Ajatuksen tynkää, onko kokemusperäistä tietoo antaa.
Ensi talvena olen useita jaksoja Espanjassa töissä. Jos mennessä ostan Saksasta pyörän (BMW 1200 RT 2005?), ajan sen Espanjaan ja siellä kurvailen talven.
Sitten keväällä pyörä Suomeen ja rekisteriin.
Miten ja mistä kilvet ja vakuutukset. Ja pyörän tullausarvohan on sitten sen kevään mukainen?
-- okebo --
Mitään tästäkään tiedä, mutta silti kommentoin...
Ostaessasi pyörän Saksasta, laitat sen vaikka viikon väliaikaiseen Saksan kilpeen. Siinä sitten köröttelet pärrällä Espanjaan, jossa sinulla on viikko miinus ajopäivä(t) aikaa mennä paikalliseen katsastuskonttoriin, jossa laitat sen Espanjan kilpiin.
Tullessasi sitten joskus Suomeen ajat sen Espanjan kilvillä ja ensimmäiseen tulliin tekemään käyttöilmoitus. Sen jälkeen voit sitten ajella täällä kotisuomessa kyseisillä kilvillä, kunhan teet veroilmoituksen viiden päivän sisällä ja aloitat maahantuontikatsastuksen 10? päivän kuluessa.
Moto Guzzi Norge
"Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
-Tove Jansson
Jonkin verran Espanjassa olleena koettaisin karttaa kaikkea mahdollista paperihommaa siellä. Eli onkohan mahdollista saada Saksasta esim puoleksi vuodeksi kilvet.
Ja sitten jostain tuolta luin että Suomen vakuutusyhtiöt tekee vakuutuksen kunhan valmistenumero on tiedossa?
Uskoisin että tuo Pohjolan vakuutus on aika kilpailukykyinen muiden maiden vakuutusyhtiöihin verraten ja mahdollinen selvittely olisi suomen kielellä helpompaa.
--okebo--
Saksasta saa kansainvälisen rekisteröinnin (internationale Zulassung) 2 vkoa - 1 vuosi, kaikista yksinkertaisin....
Meillä olis kans suunnitelmissa hakee kaverin kans motskarit saksasta ja päristellä niillä euroopassa vähän aikaa ja tulla sitte suomeen mut noi vakuutushommat on kans vähän hakusessa, joten tietoo noista jutuista tarvittais tääläkin!
toi oliskin hyvä jos sais suoraan suomen vakuutuksiin
![]()
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91
Vähän aiheeseen liittyen, että tarviiko pyörästä tehdä jonkinlaista maastavienti-ilmoitusta tms. kun vie Saksassa kilvissä olevan pyörän Suomeen? Eli minulla on Saksan rekisterissä omissa nimissä pyörä ja aion tuoda sen Suomeen lähiaikoina. Tuon pyörän luultavasti auton kyydissä niin tarviiko minun muuta kuin ottaa pyörä pois kilvistä ja ECE-todistuksen ja kauppakirjan kanssa mennä Suomen tulliin ihmettelemään? Onkohan sillä mitään väliä kun en ole muuttamassa Suomeen niin saankohan rekisteröityä siellä pyörän kun en asu Suomessa.
...
Saksassa on käytäntö muuttunut. Vakuutusyhtiöt kyllä myyvät vakuutuksen 1 viikko-1 vuosi, mutta vientikilpeä ei saa ilman ongelmia kuin kuukaudeksi. Itse sain 3 kk kilven vielä huhtikuussa, mutta piti käydä 3 eri virkailijan/esimiehen juttusilla ja tehdä kirjallinen anomus miksi tarvitsen sitä. No näytin kartasta missä asun ja sanoin, että ennen juhannusta ei voi ajaa kun on lunta ja haen pyörän vasta kesäkuun viimeinen viikko Saksasta. Saksan normaalikilvet olisi paras vaihtoehto, mutta niitä ei saa ilman vakituista osoitetta Saksassa. Voihan nuo perustelusi tietysti mennä läpi ja saat vientikilvet vuodeksi Saksasta. Moottoripyöräliike varmaan voisi auttaa asiassa.
Suomen vientikilpiä en tiedä miten niitä saa.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Ei muuta kuin ajat vaan. Älä missään nimessä ota pois Saksan kilvistä, sillä niissä on vakuutuskin halvin. Koska et asu Suomessa voit aivan hyvin ajaa aina täällä ollessa Saksan kilvillä. Sitä en tiedä mitä tapahtuu kun seuraava katsastus AU/HU tulee ajankohtaiseksi Saksassa, rupeaako Zulassungsamt lähettämään nootteja. Käyttöveron joudut myös maksamaan Saksaan. Eiväthän viranomaiset tiedä missä sinulla on pyörä.(MachinaAnimata @ Elo. 11 2008,20:28) kirjoitti
Sitten joskus kun muutat Suomeen tai myyt pyörän jätät kilvet katsastuskonttorille ja ne lähetetään sieltä Saksaan.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
yli 3 kk:n käyttöaika kansainvälisillä kilvillä tarkoittaa sitä, että joutuu maksamaan auton käyttöverot Saksaan. Alle 3 kk on verotonta:
www.adac.de/Auto_Motorrad/Kauf_Verkauf/KFZ_Zulassung/Ausfuhrkennzeichen/
Joo tuo on selvää ja siksi otinkin 3 kk vakuutuksen. ADAC:in puolella ei puhunut mitään kun ostin vakuutuksen 3 kk:ksi, taisi olla 165 €. Verkehrsamtin puolella sitten sanoi käytännön muuttuneen ja ettei enää anneta kuin 1 kuukauden kilpiä normaalisti. Silloin meinasi pulssi nousta kun piti jonottaa luukulta toiselle eikä päättäjää meinannut löytyä. Sitten jouduin sepustamaan kirjallisen anomuksen johon sain esimiehen nimmarin ja leiman tietysti niin että pääsin takaisin ensimmäiselle tiskille. Kiirekin oli kun paikka meni klo 13 kiinni.(BMWR1100RT @ Elo. 11 2008,21:24) kirjoitti
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Sain Pohjolalta vastauksen vakuutuskysymykseen:
"Kiitos yhteydenotosta.
Valitettavasti emme myönnä vakuutuksia ulkomailta ostettuihin ajoneuvoihin, jotka jäävät ulkomaille käyttöön. Moottoripyörällänne voidaan myöntää vakuutukset kun se on tuotu Suomeen rekisteröitäväksi."
--okebo--
Mulla on tilanne sellanen että muutan pois Saksasta mutta en takaisin Suomeen. Ja muutan niin kauas että ei kannata ottaa pyörää mukaan. Ajattelin tuoda pyörän Suomeen, maksaa verot ja myydä sen samantien pois. Pyörää en todennäköisesti kuitenkaan aja Suomeen vaan tuon sen rekan kyydissä. Onnistuuko minun rekisteröidä se omiin nimiin?(mikkoyli @ Elo. 11 2008,20:46) kirjoitti
...
Mutta jos ne ei myönnä, niin ei kai sitä voi ottaa...?(mchuurre @ Elo. 12 2008,20:17) kirjoitti
![]()
Varmistin vielä Pohjolasta tuon Kaskon tilanteen kysymällä näin:
"Varmistan vielä, että onko tilanne sama sekä liikenne että vapaaehtoisen vakuutuksen osalta?
Ja tulihan asia selväksi että pyörä on vain käymässä Espanjassa max 6kk.
Espanjan byrogratian tuntien en haluaisi siellä päässä tehdä mitään ylimääräistä paperityötä."
Vastaus (kiitettävän nopea) oli aika yksiselitteinen:
"Tämä koskee sekä liikenne- että kaskovakuutusta. Ratkaisevaa tässä on juuri se että moottoripyörä jää ulkomaille (Espanjaan) käyttöön."
--okebo--
tässä ratkaisu:
http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Kau...uhrkennzeichen![]()
Niin tätä yritin aiemmin selittää ettei pidä ehkä enää paikkaansa. ADAC myy kyllä vakuutuksen, mutta se ei auta kun eivät anna kilpeä kuin 1 kuukaudeksi ja melkoisen ruljanssin jälkeen sain 3 kk:ksi. Ymmärsin silloin, että vuodeksi ei enää millään.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Etsin Googlesta useampia Verkehrsamt/Zulassungsamt ja kaikissa oli kyllä mahdollista tuo vuoden Ausfuhrkennzeichen. Ensin pitää maksaa vero ja sitten saa kilven. Eli vakuutus, käyttövero ja kilpi. Katsastuksen pitää olla myös voimassa ja se taitaa olla kahden vuoden välein. Paras olisi jos liike hoitaisi rekisteröinnin ja paperityön, mutta passisi ja valtakirja tarvitaan. Kaskon saaminen ulkomaiden kilpiin Suomesta oli ennen mahdotonta ja ilman varkausvakuutusta en pyörää Espanjaan veisi. Runkonumerolla saa kaskon, jos pyörä tullaan rekisteröimään Suomeen "pian". Noihin Saksan vientikilpiin et varmaan saa mistään varkausvakuutusta. Suomen vientikilvelle sain vuonna 1994 varkausvakuutuksen vain erään moottoripyöräkerhon sopimusvakuutuksen kautta, mutta ainakaan se yhteistyösopimus ei enää ole voimassa.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Olikohan se nyt niin, että maahan tuotu muuttoajoneuvo pitäisi periaatteessa rekisteröidä 3kk:n jälkeen Espanjassa. Jos sen sijaan on vaan käymässä, niin saa olla maksimissaan 6kk ajoneuvo Espanjassa, jonka jälkeen pitäisi rekisteröidä. Tämä on aika vahva mutu. Ajoneuvovero on 12%, joten ei kannattaisi ensin rekisteröidä Espanjassa ja sen jälkeen Suomessa maksaa uudet verot. Toisaalta, jos ei ole tarvetta/mahdollisuutta ajella sen vientikilven kuukauden ajo-oikeuden jälkeen, niin jättää sinne Espanjan talliin sen ja antaa vaikka kuljetusfirmalle tuotavaksi Suomeen, kun sen aika koittaa. Kai tuommoinenkin on mahdollista...
Dixi et animam levavi
Löytyi vihdoin aihe, josta olisin tietoa vailla. Tarkotus olisi ostaa pyörä Italiaan "kesämökille" ja nyt kyselisinkin mitkä on mahdollisuudet vaakutusten jne suhteen. Ilmeisesti joudun ottamaan maan sos.tunnuksen vaakutuksia varten, tästäkään en varma? Tosiaan kiinnostaisi tietää mikä on järkevin vaihtoehto vakuutusten kanssa ja minkälaiset mahdollisuudet.Muutaman kolme kertaa vuodessa tulee ajokauden aikana siellä käytyä.
No vastauksen nyt varmaan saan sitten pääsiäisen aikana kun sinne menen, mutta avustavalla tiedolla voisin varautua. Kyseisessä maassa kun ei asiointi aina ole ihan helppoa!![]()
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4