 600 CBR, jolla on hieronut jonkun matkaa toistakymmentä tuhatta (intti häirinnyt harrastusta tammikuusta alkaen). Sitä ennen Vara-Eerolla noin 12.000 km ja mopoaikana RX:llä viitisen tuhatta. Näkyy ajavan mieluummin pyörällään kuin autollaan.(Hannu59 @ Elo. 22 2008,03:03) kirjoitti
edit:typot
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
Voitko nimim. pahali ilmoittaa vaikka tällä palstalla sitten, kun osuu jonkun Sinulle läheisen ihmisen kohdalle! Lupaan henk.koht. testata huumorintajusi rajoja. Ainakaan minun huumorintajuni ei juuri tänään riitä tuollaisen paskanjauhannan sulattamiseen.(pahali @ Elo. 21 2008,23:08) kirjoitti
+1(GSXman1400 @ Elo. 22 2008,07:38) kirjoitti
Eikö täältä poistetakkaan kukkahattujen paskajuttuja?
Eikös noi pahanhalin kaikki viestit joutaisi tästä ketjusta?
Ikälisät ei tuo käytöstapoja eikä ajotaitoja.....![]()
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Tässä kohtaa kaarretaan vasta vasemmalle. Tapahtui siis Pälkäneentien/Tiiriön etelään lähtevän rampin kohdalla.(vmt @ Elo. 21 2008,23:58) kirjoitti
"Meijerin mutkassa", eli se oikea ennen keskustan ramppia, siinä on jonkunlainen heitto mutta senkin voi kiertää jos on vetohaluja.![]()
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
+2 Koirat haukkuu ja karavaani kulkee...(Sepe @ Elo. 22 2008,07:47) kirjoitti
Toivottavasti mr. pahali jossain vaiheessa jälkeenpäin tajuaa mitä paskaa hän kirjoittaa. Tulee tosiaan mieleen pahainen kakara joka uskaltaa aidan takaa huudella, mutta kyllä ne puheet muuttuisi jos vähän miettisi.
-Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
-If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
Samaa tässä funtsin. Ja niinhän se tulee olemaan. Turha se on mitään järkeä puhua tietyn luonteisille ihmisille. Luonto heidät pois korjaa. Niin ikävää kun onkin.(Staga @ Elo. 22 2008,01:20) kirjoitti
Kyllä noita "paidankuivattajia" näyttää olevan nykyään pilvin pimein. Se varmaan johtuu tästä sateisesta kesästä, että pitää vetää tuppi nurin kun muutoin ei se laamapaita ehdi kuivahtaa, ellei vähintään paria sataa vedä.![]()
GHOSTWRITER
Kyseisen onnettomuuden lehti keskustelua, myös uhrin isä kirjoitti. yleisesti kannattaa miettiä mitä kirjoittelee, myös omaiset ja läheiset lukevat juttuja. Hämeen sanomat
Ihme poraamista taas. Tällä palstalla on ilmeisesti kiellettyä "sanoa ääneen" se tosiasia, että joskus saattaa olla enempi vikaa stongan ja penkin välissä kuin muissa liikenteen käyttäjissä.
Pitäisikö tässäkin tapauksessa keskustella vain siitä lähtökohdasta, että peräkärryllinen auto on kenties ihan vittuillessaan jarruttanut edessä tai jopa vaihtanut kaistaa kilkaten pyörän?
Olisi varmaan syytä miettiä kaikkia vaihtoehtoja, että miten näin on päässyt käymään ja yrittää miettiä omalle kohdalla, jotta voisi ansat välttää.
Uutinen kertoo, että pyörän on liikkunut vaihtelevalla nopeudella, joka taas tarkoittaanee sitä, että todennäköisesti on ns. hyökitty. Tapaus saattaa olla hyvin klassinen peräkärryä vetävän autoilijan kannalta jos kyseessä on vielä esim. kuomullinen kärry, jolloin taustapeilistä ei näe mitään. Tsekkaat peiliin, että latu on auki ja lähdet vaihtamaan kaistaa, sitten jos siihen väliin hyökkää pyörä niin kipeetä tulee.
Voihan olla, että syyllinen ei löydykään mopoilijasta. Se, että on 200 metriä ennen osumaa "ajanut vaihtelevalla nopeudella" ei tarkoita sitä, että muutamaa sekuntia ennen onnettomuutta olisi tapahtunut mitään "laitonta". Syy voi hyvinkin olla valitettavan yleinen peräkärryn valottomuus tai valojen epämääräinen toiminta. Nimittäin liikenteessä näkyy huolestuttavan paljon kärryjä, jotka esim. vilkuttavat aivan eri suuntaan kuin vetävä auto tai sytyttää jarruvalojen sijasta vilkkua jne.
Summasummarum:
Koittakaa nyt hyvät ihmiset suhtautua näihin keiseihin objektiivisesti, sillees näistä voi jäädä jotain omaankin takaraivoon. Senkin voisi joskus hyväksyä, että syyllinen voi löytyäkin edesmenneestä motoristista. Vaikka Pahalin kommentti ei ehkä ole ihan oikeassa paikassa oikeaan aikaan niin taustalla on oikea ajatus: Asenne. Jokainen meistä vetää välillä naru kireellä ja käyttää pyörän suorituskykyä kokoetuineen normaaliliikenteessä hyödyksi, jos suhtautuu liian välinpitämättömästi niin todennäköisyys napsahtamiseen kasvaa.
...niin ja oli vika kenessä tahansa niin tapaus on ikävä ja enkä toivoisi vastaavaa kenenkään kohdalle, menetys on suurin mahdollinen.
SORRY vaan jos kirjoitukseni loukkaa ......(Mosse @ Elo. 22 2008,08:43) kirjoitti
en todellakaan sitä millään vitsillä tai huumorilla kirjoittanut...
ja kaikille tiedoksi että aivan riittävän monta kertaa olen hautaan saattanut vastaavissa tilanteissa kuolleita.... läheltäkin on liipannut...
järkytys vaan taas oli liian suuri kun uutisen kuulin..... sillä jokainen tuollainen tapahtuma ON TURHA.... varsinkin kun nuori ihmishenki menetetään....
jokaisen meidän oma asenne ja liikennekäyttäytyminen joko edesauttaa tai vähentää tälläisiä tapahtumia.....
ja luonnonlaki taitaa olla se että jossakin vaiheessa jokaiselle tulee "tilanne".... mitä enemmän koheltaa sitä nopeammin se on todennäköistä..... mitä seurauksia tuosta "kolahduksesta" on riippuu suuresti nopeudesta... kukkahatuille likipiti-tilanne vetomiehet luetaa lehdestä....
SORRY vaan vetomiehet mutta tuo taitaa olla totuus![]()
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
Juuri näin.(SeniliX @ Elo. 22 2008,09:27) kirjoitti
Ajoin aamulla töihin tullessani Tiiriön rampilta pohjoiseen. Moottoritie etelään kaartaa onnettomuuspaikalla vasemmalle. Siihen mutkaan tulee ramppi suurelta ostoskeskusalueelta. Ramppia tulee alas myös kaupunkilaiset rautakaupoista lautakuormineen jne. ja alkavat hetken päästä arpoa itseään takaisin kaupungille seuraavasta rampista, joka lähtee hankalahkosta oikealle vievästä kaarteesta. Eli moottoritietä käytetään myös kaupungin sisäisiin siirtymisiin. Liikenne muuttuu yhtäkkiä moottoritieliikenteestä ihan joksikin muuksi. Siksi, oletan, siinä on satasen rajoitus.
Mielestäni sen lisäksi, että hokee "vauhti tappaa,vauhti tappaa" on yleisen turvallisuuden vuoksi hyvä kertoa, että Hämeenlinnan kohdalla moottoritiellä on tuollainen paikka, missä olosuhteet muuttuvat siten, että vahinko voi sattua.
Osanottoni.
edit: korjasin mutkia
Juurikin näin! Toivottavasti tästä tapahtumasta edes joku uusi oppii että ko. paikka on vaarallisempi paikka ajella kuin normaali motari ja pitää sen mielessään siellä päin ajellessaan.(hra1150 @ Elo. 22 2008,09:39) kirjoitti
Spekuloida voi turman syistä, kunhan tekee sen objektiivisesti ja perustelee kantansa, eikä tunteella tyyliin "Vetomies sai mitä ansaitsi, jee!".
-Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
-If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
Omaa oksaahan nuo teiden ja lähiöiden huimapäät sahaavat. Lopulta käynnee niin, että pyöriin tulee nopeudenrajoittimet. Ikävää on vaan se, että siitä kärsii sitten kaikki muutkin.
Tuo kun on se päättäjien helpoin tapa ilman kustannuksia hoitaa homma.
GHOSTWRITER
Tottakai tällaisella palstalla saa mielipiteensä esittää ihan miten päin vaan. Jokainen varmaan tietää ja tunnustaa, ettei näitä tapahtumia mikään ryhmä tienkäyttäjiä yksinään aiheuta tai vastaavasti aina ole oikeassa. Kylmä totuus vaan on, että motoristi jää osuttaessa aina hopealle.
Mutta tapa ja kielenkäyttö jota tässä(kin) ketjussa on käytetty menee kyllä kaiken arvostelun alapuolelle. Kuten joku sanoikin, myös esim. omaiset voivat lukea tätä palstaa. Itsekin olen epätoivoisesti etsinyt esim. täältä tietoa asiasta, mitä todella tapahtui. On musertavaa lukea kommentteja ja mauttomia puujalkavitsejä siitä, miten hyvä asia on että luonto korjasi parhaan ystäväni pojan pois!
Toivottavasti tästä eteenpäin näissä ketjuissa osoitetaan sen verran kunnioitusta uhreja ja heidän omaisiaan kohtaan, että ollaan sanomatta mitään ellei ole oikeasti mitään sanottavaa!
Joo. Ja jos sitä kunnioitusta esiintyisi jo tuolla tien päällä, toisia kohtaan, ja eritoten sen menopelin voimavaroja kohtaan, niin eipä näitä juttuja olisi juuri lainkaan.
GHOSTWRITER
Kyllä sen ääneen saa sanoa. Mutta senkin voi sanoa jotenkin järkevästi ja kunnioittavasti(SeniliX @ Elo. 22 2008,09:27) kirjoitti
. Kukkahatut laukoo mitä sylkisuuhun tuo, vailla mitään kunnioitusta, näinhän se on ollut täällä iät ja ajat.
En ole syyttänyt autoilijaa jolla oli kuomullinen peräkärry. Kysyin vain että olikohan osallisena jollain tavalla. Kyllä tässä nyt kaikkien faktojen perusteella syyllinen taitaa löytyä Hondan puikoista. Faktaa on aika paljon tiedossa, mutta niitä taas ei tänne viitsi kirjoitella.
Olisi mielenkiintoista saada tietoon millainen tausta tänä vuonna kuolleilla moottoripyöräilijöillä on ollut. On käyty EAK, radalla harjoittelemassa, kuinka pitkään harrastanut, millainen pyörä, yms, yms....
Niinpä. Eikä se tee vetomiestä että uskaltaa ajaa ylinopeusrajoitusten. Täytyisi olla pelisilmää katsoa missä ja koska avaa ja kuinka paljon omiin taitoihinsa nähden. Tämä taitaa puuttua näiltä kaikilta joille kynttilöitä on sytytelty tänä kesänä.kirjoitti
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Eikös sitten ole sama laskea nopeusrajoituksia entisestään -20km/h joka paikkaan ja laittaa tuo nopeuden rajoitin joka vehkeeseen. Mutta hei, mistäs valtio sitten saa rahaa kun ei ole enää sakotettavia?(timo1 @ Elo. 22 2008,10:03) kirjoitti
Jotkut kirjoittajat voisivat kyllä vähän ajatella mitä tänne jauhaavat, koska tosiaankin uhrin omaiset+tuttavat voivat lukea tätä palstaa. Entäs sitten kun, joku teidän sukulaisista/tuttavista joutuu samanlaiseen onnettomuuteen ja menehtyy. Sittenpä on mukava lukea palstalta kun joku avautuu, että "onneksi luonto korjaa pois nämä vetomiehet" "sai mitä ansaitsi"
Omaisille jaksamisia.
Kawasaki ER-6n -06
Surullinen juttu, turha kuolema... Omaisille jaksamisia...
![]()
MC KCI
Tunturi Super Sport '80 (tallissa)
Niin. En minä tiedä miten toimivat asioiden suhteen. Se vaan on varmaa että jotain tulevat tekemään. En minä mistään asioista ole päättämässä. Esitin vain yhden mahdollisuuden.(HeavenSB @ Elo. 22 2008,10:21) kirjoitti
Mitä taas tuohon entäs sitten jos omalle kohdalle/tai tuttavalle,...niin sanon vaan, että on käynytkin. Ja silloin oli ehkä syynä ihan puhdas auton kiilaus, että kaverille kävi kehnosti. Siihen aikaan nuo jutut vaan tosin haudottiin omassa päässä, kun ei ollut pleikkaria eikä nettiä. Että silleen.
Jostainhan nämä röntyilijät oppinsa saavat, ja houkuttimensa. Olisi ehkä jokaisen aika tarkastaa hieman mitä haluaa sanoa ja missä. Puolin jos toisinkin. Minä en ole vm enkä kh. Olen vain motoristi joka yrittää nauttia tästä elämäntavasta mahdollisimman pitkään. Lopulta ehkä puusilmäisenäkin.![]()
GHOSTWRITER
Joskus muinoin opetettiin, että tie ei ole leikkipaikka.
Minne lie opit kadonneet, vai onko niitä nykyaikana ollenkaan.
Eletään kaikki mulle heti tyylillä.
Omaisille jaksamista tapauksesta huolimatta.
XV 1100
Melkein joka jamppa täällä sanoo, että katsoo tarkkaan missä vetää ja kuinka paljon, ettei vaaranna itseään tai muita. Luultavasti tämäkin tapaus kuuluu siihen samaan kuskiryhmään, johon kuuluvat pitävät itseään keskimääräistä parempana ja taitavampana kuskina, ja omasta mielestä avaavat vain kun se on turvallista. Harva viitsii myöntää itselleen (ja muille), että ajotavallaan vaarantaa vähintään oman henkensä.(Sepe @ Elo. 22 2008,10:20) kirjoitti
Ennenkuin joku tulee sanomaan, että vetää vain aurinkoisena päivänä hiljaisella 10 kilometrin tienhaarattomalla peltoaukeasuoralla, niin uskon, että oikeasti löytyy niitäkin, jotka valitsevat ajan ja paikan tarkkaan. Kaipa se "turvallisen vetomiehen" status säilyy niinkauan kunnes teloo itsensä (ja/tai muita), eli näin jälkeenpäin oikeat vetomiehet voivat todeta, että ei se vetomies ollut kun sille noin kävi.
Ja 90% täällä kirjoittavista sanoo että osaa ajaa pyörää. Veikkaan että loppujen lopuksi 99% täällä ei osaa ajaa. *(pitkäkoipi @ Elo. 22 2008,10:48) kirjoitti
Ja voin kyllä myöntää että kait sitä joskus on jotakin tullut vaarannettua. Silmällään kuitenkin maantiellä viimeksi 1991 ja +100tKm sitten. Ja tämä ei tarkoita sitä että itse kuuluisin tuohon 1% joka osaa ajaa. En todellakaan, enkä koita väittääkkään.
Just näin.kirjoitti
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Kerrankin näissä "keskusteluissa" joku puhuu täyttä asiaa!!!(Sepe @ Elo. 22 2008,11:04) kirjoitti
![]()
![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Miten jaksaa kiinnostaa, jos joku tuntematon jossain kuolee tavalla tai toisella. En ymmärrä. Se on vaan tilastomerkintä tai otsikko lehdessä. Surkaa sitten kun on aihetta.(pahali @ Elo. 21 2008,22:42) kirjoitti
Onks tässä se klassinen "Meidän lapset ja muitten kakarat"-asetelma? "Ei meidän lapsi tuollaista tee" ja kun vanhempien silmä välttää niin tehdään ihan toisin mitä kotona luullaan.(pahali @ Elo. 21 2008,22:42) kirjoitti
Jajoo:
![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Tulin juuri tälle palstalle, aikaisemmin en ehtinyt kun on menny aikaa pohtiessa tutun kaverin onnettomuutta Hämeenlinnassa.
Ihmettelen kuitenkin noita kannanottoja "vetomiehistä" ym. Ovatko ko. henkilöt olleet paikan päällä näkemässä noita "vetoja", vai mihin tieto perustuu?
Viimeisimpien tietojen mukaan onnettomuudessa menehtynyt motoristi väisti perävaunua vetänyttä autoilijaa, joka oli väistänyt rampilta motarille tulevaa ajoneuvoa. Ei tietenkään huomannut takaa ohituskaistalla lähestyvää motoristia.
Klassinen onnettomuus, jossa taas jäi motoristi toiseksi.
Motoristin nopeutta onnettomuuden tapahtuessa ei todennäköisesti saada koskaan selville. Kaikki kuitenkin tietävät, että sallitussa 100 km/h nopeudessakin mp ei pysähdy hetkessä, olkoon kuskina kokenut tai kokematon. Tilanteet tulevat eteen todella nopeasti.
Toivoisinkin, että palstalle kirjoittavat henkilöt ottavat ensin selvää todellisista tapahtumien kulusta, ennen kuin alkavat tuomita ketään syylliseksi tapahtuneeseen. Kuten joku totesi, tätä palstaa lukee hyvin todennäköisesti joku, joka tuntee tapahtuneessa onnettomuudessa osallisena olleita henkilöitä. Minä olen yksi heistä.
suurimmaksi osaksi näitten kirjoituksien tarkoituksena on pohdiskella syitä yms. jotta vastaavilta vältyttäisiin.(mim @ Elo. 22 2008,19:12) kirjoitti
ei voi tietää kuka mistäkin nokkiinsa ottaa.ja hyssyttely ei auta ketään.
vaikka kommentteja on monenmoisia niin niihän on ihmisiäkin jotka reagoivat eritavoilla tälläisiin tapahtumiin.
tuskin kuitenkaan kukaan oikeasti vastaavia tapauksia haluaa tapahtuvan...en usko.
kuitenkin..osanottoni..voimia surutyöhön![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Varmaankin suurimmalla osalla lehtijuttuun, jossa mainittiin että autoja oli ohiteltu kovalla nopeudella. Tuskin kovin moni siellä pelipaikoilla on ollut vaikka varmasti moni motoristi on ajanut ohi onnettomuuspaikasta ja pysähtynyt ehkä jopa auttamaan.(mim @ Elo. 22 2008,19:12) kirjoitti
Itse sain tiedon pyörän rekisterikilvestä ja näytti pyörä olleen uhrilla myynnissäkin, jos kilpi oli oikein nähty. Kuvauksen kaltainen pyörä tuolla löytyi myyntipalstalta.
Valitettava tapaus kaikenkaikkiaan - menetetty EMPYn jäsen on aina surullinen juttu.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
jos syytä hakee, niin pitää katsoa peiliin...mikä meitä motoristeja vaivaa...![]()
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Mitä oikeasti tarkoittaa "ohiteltu kovalla nopeudella?". Kyllä te motoristit tiedätte, että nopeuden nosto mp:llä vaikkapa 80 km/h-140 km/h tapahtuu huomaamatta. Siksi en ymmärrä termiä "vetomies". Eikö nopea ohitus ole turvallisempi, kuin sahaaminen kilometri ohituskaistaa ylittämättä sallittua nopeutta.
Tässä tapauksessa nopeutta motoristilla on saattanut olla liikaa, mutta me emme sitä tiedä. Sen tiedän, että pyörä oli todellakin myynnissä, ikävä kyllä ei mennyt ajoissa kaupaksi.
Jokainen liikenteessä menetetty uhri on surullinen ja turha, mutta kaikkein turhimpia uhreja ovat nuoret elämänsä alussa olevat ihmiset.