Kyllä, aika vahvasti osallistut siihen myös itse(pecha @ Elo. 22 2008,15:06) kirjoitti
Menkää välillä ajamaan oikeasti niillä mopoilla...
Ajelkaa joskus vaikka samaan paikkaan kahville ja jatkakaa siinä pöydässä tota juttua...
itse tapaukseen:
Muistoa kunnioittaen.
Jos katsotaan, mikä on tämän osion aihepiiri, niin väittäisin että hyvin on siinä pysytty. Kaikkia toki ei voi ikinä miellyttää, joten en sellaiseen edes pyri.(samserious @ Elo. 22 2008,15:28) kirjoitti
Tämä on keskustelusivusto ja sitä täällä tehdään, jos ei ole samaa mieltä asioista, voi postittaa oman eriävän mielipiteensä, tai sitten voi vaihtaa myös sivustoa.
Pyörälläkin on kyllä ehditty ajaa, lonkalta heitettynä vähintään sellaiset ~55.000 kilometriä viimeisen vuoden sisällä, ei tosin ollut talvitaukoa tällä kertaa ollenkaan, mutta menettelipä se niinkin. Että älä minun ajamisistani ole huolissasi, ehdin kyllä vastakin ajaa ihan itselleni riittävän määrän.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Höpsön pöpsön, mitä noihin hirviin tulee. Niitä ei tietyissä olosuhteissa väistä mitenkään. Oli niitä kilometrejä takana miten paljon tahansa. Itte olen kaksi kertaa hirvikolarin ajanut, ja kaksi läheltä piti kyseisen elikon kanssa.(The Legend @ Elo. 22 2008,14:59) kirjoitti
Oltiin tosiaan tormäyskurssilla, siis niitten hirvien kanssa joihin osuin. Ehkä sellanen törmäys-kurssi olisikin paikallaan, kun on noita rata-ajo tapahtumiakin.
Kilometrejä on ittellä takana melkein puoli miljoonaa, ja 32 vai oliko se nyt 33 ajokausi menossa. Enkä vieläkään uskalla kokeilla omia rajojani. Vaan monta kertaa ne on tullut toisten taholta pakosta etsittyä. Ja ilokseni ja elossa olevana, voinen vaan todeta, että hyvä kun on reservissä vielä varoja.Ja siellä kannattaa pitääkin, niitä tositilanteita, ja törmäyskursseja varten.
GHOSTWRITER
Anteeksi, en ymmärtänyt, annatko lisää rautalankaa?(bandit @ Elo. 22 2008,06:58) kirjoitti
Pecha kertoo omiksi onnettomuudenvälttämisvälineikseen seuraavia asioita:
- hereillä
- jarrutuksen ja väistön
- mahdolliset yhdistelmät
- tilannenopeus
- liikennesilmä
- seurata edessä, sivulla, takana
- jarrutus, väistö, liikennesilmä
- parhaalla mahdollisella tavalla hereillä
- tienpinnan laatu tai vesisade
- harvinainen tapaus jossa ei voisi vaikuttaa ollenkaan.
Kukkahatun saa nykyisin niin helposti, etten sitä ihmettele ollenkaan, mutta missä kohdassa Pecha puhui nopeusrajoituksien luodinkestäväksi tekevästä voimasta?
Kumma juttu. Monesti tuntuu ettei osaa ajaa, mutta nyt ei osaa enää lukeakaan. Vai onko tää nyt sitten se sokea piste?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
(Hannu59 @ Elo. 22 2008,16:26) kirjoitti
Sokeapiste..musta tuntuu että lähinnä musta-aukko.
Mutta aikahan sen tosiaan näyttää kuinka pitkään kukakin tätä palloa rullaa, ja millä vehkeellä.
Toisaalta, näille ihan uunoturboille ei mahda mitään, niille kun elämä on matrix elokuvaa, ja muut liikkuvat kuin hidastettuina ihan jo, oikeasssa elämässäkin.
Sellasta se on kun yhteiskunta kehittyy paremmaksi, ja maailma muuttuu.![]()
GHOSTWRITER
Mielestäni yksi detalji on jäänyt vähän pimentoon,
autohan näyttää kuvan perusteelle tulleen pyörätien yli jossa sen olisi pitänyt väistää pyöräilijöitä, eikö jo siinä vaiheessa pitäisi hiljentää ja katsoa kumpaankin suuntaan ?
Näkyykö mopottimen kulkusuunnasta sivulta lähestyvä auto jo ennen suojatietä ? (kuinka pitkälle autokuski näkee jos pysähtyy suojatien eteen?)
Moottoripyörällä voi tehdä vain kolmea asiaa. Kiihdyttää, jarruttaa ja ohjata. Keskivertomotoristi osaa näistä vain ensimmäisen. Autokoulunopettaja Pohjalaisessa 25.6.2007
Kerronpa jotain noista yllättävistä tilanteista. Lähinnä niistä omista hirvikolareista, ja siitä mihin ihminen kykenee kun tilanne on, just nyt.
Ekalla kerralla ehdin ennen törmäystä muodostaa melkein kokonaisen sanan, siis aivoissa, ja se oli helv...ja sitten pam.
Toisella kerralla, väistin, ja tapahtumien ollessa jo ohi, sen muutaman murto-osasekunnin aikana, totesin että; vittu taas. Onneksi ei käynyt pahemmin. Ja ei varmaan enää käykään. Olen niin paljon imenyt itseeni tietoa ja muuta ihan oikeilta reaktioalanmestareilta, kuten täällä ketjuissa monikin esittää.
Toivottavasti en ole nyt törmäyskurssilla, esimerkiksi sinivalaaseen.
GHOSTWRITER
Joo-o. Oli yllättävän/odotetun lyhyet jarrutusjäljet. Arviolta noin 5m. Yllättäen on siis auto tullu eteen.
premier
emeritus
Minä en ainoastaan uskalla vaan minä väitän, että jatkuva harjoittelu parantaa mahdollisuutta selvitä yllättävistä tilanteista. Tämän kyllä pitäisi olla jokaiselle selvää. Sieltä selkarangasta tulee sitä mitä olet treenannut ja jos et ole treenennut sieltä tulee paniikki.(pecha @ Elo. 22 2008,14:51) kirjoitti
Omien rajojen ja pyörän rajojen tunteminen on ainoa keino selvitä silloin kun jo ollaan tilanteessa. Ja sinne voi joutua vaikka ajelisi miten tahansa.
Näissä tilanteissa on myös tuurilla (tai miksi sitä kukin sanoo) monesti osansa.
Aja ennakoivasti, mieti ajaessasi mahdollisia vaaratilanteita, siis mutka näkeekö sinne vai ei onko siinä mutkassa taloa ja mahdollista tielletuloa. Näkeekö kolmiontakaa tuleva sinut jne ja jne.
Aja oikeassa kohtaa ajorataa.
Älä keuli, revittele, pelleile paikoissa jonne se ei sovi.
Vasta siinä vaiheessa kun marginaali on lopussa ovat kaikki samalla viivalla. Ikävä kyllä
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Tähän sinulle vastattiin.(pecha @ Elo. 22 2008,15:06) kirjoitti
Miksi siihen toisen älykkyyteen pitää ottaa kantaa, mikset vaan väittele tai jätä omaan arvoosi?
Varsinkin jos haluat keskustelua, etkä vittuilua.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
samoista asioista tässä taidetaan puhua...vain pikkasen eri suunnasta katsottuna tosin..
jos esimerkiksi noista hirvien varomisesta...paljonhan siinä tietysti itse voi tehdä pienentääkseen vaaraa jättämällä pelivaraa mahdolliseen väistöön, niinku oma sijainti ajoradalla.
käytetty nopeus taasen pikkasen kaxpiippunen juttu...ainoastaan mahdollisen kontaktin sattuessa vammoitta selviäminen riippuu pitkälle käytetystä nopeudesta.
mutta omaan kokemukseen perustuen sanoisin että edes hiljainen vauhti ei aina pelasta kosketuksesta elikon kanssa..juoksi meinaan kylkeen..onnex alla oli kotilo ja vauhtia 60 km/h.molemmilla
mun mielestä elikko tuli lievää ylinopeutta, eikös se maastossa ole 50? mulla reilusti alle sallitun.
tää nyt meni metsään taas..
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Ehkä paras läppä minkä oon kuullut varotoimenpiteeksi metsän eläimiä vastaan on ajella rekan perässä lähellä(Tuppervaari @ Elo. 22 2008,19:32) kirjoitti
Itselläni kun on tullut vastaan tulevien autojen välistä alle. Siinä on reagoinnit aivan turhia. Osuu varmasti jos on osuakseen.
Alkanut nykyään kaikista eniten "pelottamaan" nuo metsän eläimet. Ne kun hitot hyppäävät alle paikasta kuin paikasta ja reagointi aikaa ei välttämättä ole ollenkaan.
Viime syssynä ruottissa meinas jäädä perskarvat peiliin peuralla vai mikä kerpeleen karitsa lienee. Jos se ois kohdalla pierassut niin paskan olis haistanu. Niin lisättäköön että vauhtia oli hyvin maltillisesti.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Nyt karkaa ot:ksi, mutta menköön. Mulla kun noita ajokilometrejä on luultavasti vähemmän kuin sulla (En tosin ole edes uskaltanut laskea. Tosi moni korkeilla kilometrimäärillä kehuskeleva ajaa niin, ettei määrää millään todeksi uskoisi. Tai sitten ovat todella hitaita oppimaan.), niin heräsi kysymys kuvailemastasi tilanteesta.(The Legend @ Elo. 22 2008,14:59) kirjoitti
Oletetaan, että ajat sitä puskan reunustamaa kaksikaistaista tietä syksyllä iltahämärässä. Rajoitus normaali 80 km/h. Porukkaa tulee koko ajan vastaan, moottoripyöristä yhdistelmiin. Kerroit ajavasi mahdollisimman etäällä pusikosta hirvivaaran takia, mutta miten suhtaudut vastaantulevien ajoneuvojen aiheuttamaan onnettomuusriskiin ja miten toimit, kun ajat ns. kahden tulen välissä?
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Tänään ajelin sieltä mistä se auto on tullut. Tosiaan siinä pitää olla jo tosi varovainen , sen risteävän pyörätien vuoksi. Pyörätien jälkeen kun pysähdyin, niin hyvä oli näkyvyys vasemmalle. Jokin huomiointi virhe siinä autoilijalla on ehkä tullut ts. ei ole nähnyt moottoripyörää, onhan siinä tosin "maisemassa" sillan pilareita, rakennuksia, aitoja jne...jotka ovat voineet lähestyvän moottoripyöräilijän "hävittää" havaintokentästä.(k.keppi @ Elo. 22 2008,16:59) kirjoitti
Todella valitettava tapaus. Ei tämmöistä voi ymmärtää eikä käsittää. Voimia omaisille. Muistoa kunnioittaen.
Ei auta harjoittelu, eikä mikään. Jos täysi ylläri sattuu eteen.(Tuppi Nurin @ Elo. 22 2008,14:14) kirjoitti
Ei muuten ehdi edes paniikki iskeä.
Ja Isä meidän-rukouksesta ehtii ehkä sen Iiin lausua mielessään......jos on rukoilemiseen taipuvainen.
Tosin ennen katuun iskeytymistä ehtii kyllä mielessään melkein testamentin tekemään...
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
Lanseeraat vanhoja oppeja uudella nimellä, tuossa nyt ei taas tullut mitään uutta käytännön asiaa. Turha monimutkaistaa asioita höpöttämällä ilmailutermein. Pysytään nyt vaan siinä ennakoivassa ajossa ja sen hallitsemisessa. Siitä järjestetään kurssejakin.(The Legend @ Elo. 22 2008,14:36) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Rammuksen sanoma on selvä ja ytimekäs.Eli harjoitellaan,harjoitellaan,ja silloin siihen selkäytimeeen saattaa jäädä jonkunlainen tieto, mitä tehdä ns.yllättävässä tilanteessa.Ja jos sieltä "ajokoulusta" alkaen saisi parempaa,ja nimenomaan tilannekohtaisiin,äkkitapahtumiin liittyvää koulutusta enemmäm ,niin auttaisiko se onnettomuuksien vähenemisessä?(rammus @ Elo. 22 2008,19:04) kirjoitti
Huomioiden sen jääkylmän tosiasian, että osassa näitä onnettomuustapahtumia,ei autoilija ole havainnut näköpiirissä olevaa mp-kuskia?
Harjoittelu saattaa auttaa välttämään ainakin yli omien kykyjen ajamisen, ja siitä johtuvat onnettomuudet. Ainakin vähentämään niitä.(rumpali @ Elo. 23 2008,00:45) kirjoitti
Ei harjoittelusta haittaakaan ole, EnnakoivanAjonKursseilla voi erilaisia tilanteita harjoitella turvallisesti.
Suosittelen;
pitäisköhän itsekin mennä...ehkä neljännen (dementia vaivaa) kerran. Edellisestä on jo monta vuotta aikaa...myös edellisestä rypemisestä![]()
E: Nonni, sori meni vähän OT. Ei liity alkuperäiseen kolariin mitenkään; joka varmasti oli ylläri, johon vaikea varautua, kaikille osapuolille...
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
Ennakoiva ajotapa on se jolla saadaan hyviä tuloksia. Se on vaan markkinoitu täysin väärässä paketissa. Se ei tarkoita kokoajan nysväämistä.
Jos osaat ennakoida, osaat myös ennakoida paikat joissa on kohtuu turvallista vetää kovaa, keulapystyssä, purniksia tai muuten pelleillä.
Ikävämpiä on uudet paikat itselle joista ei tiedä, että ne ovat vaarallisia ja niistä ei edes kokeneella pelisilmällä näe sitä.
Nuoret on nuoria ja vauhdista sekä pelleilystä saa toiset enemmän fiiliksiä kuin toiset. Suosittelisin kuitenkin valitsemaan edes jollain harkinnalla ne paikat joissa niitä vetoja tehdään.
Sinänhänsä tämä ei liity tähän kyseiseen tapaukseen.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
En katsonut kuvia tilanteesta, mutta jos tarkoitit mp:n jarrutusjälkiä, niin kertoisiko joku viisas minulle että miten mopolla voi ylipäänsä saada aikaiseksi minkäänlaisia jarrutusjälkiä (muuten kun takajarrulla), eiköhän mopo mene ennemmin keulan kautta ympäri??(premier @ Elo. 22 2008,17:56) kirjoitti
Ja tuskin se takarengaskaan jättää mahdollisimman kovassa jarrutuksessa pahemmin jälkiä, koska silloin se takarenkula on enää nippa-nappa maassa, tai muutaman sentin ilmassa..
ZX-10R + ZX-6RR
Kylläpä niitä jarrutusjälkiä taitaa tulla. Omassa onnettomuudessani reilut kaksi vuotta sitten en nähnyt raporttia jäljistä, mutta luulen että varsin suurista jarrutusharjoitusmääristä huolimatta olin vetänyt etujarrun kiinni. Kun kävin Pirkkalassa mopoani syksymmällä katsomassa, huomasin jarrukahvan oudon malliseksi ja soviteltuani kättäni siihen huomasin, että kahvaa olin tainnut vetää siinä määrin, että se oli taipunut loivalle mutkalle kiinni tuppeen. Jarrutusjäljen pituus riippuu siinä tilanteessa vain tuurista, kuinka kauan pyörä sattuu pysymään pystyssä. Pystyssä pysymisen matka taas riippunee tien pinnasta, pyörän lähtökulmasta, ym...
Takajarru voi hyvässäkin jarrutuksessa piirtää siellä takana, toki on muistettava, että viiden metrin tehokas jarrutus kuivalla, hyvällä asfaltilla 50:stä nollaa tai lähes nollaa nopeuden ennen törmäystä. Viivan syntymistä ennen on kuitenkin siinä nopeudessa kuljettu reilut kymmenen metriä siitä, kun syy jarrutukseen on havaittu.
Etukautta ympärihän se pyörä menisi, jos alustan pito on riittävän hyvä ja jarrutuksen aloitus olisi tehty riittävän maltillisesti. Jos taas olisi tehnyt, kuten minä ko. tapauksessa, eli vetänyt reaktioilla liian kovaa, alkaa piirtää jälkeä, eikä pito ole niin suuri, että paino siirtyisi oikein ja mopo menisi ympäri.
En ole huolissani sinun ajomääristä, toisin kuin itse näytät olevan... Kun kerran tarvitsi sekin ottaa määränä esille(pecha @ Elo. 22 2008,15:40) kirjoitti
No ei aiheesta enempää, poikkea kahville jos iitissä päin ajelet, voidaan jatkaa siinä keskustelua kahvin ja pullan kera![]()
Jos mp-foorumin gallerian kuvan saatte näkyviin niin eipä tosiaan beemeriin kovin ihmeellistä jälkeä näytä olevan.(premier @ Elo. 22 2008,17:56) kirjoitti
Ja motoristi lepäs bemun suuntaisesti etulokkarin vieressä kypärä päässä.
![]()
LIFE'S TOO SHORT NOT TO BE
* *-jokaisen motoristin sisällä asuu se pieni bomberi-
-joka muuta väittä valehtelee tai ei käytä moottoripyörää-
www.gamblerracing.eu
www.bombermagazine.com
www.riding.fi
ex: gsxr 750, Busa, fz1n, Bandit1200n, drz400sm, cb1300n, zx10r, 600hornet
Vastapuolella o kaikki disasterin ainekset, ähly, ge money -Bemari ja kännykkä... Onnee voittajalle.
Heinäpään Härkä, zx-10r
On tää nyt perkele. Muutama tunti onnettomuuden/ensimmäisen viestin jälkeen keskustelu pysyy ihan asialinjalla. Siitä, kun menee hetki niin johan kaikenmaailman fiksupenat täällä kertoilee jostain harjoitteluista, törmäyskursseista, selkäytimistä, vitunmoisista kilometriluvuista, ajomääristä ja ennakoimisista plus sun muusta. Tajuatteko kenties että moottoripyöräilijä on kuollut ja sillä saattaa olla omaisia.
Onneks saatana kalja on loppu ja menen nyt nukkumaan unikukkahattumyssy päässä. Onneks en ole uhrin omainen, vituttaisi nimittäin vielä perkeleesti enemmän tämä spekuloiminen ja jälkiviisastelu kun pojalta henki pois. Nyt vituttaa ihan muuten vaan.
Voimia omaisille.
Perkele
Jarru on vauhdin surma...
ZX-10R -09
En jaksanut koko ketjua lukea, joten en tiedä mainitsiko jo joku tästä:
Muistaakseni Moottori-lehden, onko se joku "Vaaranpaikka"-palstalle
oli joku lähettänyt tämän paikan kuvauksen>oli sitten toimitus
vaatinut tienpitäjältä välitöntä korjausta tuohon betoniaitaan, joka estää näkyyvyyden>tienpitäjä totesi paikan olevan ongelmallinen, mutta ei aiheuta toimenpiteitä...
Ehkä sitten nyt, kun paikan täysin älytön suunnittelu niittää
satoa.
Itse asun n. 500m. ja oppinut varomaan kyseistä paikkaa, melkein aina, kun on enemmän liikennettä, on joku puupää työntämässä kotiloaan sokkona eteen.
Toisaalta, ei ole helppo paikka kotilollakaan.
Aidosti pahoitteluni omaisille ja tutuille karmean tapauksen johdosta.
Honda Valkyrie SuperCharged
+1(Moritz @ Elo. 24 2008,04:24) kirjoitti
Kaikki vaan vittuilevat toisillensa, ja ovat tietävinään ajamisen salaisuudet toisia paremmin.
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Lyömällä paniikissa etujarrun liian terävästi kiinni.(Janne10r @ Elo. 23 2008,04:10) kirjoitti
1000
Helppoa, kysyt vain itseltäsi, että kumman kanssa haluat ottaa kontaktia - vastaantulevan auton kanssa, jossa kohtaamisnopeus on yli 100km/h, vai hirven jonka törmäämisnopeuden sinä voit itse valita?(Pianonvirittäjä @ Elo. 22 2008,20:30) kirjoitti
Eli, itse valitsen tietysti ajolinjaksi aivan tien reunan ja nostan jarrupaineita silleen, että vauhti laskee pahimpaan kohtaan about 60km/h. Ja mikäli sieltä sitten hirvi ryntäisikin eteen, olen edes valimiina ja saan ehkä väistettyä, tai taklaan hirven kumoon pyörälläni. Joskus myös toimin niin, että jarrutan jo ennen tälläistä tilannetta ja ajoitan kohtaamiset niin, että ne eivät tapahdu samanaikaisesti. Uskon nimittäin vahvasti, että laskin ei valehtele ja, että Suomesta löytyy yllinkyllin sellaisia teitä, jossa ei tarvitse ajaa ruuhkan keskellä. Koko tämä homma, ennakoiva ajo, lähtee liikkeelle siitä, että tunnustaa ajoituksen merkityksen onnettomuuden syntyyn ja tiedostaa millaisista toimenpideajoista on kyse, kun joku pyrkii törmäyskurssille kanssasi. Ja siihen ei vaikuta oma nopeus pätkääkään, mutta sen sitten uskoo, tai ei. Toivon vaan, että mahdollisimman moni uskoisi tämän jutun nyt ja ennenkuin käy silleen kuin tälle tässä topicissa kuolleelle motoristille. Ja Rammuksen sanoja mukaillen; olkaa erityisen varovaisia vieraissa paikoissa ajaessanne, kun niiden sisältämiä miinoja ei aina välttämättä etukäteen huomaa, ajoi kuinka ennakoivasti tahansa.
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.