Sivu: 6 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456
Tulokset 151:stä 163:een 163:sta
  1. #151
    Lainaa (MattiR @ Elo. 17 2008,01:28) kirjoitti
    Lainaa (rammus @ Elo. 16 2008,23:48) kirjoitti
    Lainaa (MattiR @ Elo. 16 2008,22:26) kirjoitti
    Mitä tulee liikenneturvallisuuden parantamiseen, niin minulla
    on tuohon hyvä ja halpa konsti .. noudatetaan liikennesääntöjä.
    Eikös ollutkin yllättävä ja outo veto? Meinaan, että tuota voisi
    oudokseltaan kokeilla, että olisiko siitä mihinkään.
    Jos 96% ei niitä noudata, niin mitä silloin pitäisi tehdä.
    Tästä on keskusteltu eräällä toisella palstalla yli 45 sivua ja
    mitään kunnollista ratkaisua ei ole tullut esille varmaan juuri siksi,
    että tähän ei ole mitään yhtä ratkaisua ja kaikki ratkaisut maksavat.
    Nuo nykyiset määrät ilmeisesti ovat sopivat satsattuihin
    resursseihin nähden ja hiljaisesti hyväksyttyjä. Suomi on myös
    EU:n puitteissa sitoutunut onnettomuusmäärien vähentämiseen,
    mutta on tavoitteistaan pahasti jäljessä toisin kuin vaikkapa
    Ranska, joka on reippaasti korjannut omaa lähtötilannettaan.
    (Näitä alla tulevilla ehdotuksilla ei ole minun kanssani vättämättä
    mitään tekemistä ja lainailen vain esille tulleita seikkoja ja osaan
    noista en itse usko lainkaan).

    Lisää koulutusta.
    Kovemmat rangaistukset.
    Ei rahallisia rangaistuksia vaan pakkotyöhön Kainuun korpiin.
    Ajopelin menetys.
    Yhteiskuntatyö.
    Alhaisemmat nopeusrajoitukset.
    etc..

    Itse en usko minkään muun vaikuttavan, kuin kiinnijäämisriskin
    oikein tuntuvaan nostamiseen ja sellaiseen ei yhteiskunnalla ole
    varaa eikä halujakaan. Jos päättäjiltä kysytään, niin virallisesti
    ainakin kuolintavoitteet tulisi olla nollassa ja muut vauriot
    mahdollisimman niukkoja. Kuitenkaan yhteiskunta ei ole halukas
    lisäämään poliisien määrää vaikka peltipoliisien määrää onkin
    melko reippaasti nostettu viimeisten parin vuoden aikana ja
    liikkuvaa *tutkakalustoa kameroineen lisätty. Tolppasakkojen
    määrä on noussut rutkasti ... tuosta näkee ...
    (alhaalla linkki lähteeseen)
    2004v -> 13800 kpl
    2005v -> 38000 kpl
    2006v -> 48000 kpl
    2007v -> 72500 kappaletta ja lisäksi 15000 huomautusta
    (2007v siis 32500 kevennettyä + 22000 varsinaista + 18000 muita sakkoja)
    Ilmeisesti sama suuntaus jatkuu. Nyt on muistettava, että puhun
    liikenteestä yleensä enkä suinkaan yksisilmäisesti moottoripyöräilystä.

    Oikeusministeriön mietinto 2008
    Eli siis keppiä vaan kansalle. Kasvatustieteitä luettuani opiskellessa, kyllä väitettiin porkkanalla saatavan parempia tuloksia kuin rankaisemisella. Nämähän eivät sulje tokikaan pois toisiaan.

    Edelleen ihmettelen mistä kumpuaa ajatus, että lisärangaistuksilla olisi jotain vaikutusta rikosten tekoon? Voisiko joku linkittää aiheesta edes jotain faktaa ja jos sellaista ei ole niin selittäisi omaa ajatuksen juoksuaan?
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  2. #152
    Lainaa (rammus @ Elo. 18 2008,14:58) kirjoitti
    Suuntaavatpa jotkut kaupungit rahojaan sm liigan kiekkojoukkueisiin. On se kumma kun sitä rahaa ei löydy silloin kun pitäisi opettaa nuorisolle ja vanhemmille liikenteen rajoja.
    Niinpä. Ja rahan lisäksi innokkaita puuhamiehiäkin puuttuu. Liigajoukkue tai 4H-kerho osaa rustata hakemuksen ja saa sen vieläpä postitettuakin, mutta ajoharjoittelupaikkojen eteen kukaan ei tee mitään paitsi odottaa valtiovallan tekevän jotakin itsekseen.

    Oliskohan kaikki osapuolet tyytyväisiä jos vaikka sakkorahat kolmen vuoden ajalta käytettäisiin ajoharjoittelupaikkojen rakentamiseen? Ajokielto muutettaisiin pakolliseksi yhdyskuntapalvelukseksi eli olisi mentävä auttamaan radan toiminnan pyörittämisessä, vaikka lippumieheksi tai nostelemaan pystyyn radalle kaatuneita.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  3. #153
    Lainaa (NOx @ Elo. 18 2008,15:16) kirjoitti
    Lainaa (rammus @ Elo. 18 2008,14:58) kirjoitti
    Suuntaavatpa jotkut kaupungit rahojaan sm liigan kiekkojoukkueisiin. On se kumma kun sitä rahaa ei löydy silloin kun pitäisi opettaa nuorisolle ja vanhemmille liikenteen rajoja.
    Niinpä. Ja rahan lisäksi innokkaita puuhamiehiäkin puuttuu. Liigajoukkue tai 4H-kerho osaa rustata hakemuksen ja saa sen vieläpä postitettuakin, mutta ajoharjoittelupaikkojen eteen kukaan ei tee mitään paitsi odottaa valtiovallan tekevän jotakin itsekseen.

    Oliskohan kaikki osapuolet tyytyväisiä jos vaikka sakkorahat kolmen vuoden ajalta käytettäisiin ajoharjoittelupaikkojen rakentamiseen? Ajokielto muutettaisiin pakolliseksi yhdyskuntapalvelukseksi eli olisi mentävä auttamaan radan toiminnan pyörittämisessä, vaikka lippumieheksi tai nostelemaan pystyyn radalle kaatuneita.
    Loistava idea *

    Myös liikenteessä halvaantuneiden ja vammautuneiden hoidossa olisi varmasti tilaa.

    Ainakin itsestäni tämä kuulostaisi jopa kustannus tehokkaalta.

    Kaikki eivät ole koskaan tyytyväisiä.



    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  4. #154
    Lainaa (NOx @ Elo. 18 2008,15:16) kirjoitti
    Niinpä. Ja rahan lisäksi innokkaita puuhamiehiäkin puuttuu. Liigajoukkue tai 4H-kerho osaa rustata hakemuksen ja saa sen vieläpä postitettuakin, mutta ajoharjoittelupaikkojen eteen kukaan ei tee mitään paitsi odottaa valtiovallan tekevän jotakin itsekseen.
    Eipä nyt niinkään. Täällä meillä päinkin on vuosia väännetty yhdestä ainoasta radasta ja kyllä siinä on harrastajatkin olleet aktiivisia, siinä vaiheessa kun asia niin sanotusti vuosi julkisuuteen. Se vain on niin, että lähtökohtaisesti moottoriradat ovat Pahoja, tai tällainen vaikutelma on tullut.

    Lainaa kirjoitti
    Oliskohan kaikki osapuolet tyytyväisiä jos vaikka sakkorahat kolmen vuoden ajalta käytettäisiin ajoharjoittelupaikkojen rakentamiseen? Ajokielto muutettaisiin pakolliseksi yhdyskuntapalvelukseksi eli olisi mentävä auttamaan radan toiminnan pyörittämisessä, vaikka lippumieheksi tai nostelemaan pystyyn radalle kaatuneita.
    Niinpä niin. Ei kuitenkaan tule toimimaan vaikka vakavissaan tällaista esittäisi. Eihän tällä hetkelläkään pidetä teitä kunnossa bensasta saaduilla verorahoilla vaan nekin menevät siihen pohjattomaan valtion kassaan josta niitä sitten jaellaan minne jaellaan.
    Honda CBF1000
  5. #155
    Lainaa (Doctor Love @ Elo. 18 2008,15:43) kirjoitti
    Eipä nyt niinkään. Täällä meillä päinkin on vuosia väännetty yhdestä ainoasta radasta ja kyllä siinä on harrastajatkin olleet aktiivisia, siinä vaiheessa kun asia niin sanotusti vuosi julkisuuteen. Se vain on niin, että lähtökohtaisesti moottoriradat ovat Pahoja, tai tällainen vaikutelma on tullut.
    Juu, mutta ei saakaan alkaa puuhaamaan moottorirataa vaan ainoastaan ajoharjoittelurataa. Ja turvallisuushan tässä oli tavoitteena, niin sehän riittää. Kaksi mutkaa vasemmalle ja kaksi oikealle, vai miten se oli.

    Edistyykö Ylikiimingin rata vai jämähtikö se kumminkin? Kesän alussa se oli kaiketi vielä menossa eteenpäin?

    Mutta joo, ei kannata tehdä mitään. Ei kumminkaan onnistu...

    Jos ei rahojen siirto onnistu, niin edes sitten muuntorangaistukset eli se yhdyskuntapalvelus ajoharjoittelurataa pyörittämässä? Tarkalleen ajatellen ei noilla sakkorahoilla edes tee paljon mitään. Yksistään Turun motarin kustannukset 2008 - 2029 on arvoitu n. 650 miljoonaksi. Ehkäpä parempi konsti olisi kerätä rahaa lahjoituksin? Onhan tämmöinen rangaistuksia parempi keino toki vallan suosittu lahjoituskohde.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  6. #156
    Kulkeminen muulla kuin itse ajamalla halvemmaksi. Olis nuorillakin varaa maksaa taxit, kun mentävä on kuitenkin.
    R100R -92 >> R1100RS -93 >> K1200GT -03 >> R1200GSA -11 >> R1200GSA -16
  7. #157
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (scuuba @ Elo. 16 2008,21:13) kirjoitti
    15-24 vuotiaiden miesten kuolinsyyt 2006 Top 13:
    108 Itsemurhat ja niiden jälkitilat
    61 Liikennetapaturmat
    47 Tauteihin kuolleita
    40 Muiden aineiden tapaturmaiset myrkytykset
    15 Muut tapaturmat ja tapaturmien myöhäisvaikutukset
    10 Murha, tappo tai muu tahallinen pahoinpitely
    8 Vahingoittavat tapahtumat, tahallisuus epäselvä
    6 Muut maakuljetustapaturmat
    6 Tapaturmaiset kaatumiset ja putoamiset
    6 Hukkuminen
    4 Vesikuljetustapaturmat
    4 Tapaturmaiset alkoholimyrkytykset
    1 Muut ja määrittämättömät kuljetustapaturmat

    Ja kuinka monta itsemurhaa päätyy liikennetapaturmiin.
    Tuo "40 kpl Muiden aineiden tapaturmaiset myrkytykset" oli aika yllättävä.
    Huumeita/sieniä/liimaa ja metanolia tuo taitaa tarkoittaa.

    Muistuttaisin että tuossa 61:ssä on mukana myös seuraavanlaisia tapauksia: on kännispäissään maattu moottoritiellä ja joku ajanut yli, Puusilmäautoilija kelannut yli jalankulkijasta suojatiellä, auto kääntynyt moottoripyöräilijän eteen yms. Osa kuolemista on ihan perus Darwin-kamaa ja osa sitten huonoa tuuria/toisten virheitä.

    Vielä jos mietitään että mikähän ikäryhmä on kaikkein liikkuvaisinta sorttia + yleensäkin koheltaa eniten, niin eiköhän ne selitykset liity ihan siihen.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  8. #158
    3/4 kuolonkolareista on muiden kuin nuorten aiheuttamia.


    Kai totakin jo jollain tasolla käsiteltiin mutta silti. Jos numerot laittaa noinpäin niin huomaa helposti että sattuu sitä muillekkin.

    Ja yksi mahdollinen syy siihen miksi jollekkin tietylle muulle, pienehkölle ja rajattavissa olevalle, ikäryhmälle kuin nuorille ei satu niin paljon noita törmäilyjä saattaa ihan vaan johtua siitä että ne kaikken raivopäisimmät kuskit kuolivat jo nuorena eivätkä päässeet tilastoihin enää 20 vuotta myöhemmin.

    Mitä tällä ajan takaa on se ettei ikä (tässä tapauksessa mahdolliseti kokemattomuus) kerro kaikkea vaan asenteella on myös suuri vaikutus. Tietysti liikenteessä sattuu kaikea arvaamatonta mihin ei parhaalla ennakoinnillakaan kykene vaikuttamaan. Mutta silti. Jos on taipumusta johonkin niin yleensä sen homman aloittaa melko nuorena. On se sit vesivärimaalausta tai murtokeikkoja.

    ps. En ole vetomies enkä kukkahattu. Ja ikääkin on jo hyvin yli 30v. Ja jokainen viattoman kuolema on turha mutta jotkut kyllä hakevat hankaluuksia ihan yrittämällä.
  9. #159
    Lainaa (freq @ Elo. 18 2008,18:32) kirjoitti
    3/4 kuolonkolareista on muiden kuin nuorten aiheuttamia.
    Ja 4/5 ajetaan selvin pain kuten er@s kirjoittaja totesi. Eli tilaston mukaan turvallisempaa ajaa pienessa...
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  10. #160
    Lainaa (rammus @ Elo. 18 2008,14:08) kirjoitti
    Edelleen ihmettelen mistä kumpuaa ajatus, että lisärangaistuksilla olisi jotain vaikutusta rikosten tekoon? Voisiko joku linkittää aiheesta edes jotain faktaa ja jos sellaista ei ole niin selittäisi omaa ajatuksen juoksuaan?
    Ranskassa noilla lisärangaistuksilla ja sikana lisääntyneellä valvonnalla on kyllä saatu ihmeitä aikaan. Muutos ajokäyttäytymisessä on valtava tämän vuosituhannen puolella ja myös onnettomuustilastot ovat kaunistuneet roimasti. Entisestä Euroopan riskimaasta on tullut jo melkein liikenteen mallimaa. Paino toki edelleen sanalla melkein.

    Moottoripyörien osalta 50% kuolemista olisi vältetty, jos kuski ei olisi ajanut ylinopeutta tai ei olisi ollut kännissä.

    "Faktaksi" täällä varmaan kelpaa tälläinen viranomaisten raportti, kun siinä on käyriäkin: Ranskan liikenneturvallisuusraportti 2007
    Life's pretty straight without motorcycling
  11. #161
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (rammus @ Elo. 18 2008,15:08) kirjoitti
    Eli siis keppiä vaan kansalle. Kasvatustieteitä luettuani opiskellessa, kyllä väitettiin porkkanalla saatavan parempia tuloksia kuin rankaisemisella. Nämähän eivät sulje tokikaan pois toisiaan.
    Mikä voisi olla keppi ja porkkana. Keppi olisi varmaan, kun joutuu
    makselemaan sakkoja ja porkkana, että rahaa säästyy ja silläkin
    summalla saisi vaikka mitä muuta mukavaa ostettua.

    Mikä olisi sellainen rangaistus ihan periaatteellisella tasolla, josta
    olisi jotain hyötyä? Omasta mielestäni ainakin rikesakko on
    pikemminkin p*skaa tuuria kuin rangaistus.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  12. #162
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 16 2008,14:10) kirjoitti
    Samaa mieltä. Jotta osaa toimia oikein ääritilanteissa, niitä pitää treenata. Ei siinä mitään opi, vaikka olisi ajanut 200.000km prätkällä nopeusrajoitusten mukaan. Sitten kun tulee se ensimmäinen yllättävä tilanne, niin mettään menee, tai osuu johonkin niin että napsahtaa.

    Se on toki totta, että aika usea ei silti opi, vaikka vähän harjoittelisikin. Kaikilla ei vaan ole luojan suomat ajolahjat lähellekään samalla tasolla.
    tartteeko tuon treenaamiseen rataa.?
    ku joteski tuntus että ekax pitäs saada tuo yläkerta treenattua kondikseen. se auttas jo aika paljon sitä, ettei edes joudu noihin ääritilanteisiin.

    tuo mainitsemasi 200 tkm rajoitusten mukaan on melko pitkä pätkä. rataolosuhteissa siihen tuskin koskaan päästään luut ehjinä/ hengissä.

    ei nyt pidä taasen liikaa korostaa tätä rataharjoittelun ylivertaisuutta. joukossamme ol paljon "hiomattomia timantteja" joilla on käsitys, että kymmen kierrosta radalla auttaa selviämään vaikka mistä.
    siinä tapauksessa jos porukka jaettas kahtia ja toinen sakki kiertäs vastapäivään..siinä olisi sellanen tosielämän simulaattori joka auttaisi selviämään ääritilanteista myös ns"normaaliliikenteessä"


    tuossa jälkimmäisessä samaa mieltä...kaikkien ihmisten motoriikka ei vain riitä useamman asian saman aikaseen hallintaan.

    ongelma onkin vain siinä kun kolme neljäsosaa pitää itseään keskimääräistä taitavampana kuljettajana.



    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  13.  
  14. #163
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (Tuppervaari @ Elo. 19 2008,09:30) kirjoitti
    ku joteski tuntus että ekax pitäs saada tuo yläkerta treenattua kondikseen. se auttas jo aika paljon sitä, ettei edes joudu noihin ääritilanteisiin.
    Hyvä. Tuota itsekin pidän tärkeimpänä ja se pätee radoilla myös
    yhtä hyvin kuin missä muuallakin.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Sivu: 6 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456