No niin. Nyt se tapahtui. Ilmeisesti LT:n takabokseja vainoava tyyppivika, jossa jotain murtuu kevytmetallisesta lukkokoneistosta (en ole vielä ehtinyt tutkia) iski tänään.
Korjausmahdollisuudethan ovat
BMW-way = Osta uusi takaboksin alaosa - EIEIEIEI!
US-Way = Tilaa jenkkilästä Aftermarket-korjaussarja ~300$
= Josko löytyisi viasta riippuen osaava hitsuri...
Eli pidän ajan tasalla, mutta muistutan: Kannattaa kohdella kunnioituksella sitä takaboksin kannen lukkoa. Jos se tuntuu karhealta, voi lukea tusinoittain vinkkejä Jenkkisaitilta (tai täältäkin ainakin Pozolta) kuinka tuon saa pysymään kasassa.
<p>2002-2014</p>
Voi syyhy sentään, että kävi huono tuuri...![]()
Tuon lukkomekanismin entraaminen sellaiseksi, että sen särkymistodennäköisyys pienenee murto-osaan on loppujen lopuksi aika simppeli. (Tuosta saadaan vaikka ensi vuoden BMWKLTIBMIxOF-tapahtuman TechSession aihe.)
Resepti yksinkertaisuudessaan: Asennetaan kannessa olevien metallisten lukitustappien ympärille jotain muovista paineilmaletkua tai bensaletkua. Näin saadaan niistä hieman pehmeämmät kuin alkuperäinen metalli-metalli kosketus.
Sitten puretaan takaboksin alapuoliskon lukkomekanismi (ne lukkoprikat auki ja palaset irti) ja avarretaan niitä lukituskoukkuja sen verran mitä ensinmainitut muoviputket paksunsivat niitä kannen lukitustappeja. Seurauksena kannen lukitus muuttuu pehmeämmäksi ja se inhottava metalli-vastaan-metalli -raapimisääni häviää kokonaan.
Ei tämäkään muutos tietenkään sitä tilannetta helpota, jos liian täyttä takaboksia yrittää sulkea pelkästään lukkoa vedättämällä. Kyllä kantta täytyy aina avittaa toisella kädellä.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Dodiin. Varaosa saapui. Päätin, että en uusi takalaukun alaosaa lukon vuoksi. Toki tuo oli edullinen *- ainoastaan 650€. *
aukisena tilasin Jenkeistä tuohon kuitenkin korjaussarjan reilulla 300 taalalla. Kyllä on Jenkkipojan tavaran laatu viimosen päälle. Mukana vielä työohjeita ja valokuvia CD'llinen sekä tietty kaikki työssä tarvittavat niitit, prikat ja ruuvit. Ja noihin vielä varakappaleet kuhunkin. Laatu ja valuvahvuudet ovat jotain ihan muuta kuin tuossa Bemun alkuperäisessä lelussa.
Viikonloppuna hommiin... Teenpä tuosta pienen kertomuksen. Saattaa tulla vielä muillekin vastaan tuo homma...
<p>2002-2014</p>
No niin. Laukun lukko on nyt korjattu ja parempi kuin uutena. Pari kolme tuntia tuohon taukoineen meni. Ei niinkään homman vaikeuden takia, mutta paikoin pikkutarkkaa nyhertämistähän (IMHO) tuo on C-klipsien kanssa pelaamisineen. Niinpä en halunnut kiireellä pilata hommaa. Nuo C-klipsit helposti singahtelevat minne sattuu, jos niiden kanssa ei ole tarkkana!
Eli alkuperäinen vikahan on suoraan LT-perinne-osastolta. Avausmekanismin (yleensä vasen)yläkulma murtuu ja siihen kiinnitetty lukitusmekanismia käyttävä vipu irtoaa. Pahimmassa tapauksessa laukku jää lukituksi lukon kielen jäädessä "pitämään".
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...53456385239074
BMW:n vastaus tähän vikaan on myydä uusi laukun alakerta. En viitsinyt edes kysyä onko tuo valmiiksi maalattu, vai tuleeko pohjavärillä - se kun maksaa 650€ *Vaihtoehtoisia korjaustapoja on tuon BMW-metodin lisäksi 1) etsiä taitava hitsaaja, joka osaa kevytmetallien hitsauksen 2) tilata jenkeistä korvaava "aftermarket"-osa/korjaussarja. Noita valmistaa ainakin "Millenhaus" ja "Michael Gore / ThreeRplastics". Noita voi etsiä foorumilta: www.bmwlt.com.
Itse tilasin korjaussarjan Michael Gorelta. Hinta Suomeen tuotuna 335$ + ALV + Tulli (3,5%). Minulle tuo tuli noin kahdessa viikossa tilauksesta. Korjaussarja sisältää
- Erittäin hyvät ohjeet työn suorittamisesta vaihe vaiheelta
- Runsaasti valokuvia eri työvaiheista CD:llä
- uuden, paremmin valetun ja kestävämmän avauskahvan
- kaikki asennuksessa tarvittavat niitit, prikat ja ruuvit
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...53585305399650
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...27986984497442
Tarvittavat työkalut ovat tavanomaisia
- pora + terät niittien poraamiseen irti
- pieni ruuvimeisseli ja pihdit C-klipsien irrottamiseen ja kiinnittämiseen
- dremel tai vastaava pieneen hiomahommaan, porallakin selvinnee
- pieni torx-kärki (unohdin katsoa koon) lukkosylinterin irrottamiseksi / kiinnittämiseksi
- 3/32" kokoinen kuusiokoloavain. Jenkkipojat kun eivät millimetrimitoilla oikein ruuveja tee... (Tulipahan käyttöä noille tuumakokoisille kärjille, jotka aikoinaan meinasin jo roskikseen heittää)
Homma siis alkaa purkamalla lukkokoneisto ja avauskahva.
1. Irrota takalaukun sisävuoraus
2. Irrota neljä C-klipsiä ja akselipuikkoa, jotka pitävät lukon kieliä käyttävän mekanismin kehikosta
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...27944290774482
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...27946043622290
3. Poraa kolme niittiä irti laukun sisältä, lukon päältä. Tämän jälkeen irtoaa kehikko, jossa lukonkieliä käyttävä mekanismi on (irrotettiin edellisessä vaiheessa). Huomioi kummin päin kehikko on paikallaan! Niittien koko 7/32" eli 5,56mm.
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...27961042462226
4. Poraa irti neljä niittiä laukun sisältä, lukon takaa. HUOM! Älä polta muovia poraamalla liian kovilla kierroksilla. Niittien koko on 5/32" eli 3,97mm.
Tarpeetonta lienee huomauttaa, että kun olet saanut viimeisen niitin taisteltua irti, koko lukkomekanismi ja avauskahva putoavat hämmästyttävällä ripeydellä kohti maapallon keskipistettä pysähtyen matkan keskeyttävään lattiaan. No onneksi kahva on jo valmiiksi murtunut *
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...27955483266210
5. Erota laukun avauskahva lukkomekanismeineen muovisesta, laukkuun kiinnittyvästä taustalevystä. *Kahva on kiinni levyssä C-klipseillä päistään lukitulla akselilla.
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...43024049307922
6. Sitten siirretään vanhasta avauskahvasta lukkomekanismin osat uuteen kahvaan.
6.1 Lukon kielet / L-kappaleet on kiinnitetty toisiinsa välitangolla, joka on päistään kiinni L-kappaleissa ”puristeliitoksella”. Dremelöi / poraa tanko päistään irti L-kappaleista.
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...53669042954354
6.2 Irrota L-kappaleita kiinni pitävät prikat keinuakseleista. ÄLÄ MURJO PRIKKOJA, Tarvitset niitä heti kohta! Irrota L-kappaleet ja siirrä ne jousineen uuteen kahvaan. Jos prikat murjoontuivat irrotuksessa, voit muotoilla noita varovasti pihdeillä.
6.3 Siirrä lukkosylinteri ja sitä ympäröivä jousi uuteen kahvaan avaamalla sylinteriä paikallaan pitävät kolme Torx-ruuvia. Kiinnitys tietty päinvastoin.
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...53719682697682
6.4 Vaiheessa 6.1 poistettiin L-kappaleet yhdistävä tanko. Sarjan mukana tulee korvaava, päistään kuusiokoloruuveilla lukittuva tanko. Kuusiokoloruuvit ovat siis 3/32” kokoisia. Koko, jolla ei ole vastinetta millikoon avaimissa. Tarvitset siis tuumakoon avaimen! HUOM! Tässä vaiheessa kannattaa testata lukon toiminta painamalla lukkosylinteriä/avausnappia. Jos lukon mekanismi takertelee, selvitä mistä johtuu ja hio/voitele tarvittaessa. Kun avausnappia painetaan, pitää siis L-kappaleiden siirtyä sylinteriin kiinnitetyn ratsastajan toimesta ”auki”-asentoon. Liike L-kappaleille välittyy L-kappaleet yhdistävän tangon kautta. Tangon paikalleen kiinnittävät kuusiokoloruuvit kannattaa lukita/liimata myöhemmän aukeamisen estämiseksi (ei kuitenkaan ennen toimintatestiä). Jos tanko myöhemmin irtoaa paikaltaan, voi laukku jäädä pysyvästi lukkoon!
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...53760057532354
7. Vaiheessa 5 irrotettiin muovinen taustalevy kahvasta lukkomekanismeineen. Nyt siihen tehdään pari muutosta.
7.1 Taustalevyn yläreunassa oli kolme niittiä, jolla mekanismi kiinnitettiin takalaukkuun. Niitit pitivät myös lukonkieliä käyttävän mekanismin kehikon paikallaan. Nyt ne korvataan kolmella sarjan mukana tulleella ”ruuvin vastakappaleella”. Ne puristetaan paikalleen ruuvipuristimella, pihdeillä tai muuten sopivalla menetelmällä.
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...27965475914578
7.2 Muovinen taustalevy kiinnittyy laukkuun kolmen ruuvin lisäksi neljällä niitillä. (Ne jotka porattiin vaiheessa 4 irti). Korjaussarjan tekijä on sitä mieltä, että niitin reikää pitää vahvistaa liimaamalla niitin reikien vahvikkeeksi prikat (toimitetaan sarjan mukana). Prikat saa kohdalleen vaikka niittiä apuna käyttäen.
Anna liimausten kuivua, etteivät prikat irtoa lukkoa paikalleen kiinnitettäessä!
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...27976036231074
8. Kun prikkojen liimaus on kuivunut, onkin aika kasata kahva eli liittää se muoviseen taustakappaleeseen. Liimauksen voi (ja se kannattaa) tietty tehdä jo ennen lukkoreleiden siirtoa kahvasta toiseen, niin prikat kuivuvat sillä välillä kun askartelet *lukon osien siirron kanssa. Kahva lukkolaitteineen liitetään muoviseen taustalevyyn sillä samalla pitkällä akselilla, joka poistettiin vaiheessa 5.
Ennen kuin lukitset akselin C-klipsillä, kannattaa tehdä viimeinen toimintatesti. Lukon pitäisi nyt toimia taustalevyn kanssa normaalisti! Eli lukittua muovilevy kun paina niitä yhteen. Se aukeaa kun painat normaalisti lukkosylinteriä. Jos lukko toimii, lukitse akseli C-klipsillä. Onneksi olkoon! Nyt sinulla on valmis, korjattu lukkopaketti laukkuun kiinnitettäväksi.
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...22818118116642
9. Lukkomekanismin lopullinen kasaus alkaa asettamalla lukkomekanismi paikalleen. Kiinnitä lukko paikalleen kevyesti yhdellä yläosan kolmesta kiinnitysruuvista. Ruuvilla lukitaan myös paikalleen lukonkieliä käyttävän mekanismin kehikko, josta ruuvi menee läpi. HUOM! Kehikon ja laukun välissä on muovinen/kuminen tiiviste, jota ei kannata unohtaa, jos et halua sadevettä laukkuun. Kiinnitä loput kaksi ruuvia kevyesti paikalleen. Kaikki kuusiokoloruuvit ovat taas niitä 3/32” avaimella kiristettäviä.
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...22881058217362
Kiinnitä lukkomekanismi paikalleen neljällä niitillä (tulevat sarjan mukana) ja kiristä kolme yläosan ruuvia.
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...22920171842530
10. Kasaa vaiheessa 2 irrotettu lukonkielet sisältävä koneisto. HUOM! Tässä vaiheessa tarkkaavaisuus jo helposti herkeää. Varo hukkaamasta C-klipsejä! Vaseliini on mainio apu asennukseen. Sitä käyttäen saat C-klipsit pysymään ”kiinni” mekanismissa/metallissa kun ruuvimeisseliä, pihtejä tai muita menetelmiä käyttäen työnnät noita paikalleen! Itse jouduin myös vinkaa apuna käyttäen puristamaan kehikkoa lievästi kasaan, jotta sain lukonkielien akseleina toimivat pinnit tarpeeksi läpi kehikosta C-klipsien kiinnittämistä varten.
Homma on sitten siinä… Kokeile mekanismin toiminta ja voitele se!
http://picasaweb.google.fi/nnominee/...23002525283938
Kommenttina vielä: Toimii paremmin kuin alkuperäinen. Kahva/mekanismi on jämäkkä ja lukitus täsmällinen kuin kassakaapissa.
<p>2002-2014</p>
En kun näin kuinka kökköä tekoa tuo alkuperäinen kahva on. Melkoosen homman olis joutunu tekemään tuon hitsuuttamisessa, hiomisessa ja maalaamisessa. Lopputulos olisi kuitenkin saattanut olla ehkä huonompi välitystankojen linjauksen muuttumisen vuoksi.(mchuurre @ Syys. 11 2008,16:01) kirjoitti
Nyt on kahva tuntumaltaan kuin siinä saksalaisessa autossa tai kassakaapissa eikä taatusti hajoa.
Halvemmalla taatusti olis saanu hissuuttamalla, mutta uskallan lyödä vetoa, ettei yhtä hyvin toimivaa... Se vaan tuntuu perverssin hyvältä kun tietää tuon olevan laatutyötä - parempi kuin alkuperäinen... *
<p>2002-2014</p>