Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 40:sta
  1. #1
    Miksi vapaavaihde on ykkösen ja kakkosen välissä?

    Luontevampi olisi MotoGP-pyörien käyttämä N-1-2-3...

    Myös automaattikytkimellisessä FJR:ssä on tuo sama järjestys.
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  2. #2
    Meneekö FJR:ssä alaspäin vaihtaessa vapaalle jos pyörä on liikkeessä?
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  3. #3
    Lainaa (Koris @ Elo. 08 2008,00:07) kirjoitti
    Miksi vapaavaihde on ykkösen ja kakkosen välissä?

    Luontevampi olisi MotoGP-pyörien käyttämä N-1-2-3...

    Myös automaattikytkimellisessä FJR:ssä on tuo sama järjestys.
    jos siinä on ylimääräistä tilaa?
    oon kyllä itekki miettiny samaa joskus ku mopolla ajelin.. ja nyt mietin näköjään taas
  4. #4
    Kittäkää Brittejä: ensin 1 n 2 ja sitten 1 n2 3. Parempi olis saada se sivutuki sinne oikealle puolelle. Sanon minä.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  5. #5
    Lainaa (poku @ Elo. 08 2008,01:58) kirjoitti
    Parempi olis saada se sivutuki sinne oikealle puolelle. Sanon minä.
    Mitässillä sivutuella siellä oikealla tekee?

    Vaihteiden paikkoja en ole koskaan pohtinut, vielä on murheeni suurempia kuin tuo
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
  6. #6
    No jos sivutuki on oikealla niin on luontevampaa poistua pyörän selästä oikealle. Tämähän toimisi oikeanpuoleisessa liikenteessä kadun oikeaan reunaan pysäköitäessä näennäisesti paremmin kuin vasemmalle poistuminen.

    Tuohon vaihteiden järjestykseen taisi jo tuossa tullakin epäsuora vastaus. Kaikissa pyörissä kun ei ole kytkettynä olevan vaihteen näyttöä, niin on mukavampi tietää olevansa jo ykkösellä siten, että vaihtoa ei enää tapahdu poljinta painamalla sen sijaan että vaihde menisi vapaalle.

    MotoGP -jannut varmaan tuntee perseellään milloin mennään ykkösellä, toista on tavan motoristilla liikenteessä. Vai oliskohan muita selityksiä?
  7. #7
    Lainaa (Gorilla @ Elo. 08 2008,07:32) kirjoitti
    No jos sivutuki on oikealla niin on luontevampaa poistua pyörän selästä oikealle. Tämähän toimisi oikeanpuoleisessa liikenteessä kadun oikeaan reunaan pysäköitäessä näennäisesti paremmin kuin vasemmalle poistuminen.
    Eihän sieltä kautta edes osais nousta mopon selästä Vasemmalta nouseminen on jo niin selkäytimeen "präntätty"
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
  8. #8
    Lainaa (TeeVee @ Elo. 08 2008,07:35) kirjoitti
    Lainaa (Gorilla @ Elo. 08 2008,07:32) kirjoitti
    No jos sivutuki on oikealla niin on luontevampaa poistua pyörän selästä oikealle. Tämähän toimisi oikeanpuoleisessa liikenteessä kadun oikeaan reunaan pysäköitäessä näennäisesti paremmin kuin vasemmalle poistuminen.
    Eihän sieltä kautta edes osais nousta mopon selästä * Vasemmalta nouseminen on jo niin selkäytimeen "präntätty"
    Joo, oikeakätinen osaa paremmin heittää oikeaa jalkaa pyörän yli tms. hömppää *
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  9. #9
    Lainaa (harald73 @ Elo. 08 2008,07:41) kirjoitti
    Lainaa (TeeVee @ Elo. 08 2008,07:35) kirjoitti
    Lainaa (Gorilla @ Elo. 08 2008,07:32) kirjoitti
    No jos sivutuki on oikealla niin on luontevampaa poistua pyörän selästä oikealle. Tämähän toimisi oikeanpuoleisessa liikenteessä kadun oikeaan reunaan pysäköitäessä näennäisesti paremmin kuin vasemmalle poistuminen.
    Eihän sieltä kautta edes osais nousta mopon selästä Vasemmalta nouseminen on jo niin selkäytimeen "präntätty"
    Joo, oikeakätinen osaa paremmin heittää oikeaa jalkaa pyörän yli tms. hömppää
    Pöh, paskapuhetta Moon vasuri
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
  10. #10
    Pyörän vaihteistossa on joka välissä vapaa, mutta siirtorummun päässä olevassa tähdessä on vain 1. ja 2. vaihteiden välillä pieni pykälä jolloin siinä välissä oleva vapaa on mahdollista saada pysymään päällä. Syy on tietysti selvä koska vapaalle vaihtaminen tapahtuu pieneltä vaihteelta. Haittapuolena on se, että 1-2-vaihto päätyy huolimattomasti tehtynä helposti vapaalle.
    Parempi ratkaisu laatikon toiminnan kannalta olisi tuo n-1-2-jne jos sen toteuttaisi jotenkin niin, että vapaan saisi kytkettyä esim. vain paikallaan.
    Tuo kaavio olisi suhteellisen helppo modata pyörään, 6-vaihteisessa pitäisi kääntää sitä tähteä 60 astetta niin että pykälä tulee 1. ja 6. vaihteiden väliin ja jyrsiä rumpuun yksi vapaa lisää uria jatkamalla.



  11. #11
    Vähän OT. Kuinka on tehty ER6:n kakkosen esto paikallaan ollessa?
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  12. #12
    Lainaa (sefo @ Elo. 08 2008,08:59) kirjoitti
    Vähän OT. Kuinka on tehty ER6:n kakkosen esto paikallaan ollessa?
    ZR:ssä sama ominaisuus, eikä yhtään paha keksintö - vapaa löytyy aina 100-varmasti, arpomatta
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  13. #13
    Lainaa (HiTec @ Elo. 08 2008,12:01) kirjoitti
    Lainaa (sefo @ Elo. 08 2008,08:59) kirjoitti
    Vähän OT. Kuinka on tehty ER6:n kakkosen esto paikallaan ollessa?
    ZR:ssä sama ominaisuus, eikä yhtään paha keksintö - vapaa löytyy aina 100-varmasti, arpomatta
    Vähän niinku mun Trumpassa (tosin ilman apuja), *
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  14. #14
    No oiskohan sen takia, että jos sattuu hakemaan ykköstä pienempää, niin eipä onnistu, ois vähän ehkä hankalaa, jos mutkasta lähdössä veto katois, kun pyörä on kallellaan... Ja toisaalta miks ei.

    Intiassa ajelin bajaj merkkisillä pyörillä, joissa asiat oli tehty eri tavalla, toisessa paineltiin alas ja toisessa ylös vieläpä ja molemmissa oli vapaa päässä. Hitaassa ajossa ei ongelmia, mutta en kyllä välttis kyykkyyn haluis. MotoGP pyörissä taitaa olla vaihdenäyttökin...
    CBR 1000F -89
  15. #15
    Minun käsittääkseni kyse on juurikin siitä, ettei vapaalle vaihdeta vahingossa ajossa, pienemmälle vaihteelle taottaessa. Pohjalla on aina ykkönen, eli vaihde, eikä tarvitse aloittelijankaan (köhköh ) laskeskella montakos kertaa sitä pykälää tuli alaspäin lovettua...



  16. #16
    Oliskohan vapaan paikka pelkästään sopimuskysymys?
  17. #17
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (sefo @ Elo. 08 2008,08:59) kirjoitti
    Vähän OT. Kuinka on tehty ER6:n kakkosen esto paikallaan ollessa?
    Kawasakin ominaisuus ainakin 80-luvulta asti. Muistelisin että siellä on keskipakovoimalla toimiva kuulasysteemi vaihderattaassa, joka estää 2-vaihteen kytkemisen, jos vetoakselin kierrokset ovat liian pienet.

    Vapaan löytämiseksi ihan loistava systeemi, mutta pyörän käyntiin työntäminen on hiukka ongelmallista, kun ensin tarvitaan sellanen reilu hökkävauhti, että saa kakkosen pesään, ja sit lisää juoksua vauhdin takaisin saamiseksi. Mielenkiintosta lähtee ajamaan kun pulssi on n.200.

    Nimim. GPZ:ssa oli joskus huono akku, ja venttiilivika.
    Superbike #7
  18. #18
    70-luvun 2-t kawasakeissa vapaa oli pohjalla. En tiedä miksi siitä luovuttiin.
    No niin, no
  19. #19
    Miksi pappatunturissa (jalkavaihteet) on järjestys sama kuin GP-pyörissä. Ykkönen ylhäällä ja (loput) alhaalla?
    Miksi katupyörissä on järjestys päinvastainen? ? ? ?
  20. #20
    Lainaa (lario @ Elo. 09 2008,00:50) kirjoitti
    Miksi pappatunturissa (jalkavaihteet) on järjestys sama kuin GP-pyörissä. Ykkönen ylhäällä ja (loput) alhaalla?
    Miksi katupyörissä on järjestys päinvastainen? ? ? ?
    Kysy maxilta kun ainoona motogp kuskina ajoi normi laatikolla
    Pojat ajaa mopoilla
  21. #21
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Just to confuse russians. *
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  22. #22
    Lainaa (Gorilla @ Elo. 08 2008,07:32) kirjoitti
    No jos sivutuki on oikealla niin on luontevampaa poistua pyörän selästä oikealle. Tämähän toimisi oikeanpuoleisessa liikenteessä kadun oikeaan reunaan pysäköitäessä näennäisesti paremmin kuin vasemmalle poistuminen.
    ...
    Tähän vielä vastaväitettä. Nyt kun sivutuki on vasemnmalla voi ajaa pyörän tien reunaan niin että vain seisontatuki jää asvaltille ja pyörä pysyy hyvin pystyssmutta ei ole kenenkään edessä.
    Jos tuki olis oikealla kellahtaisi mopo ojan pohjalle.
    <br /><br type="_moz" />
  23. #23
    Lainaa (poku @ Elo. 08 2008,01:58) kirjoitti
    Kittäkää Brittejä: ensin 1 n 2 ja sitten 1 n2 3. Parempi olis saada se sivutuki sinne oikealle puolelle. Sanon minä.
    Hmm... vanhoissa brittipyörissä vaihteensiirrin oli oikealla puolella ja ykkönen ylhäällä, mutta niillä onkin vasemmanpuoleinen liikenne. Jos ajatellaan että pysähtyy tien laitaan oikeanpuoleisessa liikenteessä, niin silloin varmaan haluaa jalan sinne oikealle eli ojan puolelle, vasen jalka jää vaihteelle tai laittamaan jalkatuen alas. Jos jalkatuki olisi oikealla meikäläisessä oikeanpuoleisessa liikenteessä, niin minusta se olisi hankalampaa, ja yleensä ainakin pienemmät tiet kallistuu sinne oikealle ojaan päin, sinne jos laitat jalkatuen niin pyörähän voi kipata ojaan, varsinkin kun Suomessa teiden pientareet on niin hiton leveästi asfaltoitu...
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  24. #24
    Lainaa (sefo @ Elo. 08 2008,08:59) kirjoitti
    Vähän OT. Kuinka on tehty ER6:n kakkosen esto paikallaan ollessa?
    Asiantuntijan antama palaute:
    "Niin, se on se Kawasaki Positive Neutral Finder, joka estää paikallaan ollessa kakkosen menemisen päälle. Liikennevaloissa ihan kätevä ominaisuus, kun valoihin tullessa hakee ykkösen pesään ja pysähdyksissä ollessa nostaa ylöspäin vapaalle - ei tarvitse pelata pingistä vaihteilla"

    Tuo oli mullekkin aivan uutta vuosi/pari sitte. Pelkäsin ensin et vaihteet on pa*kana
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  25. #25
    Joissakin Kawan katumalleissa taisi olla myös N-1-2-3-4 joskus 60-luvulla?

    Kaipa tuo on sekä sattuman oikkua että jonkinlaista startti- ja pysäytyslogiikkaa plus ehkä turvallisuusjuttua.

    1-N-2-3-4:ssa ykkönen on oikeastaan vain lähtövaihde eikä sillä ole muuta käyttöä. Kun pysähdytään ei tarvitse hakea vapaata ykkösen kautta, vaan se tulee kakkosen jälkeen, kaipa tämä on se tärkein syy.

    Tuore kuski saattaa puolestaan ehkä moottorijarrutella hätätilanteessa painelemalla vasenta pohjaan ja löytääkin sieltä vapaan ja menettää moottorijarrun?

    Ajelin pari kesää sitten kaverin museopyörällä muutaman korttelin (olikohan se joku 350 Matchless -50 luvun alusta) ja siinä vaihdepoljin brittityyliin oikealla ja jarru vasemmalla. Äkkiähän tuohon tottui. Tiedä sitten mitä tekis varpaillaan paniikkitilanteessa

    -hh-
  26. #26
    Kiinamönkkärissäni on pakki alhaalla ja muuten kuin motskarissa.

    R,N,1,2,3,4 Vaikuttaa ihan järkevältä ja toimivalta.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  27. #27
    Lainaa (B12 @ Elo. 09 2008,11:50) kirjoitti
    Kiinamönkkärissäni on pakki alhaalla ja muuten kuin motskarissa.

    R,N,1,2,3,4 Vaikuttaa ihan järkevältä ja toimivalta.
    niin no... Eiks toi ole kovin loogisesti tuo pakinpaikka? Ei kai sitä kaavion väliin voi laittaa, eikä suurimman vaihteen jälkeen
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  28. #28
    Eikö Royal Enfieldeissä joissakin ainakin ole erillinen vipu josta vaihteen saa vapaalle mistä kohtaaa vain?
  29. #29
    Tarkistin tuon ER6:n systeemin. 2:sen rattaassa on kolme kuulaa jotka estävät vaihteen päälle menon ellei ratas pyöri. Halpa ja hyvä systeemi.

    70-lukuisessa Kawasaki 85:ssä meni vaihde nelosen jälkeen vapaalle ja uudelleen ykköselle, eli ympäri. Otti "hieman" kierroksia kun nelosen jälkeen haki isompaa vaihdetta. Taisi olla viallinen vaihteensiirrin.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  30.  
  31. #30
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (rupi @ Elo. 09 2008,12:09) kirjoitti
    Eikö Royal Enfieldeissä joissakin ainakin ole erillinen vipu josta vaihteen saa vapaalle mistä kohtaaa vain?
    Se on kaikissa pyörissä, sitä kutsutaan kytkimeksi.
    Superbike #7
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen