Lieneekö merkki vaihtokuntoon tulosta vai mistä? Kohta kiristysvarat loppu..
Idiootti kiittää..
*![]()
Joo, tietty ketjujen venyvyydessä on eroja... Mut itse on ole liian tiuhaan kiristellyt, ku sillä tyylillä ne nyt varmaan venyy nopeimmin maksimiinsa. Eli kirraa vähän vain silloin kun on tarvis oikeasti! Fazerin ketjuja olen nyt kiristänyt 25 000 - 40 000 kilometrin välillä varmaan 3 kertaa. Kun ei tosiaan ole ollut tarvetta... Nää ketjut menee vielä pitkään!
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Ite olen ihmetellyt, kun TRX:n ketjuja ei ole ollut tarpeen kiristää kertaakaan, varaa olisi kyllä. Ajanut olen itse 17tkm noilla.
Retired
Jos kiristysvarat on loppu ja ketjut on löysät, niin vaihtoehdot on aika vähissä. Voit joko lyhentää ketjuja (hätäkorjaus) tai ostaa uudet ketjut+rattaat. Useimmitenhan ketjut/rattaat ovat vaihtokunnossa jos ketjut ovat venyneet lyhennyskuntoon.
Jos ketjut joka kiristyskerralla vetää "varmuuuden vuoksi" vähän tiukemmalle, niin ne venyy varmasti pilalle nopeasti. Itse olen kiristänyt ketjut suurinpiirtein suosituksen puoliväliin ja suorittanut operaation aina silloin kun ketjujen löysyys alkaa tuntua ajossa. Ainakin bleidissä ketjut on liian löysät, kun tietyt vaihteet eivät napsahda täsmällisesti päälle ja ajosta tulee ykkösellä nykivää. Valmistajan mukaan ketjuissa voi olla jopa 5cm löysää, ennen kuin alkaa tapahtumaan vahinkoa takahaarukalle tms. (tosin tällöin ajaminen olisi jo niin tuskaa, että helpompaa vaan kiristää ketjut).
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
yleensä ketju venyy vain jos öljyäminen on puuttuvaa, tai kiristät tarpeettomasti ja se venyy sen takia.
itse kyllä happea tulee annettua, mutta ketjuja ei tule kiristeltyä juuri koskaan.
jos ketju vaikuttaa löysältä, niin voitele se, aja sitten ja kiristä vasta sen jälkeen, vanha ketju kiristyy jo rasvasta, uskomatonta mutta totta.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Eikös kaikki nykyketjut ole venymättömiä? Eli se kiristystarve johtuu normaalista kulumisesta, melkoisen varmaan se sun ketju löytyy kohta tienpäältä joku kohta on antamassa periksi. Vesirosvon vetonarua olen kiristänyt kaksi kertaa, viimekesänä ja tänä kesänä ja voi puhua ainoastaan hienosäädöstä kilsoja 16tkm.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Kun ketjussa alkaa oleen kilsat täys joutuu sitä kiristelemään jo aika usein. Itsellä sv:ssä alkoi 25-26tkm kohdalla niin että joutui melkein 500km välein jo kiristeleen ettei tielle putoa. 28tkm kohdalla sitten loppui kiristysvara ja joutui pistää ketjut+rattaat vaihtoon.
Ennen tuota 25tkm ei ollut juuri tarvetta kiristellä.
Suzuki GSX-R 750 (1998) -> Suzuki SV 1000 (2003) -> Honda VFR 800 (2008) -> Kawasaki Z1000 (2010) -> Honda VFR 1200F (2010)
Silloin tällöin kannattaa katsella mahdolliset kiinnijuuttuneet tai jäykät nivelet niistä ketjuista. Ne voi antaa virhearvioita löysyydestä ja aiheuttaa lisäksi resonansseja ketjuihin. Itsellä oli muutama jäykkä ja muutama jokseenkin jumissa oleva nivel, kun ketjut ääntelivät vaihtelevasti isossa vauhdissa. Kävin sitten kerran ketjut läpi, rasvaten ne ensin ja nitkutellen joka ainoata lenkkiä edestakaisin kiintoavaimen välissä. Pahimpiin tapauksiin suihkuttelin sitten CRC:tä - vastoin ohjeita, tiedän! Tämä käsittely oli tarpeellinen, ketjut herkistyivät kummasti eikä ongelmaa ole enää ollut. Saattaakin olla, että joskus historiassa on noiden ketjujen säännöllinen rasvaus jäänyt vähemmälle. Säätöä nuo ketjut ei ole vielä muuten tarvinneet, reilu 20 tuhatta takana, josta puolet meikäläisen alla tänä kesänä.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Oikein, ketjut eivät 'veny', vaan kuluma aiheuttaa välystä tapeissa ja holkeissa jolloin pituus kasvaa.(poku @ Elo. 18 2008,11:42) kirjoitti
-J-
Tosi on...ketjut kannattaa kiristää vasta sitten kun on tarvis, eli kun rupeaa ole löysällä.Omassa pyörässä pitäisi ketjussa olla löysää n. 25mm-35mm...säädetty kerran ja ajettu 10tkm. Säätänyt ketjut siitä kohtaa mikä on tiukin...olen rasvannut ketjut ketjuöljyllä, joutuu rasvaamaan useammin kuin vahalla.Toivotaan että ne kestäisi ainakin seuraavaan pyörän vaihtoon asti.(jaket @ Elo. 18 2008,11:18) kirjoitti
![]()
<br />
Erikseen en ole koskaan ketjuja kiristänyt. Vain renkaan vaihdon yhteydessä on kireys laitettu kohilleen, muutoin ei ole ollu tarvetta.
Ko itte teköö niin saa semmoisen ko siitä tuloo..
ketjut kannattaa puhdistaa ja liottaa astiassa auton peräöljyssä aina kuin vaihtaa renkaan ja kerran vuodessa vähintään
ainakin mun britit ja harley niissä on automaattinen ketjujen rasvaus ja säätöruuvi sille enskavedon kopassa ja harleyssä öljypunppu tyäntää öljyä ketjuille ja määrän voi säätää ruuvista ei jumita ruostu koskaan ketjujen lenkit vaikka ajaa sorateitä sateella .mulla on o rengas ketjut rekinat triumpissa on kestänyt noin 50000km ja reilut 3 vuotta rattaat oon vaihtanut kerran kun on niin huonoa tavaraa tänäpäivänä.
KOKEMUSTA ON
YLI 150000 KM VANHOILLA BRITTIPYÖRILLÄ 2000 luvulla
<p>Harley-Davidson 1200 U vm 1937 Ariel VH 500 Red Hunter vm 1937 Ariel Square Four MK 2 1000 vm 1954 Triumph 6T Thunderbirt 650 vm 1959 Mercedes-Benz W187 220 vm 1952 Mercedes-Benz W115 220D vm 1973 lisäksi 9 perämoottoria 30-90 luku.</p>
Älä ainakaan lyhennä, ne on valmiit jos kiristysvara loppuu...ja vaihda rattaat myös...
E: ja halvalla et saa hyviä.
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
On ketjuissa myös laatueroja, toisen merkkiset ja malliset ketjut vain yksinkertaisesti venyvät enemmän kuin toiset. Toisia ketjuja saa aina olla kiristelemässä ja katselemassa missä kunnossa ne on. Toisia ei.
Sama sille vaikka käyttää kuuluisia merkkejä ja/tai O-rengas, X-rengas taisipa joku Z-rengas ketjukin olla, myös nämä vähän paremmat mallit venymät. Ilmeisesti on tuurista kiinni, millaisen ketjut kauppias myy. Ilmeisesti nämä tavallisen moto -kaupan ketjut ovat senverran tusina tavaraa, että laatu vaihtelee.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Mulla kun alkoi olla ZXR:n ketjut finaalissa niin sai kiristää yhtenään, kunnes sitten säätövarat loppu ja ketjut ja rattaat meni vaihtoon.
Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
todennäköisesti saat paremman ketjun kun vältät reginaa, ei sitä kuningatarta, vaan ketjumerkkiä. mulla on 12r kawassa nyt pyörinyt rk-vitja n. 15 000 km ja alkukiristyksen jälkeen ei vielä ole kertaakaan tarvinnut kiristää. ne pidän muutenkin sopivan löysällä ja erittäin runsaassa rasvassa. alkuperäisillä didin zwm3 ketjuilla ajoin n. 50 000 km tai vähän yli rasvaillen ja vasta viimeisen 10 000 km aikana piti pari kertaa kiristää ja ne olivat sitten jo epätasaisesti venyneet. kiihdytyksessä huomasi sen nyintänä ja täristi jo hieman tasaisessakin ajossa.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Melko harvoin kyllä kiristelette ketjuja. Itsestäni ainakin tuntuu, että varsinkin uudessa mopossa ketjut löystyy jo ensimmäisen 200km jälkeen niin et (vähän liioiteltuna) maata melkein hipoo. Sis ajon jälkeen riittää n 1000km välein. Ja pidän välyksenä noin 30-35mm (kireimmästä kohdasta).
Mikä mopo, mikä ketju, minkälaista ajoa ja huoltoa?(RR80 @ Elo. 19 2008,23:27) kirjoitti
Normaalisti katukäytössä hyvillä ketjuilla ajaa 5000-10000km ilman kiristelyä.
-J-
Mun edellisessä tupla äksässä ketjut olivat kuin kuminauhaa ja nykyisen bleidin ketjut ovat ihan samanlaiset.
Voitelen ketjuja usein eikä rullat ole huonot vaan ketjut ovat yksinkertaisesti kuin kuminauhaa.
Onko hondan ensi asennus ketjut huonompa laatuisia kuin tarvike ketjut.
Ajattelin ehdottaa että seuraavassa huollossa vaihtaa ne ketjut johonkin kestävämpään laatuun.
-Honda CBR 1000 RR -07
-Honda CBR 1100 XX -06
-Suzuki SV 1000 S -03
-Suzuki GSX 600 R -99
-Kawasaki KLE 500 -91
Sama vika. zx9r kawan ketjuja sai loppua kohden kiristää joka tankillisen jälkeen. Sitten olivat lopulta hengen vaaralliset.(hesekie1 @ Elo. 19 2008,22:21) kirjoitti
Z1000 -08 Esiasennusketju, katu ja rata-ajoa sekaisin. Jokaisen pesun ja ketjun rasvauksen yhteydessä puhdistan ketjun. Laitan siis runsaasti rasvaa ja rätillä pyyhin ylimääräiset pois jolloin ketju puhdistuu samalla.(GSXR_JaP @ Elo. 20 2008,08:15) kirjoitti