Oliko tuossa sinun laskelmassasi huomioitu irto sora, routa vauriot, tie merkinnät ym. mitä näissä Suomen teissä riittää vai pelkkää puhdasta kuivaa tasaista asfalttia. Mutta sehän on sama mikä on nopeus jos pysähtymis tai väistämis matka on liian lyhyt.(Huru-ukko @ Elo. 12 2008,22:51) kirjoitti
Hola!
Mä luulen, että Vetomies-Fretit johtaa kukkahattutätejä n. 78-2. Sanan säilää on kyllä käytetty myös hienosti, Vetomiehet ovat saaneet Anatoolin lähes tippumaan tuolilta ja kukkahatut ovat saaneet aikaiseksi vain pientä hymähtelyä.
En jaksa kuitenkaan innostua alkuperäisen hepun karkuunajosta, käytännössä jo yleinen lainkuuliaisuus edellyttää pientä halveksuntaa. En kuitenkaan innostu edes sitä vertaa murhasyytteestä. Se se on oikeusvaltion maksajan totaalista halveksuntaa.
Olisiko nyt Liikkuvalla Posliinilla pienen ohjeistamisen paikka? Kuinka moottoripyöräilijä pysäytetään? Siten, että pysäyttäminen on turvallista virkamiehelle ja pyöräilijälle. Ymmärrän hyvin, jos käytetään tiukempia keinoja epäillessä, että kuljettaja on:
a. On tunnettu rikollinen. (Liikennerikokset ei riitä).
b. On liikkeellä varastetulla ajoneuvolla.
c. Huumeissa (tai kännissä). Tässä tapauksessa pyörän pitäisi liikkua "epävarmasti", että pelkkä ylinopeus ei riitä.
(Yksi nuoruuden "kaveri" pysäytettiin ampumalla ja halvaantui. Toteutti kuitenkin kohdat a, b, c ja ehkä siis oli aihettakin).
Liikennerikoksista saadut tuomiot ovat järjettömällä tasolla. Sakkoprogression voimakas ylitysperusteinen kasvu johtaa karkuunajo kiusaukseen. Yhdyn aikaisempaan kritiikkiin, että on äärimmäisen typerää olla ottamatta huomioon ylinopeuden ympäristötekijöitä. Rohkenen epäillä, että on turvallista ylinopeutta ja vaarallista perusnopeutta. Ts. Ei liikennettä, niin pieni ylinopeus pelkästään piristää. Valtion päiväsakkojärjestelmä se vasta prseestä onkin, on vaikeaa ymmärtää, että 29kmh ylityksestä voi parempituloinen saada vaikka yli 6000eur sakkoa. Kuriositeettina pitää mainita komponenttitehtaiden omistaja 28.000eur ja sahanomistaja 90.000eur. Mielestäni kyseessä ei ole oikein mitoitettu rangaistus, jos verrataan yleistä oikeustajua suhteessa muihin (aitoihin) rikoksiin ja vaikkapa kansainvälisesti.
Ja kele! Kuinka paljon LP polttaa aikaa ja meidän verovaroja sakottaessaan robottitekniikalla? LP:ltä on jo ollut pidemmän aikaa missio kateissa. Oikeat poliisit pitävät yllä järjestystä ja turvallisuutta, sekä selvittävät oikeita rikoksia. On äärimmäisen vastenmielistä, että LP taistelee samoista budjettivaroista kuin poliisitkin. Jos multa kysytään, niin vaihtaisin pari autoa motaria valvomasta, pärräämään (ja toivottavasti pamputtamaan) meidän kylälle.
Lisäksi LP:llä näyttää nykyään olevan tapa kritisoida kaikkea. Tarinoissa ei ole kohdentamisen häivääkään. Prkl! Jotain riskianalyysia pitäisi toteuttaa ja tehdä siitä synteesi, jossa toimenpiteet kohdennettaisiin tietysti oikeisiin ryhmiin ilman, että KAIKKIEN ELÄMÄSTÄ tehdään epämukavaa.
Kele! Mitä yhteiskunnallista tuhlausta laskea keskinopeuksia. Heppu ajaa 40000km keskinopeudella 80kmh, kymmenen prosentin tiputus keskinopeudessa tekee sille samalle hepulle yhden ylimääräisen työviikon. Noh, viherpiipertäjillä, kukkahattutädeillä ja yksisilmäisillä puusilmillä ei ole koskaa ollutkaan töissä kiirettä.
Epäkohtia tässä voisi tietysti kritisoida useamman A4:n, mutta ehkä meidän pitäisi kysyä noin yleisesti hiljaa itseltämme, että kuinka paljon ja millä ehdoilla annamme yhteiskunnan rajoittaa järkevän ihmisen elämää?
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Sorry, mutta pienellä oikeinkirjoituksen petraamisella olisi mielipiteilläsi ehkä himpun verran suurempi painoarvo.(-ESE- @ Elo. 12 2008,23:57) kirjoitti
Täytyy sanoa, että nää kukk... anteeksi, sääntöuskovaiset on kyllä mielenkiintoinen laji. Teoria on kyllä hallussa, mutta käytäntö sitten hieman hukassa. Väkisinkin tulee mieleen, että mahtavatkohan he saada edes munaa sisään ilman viranomaisen laatimaa ohjeistusta kautta ulkopuolista apua? Ilmeisesti, koska heitä riittää...
Ikävää on se, että nämä teoreetikot ovat päässeet päättäviin elimiin kaikkien itsenäiseen päätöksentekoon ja elämänhallintaan kykenevien kiusaksi. Mutta tottahan se on niin, että kun ei itse hahmota ja osaa, ei voi ymmärtää kenenkään muunkaan hahmottavan ja osaavan. Siitä saadaan sitten kärsiä kaikki.
Etkö jo pikkuhiljaa lähtis vittuun täältä?(Daredevil @ Elo. 13 2008,02:21) kirjoitti
Sä tilität just samaan tapaan kuin jotkut mulatit; kun eivät sitten saaneetkaan sossusta rahaa niin heti tuli Suomesta paska paikka.
Ihan vaan jos et vielä ymmärtänyt: Rajat on auki ja sulle varmasti löytyy joku kiva paikka jostain jossa viihdyt ja jossa tykkäät asua. Älä enää kiusaa itseäsi asumalla Suomessa vaan lähde pois.
Dirty Nasty Furriner
ei muutaku rekisteröitymään ja kysymään jos noin kauhiasti kiiinnostaa!!(chainese @ Elo. 12 2008,19:53) kirjoitti
Kawasaki Ninja ZX-10R
Tunnet minut sitten ilmeisen hyvin.(Huru-ukko @ Elo. 12 2008,22:51) kirjoitti
Oikaisen henkilökohtaiseen osioon liittyen muutaman asian:
Pani kulkee GPS:n mukaan noin 236 km/h, Saksassa. Ilman takalaukkua. Samaisen GPS:n mukaan Pani siirtyi n. 11 tunnissa n. 1200 km.
Tallissa oleva CBR kulkee hiukan kovemmin.
Tuutilla mennään rauhallisesti, siinä ei todellakaan ole kunnon jarruja, vaikka edessä onkin ylimääräinen levy.
Jarruja tulee treenattua jatkuvasti, tosin ilman metrinmittaa. Keväällä muutamana viikonloppuna ihan siksi, että tuntuma löytyy talven jäljiltä. Sitten käytännössä joka reissulla. Ensimäinen jarru taajamanopeudesta noin 400 metrin ajon jälkeen, jos ei takana satu olemaan ketään. Sitten tiellä täydestä marssinopeudesta ja joskus vähän ylikin, useamman kerran reissulla. Treenaaminen kannattaa.
Ennenkuin puutut henkilööni, tarkista faktat.
Noita fysiikan ja olosuhteiden unohtajia löytyy hautausmailta, rullatuoleista, petipotilaina ja onpa joku onnekas selvinnyt takaisin normaaliin elämäänkin. Niin autoilijoita kuin mopoilijoita.
Ilmanvastuksesta puhut asiaa. Tosin hirven kohdatessani luotan mieluummin satasen kyytiin ja levyjarruihin kuin kahdensadan kyytiin ja levy- ja ilmajarruihin.
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
Onneksi lukihäiriöisenä en edes kirjoitusvirheitäni huomaa, mutta toisilla taas liikenteessä on sama ongelma omien virheittensä suhteen.(Daredevil @ Elo. 13 2008,02:21) kirjoitti
Mutta minun mielestäni ongelma on suurissa ylinopeudessa tapahtuvat onnettomuudet, ainakin niille joille ne sattuu vai rangaistukset?
Ei taida viellä firefox 3:ssa suomenkielen oikolukua? Perkeleen pilkun nussiat *Väkisinkin tulee mieleen, että mahtavatkohan he saada edes munaa sisään ilman viranomaisen laatimaa ohjeistusta kautta ulkopuolista apua? Ilmeisesti, koska heitä riittää... *![]()
Taitaa olla luetun ymmärtäminen vähän hakusessa. Ainakin näyttäisi argumentointi sekoontuvan, kun täytyisi ottaa huomioon useampia replyjä. Tämä lammas, jolle vastasin, kirjoitti näin: "Ja vielä vetomiehet, muistakaa että 200km/h vauhdissa pysähtymiseen menee n.285 metriä jos olosuhteet ja kuski on iskussa".(-ESE- @ Elo. 12 2008,23:57) kirjoitti
Päivän tehtävä sinulle: Oliko siinä siis huomioitu mainitsemiasi asioita?
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Tunnet minut sitten ilmeisen hyvin.
Enpä oikeastaan ollenkaan. Vain fysiikan osaamisestasi ja mp:n jarrutustaidoistasi olen saanut kirjoitustesi kautta jonkin laisen kuvan. Toivottavasti sinulla on muita, vahvempia lajeja.
Pani kulkee GPS:n mukaan noin 236 km/h, Saksassa. Ilman takalaukkua. Samaisen GPS:n mukaan Pani siirtyi n. 11 tunnissa n. 1200 km.
Noilla tekemisillä ei kyllä aaltoja ansaita. Olet ollut onnekas, että ei ole sattunut tiukkoja jarrutustilanteita. Noilla mainitsemillasi jarrutusmatkoilla et olisi täällä kirjoittelemassa pehmosia.
Tallissa oleva CBR kulkee hiukan kovemmin.
Pysähtymisistä täällä kai on kinattu. Jos kulkemisista aletaan enemmälti vääntämään, niin sun kannattaa unohtaa noi cebarin kulkemiset ihan kokonaan.
Tuutilla mennään rauhallisesti, siinä ei todellakaan ole kunnon jarruja, vaikka edessä onkin ylimääräinen levy.
Ai sä puhuitkin koko ajan Tuutin pysähtymisistä
Jarruja tulee treenattua jatkuvasti, tosin ilman metrinmittaa. Keväällä muutamana viikonloppuna ihan siksi, että tuntuma löytyy talven jäljiltä. Sitten käytännössä joka reissulla. Ensimäinen jarru taajamanopeudesta noin 400 metrin ajon jälkeen, jos ei takana satu olemaan ketään. Sitten tiellä täydestä marssinopeudesta ja joskus vähän ylikin, useamman kerran reissulla. Treenaaminen kannattaa.
Vaikuttaa jarrutusmatkojesi valossa kovasti siltä, että treenaamisesi ei ole tuottanut toivottua tulosta. Tai sitten vaan et tiedä, mitä täysjarrutus oikein tarkoittaa.
Ennenkuin puutut henkilööni, tarkista faktat.
En ole puuttunut henkilöösi. Olen kommentoinut vain kirjoituksiasi ja tehnyt niistä yksiselitteisiä johtopäätelmiä.
Noita fysiikan ja olosuhteiden unohtajia löytyy hautausmailta, rullatuoleista, petipotilaina ja onpa joku onnekas selvinnyt takaisin normaaliin elämäänkin. Niin autoilijoita kuin mopoilijoita.
Jos unohtaa fysiikan lait tai laskee virheellisten lähtöarvojen takia väärin, niin lopputulokset ei välttämättä poikkea paljon toisistaan. Vastaukseini pointti oli, että joko et tiedä oikeita lähtöarvoja satasen pysähtymismatkaksi, et ymmärrä oikeiden lähtöarvojen merkitystä fysiikan laskelmissa tai pyrit tietoisesti antamaan väärän kuvan asiasta.
Ilmanvastuksesta puhut asiaa. Tosin hirven kohdatessani luotan mieluummin satasen kyytiin ja levyjarruihin kuin kahdensadan kyytiin ja levy- ja ilmajarruihin.
Osuessasi on aivan sama, onko nopeutta sata vai kaksi. Jos taas pääset yrittämään väistöä / pysähtymistä, niin eikö sentään 50 km / h olisi paljon (neljä kertaa) parempi ratkaisu. Miten perustelet sen, että ajat sataa, etkä viittäkymppiä.
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Muista käydä tuosta ripittäytymässä paikalliselle nimismiehelle. Nopeuden lisäys 1 km/h lisää riskiä 3%, joten tuo 236 km/h on 55.7 kertaa niin vaarallista kuin jos olisit ajanut peräänajojen uhallakin tiukasti 100 km/h.(Matkalahna @ Elo. 13 2008,06:18) kirjoitti
Kun vielä huomioidaan, että ajoit moottoripyörällä, voidaan riskitaso tuplata.
Lisäksi ajoit Saksassa, missä liikennetiheys on niin suuri, että sen aiheuttama lisä onnettomuusriskiin on suuruusluokkaa kolme Suomeen verrattuna.
Jos vielä ajoit Etelä-Saksassa, missä tielläliikkujat ovat maistissa, lisää se edelleen riskiä vähintään kaksinkertaiseksi.
Eli 55.7 * 2 * 3 * 2 = 668.4
Ajoit siis lähes seitsemänsataakertaisella riskillä meihin normaaleihin tielläliikkujiin verrattuna. Tuolla riskillä kolari sattuu normaalin 13 vuoden sijasta joka viikko! Sitten vielä kehdataan moralisoida, jos joku ajaa Suomessa kymmenesosalla tuosta riskistä vaikkapa 200 km/h..
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tämän(kin) kesän ja kaikkien menneiden ja tulevien kesien onnettomuuksista suurin osa tapahtuu käytännössä siksi, että mopo ei käytännössä pysähtynyt triittävän nopeasti tai sitä ei osattu pysäyttää riittävän nopeasti ja käytännössä mentiin ojaan tai käytännössä mopon keula upposi rekan tai henkilöauton kylkeen ja käytännössä lähti henki mopon kuljettajalta. En osaa sanoa onko nämä tapaukset teorian hallinneita, mutta käytännössä sitä vastoin ajaneita vai päinvastoin.(Daredevil @ Elo. 13 2008,02:21) kirjoitti
Ihme sättimistä joka suuntaan ja aivan turhaan. Käytännön taidot näkyy tilastoissa. Suurin osa mopo-onnettomuuksista johtuu ihan omasta itsestä. Mitenkään ottamatta kantaa kukkahattujen tai vetomiesten puolesta, mutta näin se juna kulkee: Päättävissä elimissä istuvat teoreetikot lukevat tilastot ja päättelevät nopeuksien olevan liian suuria käytännön ajotaitoihin nähden. Arvausleikki: mitähän tästä seuraa käytännössä?
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Kyse ei ole moralisoinnista vaan pikemminkin päättäjien tarpeesta(vetomies @ Elo. 13 2008,08:37) kirjoitti
toimia alentaakseen onnettomuuksien määriä. Toisaalla jo
muistutin, niin Suomi on sitoutunut EU:n puitteissa alentamaan
liikenneonnettomuuslukujaan - kuten muutkin EU maat.
Se, että riski kasvaa ei tarkoita, että jotain oikeasti ihan
pakosta tapahtuu. On kiistatta näytetty toteen, että nopeuden
lasku paitsi vähentää onnettomuuksia myöskin lieventää
vaurioiden laatua.
Suistuminen on ainakin tähän asti ollut suurin lämärien syy mp-kuskeilla.
Sopii pohdiskella mistä suistumiset saattaisivat johtua.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Et ehkä ymmärtänyt lukemaasi, tarkoitus ei ollut kehua kulkemisilla, tarkoitin vain, että olen joskus ajanut yli viittäkymppiä. Minulle kun ns. huippunopeudella ei ole merkitystä. Aina ehtii perille. Hitaammallakin välineellä.(Huru-ukko @ Elo. 13 2008,07:54) kirjoitti
Toivottavasti et sekoita myöskään termejä jarrutusmatka ja pysähtymismatka.
Pani pysähtyy satasesta vajaan 45 metrin matkalla jarrutuksen alkamisesta, riippuen pinnan puhtaudesta ja lämpötilasta. Metrinmitalla mitattuna. Se ei vain aina ole mukana.
Kerran on tullut 200+ vauhdista kiire, tuli mersu eteen yllättaen keskikaistalta germaniassa, nopeusero 100+. *Yhden kerran Suomessa rattijuopon päälleajamaksi, seisoin paikallani. 2.1 promillea. *Yhden kerran motarilla läheltäpiti-tilanne, rattijuoppo meinasi takaa ajaa päälle vasemmalta kaistalta. Meni etupyörää raapaisten metsään. 2.8 promillea. Olen hengissä vielä. Totta, olen ollut onnekas.
Ohessa netistä kopioituna Ducatin sivulla olevaa dataa:
* ** *100 km/h
* * * * 1. Reaktioaika 1 s = 27,7 m
* * * * 2. Paisuntaviive 5,0 m
* * * * 3. Jarrutusmatka 46,27 m
* * * * 4. Yhteensä ~79,0 m
* ** 200 km/h
* * * * 1. Reaktioaika 1,3 s = 72,02 m
* * * * 2. Paisuntaviive 10,0 m
* * * * 3. Jarrutusmatka 203 m
* * * * 4. Yhteensä 285 m
Varmaan ovat väärässä hekin? Tai sitten eri miehillä on eri fysiikan lait.
Ducatibikes.com
Se siitä.
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
Suistumiset johtuvat rajoitusmerkistä riippumatta yleensä ajotaidon puutteesta ja/tai täysin väärästä tilannenopeudesta; muutama yksittäistapaus sitten teknisestä viasta, sairaskohtauksesta, tielle ripotelluista nauloista tms.(MattiR @ Elo. 13 2008,08:52) kirjoitti
Noiden suhteen saa käytännössä immuniteetin, jos käyttää rajoitusmerkistä riippumatta pienempää nopeutta, kuin mitä mutkaan voi maksimissaan turvallisesti ajaa.
Näkemyseroja tietysti on, mutta yleinen käsitys ajotaitoisten keskuudessa on, että esimerkiksi Helsinki-Tampere moottoritiellä mp ei ole vaarassa suistua tieltä, jos sillä ajaa 160, 260 tai 360 km/h.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Toki se on noin, mutta lainsäätäjän kannalta asia ratkotaan siten, että ellei itsenäisesti ajattelevien kansalaisten ajattelukyky riitä säätämään tilannenopeutta oikeaksi, niin lämätään nopeusrajoitus tiukemmaksi ja lisätään ongelmakohdassa valvontaa. Tämä on holhoamista, mutta eipä vaan voi mitään. Jokainen on mielestään vähintään keskiverto tai sitä parempi kuljettaja ja silti vaan paukkuu ja napsuu.(vetomies @ Elo. 13 2008,09:24) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
...... Olen hengissä vielä. Totta, olen ollut onnekas.
Olet todella onnekas, josa ajat moottoripyörällä, reagointiaikasi on esittämääsi luokkaa ja ole edelleen hengissä
Ohessa netistä kopioituna Ducatin sivulla olevaa dataa:
* 100 km/h
1. Reaktioaika 1 s = 27,7 m
2. Paisuntaviive 5,0 m
3. Jarrutusmatka 46,27 m
4. Yhteensä ~79,0 m
* 200 km/h
1. Reaktioaika 1,3 s = 72,02 m
2. Paisuntaviive 10,0 m
3. Jarrutusmatka 203 m
4. Yhteensä 285 m
Varmaan ovat väärässä hekin? Tai sitten eri miehillä on eri fysiikan lait.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, netistä löytää ihan mitä vaan. Se ei silti tarkoita, että tieto olisi oikein. Laitathan linkin noista tiedoista, niin voimme arvioida niiden todellisuuspohjaa yhdessä.
Et muuten vastannut kysymykseeni, joten uudistan sen. Miksi ajat satasta, miksi et viittäkymppiä. Riskisi putoaisi oleellisesti, kun jarrutusmatkasi leikkautuis neljännekseen. Miten perustelet, että riski satasessa on juuri se oikea.
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Linkki oli kyllä siinä viestissäni.(Huru-ukko @ Elo. 13 2008,09:44) kirjoitti
Tässä se myös selväkielisenä:
http://www.ducatibikes.com/index.php...#Jarrutusmatka
Uudistettu kysymyksesi on joutava ja tarpeeton. TYhmä kysymys ei tarvitse tyhmää vastausta. Ajan 0-200+, siellä missä se on suurinpiirtein sallittua, yrittäen tunnistaa, minimoida ja välttää riskit.
Joku sanoi joskus: " Fiksu välttää joutumasta tilanteisiin, joista vain taitava selviää" Pitää pitkälti paikkansa.
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
Meneen Pöllön ja Fretin välimaastoon. Lukiessa Viisas Pöllö kuvasi hyvin omia ajtuksia, mutta sitten tuolla Fretissä on maininta rangaistusten kovuudesta.(tomij @ Elo. 12 2008,10:23) kirjoitti
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
1,3s reaktioaika, ei siitä ainakaan jääkiekkoveskaksi tms ole(Matkalahna @ Elo. 13 2008,09:20) kirjoitti
![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
En huomanut näissä laskuissa ilmanvastuksen vaikutusta? Ja vain teoriassa reaktioaika voi kasvaa vauhdin kasvaessa, kun kokemusta todellisuudesta ei ole. Todellisuudessa pysähtymismatka on lähellä kahtasataa metriä.(Matkalahna @ Elo. 13 2008,09:51) kirjoitti
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
Ehkä nuo numerot antavat tavalliselle Peruspyörälllä ajavalle Pirkko ja Pertti Perusmotoristille, joita tämänkin sivuston on väitetty edustavan, jonkinlaista pohjaa pysähtymismatkojen arviointiin. Heillä ei ole tarvetta pohtia sitä, että auttaako ilmanvastus sen viimeisen reservimetrin osalta vai ei.(The Legend @ Elo. 13 2008,10:22) kirjoitti
Käyttäköön kobraakin nopeammat, viritetyillä vehkeillä ajavat veitikat omia lukujaan. Fysiikan lainalaisuudet pätenevät molempiin samalla tavalla. Tai voiko siitäkään olla enää varma.
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
laskuissa ei ole huomioitu putkinäköä joka tulee kovassa vauhdissa, se vaikuttaa käytännössä reaktioaikaan sillä oikeassa elämässä jarrutusmerkki tulee yleensä sivulta vai onko jollain tippunut shikorsky suoraan ajolinjalle?(The Legend @ Elo. 13 2008,10:22) kirjoitti
KTM
"Moottoripyörän jarruissa käytetään yleisesti kumiletkuja, joiden paisuntaviiveeksi on asetuksessa ECE R13 määritelty maksimissaa 0,36 s. Teräspunosletkuilla paisuntaviive on pienempi. Kun kuljettaja pistää ns. liinat kiinni, saadaan paineen nousun aikainen jarrutusmatka laskettua kaavalla:"(Tylyttäjä @ Elo. 13 2008,09:59) kirjoitti
"jarruviivekkin" laskettu suoraan tuolla kumituubien minivaatimuksella, vaikka suurin osa näistä "vetomiehistä" on tainnut, todenäköisesti ulkonäkösyistä, vaihtaa pyöräänsä teräspunosletkut. Ihme kun en turvallisuus viritäytyneillä matkamotoristeilla ole moisia nähnyt kumminkin aika pieni panostus jos saadaan tuo 0,36sek poisVielä kun olisivat hereilläkin sielä liikenteessä meinaan, jos joku ihan tosissaan kertoo reaktioajakseen yli sekunnin tuolla liikenteessä
Jostain olisi kiva löytää jotai faktaa kuinka pitkiä jarrutusmatkoja räärää-kisoissa on noista kovista vauhdeista, vetomiesten perus kalusto on kumminkin lähempänä tuota räärää-luokkaa kuin noita 100-0km/h kuivalla asfaltilla 15metriä pidemmälle kuin corolla kamppeita.
Leppoisalla jarrutuksella Gixxeri näytti kentällä jarruttavan 240km/h -> 40km/h noin siinä mainitussa 285 metrissä. Varmaan teoreettikkojen mukaan tuo vaatisi optimijarrutuksen, vaikka todellisuudessa tuo oli ihan normaali löysähkö jarrutus.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Jos on hidastuvuuskäyrät käytössä niin tarkistapa, kuinka pitkä matka menee 200:sta 40:een ja lisää siihen 10 m, niin saadaan vertailu tuohon 200 -> 0 jarrutukseen.(Tylyttäjä @ Elo. 13 2008,10:51) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Noin 200m, ja siis _todella_ löysä jarrutus. Ei siellä kentällä ollut kuulemma kiire jarrutella, kun jarrutusmatkaa oli niin paljon.(vetomies @ Elo. 13 2008,11:01) kirjoitti
Voin käydä ajamassa teille 200km/h -> 0 jarrutuksen, kunhan tässä ihan lähiaikoina saan sen PerformanceBoxin. Itse veikkaan matkan olevan n. 160-170m ok jarrutuksella (tuohon ei vielä ihmeitä tarvita). Muita veikkauksia?
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Hiemankin kovemmassa ajossa pidetään aina näpit jarrukahvalla, joten tuo 1,3 s kuulostaa puolelta päivältä. Mopottimella häviää jarruissa autolle helpoimmin siinä viimeisessä 30 km/h:ssa, jossa pitäisi vetää niin tiukalle että perä nousee sfääreihin. Tuossa vauhdissa pystyy kuitenkin jo helposti väistämään, eikä kaatumisenkaan välttämättä kuole..
Reaktioaikoja on kahdenlaisia, liikenteessä pitäis puhua tilannereaktionopeudesta joka on ihan eri asia kuin absoluuttinen reaktioaika.(vuohi @ Elo. 13 2008,10:47) kirjoitti
Esim. pikajuoksijoiden tapauksessa reaktioaika on aika yksioikoinen, siinä odotetaan hetken päästä tapahtuvaa laukausta ja keskitytään vain lähtöön. Normaaleilla pikajuoksijoilla tähän reaktioon menee yleensä helposti 0,2-0,3s.
Tämä on kuitenkin aivan eri asia kuin liikenteessä missä ei odoteta mitään tiettyä tapahtumaa vaan tilanne on koko ajan päällä ja eteen voi hypätä mitä vaan millä vaan hetkellä. Liikenteessä tapahtuu ensin havainnointi joka väistämättä on vaikeampaa 200kmh nopeudessa kuin 100kmh nopeudessa. Havainnoinnin yhteydessä ihminen laskee mielessään millainen uhka kohde on (vai onko?) ja sen jälkeen pitää vielä päättää jarruttaako, väistääkö oikealta vai vasemmalta vai keksiikö jotain muita temppuja.
Tilannereaktionopeudessa puhutaan siitä koska tilanteeseen joutunut tekee ensimmäisen liikkeensä reagoidakseen tapahtumaan ja ihmettelen jos 200kmh vauhdissa se voisi jollain jäädä alle sekuntiin.
edit: PS. radalla tilanne on toinen koska muita tekijöitä on huomattavasti vähemmän ja näin ollen reaktiot nopeampia
~SV1000N~
Kuten vähän epäilinkin, linkint tiedoissa on jotain pahasti pielessä.(Matkalahna @ Elo. 13 2008,09:51) kirjoitti
1. Osiossa "Maksimihidastuvuus" laskelma on tehty pyöräkuormasuhteella 0,8. Täysjarrutuksessa etupyörällä, jolloin takapyörä nousee tai lähes nousee irti tien pinnasta, pyöräkuormasuhde on 1,0. Lopputulos 57,5 metriä ei vastaa pyörien koeajoissa saatuja tuloksia, jotka pyörivät 40 metrin molemmin puolin. Todellisuudessa kitka suht puhtaalla asfaltilla on suurempi kuin tuo mainittu 0,85, rataolosuhteissa reilusti yli 1,0. Pehmeän kumin ja epätasaisen asfaltin välillä vaikuttaakin kitkan lisäksi myös leikkausvastus (sisältää monta tekijää, kumin muovautuvuus etc), kun pehmeä kumi painuu epätasaisuuksiin.
2. Jarrutusmatka kohdassa ei ole ollenkaan huomioitus sitä, että ilmanvastus jarruttaa pyörää huomattavasti enemmän 2-sadassa kuin satasen nopeudessa. Kitkan huononeminen suuremmassa nopeudessa on asia, josta en ole mistään muualta lukenut, joten en voi ottaa sen oikeellisuuteen kantaa. Useammassakin lähteessä kuitenkin todetaan, että suhteellinen kokonaishidastuminen suuremmassa nopeudessa on voimakkaampaa juuri ilmanvastuksen vaikutuksen vuoksi.
3. Jarrujen toimintaviiveeksi on asetuksella määritelty MAKSIMISSAAN tuo 0,36 s. Todellisuudessa se on reilusti pienempi ja tuo on vain normien maksimi. Se on kuitenkin tavoitehakuisessa selvityksessä haluttu ottaa laskennan lähtötiedoksi.
4. Reaktioaika: "Keskimääräinen reaktioaika terveellä ihmisellä on yksi senkunti, joten 100 km/h nopeudessa ajoneuvo kulkee 27,7 metriä ennen kuin jarrus alkaa ja jarrupaine alkaa nousemaan." Esityksen epätarkkuudesta kielii sekin, että tuossa väitetään matkan sisältävän myös jarrupaineen nousun aiheuttaman matkan, vaikka sille on laskettu oma matkansa (joka sekin on laskettu väärin) eikä se sisälly tuohon 27,7 metriin. Tuo sekunnin reaktioaika saattaa olla totta pitkän matkan turruttavassa ajossa ja avuttomimmilla. Kuten aiemmin kirjoitin, ajettaessa kovaa, keskittyminen ja varuillaan olo pudottaa tuosta ajasta reilusti yli puolet pois.
5. Esityksessä lähtöarvot on valittu virheellisesti ja tarkoitushakuisesti siten, että tulos saadaan näyttämään mahdollisimman pitkää matkaa. Todellisuudessa tilanne on toisin.
On jotenkin huvittavaa, kuinka aikuinen mies uskoo ilman mitään epäilystä faktoiksi kirjoitetun tekstin, jossa ei ole mainittu sen enempää tietolähdettä, kirjoittajaa kuin sitäkään, mihin tiedot perustuvat. Itse suoritettuihin tai jonkun muun tekemiin kokeisiin vaiko mutuun ja muistikuviin jostain luetusta. Virheitä tuosta esityksestä voi kuitenkin helposti osoittaa useita. Eikä esitys kyllä kärsi minkäänlaista krittiistä tarkastelua. Käytännön kokemukset kertovat kuitenkin aivan jotain muuta.
Miksi tällaista disinformaatiota jaellaan???
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Jos kuvitteellisessa tilanteessa ajaisin vaikka nyt sitä kahtasataa yleisellä tiellä niin todennäköisesti keskittyisin aika kympillä tilanteeseen ja odotaisin mahdolista estettä tiellä ihan yhtä valveilla kun se pikajuoksija odottaa sitä lähtölaukausta.(baritoni @ Elo. 13 2008,11:53) kirjoitti
Ja ainakin itsellä olen huomannut noissa ylättävissä tilanteissa sellaisen toimintamallin että ihan ensimmäisenä ollaan kovaa jarruilla ja sitten ruvetaan arvioimaan sitä mahdollista väistöä. 0.2sek reaktioihin tuskin pääsee mutta on sinne yli sekuntin lukemiin silti aika paljon matkaa terveellä ihmisellä kuka keskittyy tekemiseensä.