Elikkä olisi mittaukset alkamassa, kun vain sais jostain tietoon venttiilivälysten ohjearvot. En löydämistään netistä,eikä ole tullut hankittua servicemanuaalia...
Sitten jos sais vähän vinkkiä viasta. Kone "tikittää". Ääni on juuri samanlainen, kuin autossa venttiilivälyksen ollessa liian suuri. Voiko syy olla liian isossa välyksessä? Onko yleensä niin, että välykset pyrkivät enemmänkin pienemään kuin kasvamaan? Jos näin on, mistähän välyksen kasvaminen voisi johtua? Ääni on kuulunut nyt noin 3 viikkoa ja ainakin omaan korvaan tuntuu kovenevan. Olen "paikallistanut" äänen 4-pytyn tienoille koneen yläosaan, enemmänkin pakopuolelle...
Kiitos jo etukäteen!
Kohteena FJ 1200 -92, ajettu 69 tkm.
"Parempi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla."
Siis kuskilla...
The computer says...(Farkku @ Elo. 18 2008,20:00) kirjoitti
imu 0,11-0,15 mm
pako 0,16-0,20 mm
...
Mun käsitykseni mukaan (siis ainakin kawoissa) venttiilinvälykset pyrkivät ajan mittaan enemminkin pienenemään....
kapsu
Laivasto:
kawat zx-12 r ja zx-10 tomcat. Enskat DR 650 ja Bemari g450x.
Voisko tuo tikittävä ääni johtua"kelluvasta" palasta? Eli säätöpala pääsee liikkumaan aavistuksen verran tai sitten paininkuppi jumittaa.
Taivas saa odottaa
Näinhän siinä käy kun venttiilit painuvat syvemmälle seeteihin mutta niiden varsien pituus säilyy samana eli venttiilinnostajat nousevat ylöspäin kohti nokka-akselia -> välys pienenee.(kapsu_zx10 @ Elo. 18 2008,20:50) kirjoitti
Nuo 0,15mm imu / 0,20mm pako on vissiin aika yleispätevät arvot välyksille.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
No niihh!!
Kiitoksia hyvistä ja asiantuntevista vastauksista! *
Luulen, että hyödyn tulevaisuudessa niistä enemmän. Ainakin tunnen vähän laajemmin venttiilivälyksen muutosprosessia. Oi, kun tuli hienosti muotoiltua... *
Mutta. Se tikittävä ääni tuli siitä, että pakosarjan juuresta nelospytyltä oli alempi pultti löysällä! *Uskomatonta, kuinka terävä ääni siitä voi tulla. Olin täysin varma, että venttiili ääntää. Samoin kaverini, joka on pienen ikänsä rassannut motojen kanssa. Rupesin tutkimaan pakosarjaa, kun eräs paikallinen "guru" (varmaan osa tunteekin - kaveri, joka laittoi moottoripyöräänsä Bogotan dieselkoneen) epäili vian olevan siellä. Kädellä ei tuntenut mitään virtausta, silmällä ei nähnyt, vedellä ei saanut näkymään. Piti vain alkaa käymään pultit läpi. Yksi oli tosiaan reilun kierroksen löysällä...
Olipa pitkästä aikaa hieno oppimiselämys!
Edit: Tietenkin kyseessä oli Kubotan diesel...
"Parempi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla."
Siis kuskilla...
Myös minulle on joskus käynyt niin, että pyörästäni on yhden alkukäyrän kiinnityspultti hieman löystynyt ja siitä aiheutunut ääni oli niin "mekaaninen", että ei heti tullut mieleen, että kyse voisi olla vuotavasta pakosarjasta. Onneksi "vika" löytyi heti remontin alkuvaiheessa, ettei turhaan olisi tullut venttiilikoppaa purettua esiin yms...(Farkku @ Elo. 18 2008,23:24) kirjoitti