Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
    Tulppa menee painamalla pohjaan ja pyörii tyhjää. pystyykö nuo helicoilit laittaa kannen ollessa kiinni vai onko helpompi/halvempi vaihtaa kansi/kone? mopo cbr 600. vai olisko joku hyvä patentti...
    Ääni tuo tehot, vai miten se nyt oli.
    * * *
    Helicoilin voi laittaa niin ettei kantta tarvitse irroittaa. Riski sylinterivauriosta on kuitenkin olemassa. Jos olet huolellinen voit kuitenkin onnistua saamaan kaikki työstölastut pois männän ja sylinterinseinän välistä. Joskus aikanaan tein uudet kierteet ja vahinkoa ei syntynyt. Käytin kierretangossa rasvaa lastujen keräämiseksi. Välillä aina puhdistus ja uudet rasvat.

Onnea!
    Solifer 4 speed
    Suzuki TS 125
    Honda 450 CB
    Honda 500 four
    Kawasaki 1300 Z
    Suzuki V-Strom 1000
    Triumph Rocket
    KTM 450 EXC
    Mä tein helicoilit öljypohjaan ja yritin olla pirun tarkkana noiden lastujen kanssa. Eli tappi oli kokoajan kunnon vaseliinijankissa ja hyvin tarttui sälöt tuohon. Lopuksi huuhtelin vielä muutamalla litralla öljyä, ettei jäisi öljypohjaan sälöjä. Kierre ei kuitenkaan pitänyt kunnolla ja kun purin öljypohjan, niin sälöjähän siellä oli eli kyllä niitä ilmeisesti tuppaa jäämään, vaikka kuinka tarkkana olisi.

Ehkä sylinterin puolella on helpompi toimia noiden kanssa, koska eivät ole niin pahasti esim. öljyjankeissa, kuten ö.pohja helposti on. Varmaankin pölynimuri, sopivan kapea letku teipattuna jatkoksi on aika hyvä väline puhdisteluun.

Mitään takuuta ei kuitenkaan ole, etteikö alumiinisälöjä tuonne jää. Jos jää, niin tuurista kiinni mitä niille tapahtuu eli sulaako jopa lämmöistä, lähteekö pakokaasujen mukana pois vai pääseekö sylinteriputken ja renkaiden väliin? Riskinä tietenkin myös, että jäisi jonkun venttiilin työskentelyä haittamaan ja ei esim. enää sulje kunnolla.

- P

Älä nyt ainakaan itse ala sylinterinkanteen kokeilemaan, jos et ole aiemmin tehnyt. Tulee helposti lopullinen ja kallis vahinko, jota ei korjaa sitte enää Erkkikään..

Kyllä tuon asiansa tunteva asentaja tekee helposti vaikka paikoillaan. Joskus noita itsekin olen vääntänyt, mutta siitä on valovuosia.
    Tulee mieleen tapaus, kun eräs asiakas oli vaihtanut itse Mazdaansa tulpat.. Tulpanvaihto lähes onnistui, mutta samalla hän oli tuhonnut kaikista neljästä reiästä kierteet. Heligoileillahan ne korjattiin ja paineilmalla puhallettiin enimmät lastut pois.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Itse teetin ZR-7:n öljypropun helicoil-kierteet GT-Motorissa Helsingin Pitäjänmäessä, eikä edes maksanut mitenkään älyttömän paljon. Tarkkaa summaa en kyllä muista...

Tuo liike on erikoistunut moottorikoneistuksiin ja -korjauksiin, joten ainakin tuolta kysymällä luulisi selviävän, voiko nuo Helicoilit tehdä sylinterikansi paikoilleen asennettuna.
    Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
    Biltema myy halpaa korjaussarjaa, jolla ainakin minulla onnistui itsekorjaus. Bilteman sarjassa on pikkuisen ongelma uuden kierrekappaleen lukitus reikään. Holkki tahtoo nousta tulpan mukana pois. Aionkin seuraavan kerran kansien ollessa irti, "niitata" holkit reunastaan alapuolelta kunnolla kiinni tai jopa kierrän holkit alakautta ja teen niittauksen yläpintaan.
    Halpa ja toimiva rakenne muuten.
    On se niiiin väärin!
    bilteman korjaussarja vain 14 mm tulpille...
    Lainaa (Perkele @ Elo. 19 2008,09:09) kirjoitti
    Mä tein helicoilit öljypohjaan ja yritin olla pirun tarkkana noiden lastujen kanssa. Eli tappi oli kokoajan kunnon vaseliinijankissa ja hyvin tarttui sälöt tuohon. Lopuksi huuhtelin vielä muutamalla litralla öljyä, ettei jäisi öljypohjaan sälöjä. Kierre ei kuitenkaan pitänyt kunnolla ja kun purin öljypohjan, niin sälöjähän siellä oli eli kyllä niitä ilmeisesti tuppaa jäämään, vaikka kuinka tarkkana olisi.

Ehkä sylinterin puolella on helpompi toimia noiden kanssa, koska eivät ole niin pahasti esim. öljyjankeissa, kuten ö.pohja helposti on. Varmaankin pölynimuri, sopivan kapea letku teipattuna jatkoksi on aika hyvä väline puhdisteluun.

Mitään takuuta ei kuitenkaan ole, etteikö alumiinisälöjä tuonne jää. Jos jää, niin tuurista kiinni mitä niille tapahtuu eli sulaako jopa lämmöistä, lähteekö pakokaasujen mukana pois vai pääseekö sylinteriputken ja renkaiden väliin? Riskinä tietenkin myös, että jäisi jonkun venttiilin työskentelyä haittamaan ja ei esim. enää sulje kunnolla.

- P
    On aika epätodennäköistä, että öljypohjan "sälöt" menevät "kiertoon". Sitä varten öljynsuodatin on, ettei rojut pääse voideltaville pinnoille.
    Lainaa (J@ck @ Elo. 19 2008,11:26) kirjoitti
    Älä nyt ainakaan itse ala sylinterinkanteen kokeilemaan, jos et ole aiemmin tehnyt. Tulee helposti lopullinen ja kallis vahinko, jota ei korjaa sitte enää Erkkikään..
    joo ei mitään salatiedettä, mutta se "ekakerta" kadee kyllä sovittaa johki muuhun ku sylinterinkanteen...ei ainaskaan oman mopotin..

kaikkee ei tarvi tehdä itse, ei edes yrittää.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Mites muuten onnistuis laittaa sylinteriin ilmansyöttö imusarjan alipaineliitännästä sisään ja tulpareiästä ulos? Silloinhan riski pienentyis aika huomattavasti.
    Solifer 4 speed
    Suzuki TS 125
    Honda 450 CB
    Honda 500 four
    Kawasaki 1300 Z
    Suzuki V-Strom 1000
    Triumph Rocket
    KTM 450 EXC
    Irroittaisin kannen, tekee sitten kerralla kunnon kansihuollon.
    Lainaa (Puimurimies @ Elo. 19 2008,12:20) kirjoitti
    Biltema myy halpaa korjaussarjaa, jolla ainakin minulla onnistui itsekorjaus. Bilteman sarjassa on pikkuisen ongelma uuden kierrekappaleen lukitus reikään. Holkki tahtoo nousta tulpan mukana pois. Aionkin seuraavan kerran kansien ollessa irti, "niitata" holkit reunastaan alapuolelta kunnolla kiinni tai jopa kierrän holkit alakautta ja teen niittauksen yläpintaan.
    Halpa ja toimiva rakenne muuten.
    Mun mielestä nuo näyttää kierteenkorjausholkeilta, ei heligoil-kierteitä, eikä edes sen kopioilta.

Tuollaisella en yrittäisi korjata, sillä ongelmana on juuri tuo holkin pois nouseminen. Oikea ja asiallisesti laitettu heligoil lankakierre ei nouse koskaan pois reiästä. Tuon virityksen kun tekee ja sen onnistuu särkemään, niin sitten tulpanreikää ei korjata enää millään.
    Ilmeisesti tuo holkkikorjaus tarvitsee myös hieman isomman reiän kuin heligoil, ainakin näin uskoisin. Ei siinä mitään, jos kyse on jonkun maamoottorin kannesta, niin ainepaksuutta piisaa.
    Mutta nykypyörien kannet on "pitsiä" ja niissä ei ole yhtään liikaa ainepaksuutta. Ja jos reikä suurenee liikaa, niin silloin on vaara kannen halkeamisesta. Ja kun kansi halkeaa tulpanreiästä, niin sitä ei korjata käytännössä mitenkään, eikä auta enää mikään holkki, tai kierre.

Viekää ihmeessä ne hajotetut tulpankierteet oikeaan pajaan korjattavaksi. Jos onnistut itse särkemään kierteet, niin tee-se-itse korjauksella saat todennäköisesti vain lopullisen vahingon aikaan. Ei tartte mennä kuin aavistus vinoon, niin tulppa ei pidä enää paineita, muista vahinkomahdollisuuksista puhumattakaan.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Lainaa (J@ck @ Elo. 20 2008,13:00) kirjoitti
    Mun mielestä nuo näyttää kierteenkorjausholkeilta, ei heligoil-kierteitä, eikä edes sen kopioilta.

Tuollaisella en yrittäisi korjata, sillä ongelmana on juuri tuo holkin pois nouseminen. Oikea ja asiallisesti laitettu heligoil lankakierre ei nouse koskaan pois reiästä. Tuon virityksen kun tekee ja sen onnistuu särkemään, niin sitten tulpanreikää ei korjata enää millään.
    Ilmeisesti tuo holkkikorjaus tarvitsee myös hieman isomman reiän kuin heligoil, ainakin näin uskoisin. Ei siinä mitään, jos kyse on jonkun maamoottorin kannesta, niin ainepaksuutta piisaa.
    jep

itse olen käyttänyt tätä bilteman korjaussarjaa öljypohjan tyhjennysaukkoon, josta oli kierteet menneet. siihen se sopi oivallisesti
    Kyllä koneistamot tienaa amatöörien "hartiamomentin" tuloksena.
    <p>2002-2014</p>
    Lainaa (gs650gt @ Elo. 20 2008,14:05) kirjoitti
    Lainaa (J@ck @ Elo. 20 2008,13:00) kirjoitti

jep

itse olen käyttänyt tätä bilteman korjaussarjaa öljypohjan tyhjennysaukkoon, josta oli kierteet menneet. siihen se sopi oivallisesti
    Ihan mielenkiinnosta muuten, mistäs hommasit tuohon tiheään tulppakierteeseen sopivan pultin sitten?

Itse olisin juurikin paikannut öljypohjan tuolla kyseisellä kierreholkilla, mutta mistäänpäin Oulua jossa vahingon sattuessa sijaitsin (kaikki pulttiliikkeet, hydraliikka jne. kävin läpi) ei löytynyt tuommoisella tulpan nousulla olevaa pulttia. Vai tulpanko pyöritit siihen paikoilleen

- P
    Lainaa (C-A-D @ Elo. 20 2008,21:29) kirjoitti
    Kyllä koneistamot tienaa amatöörien "hartiamomentin" tuloksena. *
    Oppirahoja jokainen joskus joutuu makselemaan, kukaan ei oo seppä syntyessään.

Vie koneistamoon korjattavaks, niin hyvä tulee

Osta laadukas momenttiavain ja käytä sitä
    Elä ja anna muiden roudata.
    Lainaa (C-A-D @ Elo. 20 2008,21:29) kirjoitti
    Kyllä koneistamot tienaa amatöörien "hartiamomentin" tuloksena.
    Arvon C-A-D. Enpä uskoisi, että jokainen kierteen pilannut tai pultin katkaissut on aina automaattisesti amatööri. Ja eihän kukaan ole ammattilaiseksi tai oppineeksi harrastajaksikaan kehittynyt olematta ensin hieman amatööri asioissa.

Ymmärrän kyllä kantasi, mutta mitä olen paljon lukenut keskusteluita momenteista, katkenneista pulteista ja korkanneista kierteistä, niin viljelet aina noita melko negasävyisiä viestejä noissa ketjuissa.

Ei siinä, paljon oot noihin asiaakin kirjoittanut. Voi kuitenkin olla niin, ettei kaverilla jolla on pahasta paikasta just kierteet korkannut, niin kovin mukavalta tunnu lukea vielä vittuilua päälle, jos on apua kysymässä.

Aloittajalle: mulla meni nokka-akselin pukista pultti (ihan kannen tasalta) poikki talvella kun en huomannut pulttien kuntoa tarkistaa ja menin vanhoja käyttämään uudelleen. Vaikka oli momenttiavain ja naksauttelen aina ruuvipenkissä kiinni olevaan pulttiin ennen vääntöä (että avain varmasti toimii) niin pultti poikki. Silloin oli kyllä suoraan sanottuna aika kaamea olo, mutta niin siitäkin vain selvisi.

Nyt pari viikkoa takaperin (edellisellä kiristyskerralla momenttiin kiristetty) öljyproppu toi mukanaan avatessa myös osan öljypohjan kierteestä. Korjasin ensin helicoililla (paikoillaan) mutta kuten noissa helposti käy, kun paikoillaan yrittää, niin hieman kiero tuli. Sitten tein lopulta vain isomman kierteen ja hyvin on pelittänyt. Tänään kylläkin saapui uuden karhea (lue: käytetty) öljypohja, joka menee paikoilleen niin eipä tarvi seuraavankaan omistajan ihmetellä isoa pulttia

Kyllä noista siis tuppaa selviämään, mutta jos vähänkään epäillyttää niin käyttää silloin ammattilaista ettei tule enemmän sanomista.

- P
    Lainaa (Perkele @ Elo. 20 2008,22:12) kirjoitti
    Ihan mielenkiinnosta muuten, mistäs hommasit tuohon tiheään tulppakierteeseen sopivan pultin sitten?

Itse olisin juurikin paikannut öljypohjan tuolla kyseisellä kierreholkilla, mutta mistäänpäin Oulua jossa vahingon sattuessa sijaitsin (kaikki pulttiliikkeet, hydraliikka jne. kävin läpi) ei löytynyt tuommoisella tulpan nousulla olevaa pulttia. Vai tulpanko pyöritit siihen paikoilleen

- P
    vanha proppu oli 14mm kierteellä ja samalla nousulla, kävi suoraan bilteman holkkiin. (pyörä vanha gs-suzuki)

ei kait ny helicoileja käytetä tulpan jengoihin ever! jos pakko tehhä viraapelikorjaus tulppaan nii holkki.. tosin parempiakii tapoja olemassa..
    maxiskootteri

-Punainen on edelleen väreistä nopein -
    Lainaa (foxterrier @ Elo. 21 2008,00:17) kirjoitti
    ei kait ny helicoileja käytetä tulpan jengoihin ever! jos pakko tehhä viraapelikorjaus tulppaan nii holkki.. tosin parempiakii tapoja olemassa..
    Kyllä vaan tosimoni on helicoilit on tulpanreikään laittanut.. oma konekin menee kokonaisena koneistamolle, jossa siihen laitetaan pariin reikään kierteet, ei viitti tuohon vuosimalliin enää mahottomia satsata..
    ps: tulpat oli edellisen jäljiltä
    * * *
    Kuten nimimerkistäni voi arvata, tein oman kierrekorjaukseni vanhaan bokseriBemuun. Siinä ei ainevahvuus "pitsikannesta" lopu vaan holkille riittää työvaraa. Entiset kierteet oli joku aiempi omistaja kiertänyt pilalle eli omaa tumpulointia ei tällä kertaa ole tarvis tunnustaa.
    Bilteman sarja toimii, kunhan mieltää muutaman perusjutun. Jenkatappi pitää suunnata kunnollisella ohjurilla ja painaa koko kierteittämisen ajan kunnolla niin, ettei jenkaamisesta tule mitään nylväämistä. Kuten kaikki...me amatööritkin...tiedämme, leikkuunesteenä alumiinille käytetään spriitä. Pirtukin kelpaa, kunhan sen laittaa sinne kierteeseen eikä kierteittäjään.
    Holkit eivät nouse enää ulos. Nappasin eilen illalla toisen kannen saunaa lämmittäessä pois ja tyssäsin holkin reunaa sieltä palotilan puolelta. Nyt pysyy. Nelitahtimoottoripyörän kannen irrotukseen ja kiinnitykseen venasäätöineen yms. toimenpiteineen näyttää toki menevän törkeästi aikaa. Yhteen kanteen meni melkein kolme varttia, josta vartti naapurin kanssa höpötykseen. Tänä iltana pitänee urakoida se toinen kansi.
    On se niiiin väärin!
    Olen utelias kuulemaan noista paremmista keinoista.
    ZZR 1400 ABS -07
    ZX-9R -03/-04
    ZZR 600 -93
    ZZR 500 -90
    RD 125 DX -77
    Niin miksi ei?
    helicoil on vahvempi kuin kierre suoraan alumiinissa (lue; suoraan kannessa oleva alkuperäinen kierre)
    Itse korjasin CBR koneen tulpan TIme-Sert kierreholkilla. *Ne "ammattimiehet", kenentä neuvoja kyselin, pitivät tätä parhaana vaihtoehtona. *Monet koneistamot käyttävät tätä, mutta myös "helicoil" kierteitä. *CBR-koneen ongelma on tulpan muodossa. *Kierrettä on vain 10 mm, jonka jälkeen tulee suora osuus ennen tiivistyslaippaa. *Ajattelin, ettei helicoils sovellu oikein tälläiseen vaihtoehtoon, joten päädyin TIme-Sertiin. *Time-Sert:ltä löytyy oikein korjaussarja CBR koneille. *Ongelma on, ettei tätä voinut ostaa Suomesta. *Tilasin sarjan USA:sta ja suoritin korjauksen itse ilman kannen purkamista. *Tämän neuvon sain Hondan korjaamolta. *Vaseliinia vaan poraan ja kierretappiin. *Paineilmaa pakoventiilin kautta sylinteriin. *Loput imurilla pois tulpan reiästä.
    taas kiva ylläri.. eivät saa tehtyä helicoileja ilman kannen irroitusta
    olis tuon sanoneet niin olisin vienyt pelkän kannen...
    taas maksaa
    * * *
    Lainaa (jormaheikki @ Syys. 14 2008,09:03) kirjoitti
    taas kiva ylläri.. *eivät saa tehtyä helicoileja ilman kannen irroitusta *
    taas maksaa
    No eiköhän se ole viisainta ottaa se kansi pois ja tehdä ihan
    rauhassa & ajatuksella ne kierteet. Saat varmuuden siitä ettei
    sauraavalla startilla mikään ylimääränen tee jäynää m.renkaille
    ja pääset kurkkaamaan kannen kunnon samalla operaatiolla
    On helvetin vaikeaa selvitä elämästä hengissä
    taas kiva ylläri.. eivät saa tehtyä helicoileja ilman kannen irroitusta
    taas maksaa

Voin vuokrata sinulle ostamani sarjan, jolla voit tehdä kierteet kantta irroittamatta. Tulee taatusti halvemmaksi kuin uusi kannentiiviste ja koneistamokeikka. Puh. 040-5076007
    sääli, että tuo kone on jo koneistamolla paloina.. *saapahan nähä mitä on syönyt, pitänee harkita jos samalla tekis jotain muutakin koneelle kun kerta levällään on, ohjurit ym...?
    pitäis vaan kohta päästä vielä

* * *
    monissa stihlin moottorisahoissa on helicoili tehtaalta tulpanreiässä.... joten kai voi käyttää...

Lainaa kirjoitti
    . Joskus aikanaan tein uudet kierteet ja vahinkoa ei syntynyt.
    et vaan nähnyt vahinkoa. kyllä sitä tuli.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
  30.  
    Sitä vaan pitää hehkuttaa että taas on kiva
    eikä edes tullu konkurssia (tällä kertaa) koneistamolla 4xhelicoilit, kansi irti, kannentiiviste ym. 280e. olisin toki vienyt pelkän kannen jos olisivat heti tunnustaneet ettei se onnistukkaan koko koneeseen, niinkuin oli puhe. olis tosin tuokin vaiva ja raha säästynyt jos joku olisi jättänyt sen viimesen väännön vaikka nakkikiskalle...
    * * *