Aamulehdessä oli tänään juttu, jossa käsiteltiin tapaturmaisia kuolemia ja juttuun oli tehty raflaava otsikko. Kuitenkaan tekstissä ei ollut mitään kovin selkeitä faktoja tukemassa otsikkoa, joten olisikohan jollakulla heittää linkkiä tutkimukseen johon jutussa viitataan.
Juttu
edit: linkki juttuun lisätty
BMW F650GS / Honda CRF450R
Kawasaki GPZ500s
Yamaha TZR 125
ja liuta mopon raatoja ennen korttia
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
On valheita,emävalheita ja tilastoja! Kun nuo tutkijat, kukkahattu tädit ja muut jeesustelijat joskus eläis oikeaa elämää myös!
Rock´n´roll pidentää murrosikää!!
Tällä kertaa Aamulehden toimittaja oli lukenut ainakin alkusanat itse tutkimuksestakin. Siihen miten tutkijat ovat tilastoja tulkinneet en ota kantaa muuten kuin, että aion jatkossakin![]()
![]()
hyvillä mielin. Vaarallisempaa olisi harrastaa kävelyä
![]()
BMW F650GS / Honda CRF450R
Kawasaki GPZ500s
Yamaha TZR 125
ja liuta mopon raatoja ennen korttia
Ymmärränkö oikein, että oikean tiedon saanti ja julkaiseminen ärsyttää, JuhaH? Käsittämätöntä!
Heittäkää tilastojen arvostelijat rinnalle omat versionne mutta ei mitään satuja vaan oikeita tutkittuja numeroita. MUTU-tiedolle joutuu vain nauramaan.
Kun kritisoi, pitää itse pystyä esittämään vähintään yhtä päteviä vaihtoehtotietoja.
en lukenut koko juttua, mutta kommentoimpa kuiteskin.
eiköhän useimmat onnettomuudet kaikkialla perustu siihen, että riskejä ei tiedosteta?
se, että tiedostaa ympäristössä olevat riskit ja kunnioittaa niitä auttaakin jo selviämään vaarallisestakin tilanteesta.
ihminen pystyy selviämään ja toimimaan ikävissäkin paikoissa
harkinnalla ja maltilla.
ps.."Vielä viime vuosikymmenen lopulla moottoripyöräilijöitä kuoli vuosittain noin kymmenen. Vuosien 2004-2006 luku oli 25."
olenko aivan mettäs...muistaakseni tuo moottoripyörä kuolleisuus on ollut aina tuossa n.20-25kpl/vuosi ..pienellä vaihtelulla.
ottaen huomioon kuinka paljon harrastus on lisääntynyt niin tilannehan ei todellakaan ole huono.
etenkin kun aika vähän tapahtuu tänäpäivänä onnettomuuksia joissa tilannetta ei olisi tiedoisesti haettu..eli otettu hallittua riskiä, joka muuttuikin hallitsemattomaksi...
silti en tarkoita, jotta asiaa ei kandeis pitää vireillä.turvallisuus asiaa.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Valitsivatpa hyvän päivän hehkuttaa lentämisen turvallisuutta; juuri kuoli 3 henkilöä pienkoneonnettomuudessa.
Tosin pienkoneita on todennäköisesti huomattavasti enemmän kuin moottoripyöriä. Tai sitten ei.
Tutkimuksessa näytti, että jalankulku, pyöräily ja mopoilu ovat huomattavasti vaarallisempia kuin moottoripyöräily, mikä ei ole yllätys. Yllätys ei ole myöskään se, ettei missään edellämainitussa ryhmässä tapettu sivullisia.
Mielenkiintoinen kohta oli eri maiden turvallisuusvertailu, jossa muunmuassa täälläkin parjatut liikenneturvallisuuden kehitysmaat Saksa, Ranska ja Belgia pärjäsivät huomattavasti paremmin kuin Suomi.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
"Matkaa kohti vaarallisimmalla kulkutavalla, moottoripyörällä, menetetään sataa ajokilometriä kohti matka-ajan(tiggeri @ Elo. 15 2008,16:34) kirjoitti
lisäksi keskimäärin 92 minuuttia [elinaikaa] liikennekuolemien vuoksi."
1000
Eikö meillä kaikilla ole suuri riski kuolla?
Lauloihan Juicekin, että "Ei elämästä selviä hengissä".
- Engine MC -
Oman onnemme nojassahan tuolla liikutaan... Varsinkin prätkällä ajaessa pitää vaan yrittää olla tarkempi kun normaalisti... Sehän tuo oman mausteensa tähän hommaan.
ZX12R -03
Elämä on yhtä riskien ottamista mutta se on myös ELÄMÄÄ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
Referoidusta tutkimuksesta menetetty elinaika moottoripyörällä 92 min/100 km ja 12 min/h eli keskinopeus 12/92 *100km/h = 13 km/h. Kummallisen pieni keskinopeus.
Eniten tuossa ihmetytti tuo henkilökilometriä ja henkilötuntia kohti olleet luvut. Henkilökilometriä kohden riski on noussut tuntuvasti ja henkilötuntia kohden laskenut huomattavasti - eli pyörän päällä ollaan pidemmän aikaa mutta saman matkan verran.(pajazo @ Elo. 15 2008,18:55) kirjoitti
En tiedä, laskinko oikein, mutta tuon tutkimuksen mukaan vuodesta 1997-1999 ei kilometrien määrä olisi noussut ollenkaan (pikemminkin laskenut) mutta tuntien määrä olisi noussut yli kolminkertaiseksi... Keskituntinopeus tosiaan nykyään 13 km/h ja aiemmin 51 km/h.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Siis luin ja luin mutta ei aukea. Onkohan mulla roskaa silmissä. Vai oikeasti tarkoitat, että Belgia on liikenneturvallisempi maa koska rautatieliikenteessä kuolee vähemmän ihmisiä?!?(vetomies @ Elo. 15 2008,17:27) kirjoitti
![]()
Honda CBF1000
Tuon perusteella kirjoitan haudasta.![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Elämä on parasta huumetta, sanotaan. Silti ne tekevät kaikkensa vieroittaakseen meidät siitä.(Artsi @ Elo. 15 2008,17:58) kirjoitti
-Ö-
Tutkimuksessa, sivun 28 ensimmäisessä kappaleessa kulminoituu tämänkin julkaisun virhe - tai voisi jopa sanoa valhe:(tiggeri @ Elo. 15 2008,16:34) kirjoitti
Eli tutkijan mielestä ihmisen kuolema voidaan tulkita jotenkin väärin ja siten se 2,5 kertainen kuolleiden määrä tarkoittaa riskin kasvua. Kas kun emävaleesta tuppaa aina jäämään kiinni.kirjoitti
Moottoripyöräkanta on vuodesta 1996 (65 954 kpl) vuoteen 2006 (171 288 kpl) mennessä yllättäen 2,5 kertaistunut ja ajosuorite kasvanut 20 %:ia. Eli kokonaisuudessa on vuosikymmenessä motoristin riski kuolla tieliikenteessä puolittunut.
Moottoripyöräily on vauhtia ja vaarallisia tilanteita, enemmän tai vähemmän. Riskit tietää jokainen jo aloittaessaan harrastusta tai viimeistään viikon kuluttua kun on pörrännyt liikenteessä väistellen isompiaan.
Jotkut näyttää vetäneen herneen nenuun tämmöisestä tutkimuksesta ja/tai sen tuloksesta. En ymmärrä miksi. Jos se on noin, niin antaa sitten olla. Henkilökohtaisella tasolla itse kukin voi säädellä turvallisuuden ja jännityksen suhdetta omilla valinnoillaan. Tietty joskus voi tulla tilanne ettei vaan voi mitään ja on saamapuolella. Niin tai näin, jatketaan ajoja ja nautitaan.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Kyllä ainakin minä tiedostan ton riskin, eikä siitä tarvitse "syyttää" tilastoja. Se vaan on kun kuljetaan kovaa ja meillä ei ole suojakuorta päällä niin mällätessä voi oikeesti sattuu pahasti, mutta kyllä silti voi todella hyvillä mielin ajella!![]()
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Ei tässä ole kyse herneen nenään vetämisestä, vaan siitä että tämän raportin tekijä on liikenne- ja viestintäministeriö ja sen perusteella tehdään poliittisia päätöksiä. *Nyt LVM:n taholta todistettu että moottoripyöräilyn riskit on kasvaneet vuosikymmenessä 2,5 kertaiseksi, vaikka asia on täysin toisin päin. Kun kerran riskit ovat muka "kasvaneet", niin jotain pitää tehdä ja se ei välttämättä ole mitään kivaa motoristeja kohtaan tai se tarkoittaa lisäkustannuksia harrastusta kohtaan.
Tässä on samasta asiasta kyse kuin 5-tien pönttöpoliisi raportista, josta koko maanlaajuisesti uutisoitiin että kyseisellä tiellä oli kuolemaan johtaneiden kolarien määrä oli laskenut yli 50 prosenttia tolppien ansiosta ja sen perusteella päätettiin tolppien lukumäärä kasvattaa maanlaajuisesti nykyisiin mittoihin. Jostain syystä kyseisen raportin sivun 47 kappaleen 2 viimeistä lausetta ei missään uutisoitu: "raportti ei ole tilastollisesti pätevä".
Eiköhän se menetetty elinaika lasketa silleen ett jos esim 30v motoristi kuolee, nii silt jää elämättä 45v, eli 45*365*24*60minuuttia. Ja jos kuolleita motoristeja on 30 kpl, niin siit tulee yhteensä 709560000 minuuttia. Ja jos on 200 000 motoristia jotka keskimäärin ajaa 5 000 km vuodessa. Nii tosta laskettuna tulis 71 minuuttia/ 100km.(pajazo @ Elo. 15 2008,18:55) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Riskit on suurin piirtein samat kuin vuosikymmen sitten.(compact_d @ Elo. 15 2008,22:50) kirjoitti
Tosta läpyskästä sivu 5
http://www.liikenneturva.fi/fi....007.pdf
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Toisaalta todettiin myös, että kuolemanriski henkilötuntia kohti on pienentynyt lähes kolmanneksella. Miten näitä sitten tulkitaan ja käytetään päätöksenteossa, sitähän ei vielä tiedetä.(compact_d @ Elo. 15 2008,22:50) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Suosittelen, että kaikki rupeamme ajamaan hissillä!
Nimittäin turvallisin kuljetus väline maailmassa. Yksi onnettomuus ajettua miljoonaa kilometriä kohden.
Huru Ukko Huristaa, Fazerin sinisellä
No kerro meille tyhmille mitä se oikea eläminen on että voitais elää elämää oikein ennen kuin kuolo joskus korjaa pois.(Juha H @ Elo. 15 2008,16:40) kirjoitti
Suuri jäätelönkulutus lisää hukkumisia.
Kesinä joina kuluu jäätelöä paljon hukkuu paljon ihmisiä, tarkkana nyt siellä jäätelöjonoissa ja vesillä. Kielletään ne.
Se vain on niin vaikea alue tuo tilastotiede ja tilastoiden ymmärtäminen, osin sen vuoksi niillä voidaankin perustella mitä vain.(compact_d @ Elo. 15 2008,22:03) kirjoitti
Se vain on niin vaikeaa tuo tilastotiede ja tilastojen tekeminen. Jos kuolleita per 100 miljoonaa km on tarkasteluvälillä 1997-99 ollut 1.5 ja välillä 2004-06 4.1 niin miten motoristin riski on puoliintunut? Selitätkö yksinkertaiselle?kirjoitti
![]()
Honda CBF1000
Itseäni hieman häiritsee tuo /henkilötuntia vertailu, jotenkin ehkä ymmärtää vielä jos pelkästä kevyestä liikenteestä puhutaan. Minusta tuntuisi luonnollisimmalta kun puhutaan liikenteestä tilastoida /km tai /ajoneuvo.(NOx @ Elo. 16 2008,00:56) kirjoitti
Honda CBF1000
Luulisin,että 99,9% moottoripyörää kokeilleista ihmisistä kuolee johonki ihan muuhun kuin moottoripyöräilyyn.
Joten *jatkuu
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.