Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
    Oli poliisit ja muutama mopopoika ko. paikassa yhdeksän jälkeen aamulla. Yhdestä moposta ruuvattiin juuri kilpeä irti, toinen seisoi jo kilvettömänä vieressä. Lauma teinejä ja muutama mopo seisoi vieressä ja mp-poliisi kirjoitteli siinä jotakin. Taisi olla tuunattuja vehkeitä.
    Durty Nelly's Boys
    Leimatkaa mut sit kukkikseksi, mutta tuo oli hyvä uutinen, lisää moista toimintaa.
    Loistavaa! Käpylässä on ainakin ollut aika villiä meininkiä noiden mopojen kanssa. Muutamaan otteeseen olen meinanut jälkakäytävällä jäädä mopon alle (kyseisellä jalkakaytävällä ei saa ajaa mopolla) ja muutamaan otteeseen olen meinanut itse ajaa MP:llä päälle. Ei taida alueen mopoista moni olla vakio ja kuskit ei taida omistaa itsesuojelu vaistoa, saati osata edes ihan perus liikennesääntöjä (esim. punaisilla valoilla ei ylitetä tietä).
    -----------------------
    KTM Adventure 990
    Ihan hyvä että tulee jotain ojennusta tähänkin! On meinaan ruvennut jo itseäkin kyrsimään tuo junnun nurina jotta tarttisi se rajoittamaton holkki saada takaisin paikalleen. Vaan nyt kun muutkin mopot palannee (ainakin vähäksi aikaa) vakioiksi, ynnä kuskilla "pieni" maksulappu kourassa, niin eiköhän nuo nurinatkin rupea jo laantumaan

Edit: Mitäköhän -92 oikein on tapahtunut (wanha ei enää muista), kun ihmisillä on ollut ihan liikaa aikaa kaksistaan ja nyt tuo -93 on yksi suurimmista ikäluokista taas vähään aikaan

Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
    Lainaa (HiTec @ Elo. 20 2008,10:51) kirjoitti
    Ihan hyvä että tulee jotain ojennusta tähänkin! On meinaan ruvennut jo itseäkin kyrsimään tuo junnun nurina jotta tarttisi se rajoittamaton holkki saada takaisin paikalleen. Vaan nyt kun muutkin mopot palannee (ainakin vähäksi aikaa) vakioiksi, ynnä kuskilla "pieni" maksulappu kourassa, niin eiköhän nuo nurinatkin rupea jo laantumaan
    Tuolloin mopoiässä monet luovat tukevat pohjan mentaliteetille:"Poliisit ovat natsisikoja", "Yhteiskunta rajoittaa tarpeettomasti yksilönvapautta" jne. Aikuisena sen tukevan pohjan päälle on hyvä kasata lisää angstia.

Sanottakoon nyt, että munkin mopo oli aikoinaan vähän viritetty, mutta en jäänyt kiinni. Nyt kun ajattelee, niin oli se mielipuolista kun jotkut ajoivat Honda Monkeyllä 80-100km/h tunnissa. Siis sillä rungolla ja niillä jarruilla
    Edit: Mitäköhän -92 oikein on tapahtunut (wanha ei enää muista), kun ihmisillä on ollut ihan liikaa aikaa kaksistaan ja nyt tuo -93 on yksi suurimmista ikäluokista taas vähään aikaan
    se oli angstista lama-aikaa ja zzr1100 oli vain haaveissa, se maailman nopein siihen aikaan, ei ollut varaa sellaiseen silloin. nim. omakin esikoinen vm. 1993, hehiö.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
    Lainaa (pitkäkoipi @ Elo. 20 2008,11:18) kirjoitti
    Sanottakoon nyt, että munkin mopo oli aikoinaan vähän viritetty, mutta en jäänyt kiinni. Nyt kun ajattelee, niin oli se mielipuolista kun jotkut ajoivat Honda Monkeyllä 80-100km/h tunnissa. Siis sillä rungolla ja niillä jarruilla
    Juuri Monkeystä kilpeä irti ruuvasivat.
    Durty Nelly's Boys
    Lainaa (JukiW @ Elo. 20 2008,14:26) kirjoitti
    Juuri Monkeystä kilpeä irti ruuvasivat.
    Saiskohan ne niihin rulliin myös dynon Meinaan Tossu on sen vanhan 1.5hv aikasta sukupolvea ja nykyisin sallitaan 4kW. Montakohan "Apinaa" on muutoskatsastettu n. 3x suuremmalle teholle, rumpujarruineen kaikkineen
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
    Niille mopopojille pitäisi saada selkeä roadmap kevariin siirtymisestä yhden kesän mopoilun jälkeen.

11 kW kevarilla saa posottaa sen mitä rakkine kulkee kunhan pitää mopovuonna huolen siitä ettei ajokortti siirry vuodella...

Tiedän, 11 kW ei ole minulle paljon, mutta sen olennaisesti enemmän kuin mopossa.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
    Nelari Fudet jne. joutas kyllä mun puolesta kulkea sen minkä pystyvät... Se varrenpainoilla rajoittaminen on ihan naurettavaa. "virallisessa" kuosissa kun kulkevat silti melkeen 80 mittariin alamäessä, mutta ei jaksa mäkeä vetää edes ylös. Painoja rukkaamalla tuntuu kulkevan sopivasti, eli loivaan alamäkeen päätiellä mennään sujuvasti ja pikkurassipätkillä ei ehdi kuitenkaan kiihtyä. Samalla tuettais ympäristöystävällisempää nelari vaihtoehtoa. Kaks tahtiset onki sit oma lukunsa, ei täystehosena oo kyllä teinin alle paras vaihtoehto.

Aiheeseen liittyen. On muuten koomisen näköisiä pätkiä youtubessa, kun isot konstaapelit koeajaa teinien mopoja :-D On ne kyllä...

CBR 1000F -89
    Tuolloin mopoiässä monet luovat tukevat pohjan mentaliteetille:"Poliisit ovat natsisikoja", "Yhteiskunta rajoittaa tarpeettomasti yksilönvapautta" jne. Aikuisena sen tukevan pohjan päälle on hyvä kasata lisää angstia.

Tuollainenhan on nykyisin täysin laillinen laite:
    Skyteam_Monkey_125

Lama?
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
    Lainaa (mustax8 @ Elo. 20 2008,20:23) kirjoitti
    Tuollainenhan on nykyisin täysin laillinen laite:
    Skyteam_Monkey_125

[/QUOTE]
    Just meinasin saman linkin postata... Kiitos upea EU!!
    Heinäpään Härkä, zx-10r
    Itse ajelen kevarilla eikä aikomuksena ole lähteä hakemaan siihen vehkeeseen lisää tehoja. Syy siihen miksi en viritä on selkeä (ainakin omasta mielestäni): Miksi lähteä liikenteeseen isommilla tehoilla kuin niillä mihin on tottunut? Jokaiselle tulee varmasti liikenteessä ei perkeles kun oli liki liian tehon takia. Joko perä meinaa lähteä mutkassa alta kun avaa varomattomasti kaasua tai sitten liikaa vauhtia siinä ja siinä tilanteessa. Välillä tuo 11 kW tuntuu liian tehokkaalta ja matka-ajossa kelpaisi suurempi teho, mutta en siitä pidä mekkalaa.

Katson pahalla ikätovereita, jotka eivät ole edes vielä korttia A1 suorittaneet, mutta pärrä kulkee "kolmeesataaviittäsataa".
    Kauhistele siinä sitten letkassa ajaessa kun täysin viritetyllä pelillä ajetaan mutkat sisäreunaa pitkin.

Prätkäkerholla Wanhukset ovat pohtineet ja tuskailleet miten saisi nuoria mukaan. Itsekkin oon kovin yrittänyt rekryä omaa ikäluokkaa jäseniksi ja muutaman olen saannutkin, mutta aina joukkoon mahtuu näitä reikäpäitä joiden moottoripolkupyörät kulkee helvetisti, mutta mihinkään kerhoon missä oppisi ajamaan ei ole mitään haluja liittyä.
    Elän unelmaa, että joskus kun saisi tarpeeksi nuorisoa kasaan niin voisi kerholta pyytää ratapäiville omaa ajovuoroa jossa voisi kokeilla turvallisemmissa oloissa sitä kovaa ajamista ilman pelkoa siitä, että jää isompien fillareitten alle kuin lapsi jalkoihin. Ideat vaatii toteutuakseen enemmän jengiä, mutta mistäs sitä lössiä saadaan?

Jotenkin minusta tuntuu ettet luota minuun - johtuukohan se puukostani joka on selässäsi?
    Kultaisia "moottoriurheilumuistoja" ja karvaita tappioita kaksitahtitekniikalle pulpahti mieleen heti. Poissa on pyhä kolminaisuus: poliisi,minä ja sadomasosuzuki
    - kuppa syö **tun ja katepillari vastamäen -

Tunnus suljettu
    Liittyi May 2005
    Kirkkonummi
    Aivan oikein * *Pojuilla ei riitä taito, edes vakiolla vääntämiseen. Tyhmästä päästä kärsii, jollei oma niin vanhempien lompakko.

Meillä on taloudessa 4 kpl moposkoottereita, eikä yhtäkään ole viritetty . . . . . . . onhan poikaset jotain yrittäneet, mutta kun huomasin, niin parisen viikkoa sai "skoba" jäähtyä pihalla. Opettavaista, kun virityksensä purkaa ja meikäläinen vit***** vieressä. *

Tosin täytyy käydä naapuristossa, kuninkaantien varrella olevassa mp-liikkeessä, ihan vähän "keskustelemassa" missä pojille apuja antavat . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Vaikken kukkikseksi olekaan luettavissa, on mun mielestä ihan ok, jotta mopotouhua valvotaan. Sitä voisi valvoa vieläkin paremin poliisin toimesta. Noi penskat ajaa pyöräteitä pitkin, joskus jopa 80 kh/h nopeutta (vierellä mitattu).

Monella vanhemmalla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä mukeloiden mopot oikeastaan on. Mullakin edellinen naapurinisäntä jopa kannusti poikaansa tuunaamaan mopoaan. Olipa siinä kerran isällään ihmettelemistä, kun poika tuli kotiin katsastusmääräys mukanaan ja samalla verolappu sekä sakot...

Mulla mun lapset, toinen jo vuoden päästä, mä en anna niiden yhtään virittää niitä laitteita. Tässä kohtaa meillä kotona on suuremat rangaistusseuraamukset, kuin mitä poliisilla. Yhden kerran kiinni jäädessään tguunaamisesta ne vehkeet puretaan heti pois yhdessä, ja toista kertaa ei sitten tulekaan.

-M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    Lainaa (themetush @ Elo. 20 2008,10:01) kirjoitti
    Loistavaa! Käpylässä on ainakin ollut aika villiä meininkiä noiden mopojen kanssa. Muutamaan otteeseen olen meinanut jälkakäytävällä jäädä mopon alle (kyseisellä jalkakaytävällä ei saa ajaa mopolla) ja muutamaan otteeseen olen meinanut itse ajaa MP:llä päälle. Ei taida alueen mopoista moni olla vakio ja kuskit ei taida omistaa itsesuojelu vaistoa, saati osata edes ihan perus liikennesääntöjä (esim. punaisilla valoilla ei ylitetä tietä).
    No jaa. Itse on vähän sitä mieltä että mopoille pitäisi sallia se 60 km/h minkä ne kulkevat, jolloin ne voisivat jalkakäytävien ja pyöräteiden sijaan ajaa kaupunkialueella liikenteen mukana kaduilla, ilman että ne olisivat tien tukkeena.

Tämän vastapainoksi mopokortti tulisi muuttaa sisällöltään vastaavaksi kuin kevarikortti ja suorittaa ennen ajo-oikeuden saamista mopoon. Mopoautoon tulisi vaatia B -kortin kurssin suorittaminen, vaikka ikäraja säilyisi nykyisenä.

Vastineeksi taasen mopokortin voisi päivittää kevarikortiksi 16 vuoden iässä suorittamalla pelkän käsittelykokeen ja inssiajon. Mopoautokortin ja kevarikortin puolestaan 18 vuotiaana B -kortiksi ja 25 kW pyöräkortiksi.

Eli teoriaosuus kokonaisuudessaan kun liikenteeseen lähdetään ja ajoneuvoluokka nousisi sikäli kun ikä ja taidot sen sallivat.

CDE -kortit vaatisivat nykyiseen tapaan myös sen teoriaosuuden suorittamista, jota ei aiemmin ole käsitelty.

Näin turhia teoriatunteja ei olisi tarpeen maksaa, koska säännöt olisivat samat kaikille, ainoastaan ajoneuvvonkäsittelytaidot tulee arvioida, jonka perusteella ajo-oikeus lisääntyy.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
    jannep pyörittänyt päässään hemmetin hyviä ideoita. Kuulostaa järkevältä. Nouseehan kevarikorttikin a:ksi ja sitten A:ksi.

Tuossa vaan on se yksi huono puoli... ei kuluttajalle tosin. Se, että ajokortti olisi halvempi (se tosin kynitään heti ekana takaisin korkojen kera vaikka minkälainen järjestelmä tulisi).

Itsekkin tuota mopon nopeusrajan nostamista kannatan. Pitäisi EU alueelle saada joku yhtenäinen systeemi, onko suomi ainoa maa missä mopot ovat oikeasti tosi huonoja liikkumiseen?
    Kokeilkaa ihmiset ajaa viikko mopolla liikenteen keskellä, jos ilman pahempia säikähdyksiä tai muita selviätte niin hyvä on. Joku sitä on sanonutkin, että jos mopoilija ei selviä kortin saatuaan liikenteessä ja selviää koko mopoiän hengissä niin siitä saa jo selviytyjän tittelin.
    Jotenkin minusta tuntuu ettet luota minuun - johtuukohan se puukostani joka on selässäsi?
  20.  
    Lainaa (SupaHessu @ Elo. 27 2008,23:39) kirjoitti
    Itsekkin tuota mopon nopeusrajan nostamista kannatan. Pitäisi EU alueelle saada joku yhtenäinen systeemi, onko suomi ainoa maa missä mopot ovat oikeasti tosi huonoja liikkumiseen?
    Wikipedian mukaan ei ole. Näyttäisi tuo 45 km/h maksimi olevan aika yleinen Euroopassa.
    CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08