Kyseessä -93 Honda VFR RC36. Kilometrejä mittarissa noin 84tkm. Moottori pitää epäsäännöllistä kolketta. Kolketta esiintyy varsinkin koneen ollessa kylmä ja käydessä tyhjäkäyntiä. Kolke häviää kun kytkimen painaa pohjaan. Lämpöinen kone kolkkaa myös joskus. Kierrosten noussessa kolke häviää tai ei ainakaan ole korvalla kuultavissa. Kolkke on alkanut esiintymään vasta viimeisen 10tkm aikana. Moottorissa on Hondan oma GN4 öljy. Arvoja en muista mutta kyseessä notkeampi tyyppi.
Onko syytä huoleen? Vaihteisto toimii mainiosta. Kolkkeen hävitessä kytkintä painamalla viittaisi mahdolliseen rattaiden väljyyteen vaihteistossa...ehkä.
Kiitos jo etukäteen!
Yhtään Hondaa en ole omistanut missä ei kytkin pitäisi ääntä tyhjäkäynnillä. Kytkinkorista tuo ääni lähteneepi. Eli näin äkkiseltään sanoisin ettei huolta, mutta kannataneehan tuota seurailla, josko muuttuu lyhyellä aikavälillä selvästi huononpaan suuntaan.
onks tyhjäkäynti säädetty oikeaksi? Ettei vaan olis liian alhaisilla kierroksilla...
S u z u k i *G S X *1 4 0 0 *K 6
Mitäs noi kierrokset pitäis muuten olla tyhjäkäynnillä?
VFR750F
CBR1000RR
Ko. mallissa 1000 +/- 100
http://www.honda.brandt.fi/mp/ohjeki...01992%2093.pdf
Tyhjäkäynti on noin 1100-1200rpm. Pyörä ei käy tyhjäkäyntiä aivan tasaisesti, pientä epätasaisuutta on havaittavissa, joka varmasti korjaantuu kaasareiden synkkauksella.
Itsellä varmaan samanlaista kalkatusta -96 mallin VFR:ssä, häviää kun kytkimen painaa pohjaan. Tämä on normaali ääni ainakin minulla. Olen käynyt näyttämässä tätä kalkatusta tällä Portaankorvan luona eli hyvässä Honda huollossa ja uskon, että tämä mekaanikko osaa asiansa varsin hyvin. Myös normi huoltoa olen tuolla teettänyt. Hänen mukaan kyseinen kalkatus minun pyörässä kuuluu asiaan ja sille ei saa tehdä mitään, eli antaa kalkatella rauhassa. Ääni tulee kytkin kopasta ja sinne on jätetty tarkoituksella välyksiä eri rattaille ja akseleille jotka kalkattaa.
Ei sais mainostaa mutta laitetaan silti linkki: http://www.motorserviceportaankorva.fi/
Se onko tämän viestin aloittajan VFR:än kalkatus samanlaista kuin meillä muilla sitä emme voi tietenkään täällä palstalla sanoa. Jos vähänkään epäilyttää joku outo niin kannattaa käyttää hyvällä pajalla näyttämässä ellei itsellä osaaminen riitä.
Kolke hävisi tänään, kun laitoin kytkimentyösylinteriin uudet tiivisteet ja jousen. Kolke saattoi aiheutua kytkimentyösylinteristä lähtevästä työntötangosta, tanko mahdollisesti hakannut edestakaisin työsylinterin ja kytkimen välkissä.
![]()
Ettei vain olisi käynyt niin että kytkin nyt syystä tai toisesta kantaa ja ääni olisi sen vuoksi poistunut?
Pekka
Vaihteistontoiminta parani, pykälät menee herkemmin päälle eikä kolahda juuri ollenkaan. Kytkin ei ole luistanut missään vaiheessa ennen tiivisteiden uusimista eikä jälkeen, joten tuskin kantaa.
Lähteekö ko toimenpiteessä kytkimen nesteet ulos? Onko kytkimen ilmaaminen isokin homma, että ei jää kytkimen toiminta epävarmaksi ja laatikko menee paskaks?(McMelooni @ Loka. 31 2008,17:39) kirjoitti
Jäi sellainen kuva kysyksistäsi ettei taida olla käsitystäkään mihin olet ryhtymässä... *(ToKm @ Marras. 16 2008,13:42) kirjoitti
Mutta vastaukset on kyllä ja ei.
Työsylinterintiivisteiden uusiminen ei ole iso homma VFR:ssä (itselläni vuosimalli -93). Osat oli Stormilla 19e.
Työsylinterinrunko irti kopankyljestä. Sen jälkeen pumppaa kytkimellä työssylinterin ulos pesästään. Tässä vaiheessa kannattaa olla joku astia alla, jonne vanhat kytkinnesteet laskee, ja maalipinnallehan tuo on myrkkyä.
Tämän jälkeen vaihtaa tiivisteet ja jousen. Tiivisteen kanssa kannattaa olla tarkka että se menee oikein päin, eli katso miten päin se vanha tiiviste on. Sylinteri ja sen pesä kannattaa puhdistaa, mikäli siellä on likaa.
Mikäli työsylinterinrungon tiiviste ei lähde yhtenä kappaleena pois, poista vanhat tiivisteen jämät pinnoilta ennen uudenlaittamista. Älä naarmuta pintoja millään terävällä. Tämän jälkeen uusitiiviste paikalleen.
Sitten paketti kasaan ja ilmaamaan. Heitä vanhat kytkinnesteet pois ja laita uudet tilalle. Nesteet laitoin kytkinnestesäiliön kautta pumppaamalla kytkintä. Otti vähän aikaa.... Muitakin tapoja on.
Ilmaus tapahtuu täysin samanlailla kun jarrujenkin ilmaus.
kuulostaa samanlaiselta vialta ku mulla oli x-11.n kanssa kytkimen laakerin vaihdolla yleensä korjautuu vaihdoin kumminkin kopan ollessa auki kaikki levytkin,vinkkinä voin antaa ettei metallisia välilevyjä kannata vaihtaa 60tkm ajetussa hondassa ei ollut minkäänlaisia kulumis jälkiä ja maksaavat n.20€/kpl.
tosin pakkasella jos starttaa pyörän niin kolisee kyllä jonkin aikaa ennen kuin öljy on kytkimen voidellu.
Hondax-11
Honda CB750K vm-80/83.museo mp
unohtakaa toi kolke.
se vaan on hondan ominaisuus.
kaikki toimet sen poistoon on "tekohengitystä" joka johtaa muihin ongelmiin.
ja kuka sitä kolketta ajossa kuulee,,,?
....kaverin pyörähän käy aina siistimmin...
vai mitä?