Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Töistä lähdin kohti kotia, kaikki meni ok siihen asti kunnen olin noussut motarilta ylös ja seuraaviin liikennevaloihin rullatessa aloin vaihdella alaspäin. Ongelma oli että ei vaan jalan alla tuntunut mitään, himmailin sitten tien laitaan ja mitäs siellä Suitsan kyljessä roikkuikaan : Kuva

    Käsin sain vaihdeltua kakkoselle ja sillä sitten pörräsin kotiin.
    Kannattaa noita paikkoja katsella ainakin tälläisessä tärinä vatkulissa mitä tämäkin pyörä edustaa, onneksi ei hävinny tai rattaiden väliin leiponut tuo kicsi.
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  2. #2
    Sä oot vaan ajanu jonkun päälle, kun on vertaki rungossa
    Oikeasti kyllähän mopo resonoi ja pultit aukee varsinkin jos on jätettu löysälle
    Suzuki GSX 600 F -95
  3. #3
    Been there, done that. Viime kesänä omasta irtosi vaihdelaatikon takaa kyseinen vipu ja kurvasin juuri moottoritietä suurimmalla vaihteella. Rampista ylös noustuani juutuin tietenkin liikennevaloihin ja Guzzi vaihdelaatikon häntä on sen verran rungon ja pakoputkien syleilyssä, ettei sinne ylettänyt.
    Niimpä siis VITOSELLA liikkeelle!! Ja lähtihän se! Yllättävänkin hyvin. Ensimmäiselle linja-auto pysäkille sitten parkkiin ja yrittämään korjausta. Vika olikin sitten vain onneksi vaihdetaakin löystyneessä pultissa, eli vivun sai painettua takaisin booreille ja vaihteet vaihdettua. Pulttia en tietenkään saanut reissun päällä kiristettyä, kun ei avaimia ollut.
    Guzzi ravistelee kesäisin muutamia pultteja ja muttereita tien varsille. Niitä saa onneksi uusia.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  4. #4
    Avattava ruuvilukite on kova sana prätkissä. Sininen Loctite tms. Ei löysty sen jälkeen itsestään.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  5. #5
    Ei taida olla mitenkään ainutlaatuista, kun mullekin sattui noin, että vaihde vipu löystyi irti. Kyllä noita pulttien kireyksiä kannattanee seurailla.

    Onko toi "avattava ruuvi lukite" siis jotain mönjää mitä pulttiin laitetaan vai jotain muuta?
    - Almost legal but 110% fun! -
    Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
  6. #6
    Niinhän ne irtoilee juu, mutta ihmetyttää että jaksaa pyöriskellä auki, kun jengaakin on yli sentin, ja onhan se tappi tuon polkimen sisällä joka lisää kitkaa. Toisaalta se "punainen" on jotain vasukkaa, jota huolto huolellisella rasvauksella on tuonne lisänny, se lienee aika tehokasta!
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  7. #7
    Kuuden tonnin välein ruuvien kiristely kuuluu omassa pyörässä viralliseen huolto-ohjelmaan. Taitaa huoltomanuaalista löytyä kuvatkin niiden pulttien sijainnista. En muista oliko kumminkaan vaihdepolkimen kiinnitysosat enää mukana.
    Itsekin kyllä laitan sitä sinistä Loctitea ruuveihin niin on huolettomampi olo. Esim. moottorin kiinnityspulttien löystyminen olisi kiusallista (irrottelin niitä tuossa kesällä)!

    Sininen Loctite avautuu työkaluilla, punainen taas on tarkoitettu "lopullisiin" kiinnityksiin. Bilteman sininen Locktight on edullisempaa ja putelikin isompi kuin aidolla aineella. Tosin alkuperäinen väittää, että ei kuivu avattunakaan siihen pikkuruiseen pulloon.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  8. #8
    Lainaa (Halti @ Elo. 22 2008,11:35) kirjoitti
    Sininen Loctite avautuu työkaluilla, punainen taas on tarkoitettu "lopullisiin" kiinnityksiin. Bilteman sininen Locktight on edullisempaa ja putelikin isompi kuin aidolla aineella. Tosin alkuperäinen väittää, että ei kuivu avattunakaan siihen pikkuruiseen pulloon.
    Jep, itse asiassa olen käyttänyt sinistä Permatex-iä, joka on kai saman tehtaan tuote kuin Loctite. Pitäisi olla vielä öljynkestävääkin. Pullo on pieni ja kallis, mutta hyvin pieni määrä riittää yhteen pulttiin.

    Nyloc-mutterit on sitten toinen vaihtoehto.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  9. #9
    Nyloc-mutskut:


    ja Nord Lock -rikat kuuluvat meitsin valikoimaan.



    Näillä yleensä pysyy.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  10. #10
    Meille kävi sama Tallinan liikennevilinässä.
    Vaihdepoljin irtos kesken kaiken.
    Onneksi oli kolmonen silmässä ja mopo jäksaa lähteä silläkin....
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  11. #11
    Viimekesänä kaverilta irtos vaihdepolkimen nuppi... Ite tulin takana, niin aika rivakkaasti pompsahti kypärän korkeudelta ohi.

    Tällä viikolla kun olin dśuniin aamusesta lähdöstä hokasin yhden kateruuvin napottavan hollilla.
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  12. #12
    TL = FV x d x µth/(2 x cosr) + FV x dh x µh/2-FV x d x tanf/2

    >Kierrelukitus<
    Busa K8
  13. #13
    Mulla on käynyt täsmälleen samalla lailla, kun säikeen aloittajalle...

    Ei auttanut muu, kuin pysähtyä motarin rampille Lempäälässä, kun ajelin Tampereelle. Ei tullut alas vaihtamisesta mitään, kun kiksi roikkui nolosti pyörän sivulla.

    Mitä tulee tuohon "Harzan" esitykseen itseaukeamisesta:

    "Kiristyksen jälkeen esikuormitus pultissa ylläpitää puristuskuormitusta. Tämä tapahtuu, koska pultti on venytetty kuin jousi, ja jännitys vetää mutteria kohti päätä ja näin puristaa yhteen kiinnitettyjä osia. Kun kiristysmomentti poistetaan, jännitys pyrkii kiertämään mutterin auki pultista. Kitka kierteissä ja pultin ja mutterin pään alla vastustaa tätä voimaa ja ylläpitää jännityksen pultissa. Tämän järjestelmän matemaattinen esitys on seuraava"

    On ihan selkiö, että alumiinissa pitää käyttää lukitetta (ainakin vaativissa paikoissa, primääri kiinnityksissä), koska esijännitystä ei saa tehtyä niin suureksi, että olisi tarpeeksi kitkaa lukitsemaan kierre paikalleen. Lisäksi alumiini antaa periksi, ja siinä on väljemät kierteet, jonka takia lukitetta tarvitaan lisäämään kitkapinta-alaa.

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  14. #14
    Lainaa (TunturiTT @ Elo. 22 2008,13:26) kirjoitti
    Nyloc-mutskut:


    ja Nord Lock -rikat kuuluvat meitsin valikoimaan.



    Näillä yleensä pysyy.
    Huh, jokaisen pultin alle vaan nordlockit niin alkaa pyöränkin arvo tuplaantua. Itse suosittelen tavallista tähtialuslevyä ja nylock muttereita..
    98% of all statistics are made up

    Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
  15. #15
    Lainaa (Halti @ Elo. 22 2008,11:35) kirjoitti
    Tosin alkuperäinen väittää, että ei kuivu avattunakaan siihen pikkuruiseen pulloon.
    Ruuvilukite on anaerobinen neste, elikkäs kuivuu kun ei saa ilmaa. Avattu pullohan saa ilmaa kivasti, joten ei se sinne kuivu.
    Old Suzuki never dies, it just looks that way.
  16. #16
    Taitavatten kaikki "lukitteet" olevan Cyanoakrylaatti-pohjaisia mömmöjä. Pehmennetty vaan sopivasti, jottei repisi kierteitä rikki avattaessa alumiissa.
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  17. #17
    Jeps, käynyt sama juttu. :/

    Tunne on melko vittumainen kun alkaa vaihtamaan pienempään ja huomaa ettei siinä olekaan mitään.
    Ducati Monster 696 -08
    ex: Cagiva mito -06
  18. #18
    Lainaa (-Harza- @ Elo. 22 2008,14:36) kirjoitti
    TL = FV x d x µth/(2 x cosr) + FV x dh x µh/2-FV x d x tanf/2

    >Kierrelukitus<
    Niin tietysti!
    Olisit heti sanonut
    Lahjattomat treenaa
  19. #19
    Omasta pyörästä tippui vaihdepolkimen pää kesken ajon. Muutaman kerran sai polkea tyhjää teiden risteykseen tullessa, ennen kuin älysi mistä kyse. Nyt osa kierrelukitteella kiinni, kuin myös vaihdepolkimen kiristinpultti. Kyllä vahingosta viisastuu.
  20. #20
    Lainaa (FixxaH @ Elo. 22 2008,15:40) kirjoitti
    Lainaa (TunturiTT @ Elo. 22 2008,13:26) kirjoitti
    Nyloc-mutskut:

    ja Nord Lock -rikat kuuluvat meitsin valikoimaan.
    Näillä yleensä pysyy.
    Huh, jokaisen pultin alle vaan nordlockit niin alkaa pyöränkin arvo tuplaantua. Itse suosittelen tavallista tähtialuslevyä ja nylock muttereita..
    nordlockeja saa alanmiehet realisoitua (kohtuullisia määriä) työmaaltaan..



    KTM 690SM
  21. #21
    Lainaa (-Harza- @ Elo. 22 2008,14:36) kirjoitti
    Hieno linkkivinkki, oli pakko meilata eteenpäin!
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  22. #22
    Lainaa (Koris @ Elo. 23 2008,07:35) kirjoitti
    Lainaa (-Harza- @ Elo. 22 2008,14:36) kirjoitti
    Hieno linkkivinkki, oli pakko meilata eteenpäin!
    Linkissä helppo kaava, jolla laskea kiristysmomentti:

    TL = FV x d x µth/(2 x cosr) + FV x dh x µh/2-FV x d x tanf/2
  23. #23
    Noi Nordlocik pitää muuten aivan sairaasti. Töissä käytetään noita ja pullti on todella piukassa oli sitten kyseessä alumiini tai rauta. Pitää mun mielestä (mutu) paljon paremmin kuin toi normaali lukkoprikka.

    Nord Lock
  24.  
  25. #24
    Lainaa (FixxaH @ Elo. 22 2008,15:40) kirjoitti
    Lainaa (TunturiTT @ Elo. 22 2008,13:26) kirjoitti
    Nyloc-mutskut:

    ja Nord Lock -rikat kuuluvat meitsin valikoimaan.

    Näillä yleensä pysyy.
    Huh, jokaisen pultin alle vaan nordlockit niin alkaa pyöränkin arvo tuplaantua. Itse suosittelen tavallista tähtialuslevyä ja nylock muttereita..
    Ei kai tämä halvin harrastus olekaan..
    Onhan noita varmaan puoli kiloa jäljellä. Enkä pöllinyt työpaikalta.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)