Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 58:sta
  1. #1
    Kertoisitteko kokemuksia käsittelykoeolosuhteista ympäri Suomen? Minkälainen on koealue ja onko ollut riittävästi tilaa kiihdytyksiin yms. Omalla paikkakunnallani olosuhteet ovat kiihdytyksessä sellaiset, että itse kiihdytys riittävään nopeuteen tuntuu oleellisemmalta kuin itse tehtävä * Samoin kiihdytys pitää tehdä kaartaen eikä näkyvyyttä välttämättä ole koko kiihdytysmatkalta varsinaisen tehtävän suorituspaikalle... Pari pomppausta jo tästä syystä vaikka harjoituksissa kaikki on ok... Alkaa jo nyppimään...! *
  2. #2
    kyllä se vaan niin on, että tehtävien muututtua (nopeudet) niin alueet on jäänyt liian pieneksi.... ympäri suomea on sama ongelma. joitain poikkeuksia tietenkin on.
    Kahvankääntäjä
    Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
  3. #3
    PK-seudulla Hakuninmaan ja Järvenpään käsittelykoealueet lopettivat tutkintojen vastaanottamisen nopeuksien noustua. Virallinen syy - ei voi turvallisesti kiihdyttää tarkoitukseen varatulla alueella. Tämän vuoksi Tattarisuo on ainoa PK-seudun suorituspaikka ja jonot inssiinkin alkavat kohta olla sen mukaisia.

    En sanoisi tuotta Tattiksenkaan suorituspaikkaa ideaaliseksi. Itse keilat ovat parkkipaikalla ja vauhti otetaan "kevyen liikenteen väylää" pitkin. Moni voisi pitää tuota hankalana ja huonosti valvottuna jopa vaarallisena paikkana kiihdyttää tarvittavaan 50 (käytännössä vähintään 55, ettei vaan jää inssin tutkamiehen mielestä alle) nopeuteen.

    Ainakin minua häiritsi harjoitellessa tuolla, verrattuna avoimeen isompaan parkkialueeseen, että piti kiihdytellä kapeampaa jalkakäytävää pitkin josta sitten suhahdetaan avoimelle parkkikselle suorittamaan itse väistö/jarrutus.
  4. #4
    No ei voi sanoa kuin että käsittämätöntä toimintaa..! Sanokaa vain jos olette eri mieltä, mutta ainakin omasta mielestäni asia menee niin, että jos hyväksymissäännöt ovat kaikille samat, niin myös pitäisi koeolosuhteiden olla! Tuo Taajuuden kertoma päihittää jopa omat kokemukseni! Sinänsä on hienoa, että jossakin on sentään tajuttu, ettei koetta voida enää turvallisesti järjestää. Tietty asia on ikävä kokeeseen jonottaville motoristeille... Onko missään päin Suomea koekenttää, jossa asiat olisivat yhtä hyvin kuin ajokoulun DVD:llä? Voi kun saisikin tehdä kokeen harjoittelukentällä..!
  5. #5
    joo jos löydätte sopivia paikkoja missä voi turvallisesti suorittaa nuo käsittelykokeet niin voi ilmoittaa www.ajovarma.fi osoitteessa löytyviin yhteystietoihi.. järkeviä paikkoja ei ole.. tai jos on niin ne on liian kaukana ja tuottaa hankaluuksia opettajille ja tutvoille.
    Kahvankääntäjä
    Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
  6. #6
    Itseasiassa täälläpäin olisi, eikä ole kuin 10 minsan ajomatkan päässä katsastuskonttorista..! Samaisella kentällä olen tehnyt kaikki tehtävät moitteetta läpi sen sata kertaa! Mutta sehän on taas asia erikseen, suostuuko Ajovarma tutkintopaikkaa kyseiselle kentälle siirtämään...
  7. #7
    Lainaa (pirpana_76 @ Elo. 14 2008,18:33) kirjoitti
    Itseasiassa täälläpäin olisi, eikä ole kuin 10 minsan ajomatkan päässä *katsastuskonttorista..! Samaisella kentällä olen tehnyt kaikki tehtävät moitteetta läpi sen sata kertaa! Mutta sehän on taas asia erikseen, suostuuko Ajovarma tutkintopaikkaa kyseiselle kentälle siirtämään... *
    niin sielläpäin.. mutta kun noita paikkojan on aika paljon muitakin missä on huonot tilat ajattaa.. ja niiden siirto on ongelma pienemmillä paikkakunnilla.

    eihän siinä tsemppiä vaan ajamiseen
    Kahvankääntäjä
    Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
  8. #8
    [QUOTE= (Paso @ Elo. 14 2008,18:52)]
    Lainaa pirpana_76,Elo. 14 2008,18:33 kirjoitti
    Itseasiassa täälläpäin olisi, eikä ole kuin 10 minsan ajomatkan päässä katsastuskonttorista..! Samaisella kentällä olen tehnyt kaikki tehtävät moitteetta läpi sen sata kertaa! Mutta sehän on taas asia erikseen, suostuuko Ajovarma tutkintopaikkaa kyseiselle kentälle siirtämään...
    niin sielläpäin.. mutta kun noita paikkojan on aika paljon muitakin missä on huonot tilat ajattaa.. ja niiden siirto on ongelma pienemmillä paikkakunnilla.

    eihän siinä tsemppiä vaan ajamiseen


    Juu, kiitos, sitä kyllä tarvitaan.... Haluan tällä vain vähän "kartoittaa" tilannetta Suomenniemellä ja toivon edelleen lisää kommentteja! Etenkin tuohon, että onko Ajovarmalla missään sellaista koekenttää että voisi kiihdyttää ihan rauhassa, ts. palttiarallaa samaa vauhtia kuin kiihdytys tehdään vaikkapa liikennevaloista lähtiessä.

    http://farm1.static.flickr.com/68/20...48943b.jpg?v=0

    Tuossa linkin takana on kuva kentästä, jolla harjoittelen, ja kuvassakin siitä näkyy vain noin puolet. Poikkeuslaatuinen tilanne tuo tosin, että on noin paljon ihmisiä liikkeellä. Yleensä siellä on vain muutama satunnainen ulkoilija.
  9. #9
    Turun ajovarmassa on myös se kiihdytyspätkä mutkassa. Liikkeelle lähtiessä ei näe sitä suorituspaikkaa, mutta siinä kiihdyttäessä ne saa nopeesti näkösälle. Ei tuottanu mulla ainakaan vaikeuksia. Nopeutta ei voi kuulemma turvallisesti nostaa 40 -> 50km/h kentän pienuuden takia, joten neljääkymppiä mentiin. Tää tosin oli Heinäkuussa, en tiiä siitäkään enää...
    Well-behaved women rarely make history
  10. #10
    Tattarisuolla on kyllä ihan riittävä matka kiihdyttää, mutta vähän hasardin oloinen se paikka kun tullaan siihen parkkipaikalle. Sieltä jos joku, joka ei tiedä mistä on kyse, päättää tulla talon takaa eteen...
  11. #11
    Hämeenlinnassa taitaa tila riittää vaikka nopeudet nousivat?

    Ahveniston moottoriradan varikko/parkkipaikka...
    MC KCI
    Tunturi Super Sport '80 (tallissa)
  12. #12
    No jii-haa! Nyt meni käsittelykoe läpi... Kerrankin piha oli lähestulkoon autio eikä ollut mitään ylimääräisiä näköesteitä häiriköimässä! "Hanaa" kyllä piti antaa ihan tosissaan... jalat puristi tankkia ja siltikin tuntui että mopo repii raajat irti! *puuh*

    Toinen kysymys sitten onkin, miten tällainen "riskialtis kuljettaja" saa ajaa henkilöautolla, kun ei kapealla yksisuuntaisella kadulla ryhmittäytynyt oikealle kaistalle ennen käännöstä... *ai oliko sillä kadulla oikeast kaksi kaistaa...* Pitänee huudella sitten kaupungin suuntaan katumerkintöjen perään... Niitä kun ei ollut missään. Autolla kävin vielä asian katsastamassa
  13. #13
    A-käsittelykokeen nopeudet nousi kahdessa tehtävässä 40km/h:ssa 50km/h elokuun ensimmäisestä päivästä alkaen. Todennäköisesti kiihdytys ei voi olla ongelma moottoripyörällä, edes "piikkisellä", mikäli hallitsee moottoripyörän käsittelyn. Ja kyseessähän on KÄSITTELYKOE! Epäilen että ongelmaksi muodostuu ns. turva-alueet ja suorituspaikkojen rauhattomuus. Toisaalta liikenteessäkin liikkuu muita tienkäyttäjiä...
    Moottoripyöräily on parasta...(mitä voi tehdä housut jalassa!).
  14. #14
    Lainaa (6Gear @ Elo. 21 2008,12:33) kirjoitti
    A-käsittelykokeen nopeudet nousi kahdessa tehtävässä 40km/h:ssa 50km/h elokuun ensimmäisestä päivästä alkaen. Todennäköisesti kiihdytys ei voi olla ongelma moottoripyörällä, edes "piikkisellä", mikäli hallitsee moottoripyörän käsittelyn. Ja kyseessähän on KÄSITTELYKOE! Epäilen että ongelmaksi muodostuu ns. turva-alueet ja suorituspaikkojen rauhattomuus. Toisaalta liikenteessäkin liikkuu muita tienkäyttäjiä...
    Ymmärrän toki näkemyksesi. Hyvä kuljettaja saa pärrän kiihtymään tosi nopeasti. Mutta sehän ei ole tehtävien ensisijainen tarkoitus...?

    No, vinkiksi sitten muille asian kanssa tuskaileville, että treenatkaa niin lyhyttä kiihdytystä kun pysytte... Vaikka tekee kipeää, niin ei haittaa...!



  15. #15
    Espoossa on tilaa vaikka kuinka paljon, käsittelyrata on siinä jäähallin parkkipaikalla ja tilaa kiihdytellä on oikein mukavasti. Muutenkin rata on varsin selkeän oloinen. En tiedä voiko tuohon suorituspaikkaan itse paljonkaan vaikuttaa, mutta tuo on ainakin hyvä.

    Ai niin ja sinne mennessä sitten on yksisuuntainen katu, se on syytä ajaa sitten inssissä oikein, tai napsahtaa.
  16. #16
    Lainaa (velijussi @ Elo. 21 2008,13:00) kirjoitti
    Ai niin ja sinne mennessä sitten on yksisuuntainen katu, se on syytä ajaa sitten inssissä oikein, tai napsahtaa.
    Joo, niin tekee Mistä hiivatista muuten voi tietää montako kaistaa kadulla on, jos niitä kaistoja ei ole merkitty minnekään, ei ajorataan eikä opasteisiin?
  17. #17
    Eiks toi sit mee ihan sillee et jos siihen mahtuu 2 niin sit siin on 2?
    I don't live on the edge, but sometimes I go there to visit.
  18. #18
    Lainaa (W.W @ Elo. 21 2008,13:57) kirjoitti
    Eiks toi sit mee ihan sillee et jos siihen mahtuu 2 niin sit siin on 2?
    Suunnilleen just näin. Ryhmittymiset huolellisesti, oikealta oikealle ja vasemmalta vasemmalle (eli keskiviiva tai koroke ja yksisuuntaisella vasen reuna). Muistaa vaan sivusuunnassa siirtyessä tehdä sen turvallisesti, eli merkinannot ajoissa ja hyvät havainnot. Ei se niin vaikeaa ole...
    Moottoripyöräily on parasta...(mitä voi tehdä housut jalassa!).
  19. #19
    Juurikin tuo käsittelykoealueiden tila on se ongelma.

    AKE:n ohjeistuksessakin lukee, että kokeen suorittajalle on tarjottava riittävä matka rauhalliseen kiihdytykseen suoritusta varten. Tattarisuollakin tuo "riittävä matka" on ihan naurettavaa, kyllä erkka vitosellakin sai kahvata toissaan että ehtii kelata ajoissa 50 tauluun ja vielä nostaa katseensa sieltä mittaristosta suoritukseenkin.
  20. #20
    Nokialla vanhalla sahalla on kyllä tilaa suorittaa.. ainut vaan on että on siellä täällä hiekkaa päällysteellä.. onko se sitten niin turvallista siinä uusia motoristoja kouluttaa
    (ite en kyllä kaatunu )
    - Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
    - Honda CBR XX -99
  21. #21
    Lainaa (Taajuus @ Elo. 21 2008,14:34) kirjoitti
    Juurikin tuo käsittelykoealueiden tila on se ongelma.

    AKE:n ohjeistuksessakin lukee, että kokeen suorittajalle on tarjottava riittävä matka rauhalliseen kiihdytykseen suoritusta varten. Tattarisuollakin tuo "riittävä matka" on ihan naurettavaa, kyllä erkka vitosellakin sai kahvata toissaan että ehtii kelata ajoissa 50 tauluun ja vielä nostaa katseensa sieltä mittaristosta suoritukseenkin.
    Oisit kokeillu Hakuninmaalla.

    Ykkösellä tuppinurin ja hätäjarrutus perään.
    Kikseripoika
    MUISTA HUUMORINTAJU
  22. #22
    Kaistamerkintöjä ei ole läheskään kaikkialla. Esim. Oulussa on paljon mukulakivikatuja keskustassa, joissa ei kaistamerkintöjä ole (ovat muuten erityisesti mopolla liukkaita sateella). Samoin soratiet ja muut pikkutiet taajamien ulkopuolella osataan lukea, vaikka ei ole välttämättä keskiviivojakaan.

    Ryhmittyessä käännöksiin hitaissa noepeuksissa taajama-alueella mennään muutenkin kaistan reunaan (kun ajetaan hyvien tapojen mukaan), joten ei niitä kaistalukuja aina niin tarvitse miettiä, vetää vain samalla tavoin aina. Pätee muuten kotiloilla sama homma. Jos ihmiset ryhmittyisivät oikein, niin esim. mopolla mahtuu menemään suoraan pysähtyneen kääntyvän auton ohi yksikaistaisellakin tiellä. Tai toisinpäin autolla mopon ohi.

    edit: keskeneräinen ajatus.



    It's better to stay silent and look a fool, rather than speak and remove all doubt
  23. #23
    Lainaa (Taajuus @ Elo. 21 2008,14:34) kirjoitti
    Juurikin tuo käsittelykoealueiden tila on se ongelma.

    AKE:n ohjeistuksessakin lukee, että kokeen suorittajalle on tarjottava riittävä matka rauhalliseen kiihdytykseen suoritusta varten. Tattarisuollakin tuo "riittävä matka" on ihan naurettavaa, kyllä erkka vitosellakin sai kahvata toissaan että ehtii kelata ajoissa 50 tauluun ja vielä nostaa katseensa sieltä mittaristosta suoritukseenkin.
    No höpöhöpö.
    Itse suoritin ajokokeen myös tattiksella, ja erkka vitonen oli alla.
    Ei mitään ongelmia kiihdyttää tavoitenopeuteen.
    Kieltämättä paikka oli hieman hazardin oloinen, mutta kyllä siinä näkyvyyttä on aivan hyvin.

    Ihan hyvä että käsittelykokeet ei olekkaan helposti suoritettavissa. Saisivat olla itseasiassa ehkä vielä vaikeampia.
    Kyllä siinä menee aikaa, ennen kuin pyörää oppii hallitsemaan aikuisten oikeasti edes jollain tasolla.
    Nyksä. Speed Triple 2013
    EX: GSX-R 1000 K6
    EX: R6R 06
  24. #24
    Oli tuo käsittely tänään. Ei sitä tuollakaan alue oikein riitä, ohimenevältä tieltä täytyy kaasutella. Kyllähän se alue riittäs mutta ei kyllä tarvi mittaria sitten seurata. What ever, ei tarvi enää
    Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
  25. #25
    Lainaa (Kummisetä @ Elo. 21 2008,14:53) kirjoitti
    Oisit kokeillu Hakuninmaalla. *
    Hakuninmaa ei enää ota vastaan A-tutkintoja.
  26. #26
    Lainaa (Petsku73 @ Elo. 21 2008,16:05) kirjoitti
    No höpöhöpö.
    Itse suoritin ajokokeen myös tattiksella, ja erkka vitonen oli alla. Ei mitään ongelmia kiihdyttää tavoitenopeuteen.
    Kieltämättä paikka oli hieman hazardin oloinen, mutta kyllä siinä näkyvyyttä on aivan hyvin.
    Kuka tykkää mistäkin, en itsekään sitä "ongelmaksi" tituuleerannut, mutta kivempi olisi ottaa vauhtia pidemmältä ja rauhoittaa pyörä siihen viiteenkymppiin.

    Nyt ehtii just eikä melkein tuijottelemaan mittaria sinne viiteenkymppiin ja sitten itse suoritus. Eikä asiaa tosiaan yhtään helpota se, että risteävä kevyen liikenteen väylä kulkee kiihdytyskaistan läpi, juuri siitä mistä pitäisi alkaa itse tehtävää suorittamaan.

    Eihän sieltä ketään tietenkään tule, kun oikein tötteröt merkkinä ja opet & inssit valvomassa - mutta MAHDOLLISTA se on.
  27. #27
    Taajuus.

    Veikkaan että kummisetä tarkoitti sitä hakuninimaasta että siellä kiihdytys matka on 1/4 tattiksen kiihdytyssuoraan verrattuna..
  28. #28
    Lainaa (Han3s @ Elo. 21 2008,18:36) kirjoitti
    Veikkaan että kummisetä tarkoitti sitä hakuninimaasta että siellä kiihdytys matka on 1/4 tattiksen kiihdytyssuoraan verrattuna..
    Jepjep, siinä on sitten hyvä syy miksei siellä enää elokuun alun jälkeen ole ajettu. Kun uudet nopeudet tulivat voimaan.
  29. #29
    No missä nyt on Daredevil?

    Hommahan menee sillai, että ajokortti ei osoita mitään ajotaidosta. Jos olet kädetön puusilmä, kuolet. Ei siinä mitään käsittelykokeita tarvita tai jos sellaisia on, ne on ihan turhia, koska rima on aivan liian alhaalla mitä tulee turvalliseen liikennekäyttäytymiseen. Kärpän refleksit ja näädän luonto olla pitää. Muuten ei tiellä pärjää.

    Älä kuitenkaan sure, on yksi asia mitä ajokielloista jne. poraavat vetomiehet eivät ole ymmärtäneet. Mikä?

    V: ei kortilla ajeta.
  30.  
  31. #30
    ^Tuossa oli sen verran vinha perä, että autokoulun opekin rehellisesti totesi että autokouluun tullaan hakemaan ajokortti, ajamaan opetellaan vasta sen jälkeen...
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen