Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
    Morjens!

Mitään en alustan säädöistä ymmärrä, mutta tulipahan nyt sitten kokeiltua kumpaakin mun fillareista radalla. Erot ovat jotain käsittämätöntä

Eli olen ajellut tehtaan vakiosäädöillä tuolla 749R:llä vajaa 3000 kilsaa rataa. Sitä ennen ajelin saman verran perus 999:llä, samoin vakiosäädöillä.

Kun vuosi sitten vaihdoin rata-ajelut 749:iin en alussa huomannut mitään muuta eroa kuin moottorin puuttuvan tehon ja väännön.

Nyt kun vaihdoin viime kaatumisen johdosta takaisin koemielessä 999:iin niin voi voi voi....en osannut ajaa enää lainkaan!

Kävin viime viikonloppuna Alastarolla pelkäämässä ja hämmästys oli alustan suhteen todella suuri! Miten fillarit voivat olla niin erilaisia?

Samaa ei ollut kuin väri ja merkki ja ajoasento lähes. (äRRässä racing cliparit eri asennossa kuin vakio)

Tuntuma oli siis seuraava: 999:llä tuntui todellakin kaikki Alastaron töyssyt stongassa saakka. Nopea vasuri on joko tullut ennen ajettua eri tavalla tai sitten toi Showan alusta ei oikein tiedä mitä pitäis tehdä töysyn läpi "kovaa" ajettaessa. Samoin ei meinannut mielestäni samalla ajolinjalla rata riittää. Tuntuu että mopo vaan puskee Vetkula fiilis.

Sitten vielä jarrut! Kumma juttu, voiskos muka melkein samoilla jarruillakin olla noin suuri ero? Vai johtuuko pelottavan hidas hidastuminen siitä, että 999 kelaa suoralla niin paljon suuremman vauhdin vai mistä on kyse...
    999:ssä on samat levyt, samat palat, samat letkut, samat kahvat, mutta satulat eivät ole samoja. Korostan, että jarrut toimivat täysin hyvin, mutta radalla on näemmä eroja.

749R taas menee kaikissa noissa paikoissa missä 999 mongersi kuin juna! Veitsenterävä, ei ikinä minkäänlaista vaikeutta pitää ajolinjaa tai pitää ajolinjaa kontrollissa (jos kaatumisia ei lasketa...). Alastaron töyssyt toki tuntuu silläkin, mutta eivät ne kertaakaan aiheuttaneet minkäänlaista sydämen tykytystä. Vähän samanlainen ero kuin sporttiautossa ja perusvolkkarissa!

Melko todennäköistä on, että 999:n alusta paranisi säädöillä, mutta kun en älyä siitä hommasta mitään. Nyt älyän toki sen, ettei sen noin kuulu toimia. Tietty jos siihen laittais Öhlinsit kanssa, niin vois se silläkin parantua reippaasti, kait?

Muita eroja varmaan voi selitellä myös pienemmillä hyrrävoimilla. Moottori pienempi, kevyemmät vanteet jne...Aiemmin ei vain ollut kokemusta siitä miten suuret erot oikeasti ovat!

Mutta tästä tulee aiempi ratafoorumin keskustelu mieleen jossa puhuttiin siitä, että 600:lla huomaa ettei osaa ajaa kun 1000 kuutioisilla korjataan virheet suorilla...noh nyt voisin sanoa hieman samaa, sillä nyt pelotti 1000:lla ettei tää homma pääty hyvin;)

Tosiaankin piti korjailla huonoakin huonompaa ajoa suorilla, siihen riitti virtaa, mutta epävarman käytöksen vuoksi mutkat meni taluttamalla.

Ajat tipahtivat 4-6 sekuntia hitaammiksi kuin pari viikkoa aiemmin pienemmällä pyörällä samalla radalla, siinä riitti mietittävää

No ei ne ajat muutenkaan mitään kummallisia ole. 1.32 on enkka 749:llä Alastarolla, nyt meni 1.36 999:llä ja sekin vain suoranopeuden vuoksi!

Ps. Kuka ostais 999:n? Ei se huono ole, äRRä on vaan parempi!
    Lainaa (markku33 @ Elo. 08 2008,12:08) kirjoitti
    Sitten vielä jarrut! Kumma juttu, voiskos muka melkein samoilla jarruillakin olla noin suuri ero? Vai johtuuko pelottavan hidas hidastuminen siitä, että 999 kelaa suoralla niin paljon suuremman vauhdin vai mistä on kyse...
    999:ssä on samat levyt, samat palat, samat letkut, samat kahvat, mutta satulat eivät ole samoja. Korostan, että jarrut toimivat täysin hyvin, mutta radalla on näemmä eroja.
    Onko ollut havaittavissa minkäänlaista pehmenemistä jarruissa yhden setin aikana. Itselläni alkaa tuntua, että jarruteho pienenee 12-15 minuutin intensiivisen ajon jälkeen. Johtuuko kuumenemisesta vai pitäisikö palat vaihtaa? Katuajossa noilla ei ole väliä, mutta radalla olisi varmaan Brembon monoblockeille käyttöä.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
    Lainaa (Desmosedici @ Elo. 08 2008,17:34) kirjoitti
    Onko ollut havaittavissa minkäänlaista pehmenemistä jarruissa yhden setin aikana. Itselläni alkaa tuntua, että jarruteho pienenee 12-15
    Enpä ole huomannut mitään tuollaista kummankaan fillarin kanssa.
    999:llä tuntuma on muuten hyvä, mutta tuntui Alastaron pääsuoralla ja Las Palmasiin tullessa, etteihän tää vehje hidasta lainkaan, vähän niin kuin olis rasvaa levyissä

749:ssä jarruteho on niin hyvin paikallaan, että alle nanosekunnissa katosi koko etupää Jurvassa alta

Josta tuli mieleeni, että on noi prätkät sitten aika vekottimia. Nyt olen kaatunut kaksi kertaa radalla ja eikun vähän kulutusosaa menee uusiksi (jälkimmäisellä kerralla tosin takahaarukka meni), mutta itse fillari kyllä tuntuu kestävän melkoisia pamauksia...tai no koputellaan vaikkapa puuta ennenkuin ens kerralla kumminkin mopo pyörii katolleen ja se on siinä!
    Lainaa (markku33 @ Elo. 08 2008,18:07) kirjoitti
    Nyt olen kaatunut kaksi kertaa radalla ja eikun vähän kulutusosaa menee uusiksi (jälkimmäisellä kerralla tosin takahaarukka meni),
    Mites tuo takahaarukka, eikös se kuitenkin kustanna suhteellisen pitkän pennin vai oliko kyseessä sellainen pyörä jossa oli vakuutus?
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
    Mukavaa luettavaa tuo aloitusviesti.

Omaani kun etsin, olin päätänyt että sen pitää olla S, pääosin Ö:llä alkavien komponenttien vuoksi. Tehot tulivat kaupan päälle.
    Jos vertaa S 620 FF:ään, eroa on kuin yöllä ja päivällä. Luulin että erot johtuvat pääosin SS vs. SuperBike mallisarjojen eroista. Eipä taida olla kiinni pelkästään siitä.
    S 620 FF, 999S
    Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
    Niin 999:ssä sulla on Showa ja 749:ssä Öhlins. Onko niissä rungon geometriassa eroa? Pienempi kone on tietysti ketterämpi, mutta minusta isommalla voi olla helpompikin ajaa kun ei tarvi vinguttaa. Öhlinseissäkin on eroja ja säädötkin voi olla pielessä. En ole ajanut tavallista 999, mutta 999S ei ole tarvinnut edes säätää. 1098 tavallisessa keula oli aivan liian pehmeä ja takaiskari yllättävän hyvä kadulla. Omaan 1098S:än takaiskariin en tottunut ikinä ja kun laitoin taakse TTX:n niin pyörä muuttui aivan täysin. Nyt vasta se on 999S:n tasolla ja parempikin. Oikeastaan tosi hyvä. 1098:iin saa taakse kolmea erilaista Öhlinsiä. Ja onhan niitä sitten vielä muitakin merkkejä. Nuo paremmat Öhlinsit ovat vain minun käyttöön olleet niin hyviä ettei ole perussäädöistä tarvinnut poiketa kunhan sag on ollut kohdallaan eli jousivakiot ja esijännitys sopivia.
    Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
    Ajoin omalla 749:llä parhaimmillaan 1.29 Alastarolla. Kyseessä oli Dark-karvalakkimalli, mihin tosin oli vaihdettu 749S-mallin linkku taakse, Bitubon takaiskari ja Bitubon keulakitti vakiokeulaan. Myös ohjausiskarina toimi Bitubo.

Olihan siinä valtava ero Showan vakiokeulaan ja Sachsin takaiskariin. Darkissa oli vielä perus 999:ä ja 749S:ää halvempi takaiskari (Sachs).

Mulla ei ollut rungon keulakulman epäkeskoa, eli vakiolla keulakulmalla mentiin. Vanteet olivat samat kuin Markun 999:ssä, eli ne painavammat.

Alunperin iskarien vaihto johtui siitä, että Sachsin iskaria ei millään saanut toimimaan niin, että Michelinin ratarengas ei alkaisi repeillä. Keula itse asiassa oli kohtuullisen ok jo vakionakin, mutta kitillä paljon, paljon herkempi.

Bitubon alustalla pyörä oli tosi hyvä ajaa, todella hyvä! Ainoa ongelma oli sellainen, että ajolinjat tahtoivat mennä kovemmassa vauhdissa (omalla tasollani kovemmassa) leveäksi. Tähän olisi ehkä auttanut erilainen keulakulman säätö tai ehkä vaimennussäätöjen hakeminen. Alusta toimi kuin ajatus.

749R:ssä on lineaarinen linkku takana. Se tekee tuntumasta varmasti paremman kuin noilla muilla malleilla.

Ehkäpä isomman koneen suuremmat massat tekevät 999:stä raskaamman tuntuisen. Kyllä sen alustasta hyvän saa, eikä ole pakko käyttää edes kalliita Ö-merkkisiä osia. Ehkä jopa taitava iskarihuolto parantelisi alkuperäisiä osia noin niin kuin alkuun.
    Lainaa (Desmosedici @ Elo. 08 2008,18:12) kirjoitti
    Lainaa (markku33 @ Elo. 08 2008,18:07) kirjoitti
    Nyt olen kaatunut kaksi kertaa radalla ja eikun vähän kulutusosaa menee uusiksi (jälkimmäisellä kerralla tosin takahaarukka meni),
    Mites tuo takahaarukka, eikös se kuitenkin kustanna suhteellisen pitkän pennin vai oliko kyseessä sellainen pyörä jossa oli vakuutus?
    joo, uusi haarukka maksaa maltaita. Sain sopivasti ehjän, mutta käytetyn varaosan. Muuten olis hirvittänyt vielä enempi...
    Melko harvinainen tuo haarukan hajoaminen taisi olla, nimittäin se hajosi siitä pakoputken takaa sisäänpäin kaartuvasta kohdasta. Siihen osui ja jäi DP:n jalkatappisarja. Se löi haarukkaan nyrkin kokoisen montun ja sen pohjalle 5cm pitkän ja sentin leveän repeämän! Kovaa tavaraa on jalkatappien runko;)
    Kaatuminen oli highsideri märällä Alastaron ekassa vasurissa.

No liikennevakuutus pyörässä on ja osakasko, tosin vain siitä syystä että joku nyysii sen ja liikennevakuutus siksi että se on pakollinen.

Fillarihan on ihan rekisterissä, mutta rata-ajoa varten ostettu. Sillä oletuksella mennään, että itse maksan sen minkä rikonkin.

Nyt olen tässä pikkuhiljaa (päissäni) miettimässä josko myis ton 999:n ja laittelis tuosta äRRästä katupelin jolla kävis aina silloin tällöin ajamassa rataakin. Tai sitten ei, katotaan nyt kun saan maksettua kolmannen kypärän ja muut osat
    Radallahan mulla ei rungon lisäksi ole yhtään orggis osaa kiinni, eli fillarista kyllä sais vielä nätin katupelin!

Vielä olis ensimmäinen jokkistartti edessä, kaksi yritystä on peräjälkeen mennyt aika-ajoissa nurin:
    Lainaa (mikkoyli @ Elo. 08 2008,20:48) kirjoitti
    Niin 999:ssä sulla on Showa ja 749:ssä Öhlins. Onko niissä rungon geometriassa eroa? Pienempi kone on tietysti ketterämpi, mutta minusta isommalla voi olla helpompikin ajaa kun ei tarvi vinguttaa. Öhlinseissäkin on eroja ja säädötkin voi olla pielessä. En ole ajanut tavallista 999, mutta 999S ei ole tarvinnut edes säätää. 1098 tavallisessa keula oli aivan liian pehmeä ja takaiskari yllättävän hyvä kadulla.
    Sama geometria, tosin mun cliparit on himpun verran eri asennossa kuin orggikset. Eli ajoasento on eri. Sillä nyt ei ole kauheasti väliä, tai väitän etten itse huomaa sentin eroa. Huomasin kyllä keväällä ihan hyvin 5 cm eron vasemman ja oikean cliparin välillä;) Tallissa se ei pistänyt silmään, koska olin sen mielestäni jopa mitannut oikein...

Tuo Jyrin mainitsema lineaarinen linkku on äRRän ero, ehkä se vaikuttaa tosiaan kovissa joustoissa sen verran ettei jousitus muutu kesken kaiken äkäisemmäksi tms.

999 tuntui mm levottomammalta ja vähemmän vakaalta ja varsinkin tuossa Alastaron nopeessa vasurissa tuntui ettei rata riitä ja mopo eli voimakkaasti niissä töyssyissä.

Kummassakin fillarissa mulla on siis vakiosäädöt. Tai ei sittenkään. 749:n keulakulma on säädetty siihen rata-asentoon. Sen pitäisi tehdä ajosta kaiken järjen mukaan epävakaampaa, mutta katin kontit. Mopo on edelleen erittäin vakaa ja tuntuu kääntyvän vaikka tolpan ympäri. Ukosta vaan loppuu kantti kesken.

Tätä varmuutta joka 749:llä on, ei tuntunut löytyvän 999:llä millään.
    Lainaa (markku33 @ Elo. 09 2008,00:35) kirjoitti
    joo, uusi haarukka maksaa maltaita. Sain sopivasti ehjän, mutta käytetyn varaosan. Muuten olis hirvittänyt vielä enempi...
    Muistelisin, että Pierobon myisi jotain racing-mallia parilla tonnilla ja sitten sbk-kopio olisi jo siellä 3000 euron tuntumassa(tosin perus-haarukan saa varmaan hieman halvemmalla). Oon vähän alkanut itsekin miettiä 749R:n ostoa ratapeliksi, mutta sitten pitäisi myydä tämä S:ssä pois. Toisaalta kadulle pitää ehdottomasti löytyä mopo, joten sitten pitäisi pitää kahta laitetta ja jos ne on molemmat Ducateja niin hilloa menee. Joku hyper+749R olisi varmaan aika hyvä kombinaatio, mutta merta edemmäs pitäisi taas lähteä kalaan, kun noita alkaisi hommaamaan.
    Lainaa (Desmosedici @ Elo. 09 2008,14:05) kirjoitti
    [ pois. Toisaalta kadulle pitää ehdottomasti löytyä mopo, joten sitten pitäisi pitää kahta laitetta ja jos ne on molemmat Ducateja niin hilloa menee.
    muahhah!

Tell me about it
    Mä en vaan tainnu oikeesti tajuta mihin rahareikään itseni laitoin kun hankin toisen ducatin. Kotona en muuten puhunut yli puoleen vuoteen mitään koko asiasta...kerroin vasta sitten kun siitä toisesta puoliskosta tuli eXä

Toisaalta, ennen prätkäharrastusta mulla oli purjevene ja luulin oikeasti ettei prätkähommiin mene läheskään samalla lailla rahaa kuin purjehdukseen. Väärässä olin.

Muuten sen 749R:n takahaarukka on uutena sen 2ke...Suomessa.

Muuten Suomessa on myynnissä yksi samanlainen Xerox 749R kuin mullakin. En tiedä mikä ton vehkeen historia on, liekö Suomesta ostettu vai ei. Tiedän yhden äRRän joka oli Suomesta ja meni lunastukseen. Joku käsittääkseni sellaisen osti vakuutusyhtiöltä.

Motonetin 749R

Edit: Urli

Tuolla aiemmin Desmosedici kyseli jarrujen pehmenemisestä radalla ajossa, ja mulla ainakin 749:n kanssa n. 15 min setin jälkeen tuntui että jarrukahva menee melkein pohjaan saakka ja jarrutehot häviää.

Onko tämä pelkästään paloista/levyistä johtuva ilmiö vai voiko tähän vaikuttaa jotkin muut asiat?
    Lainaa (jylijo @ Elo. 10 2008,03:26) kirjoitti
    Onko tämä pelkästään paloista/levyistä johtuva ilmiö vai voiko tähän vaikuttaa jotkin muut asiat?
    Tuohon voisi ensimmäisenä kokeilla uusia jarrunesteitä. Helppo ja halpa vaihtaa. Esim. Motulin Dot 5.1 jarruneste on muistaakseni auttanut muutamilla foorumilaisilla.
    Lainaa (markku33 @ Elo. 09 2008,22:51) kirjoitti
    Muuten Suomessa on myynnissä yksi samanlainen Xerox 749R kuin mullakin. En tiedä mikä ton vehkeen historia on, liekö Suomesta ostettu vai ei. Tiedän yhden äRRän joka oli Suomesta ja meni lunastukseen. Joku käsittääkseni sellaisen osti vakuutusyhtiöltä.
    Yksi tuollainen 749R meni nurin clubin ratapäivillä kemorassa kaksi kesää takaperin, menikö sitten lunastukseen? Ja viimekesänä oli seinäjoella autoliikkessä myynnissä kanssa yksi. Taitaa näitä kuitenkin muutama olla Suomessa?
    No itselläni olisi edessä tuo 10 000 km huoltokin, joten eiköhän tuo jarrusysteemi saada samalla hoidettua. Jos vaihtaisi sekä palat että nesteet, niin homman pitäisi olla hoidossa.
    Lainaa (nixu @ Elo. 10 2008,12:24) kirjoitti
    Yksi tuollainen 749R meni nurin clubin ratapäivillä kemorassa kaksi kesää takaperin, menikö sitten lunastukseen? Ja viimekesänä oli seinäjoella autoliikkessä myynnissä kanssa yksi. Taitaa näitä kuitenkin muutama olla Suomessa?
    Joo, kaiketi niitä on 2-3 kpl kilvissä;) Eli muutama on!
    Itseasiassa, tänään Räyskälässä selvisi, että ko myynnissä oleva pyörä _ON_ se Kemorassa kaadettu ja lunastukseen mennyt mopo.

Kunnossa se silti on, sillä omani on saanut paljon isomman tällin ja olis menny varmasti lunastukseen jos olis normiajelua ollut. Ja omani on edelleen ihan mainiossa mutta rumassa kunnossa.

Joku puhui viime kesänä sen pyörän mahdollisesti olleen sama. Tämä mikä nyt on myynnissä, on edellisen omistajan mukaan sama.
    Jatketaan tähän ketjuun, kun sivuaa tuota omaa kirjoitustani, eli mistähän euroopasta saisi näitä sopivaan hintaan?

tai ei sen tarvitse olla titaania
    alumiiniset

Nuo titaaniset on yli sata puntaa, eikä nuo alumiinisetkaan ihan ilmaisia ole. Omissa pieniä korroosiovaurioita, joten voisi uusia nesteiden vaihdon yhteydessä.
  18.  
    Lainaa (Desmosedici @ Elo. 12 2008,20:34) kirjoitti
    Jatketaan tähän ketjuun, kun sivuaa tuota omaa kirjoitustani, eli mistähän euroopasta saisi näitä sopivaan hintaan?

tai ei sen tarvitse olla titaania
    alumiiniset

Nuo titaaniset on yli sata puntaa, eikä nuo alumiinisetkaan ihan ilmaisia ole. Omissa pieniä korroosiovaurioita, joten voisi uusia nesteiden vaihdon yhteydessä.
    eBay .
    Paketti tulee jenkeistä ja päällä hintalappu 2-5 $. Aiankin minulla tuli tullin ohi ongelmitta. Mukana tulevat ruuvit eivät käyneet, laitoin alkuperäiset.
    S 620 FF, 999S
    Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.