Puhutsä nyt katsastuskonttorin kentästä, pääpostin vieressä? Varmaan riippuu vähän opettajasta missä kohtaa se käskee suorituksen aloittamaan, mutta me lähdettiin liikkeelle siinä mutkassa joten itse kiihdytys osui suoralle. Koko suorituksen ajan näki jarrutuspaikalle ja kepeesti ehti kiihdyttää neljäänkymppiin. En kokeillut koskaan kiihdyttää viiteenkymppiin joten siitä en tiedä.(merlin @ Elo. 15 2008,17:13) kirjoitti
Enempi mua jurppi pujottelutehtävään osoitettu alue siellä kentällä, sen keilat sijaitsee kaltevalla pinnalla. Jee, lisähaastetta![]()
Suzuki SV 650 S -06
Suzuki GS 500 E -99
Täällä pujottelukenttä on kahdelta reunalta ihan ojan vieressä(vesaila @ Elo. 22 2008,15:32) kirjoitti
![]()
Mut sen kyllä klaaraa helpostikin. Ja mitä rivakammin uskaltaa antaa hanaa, ja veivata tankoa, niin sitä sutjakammin se pujottelu sujuu.
![]()
Oulussa tuolla ruskossa kiihdytyksen suhteen ei ole mitään ongelmia, mutta sitten turva-alue siellä takana on mitä on, kun nopeudet nousi. Takana on pari mehevää tolppaa ja keväällä oja. Eräs oppilas on vetänyt pyöränsä sinne ojaan ja jäi itse alle. Tullut opettajalla ja inssillä kiire ettei kaveri hukkunut sinne. Moni autokoulunopettaja on kritisoinut tuota paikkaa, mutta kommentti on ollut, että jos ei tuossa pärjää niin miten liikenteessä pärjää. Noiden suorittajien puolelta ajateltuna olisi kiva varmaan tuo käsittelykoe ajaa turvallisesti, mutta aina asioita ei mietitä kuluttajan kannalta.
Lakia noudatetaan, mutta pitäisi noiden paikkojenkin suhteen jotkut standardit olla näin eu aikana.
Suzuki GSX-R 1100
Kuinka lyhyitä nuo kiihdytyssuorat sitten metreinä oikein ovat? Mikä tahansa prätkä kiihtyy linja-autopysäkillä 0-50 km/h, useimmat 0-100 km/h.
En tiedä katsastusinssin kantaa asiaan, mutta suosittelen renkaiden kunnollista lämmitystä ennen lähtökiihdytystä, niin jää pelivaraa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Eiköhän joka paikassa saa kokeilla tehtäviä ennen käsittelykoetta. Ainakin asiansa osaavat mp-kouluttajat huolehtivat oppilaistaan niin hyvin ettei kylmillä gummeilla tarvitse liukastella. Tutkinnonvastaanottajatkin todennäköisesti mieluummin katselevat pro meinikiä eikä "amatöörien puuhastelua"! Toivottavasti ainakin...(vetomies @ Elo. 26 2008,09:02) kirjoitti
Moottoripyöräily on parasta...(mitä voi tehdä housut jalassa!).
(-karppa- @ Elo. 26 2008,08:42) kirjoitti
Kauheaa! Itte kanssa noiduin mielessäni viime vuonna kun korttia hankin, että ei siinä paljoa tartte kun pyörä lähtee vahingossa lapasesta ja sitten ollaankin jo ojassa!
Harrastus on väärä jos jää rahaa vaatteisiin ja ruokaan.
jos ootte sitä jarrutusta harjoitellu ni kyllä se pysähtyy ennen ojaa.. nii ja se 50km/h nopeus riittää, kun se on ennen tehtävän alkua.. saa se nopeus laskea ennen viimeisiä portteja.. paitsi portit tehtävässä missä ajetaan tasaisella 30km/h nopeudella![]()
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Erittäin hyvä kommentti. Ei kai käsittelykokeen pidäkään olla joku laboratorio-olosuhteissa tehty "kaikki pelaa" testi?kirjoitti
![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Kokeile vaikka Vauhdin loppuunnussitulla erkkavitosella... Kiihtyvyys on sitä sun tätä. Lisäksi itse suoritusta ajatellen se kiihdytys olisi mukava ottaa suht rauhallisesti, eikä "lähes eturengas ilmassa"(vetomies @ Elo. 26 2008,09:02) kirjoitti
Ennen inssiä ajellaan yleensä pari ajotuntia, mutta ei siinä itse koetta ennen kovin kummoisia rituaaleja ehdi suorittaa. Kun inssi veivaa perseensä autostaan, se on suorittamaan sitten. Voi katsoa kieroon jos ehdottaa että "käyn lämppäilees renkaat tossa ensin".
Osittain olen samaa mieltä, mutta toisaalta kyse on kuljettajantutkinnosta eikä mistään miehuuskokeesta. Oppilaalle pitäisi taata olosuhteet jossa kokeen voi suorittaa ilman vaaratekijöitä - siis jos mokaat, ei samantien ole tolpassa tai ojassa.(LaMasquerade @ Elo. 26 2008,10:09) kirjoitti
Puhumattakaan mitä lisäpaineita se itse kokeen suorittamiselle tuo, jos epäonnistumisen mahdollisuutta varjostaa vielä mahdolliset luunmurtumatkin.
No joo, paineita ja paineita! Tietenkään ei saa olla paikasta johtuvia vaaratekijöitä kuten tolppia tms. mutta yleensä kun pyörän kippaa on loukkaantumisriski olemassa, kokeessa ja kokeen jälkeen! ( Varsinkin jälkeen, harvat sitä köröttelee 40-50km/h(Taajuus @ Elo. 26 2008,10:31) kirjoitti
)!
Moottoripyöräily on parasta...(mitä voi tehdä housut jalassa!).
Kyllä nopean lämmityksen takarenkaan osalta tekee 5-10 sekunnissa; esteenä on lähinnä pyörän omistajan eli autokoulun nuiva suhtautuminen tällaisiin liikenneturvallisuutta parantaviin ennakkovalmisteluihin. Myös savuhaittoja valittava konttorihenkilökunta voi haitata suoritusta.(Taajuus @ Elo. 26 2008,10:29) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Uskoisin ettei tarvi inssiajoa edes aloittaa saadaakseen hylyn, jos ottaa kymmenen sekunin burnikset koulun pyörällä open ja inssi ihaillessa vieressä...
Vähän OT, mutta kysynpä silti tyhmän kysymyksen, jota olen pohtinut ennenkin: Miten tuollainen kiihdytys käytännössä onnistuu? Ykkösvaihteellako ja kaasukahva heti tappiin asti vääntäen?(vetomies @ Elo. 26 2008,09:02) kirjoitti
Itse olen mitättömät alle 1000 siviilikilometriäni ajellut vaan kiltisti ja maltillisesti enkä juurikaan kokeillut pyörän rajoja. Vaikka ehkä todellakin pitäisi. *![]()
Riippuu todella paljon pyörästä; joillakin voi vääntää kaasun pohjaan ja nostaa kytkimen (useimmilla ei). Kokeilemallahan tuo paras kiihtyvyys selviää, jos vaan hitaasti kiiruhtaen opettelee ja mieluusti hiukan sivummalla, ettei katu-uskottavuus mene.(rohkelina @ Elo. 26 2008,13:37) kirjoitti
Autokoulun pyörässä ei kytkimen kuluminenkaan haittaa, joten sillä olisi kannattanut tehdä alkuharjoittelu.![]()
Hmm ... Kahden auton levyinen kaista siis tarkoittaa neljää kaistaa pyörille? ;)(W.W @ Elo. 21 2008,13:57) kirjoitti
Honda VFR 750 F 1997 (RC36) - MYYTY!
Suoralla. Mut ei yhelle kaistalle mahu kahta pyörää kaartamaan mutkissa ilman et tulee turhan ahdasta
I don't live on the edge, but sometimes I go there to visit.
Tjaa-a... On ne kokeen tehtävien vaatimukset niin tarkasti määritellyt, että pitäisi kyllä olla kaikille myös määrätynlaiset koeolosuhteet. Eli mikä on "riittävä ja turvallinen." (Eipä muuten ollut AKE:llakaan asiaan vastausta...(LaMasquerade @ Elo. 26 2008,10:09) kirjoitti
) Tuolla moottoriradan parkkipaikalla en oo ikuna käyny, mutta paikan yleisömäärät arvioiden voisin kuvitella, että se on hyvinkin vähintään yhtä iso kuin paikallisen katsastuskonttorin tontti ilman konttoria...
Voin lämpimästi suositella että ajatte käpistelyn ja inssin espoossa. Rata on riittävän pitkä ja hyvä kuntoinen. Plus inssin vastaanottaja ainakin mulla oli todella mukava ja asiallinen HD-patu. *
Inssiinkin kun oltiin lähdössä niin tuumasi vain että tarkoituskaan ei ole että osaisit ajaa täydellisesti, vaan lähdetään pitämään hauskaa ja katotaan samalla osaatko ajaa niin hyvin että sut uskaltaa päästää liikenteeseen. *
Hauskaa oli ja kortti tuli! **
![]()
![]()
No tuo on asiallista meininkiä siinä missä täällä inssi lukee sääntöjä ku piru Raamattua(Kzallifer @ Elo. 27 2008,06:03) kirjoitti
Tuskin on pyörällä itse edes ajanut
![]()
On se sentään ihme, itselläni Espoossa kokeen otti vastaan oikein ystävällinen ja järkevä keski-ikäinen nainen. Kyllä meitä Espoolaisia hemmotellaanSe rata on tosiaan hyvän kokoinen ja kiihdytykset onnistuu helposti. Kummasti siellä silti 2/3 käyntikerrasta joku onnistui pyöränsä kaatamaan ja molemmilla kerroilla vielä ihan kunnolla.
Ihan rento oli omakin inssi, mutta arvosteluperiaatteet olivat omituiset. Pyörittelin hetken silmiäni kun minua ripitettiin "ylivarovaisuudesta" ja kuinka häntä oli vituttanut ajella perässä kun piti hidastella jatkuvasti suojateiden kohdalla.
No, olisi sanonut sitten lähtiessä että vetele rempseesti vaan...![]()
Lämmitellä kumit(6Gear @ Elo. 26 2008,09:31) kirjoitti
. Itsellä oli täällä pohjoisessa heinäkuun 7 päivä +7 astetta lämmintä, kun ajoin inssiä. Ei paljon lämmitelty kumeja, mutta kiitoksia Vilppolan Janille hyvistä opeista niin ei tarttenut paljon jännätä loppupeleissä meneekö inssi läpi
![]()
Suzuki GSX-R 1100
Jii-haa!!! Menihän se ajokoekin läpi!!! 25 vuotta tuota korttia on himoittukin!Enää "jälkipyykit", eli 14 ylimääräisen ajotunnin laskut maksettavana
![]()
Totta että Espoossa on tilaa kylliksi mutta esim. jos autokoulu vaikka vantaalla niin sieltä ajelee hetken espooseen ja jos tarkotus on ajaa minimeillä niin se tarkoittaa että liikenteessä ei ajeta kuin se pakollinen konttorille matka. Ja A-kortin opetus suunnitelmaan kuuluu jonkun verran liikenne ajoa ja maantietä mikä tietääkseni vaatii 3ajokertaa? Tästä nyt en ihan varma kyllä ole mutta joo vantaalta espooseen kuitenkin matka suht pitkä. Tosin riippuu mistä päin vantaata.. Mutta joo olen hiljaa.![]()
Joo, siis B-kortista korotus tarkoittaa 3 ajokertaa (6 x 25min), joista ekassa käydään läpi käsittelykoetehtävät, toisessa ajetaan kaupungissa ja kolmannessa kerrataan käsittelykoe. Nämä siis ne pakolliset jutut.(Han3s @ Elo. 28 2008,13:17) kirjoitti
siis jos B-pojalla niin minimi ajot on 12ajokertaa (1ajokerta 25min eli 12x25min) Yksi(1) ajotunti on 2ajokertaa (2x25min).
Eli B->AB:ksi on 12 ajokertaa joista osa on noita käsittelyjä varten ja osa on maantie/ajoharjoituksia varten niin sitä suhdetta en tiedä.
Tämä on oikein.(Han3s @ Elo. 28 2008,13:46) kirjoitti
Nyt menee ulkomuistista, mutta olisiko ollut "virallisesti" kaksi ajokertaa minimi liikenteessä (2x25min).