Mun pitäisi ostaa moottoriöljyä hiljattain hankkimaani Hornettiin. Sen pitäisi olla nimenomaan Honda GN4:ää (10W-40). Googletin ja googletin, mutta en löytänyt mistään tietoa siitä, mistä tuota nimenomaista öljyä saa.Voisiko joku viisaampi siis neuvoa?
Koillis-Helsingissä siis asustelen, joten Helsingissä tahi Vantaalla olisi liikkeen kätevä olla.
Tuupakan Bikeworldista oon joskus kauan sitten ostanut (vielä kun oli Honda)
ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Empä tiiä mistä sitä sieltä saa mutta Oulusta euromotorcenter myy sitä oiskohan tuolla postimyynnin puolella kans On näköjään
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
No BW Tuupakasta ainakin, ehkä Larustakin. Metura-motorsilta varmaan saa kun sitä käyttävät.
Kronoby Racing Team
On ihan sama mitä öljyä siihen mopoosi kaadat, kunhan on 10W-40.
Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
Edellinen omistaja kehotti käyttämään GN4:ää. Kerran prätkään oli kuulemma laitettu jotain toisenlaista laatua, ja siitä pyörä ei ollut tykännyt alkuunkaan. Haluun pelata varman päälle!(leeman @ Elo. 10 2008,11:18) kirjoitti
![]()
Ihanan kallista! ostin just mopoon 20l tonkan öljyä hintaan 42€. Ja juu ei ollu "MP"-moottoriöljyä, oli vaan ihan pelkkää moottoriöljyä(Mopoko @ Elo. 10 2008,11:13) kirjoitti
![]()
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
Justiinsa...ja sitte ihmettelet kun kytkin luistaa, kun laitat lisäaineetonta öljyä koneeseen...(leeman @ Elo. 10 2008,11:18) kirjoitti
![]()
Reality will kill your dreams...
With only one exception...
-1000RR-
---Life sucks... And then you marry one that doesn't---
Jaa, mun käsityksen mukaan ei edelleenkään ole olemassa mitään mystistä 'kytkinlisäainetta' vaan mopoissa nimenomaan käytetään öljyjä joissa ei ole uusimpien luokitusten mukaisia kitkaa penentäviä lisäaineita.(asakki @ Elo. 10 2008,12:03) kirjoitti
Hondan GN4:sta saat bikeworldista vantaalta jos sitä haluat käyttää. Tosin hondan mukaan se on skootteriöljy rauhalliseen ajoon...
lainaus hondan sivuilta:
“Viime vuosina autoöljyjen laatuvaatimukset ovat suuntautuneet
matalempiin viskositeetteihin ja pienempiin
kitkoihin, jotta päästäisiin pienempään
polttoainetalouteen. Pitää huomioida, että nämä pienikitkaiset
ja matalaviskositettiset öljyt saattavat aiheuttaa
kytkimen luistamista ja rattaiden
pistesyöpymistä moottoripyörien
vaihteistoissa.
Toinen lainaus:
Pro Honda GN4–Tämä on tarkoitettu kaikkiin 4-tahtisiin moottoripyöriin, normaaliin jokapäiväiseen
ajoon, mataliin moottorin käyttölämpötiloihin.
GN4 on laadukas perusöljy, jota suositellaan skoottereihin, mönkijöihin ja moottoripyöriin, joita käytetään
normaalissa ajossa, matalissa moottorin käyttölämpötiloissa. Rauhallinen ajo ja helpot ajo-olosuhteet vähentävät
vastusta ja kitkaa, ja näin ollen ei öljyltä vaadita niin korkeita ominaisuuksia.
Kolmas lainaus:
Siksi JASO on luonut testimenetelmän,
jolla määritellään näitä 4-tahtimoottoriöljyn ominaisuuksia.
n JASO 4-tahtimoottoripyöräöljyjen luettelo sisältää:
¨ Moottorin toiminta
n Pitää täyttää joku seuraavista:
¨ API SE, SF, SG, SH, SJ
¨ ILSAC GF-1, GF-2
¨ ACEA A1, A2, A3
¨ CCMC G-4, G-5
¨ Aineelliset ominaisuudet
n Testit:
¨ Tuhkautuminen
¨ Höyrystyminen
¨ Vaahtoutuminen
¨ Leikkauskestävyys
¨ Ym.
¨ Kitkavaatimukset
n SAE No. 2 Test (JASO T 904)
¨ Varmistaa kitkavaatimukset
Eli varmimman päälle pelattaessa Jaso-luokiteltu mutta kokemuksen mukaan mikä tahansa luokitukset täyttävä öljy käy.
Ugh, olen puhunut.
-kaikki tosiasioina esittämäni seikat perustuvat vahvaan MuTuun, Esson baarissa kuultuihin isojen poikien juttuihin sekä netissä liikkuviin vahvistamattomiin huhupuheisiin.
Mitäs tuosta GN4:stä kannattaa maksaa? Tuolla nettikaupassa näytti olevan 33e tuo iso pönikkä, mitähän Bikeworldissa kiskovat?
merkkiliike mielellään varmaan hommaa tuota ölskyä.
Täällä pohjoisessa pitävät hyllytavarana kun kysyntää on.
Honda monkey z50j
Kawasaki ga2a 90 -72
Honda cb 125 twin -78
Kawasaki GPX 750 R -87
Honda CBR 1000F - 97
34,50€ maksoi kun eilen sitä hain Vantaan BW:stä.(Brocol @ Elo. 10 2008,16:58) kirjoitti
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Kummasti vaan mun ekassa 1000F:ssä kävi kytkin luistamaan kun siihen tunki auton 10W-40 öljyt koneeseen...(tab @ Elo. 10 2008,13:02) kirjoitti
...ja lakkasi luistamasta kun Hondan huollossa laittoivat tota GN4ää...
Vielä sanoivat, että auton öljyjä ei mopoissa käytetä.
Kaiketi mua sitten on vaan vedätetty, kun sieltä noin varmoja mielipiteitä lauotaan kokemuksen syvällä rintaäänellä![]()
Reality will kill your dreams...
With only one exception...
-1000RR-
---Life sucks... And then you marry one that doesn't---
Nimenomaan, kuten minullakin VF750F ja VFR750f, molemmissa kytkin luisti julmetusti kun joskus oli pakko käyttää auton 10W-40:stä (muuta ei ollut käytettävissä). EI siis auton öljyjä pyörään (jotkut kuivakytkin-ducatit kai sitten erikseen).(asakki @ Elo. 10 2008,19:50) kirjoitti
Ja ei, se Hondan GN4 ei pelkästään ole mihinkään mopoihin ja matalateholaitteisiin tarkoitettu skootteriöljy, muuten sitä tuskin laitettaisi esim VTR1000F:ään tehtaalla, tai olisi oletusöljy Blackbirdiin merkkihuollossa. Arkiseen ajoon se on toiminut pitkälti toistasataatuhatta kilsaa minulle aivan mainiosti.
Vielä alkuperäiselle kysyjälle, ei liene kovinkaan yllättävää että Honda-merkkistä moottoripyöräöljyä saa Hondaa edustavilta mp-kauppiailta :-). Hyvä öljy, käytä sitä.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Saa sitä vaikka Yamaha Centeristäkin (KX Center).. Siellä se lymyilee Yamaluben kanssa sulassa sovussa hyllyssä..
KTM 690SM
jeh, märkäkytkin vaatii omat pärrään tarkotetut öljyt.
BW:n frendi sano et ei paljo muita vaatimuksii oo, kuhan on mainittu et käy märkäkytkimille, muuten perus 10w-40 käy.
Jep jep laita sitä GN4:sta vaan on hyvä öljy toimii Hondassa varmasti.
Omassa pyörässä ei esim. castrolin 10W40 MP öljy toiminut sitten ollenkaan, kytkin luisti laatikko rutisi vaihdettaessa ja venatkin rupes naputtaan.
Että silleen, mutta jokainen käyttäköön sitä öljyä mikä hyvältä tuntuu... *
vähän asian vierestä...
<p>Honda CB 1300</p>
Tänään kävin Tuupakan BW:ssä ja sain hankittua öljypönikän. Suuret kiitokset kaikille neuvoista ja kommenteista! Kyllä kelpaa taas![]()
Sama homma oli mulla castrolin kans(jonis @ Elo. 11 2008,21:05) kirjoitti
GN4 toimii![]()
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
GN4 toimii myös Hornetissa loistavasti, muutaman kerran olen laittanut jotain muuta (Castrol yms.) ja ei oo vaan niin hyvin toiminut.
Jos haluaa vähän kovempaan käyttöön tarkoitettua Honda-öljyä, niin kullanvärisessä purkissa oleva HP4 voisi olla hyvä valinta. Hinnasta ei tietoa. GN4 mineraali. HP4 puolisynteettinen.
http://www.honda.brandt.fi/mp/ohjeki...0TUOTTEET1.pdf
Omani tankataan Motulin 7100 10W-40:llä. Hyvin toimii kytkyttimet ja vaihteet. Ei häviä myöskään vaihtojen välillä.
Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
Kävin Tuupakassa hakemaa Hondaan öljyt keväällä ja oli kiva huomata että pönikkä oli gallonan verran & öljytilavuus oli 3,8 L. Ei varmaan jaappanilaiset ole laskeneet pyörän syövän öljyä. Ei se jaappanin pojan suunnittelema suomessa ollut ex-taxikaan syö öljyä.![]()
Honda Hornet 600cc 2000
Taitaa tosiaan olla mineraaliöljyä tuo GN4. Muistelen Honkkarissa nähneeni Teboilin mineraaliöljyjä alle 10 euroa / 4 litraa (olivat 10W-30 tai 15W-40). Ja luokitus oli se API SF, jota mopoihin yleensä suositellaan ja tuskin on turhia kitkaavähentäviä lisäaineita mukana.
Voisi toimia ihan hyvin moottoripyörässäkin?
35 euroa on riistohinta Hondan mineraaliöljypönikästä kun asiallisia osasynteettisiä moottoripyöräöljyjä saa kymppiä halvemmallakin! Huimalla hintalapulla voi olla psykedeettinen vaikutus mopoilijan aivoihin: kytkin toimii pehmeämmin kuin ikinä, väljäkin moottori kehrää kuin kissa ;-)
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Tätä mä kyllä komppaan. *(Halti @ Elo. 11 2008,23:57) kirjoitti
![]()
Omassa "lussussa" 2005 GSX-R 750:ssä tuo kyseinen öljy on toiminut kaikista kokeilluista öljyistä parhaiten. Castrollin GPS ja R4:nen ei ollut lähelläkään GN4:sen toimivuutta. Molemmilla jo tonnin jälkeen vaihteet takkuili, mutta GN4:sella ajelin yli 6000km vain parilla välivapaalla ja nekin omia vaihtovikoja... Toimii ainaki tällaisissa pienempitehoisissa pyörissä loistavasti.
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Mistä olet Motulia ostanut? Pitäisköhän kokeilla...(Zuhnu99 @ Elo. 11 2008,23:35) kirjoitti
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Ihan huvikseen katsoin Hornetin manuaaleista öljysuosituksia (Brandtin sivuilta). Vanhempaa Hornettiin saa laittaa öljyjä, jonka API-suositus on SG taikka korkeampi, kunhan ei ole ns. "Energy Saving" -öljyä.
Uusimman mallin manuaalissa sanotaan:
"Älä käytä öljyä jonka API luokitus on SH tai korkeampi ja jonka astian etiketissä API merkintä on ympyröity lisämerkinnällä energian häviämättömyydestä ''energy conserving''. Ne saattavat aiheuttaa voitelu tai kytkimen toimintahäiriöitä."
Minusta avainsana "JA" voisi tulkita niin, että esim. SL/SJ on ok kunhan ei ole tuota "Energy saving" -lisäaineistusta. Ja 10W-40:ssä tietääkseni EI KOSKAAN sitä ole!
Ja edelleen heti edellisen perään:
"SG tai korkeampi, paitsi öljyt joiden API merkintä on ympyröity merkinnällä energia häviämättömyydestä"
Toki kummankin mallin manuskoissa mainitaan myös JASO -standardit, mutta ei sanota onko sitä pakko käyttää vai todetaanko vain JASO-öljyn olevan automaattisesti noiden lainauksieni mukaista ainetta!
Itse en ole huolta asiasta kantanut, olen käytellyt myös tiettyjä puolisynteettisiä 10W-40 autoöljyjä ilman ongelmia. Hintaluokka silloin n. 15 euroa per 4L halpamarketissa. Mobil tai Teboil olleet valmistajia. (Pyörät tosin muita kuin Hornetteja)
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Motonetistä taitaa saada halvimmalla. Itse laitoin viimeksi Motul 5000 semisynteettistä ja hyvin pelaa. Neljän litran pönikkä n. 25€.(TPM @ Elo. 12 2008,09:24) kirjoitti
OK. Täytyykin käydä Motonetissä ryssien kanssa shoppailemassa!(Turder @ Elo. 12 2008,10:04) kirjoitti
![]()
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
(Halti @ Elo. 11 2008,23:57) kirjoitti
ja tää mopoilu on muutenki niin halapaa
eipä viiti öljystä ruveta tinkimään jos sen kerran todennu hyväks
![]()
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin