Ajatuksena olisi lähteä "pienelle" lomareissulle Norjaan.
Tavaroita ei kahdelle hengelle paljoa mahdu: pyörässä takalaukku ja iso tankkilaukku, joten reissu olisi kestoltaan max n. 3-4 päivää. Tarkoitus lähteä Tampereelta joko Lapin kautta pohjois-Norjaan tai laivalla Vaasasta Ruotsiin, ja siitä sitten Norjaan Geirangeriin.
Löytyykö kokemuksiin perustuvia neuvoja/vinkkejä kumman reitin varrelta löytyisi enemmän hienoa maisemaa ja hyviä/huolettomia ajopätkiä..
Itse ajattelin, että kun pyörän toimintasäde on vain n. reilu 200km niin sujuvampi pätkä ajella voisi olla Lapin kautta(Kolariin asti reitti tuttu). Mutta onko Tromssassa niitä hienoja maisemia ja ehtiikö n. päivän visiitillä nähdä mitään?
Geirangeriin jos suuntaat niin kannattaa tietty ajaa peikonpolun kautta, pyörähtää Dalsnibballa ja Josteldalin jäätiköllä.
Geirangeri itsessään on aika "tuppukylä" mutta vuono on hieno. 110 kurnulla pääsee kiertoajelulle vuonoon ja joillain kympeillä voi vuokrata veneen, moottorilla tai ilman.
Siinä "serpenttiinin" juurella sai 2 h mökin n. 750 kr / yö. Hotelli tais olla 950 kr / yö. Eli 200 kr maksoi aamupala ja puhtaat petivaatteet / pyyhkeeet. Mökissä oli kyllä oma keittiö ja kaikki muukin tarpeellinen.
Dombåsista peikonpolulle oli vähän isompaa tietä mutta maisemat oli mahtavat. Peikonpolku oli sitten enemmän maismankattelua kuin ajamista. *Eidsdalista Geirangerille ja siitäkin vielä eteenpäin oli luonnollisesti hienoja maisemia ja teitä. Serpenttiinit tulee varmasti tutuksi.
Muutamat kuvat sieltä nurkilta.
990 adv, VF750F, ZX-12R
Tuolla aikataululla ja maisemien puolesta mieluummin Geirangeriin. Ihan huoletonta matkantekoa se on vaikka poistuisitkin Suomesta mahd. pian. Kyllä tolla toimintasäteellä löydät bensaa aivan helposti.![]()
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
JOvvain !
Eihän noita VOI siis verrata, sama kun kysyisi onko mukavampaa ajella kuutamolla ku päivällä ?
Mutta jos visuaaliset jutskat on tarkoituksena niin absolut Geiranger ! eihän tossa ole mitään epäselvää...
Tsiikaa vitejjo mun linkistä niin saat käsitystä....
Muista myös Juvasshytta 1800 m.o h !!!![]()
Viime vuonna ajeltiin juuri tuolla geiranger ja peikkopolku sektorilla ja tänä kesänä käytiin tuo pohjoisnorja tarkastamassa.
Minä ainakin pidin enemmän keskinorjan maisemista ja teistä. Seuraavan kerran kun Norjaan menen, niin ehdottomasti etelään.
https://www.youtube.com/@OnhanVielaPitkaMatka
https://www.tiktok.com/@onhanvielapitkamatka
n.3 vk sitten heitettiin autolla norjan puolella lillehammer-trollstigen-geiranger-bergen-oslo tyylinen setti. törkeen hienot maisemat,kandee kokea!
geiranger
trollstigen (peikonpolku)
ja pari muuta kuvaa reissulta.
Täältä ääni Geirangerin seudulle ja ylipäätään keski/etelä -Norjalle.
Rauma-joen laakso myös kiva:
Wikipedia Rauma/Norge
Yamaha RD125 -74 -> Honda VT750C -98 -> Suzuki GSX750F -00 ->Honda CBR 1100 XX -01 -> *Kawasaki ZX-6R -06 ->Honda CBR 1000RR Fireblade -08
'Boredom is a big killer of men'
Buster Martin, 100, Britain's oldest worker
Laatimasi aikataulu on mielestäni aivan helvetin kiree käydä jommassakummassa.(SV Suitsa @ Elo. 14 2008,00:23) kirjoitti
Tromsassa en ole käynyt, mut Geirangerissa ja ymäristössä ainkin hienoja maisemia kuten ylläolevista kuvista näkee.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Lisää ääniä Geirangerille, jossa tuli taas vaihteeksi käytyä pari viikkoa takaperin.
Näkymä Dalsnibbalta Geirangerin suuntaan:
...ja sama paikka pienen bonuksen kanssa:
ÖÖ: Oltiin sitten näköjään samana päivänä tuolla Geirangerissa. Bandittisi seisoi Ruotsiin mennessä samassa rivistössä FinnClipperilläja niin ikään myös Geirangerin turistimyymälän edessä. Tultiin Dalsnibbalta alas Geirangeriin ja oltiin yötä Holessa (mökki 450NOK). Satuitko kulkemaan Dalsnibban ohi tuona päivänä? Melko ruman näköistä jälkeä siellä ylängöllä, International EMPY -1.
Molemmissa pyörineenä sanoisin että riippuu vähän mitä haluat.
Se tie Kilpparilta Skibotnia kohti on aika kiintoisa siten että siinä näkee hyvin kuinka lyhyellä matkalla maasto muuttuu loivalinjaisesta lapista ihan kunnon vuoristoksi.
Tien laidan joki putoaa komeaan kanjoniin jne.
Extrabonuksena matkalla kohti Tromssaa ohittaa ainankin kaikille vuorijormailijoille tutun Lyngenin.
Tromssista voi lähteä vaikka semmoiselle valassafarille jos aika sattuu vaan kohdalleen.
Geirangerissa on semmoinen puoli että jos on sielläpäin niin sen ketjussa mainitun Juvasshytan lisäksi voi kantata Spiterstuleniin ja lömpsiä joko Galdhöpiggenille tai Glittertindille.
Glittertindillä vois olla jääraudat hyvä olla mukana mutta ilmankin on menty tuossa ihan viikko pari sitten.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Oho, ompas se maailma pieni. Me taidettiin ajaa tuo reitti vastakkaiseen suuntaan. Eli ensin oltiin yötä Geirangerilla ja lähtiessä ajettiin Dalsnibban kautta (31.7).(SeniliX @ Elo. 14 2008,11:30) kirjoitti
Saksalaisen turistin kanssa höpisin jotain ja hän keroi bussikuskin sanoneen että eilen oli tapahtunut joku onnettomuus moottoripyörän ja bussin välillä. Ei kuitenkaan tiennyt sen tarkemmin. Mitäs siellä oli sattunut?
990 adv, VF750F, ZX-12R
No ei ehdi. Varaa viikko tai lyhennä lenkkiä merkittävästi.(SV Suitsa @ Elo. 14 2008,00:23) kirjoitti
Itse kysymykseen, niin Etelä-Norja ehdottomasti mieluisampi. Molemmissa olen liikkunut muutamia kertoja. Toki kannattaa ne Tromssat ja Nordkapit joskus käydä tietysti katsomassa.
Itse olen mennyt aina Finnlinkillä yli yöaikaan. Suosittelen !
No, se on sitten vaan VOE VOE
SUURKIITOKSET kaikille vastanneille!
Uskomaton määrä viestejä näin lyhyessä ajassa..
Arvelinkin että maisemiltaan ja fiilikseltään ruotsin läpi Norjaan olisi hienompi.
Jotenkin kuvittelin että lähtis vaan käväiseen kattomassa, eikä laadi mitään hirmu tarkkaa suunnitelmaa, mutta kyllähän tuo 3-4pv aikas tiukka on. Ainahan jotain vastoinkäymisiä , mihin täytyy varautua.
Mutta ajamista ja maisemia varten sinne ollaan menossa, eli jos vaan perä kestää, niin pitkät välimatkat päivässä ei oo ongelma.
Olisiko siis järkevämpää mennä yli Vaasasta vai Turun suunnalta? ja mitä se 2aik ja pyörältä kustantaa?
Tuleeko ruotsin tai Norjan puolella mitään yllärimaksuja? Tie, tunneli, vero yms -maksuja..
Pitkät välimatkat ei välttämättä Suomessa ja Ruotsissa olekkaan ongelma, mutta toista se on Norjan puolella. 300-400 kilsaa päivässä saattaa olla jo melkosta rautaperseilyä siellä.(SV Suitsa @ Elo. 14 2008,13:15) kirjoitti
https://www.youtube.com/@OnhanVielaPitkaMatka
https://www.tiktok.com/@onhanvielapitkamatka
2 päivässä on ehkä teoriassa mahdollista päästä Kapellskäristä Geirangerille jos ajaa vain isoja teitä eikä jää ihmettelemään maisemia. Voihan sitä tietty ajaa yön yli mutta sitten on syytä varata eväitä kun noita 24h huoltoasema/ruokala paikkoja en Norjassa nähnyt ensimmäistäkään. Hirviä ja muita elukoita tuntu olevan aika reilusti, jo niittenkin takia ei voinut ottaa mitään iltakiriä kuten Suomessa yleensä on tapana (Norja- Ruotsi -rajan tuntumassa 4 hirveä n. 20 km sisään).
Dalsnibballa ja Fjaerlandin kohdalla oli ainoat tiemaksut. Muissa oli mp ilmainen.
990 adv, VF750F, ZX-12R
Aiemmin mainitsemallani Finnlinkillä 2 ihmistä + 1 mopo 130 euroo/suunta. Sisältää 2 ruokailua seisovasta pöydästä ja pienen hytin jossa voi nukkua 6 tuntia syöntien välillä.(SV Suitsa @ Elo. 14 2008,13:15) kirjoitti
Ja tuo oli siis yöllä. Päivällä hieman halavempoo.
No, se on sitten vaan VOE VOE
Muutama sata metriä Dalsnibbalta Geirangerin suuntaan, pienen suoran pätkän jälkeisessä mutkassa ennen kunnon mutkien alkamista, norjalaisissa kilvissä oleva bläkkäri oli vetäissyt nokkakolarin saksalaisissa kilvissä olevan tila-auton kanssa. Pyörä oli lentänyt auton yli ja jälki oli rumaa mm. bläkkäristä puuttui kaikki romppeet tankista eteenpäin ja laukkusettiä + muita romppeita tienoo täynnä. Tielle oli kylvetty imeytyspuruja melkoiset määrät...erityisesti yhteen kohtaan missä ei näkynyt vuodon aiheuttajaa. Oli helppo arvuutella kolarin lopputulos eikä paikalla olleella pelastushenkilökunnalla ollut minkäänlaista kiirettä. Politikin tuli hissun kissun vastaan vasta serpentiiniä alasajaessamme. Paikallisen Medihelin bongasimme lähtevän Geirangerista n. tunti alasajomme jälkeen.(ÖÖ. @ Elo. 14 2008,12:25) kirjoitti
Juttelin seuraavana aamuna majapaikamme omistajan/työntekijän kanssa, josko tällä olisi ollut faktatietoa kuskin kohtalosta, tämä oli jutellut hinausauton kuljettajan (joka haki tila-auton pois ylängöltä) kanssa, mutta tämä oli sen tarkemmin spesifioimatta todennut yhden menehtyneen. Olen yrittänyt jälkikäteen etsiä virallista uutista aiheesta, mutta tuloksetta.
Muistathan vain että norjan puolella keskinopeus kannattaa laskea aika pieneksi, varsinkin pääteiden ulkopuolella. Ajamaan niitä teitä pystyis varmaan reippaastikin mutta ei ole kiva huomata kiitävänsä 120 taulussa vuohilauman keskellä. Norskit kun eivät tuppaa pitämään niitä aitauksissa tahi muuten kytkettyinä. Lyhyeenkin siirtymään saattaa siis tuhrautua aikaa.
Ainakin etelänorjassa (ja stavangerin korkeuteen saakka) oli mopot vapautettu tietulleista.
-kaikki tosiasioina esittämäni seikat perustuvat vahvaan MuTuun, Esson baarissa kuultuihin isojen poikien juttuihin sekä netissä liikkuviin vahvistamattomiin huhupuheisiin.
Jos kamoilla pärjää neljä päivää reissussa, niin eiköhän sitä selviä samoilla edes pari päivää lisääkin...?(SV Suitsa @ Elo. 14 2008,00:23) kirjoitti
Kuten edellä on todettu, 3-4 pv:ssä ei taida ehtiä Geirangerissa edes pyörähtämään, vaatii sen verran paljon kilometrejä Norjassa. Joten jos aikaraja on tiukka ja vaihtoehdot nuo, niin sitten on käytävä Tromssassa?
Muuten kallistuisin eteläisemmän vaihtoehdon kannalle (ja ehdottomasti lisää aikaa).
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
Lautat maksavat 30-35 NOK per pyörä. Aina ei pysty lauttaa välttämään, riippuu tietysti reitistä. Pyörä pysyy sivujalalla, varmuuden vuoksi oltiin vierellä / päällä rantauduttaessa. Paattien kannet liukkaita, ei kannata suditella. *(SV Suitsa @ Elo. 14 2008,13:15) kirjoitti
![]()
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Tuohon edelliseen lisäisin, että kun threadin aloittajan tarkoituksena on liikkua kaksipäällä niin on syytä varautua 60-75NOK:n lauttamaksuihin etelän suunnalla. Aina ei voi lauttaa välttää esim Trollstigeniltä Geirangeriin tai päinvastoin matkustaessa. Tai tietty voi, mutta kiertomatka voi tulla toooodella pitkäksi. Kaikki on reitin suunnittelusta kiinni niin kuin edellinen jo totesikin.
Pohjoisessa taisi E6:n lautta olla jotain 90NOK:n luokkaa...näin äkkiseltään muisteltuna. Pyörällä en ole toistaiseksi joutunut kuin yhdessä paikassa maksamaan tietullin, nimittäin Fjærlandissa tiellä nro 5.