Sivu: 23 / 30:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 132122232425 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 661:stä 690:een 875:sta
  1. #661
    Lainaa (hra1150 @ Elo. 13 2008,18:33) kirjoitti
    Jarrutusmatka jää väkisinkin alle 200 metriksi, jos sattuu jokin kiinteä esine kohdalle. Kärsä menee ruvelle ja polvi, mutta matkanteko lakkaa. Tällöin myös jarrutusmatka ja pysähtymismatka on sama.
    Niinhan siinä käy, jos ei osaa jarruttaa.
    Yleisestikin jarrutusmatka ja pysähtymismatka lienee sama riippumatta siitä ajaako johonkin pahki vai ei.
    - kateus on ihailun vilpittömin muoto -
  2. #662
    Lainaa (Huru-ukko @ Elo. 13 2008,20:39) kirjoitti
    Lainaa (Matkalahna @ Elo. 13 2008,20:20) kirjoitti
    Osaako joku näistä nopean reaktioajan omaavista kuskeista kertoa, että miten he ovat mitanneet 0.2-0.5 sekunnin reaktioajat normaaleissa yllättävissä liikennetilanteissa käyttämillään 150+ nopeuksilla? Olen viesteistä ymmärtänyt, että sikakovaa ajaessaan he ovat nopeimmillaan?
    Kiinnostaisi tietää siksi, että voisi mitata sen itseltäänkin ja mopokavereilta.
    Ymmärsin, että sulla oli joku mittaustapa ollutkin jo käytössä, kun omasi 1,3 sekkaa niin varmasti tiesit. Kerro se muillekin. Vai toisteletko vain jostain netistä lukemaasi ikään kuin totuuna?
    Jos ihan tarkkaan luet, en ole sanaakaan puhunut omista reaktioajoistani tai jarrutusmatkoistani. En sekunneista, murto-osista tai metreistä, paitsi se mitattu Panin jarrutusmatka satasen kyydistä. Sekuntejani tai niiden osia en tiedä, kun ei ole millä mitata.

    Joku muu nosti esille 1.3 sek, minä linkitin pari sivua, joissa käytetään 1 sekunnin arvoa normaali-liikenteessä. Isoilla organisaatioilla lienee asiasta jotain tutkimustietoa, en vain sellaista ole käsiini saanut.

    Ja parilla linkillä sai veitikoihin vauhtia
    Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
    Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010

    Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
  3. #663
    Lainaa (Huru-ukko @ Elo. 13 2008,20:44) kirjoitti
    Yleisestikin jarrutusmatka ja pysähtymismatka lienee sama riippumatta siitä ajaako johonkin pahki vai ei.
    Koska täällä ollaan tarkkoja sekunnin kymmenyksien osalta, niin käytetään sitten yleisesti tunnustettuja termejä oikein:
    Pysähtymismatka = reaktiomatka + jarrutusmatka.

    Tosin, useimmiten pysähtymismatkalla ja jarrutusmatkalla tarkoitetaan samaa asiaa ja asia tulee ymmärretyksi, mutta kun tämä on tälläistä pilkun viilaamista. Ettei tule tyylirikkoja.
    Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
    Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010

    Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
  4. #664
    Lainaa (Huru-ukko @ Elo. 13 2008,20:33) kirjoitti
    En linkittänyt. Opettele lukemaan.
    Seison korjattuna. Onko nyt hyvä? Itse oletkin kehittynyt ansiokkaasti ja oppinut lainaamaan.

    Entäs itse asia, oliko siihen jotain korjattavaa?
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  5. #665
    Lainaa (Matkalahna @ Elo. 13 2008,20:20) kirjoitti
    Osaako joku näistä nopean reaktioajan omaavista kuskeista kertoa, että miten he ovat mitanneet 0.2-0.5 sekunnin reaktioajat normaaleissa yllättävissä liikennetilanteissa käyttämillään 150+ nopeuksilla? Olen viesteistä ymmärtänyt, että sikakovaa ajaessaan he ovat nopeimmillaan?
    Kiinnostaisi tietää siksi, että voisi mitata sen itseltäänkin ja mopokavereilta.
    Kaivakaas pojat tuohon faktaa, mittausmenetelmiä ja käppyröitä, ettei jää ihan MUTU-tiedon varaan. Sillä aikaa käytän Pania Jänkhällä.
    Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
    Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010

    Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
  6. #666
    Oletetaan että siellä 300m päässä on vaikka hirvi jolla on pinkit kumisaappaat, röyhelömekko ja kukkahattu päässä... Itselläni menisi ainakin hiukan yli 0,2 sekuntia tajuta mistä on kysymys ja keksiä mikä on oikea reaktio(mikä muuten olisi?) *

    Joku sanoi että tietää heti miten toimia kun esim. näkee traktorin tulevan risteävää tietä, väittäisin että ensin pitää hetki katsoa jotta näkee kyseisen vekottimen nopeuden ja pystyy päättelemään että onko se vaaraksi. Kauaahan se ei vie mutta niitä kymmenyksiä kuitenkin. Väittäisinpä että "vetäessään" saattaa joku vetomieskin vilkaista esim. mittariin ja se jarrutus olisi pitänyt aloittaa just silloin.

    Tosivetomiehellähän on toisin hud, joka heijastaa nopeuden plexiin. *



  7. #667
    Tosi vetomies ei mittaria vilkuile, vaan ajaa vauhtia mikä tuntuu hyvältä...

    edit: kyllä se vaihtovalo sitten välähtää kun sen aika on



    Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
  8. #668
    Lainaa (Röllixv @ Elo. 13 2008,21:11) kirjoitti
    Oletetaan että siellä 300m päässä on vaikka hirvi jolla on pinkit kumisaappaat, röyhelömekko ja kukkahattu päässä... Itselläni menisi ainakin hiukan yli 0,2 sekuntia tajuta mistä on kysymys ja keksiä mikä on oikea reaktio(mikä muuten olisi?) *

    Joku sanoi että tietää heti miten toimia kun esim. näkee traktorin tulevan risteävää tietä, väittäisin että ensin pitää hetki katsoa jotta näkee kyseisen vekottimen nopeuden ja pystyy päättelemään että onko se vaaraksi. Kauaahan se ei vie mutta niitä kymmenyksiä kuitenkin. Väittäisinpä että "vetäessään" saattaa joku vetomieskin vilkaista esim. mittariin ja se jarrutus olisi pitänyt aloittaa just silloin.

    Tosivetomiehellähän on toisin hud, joka heijastaa nopeuden plexiin. *
    kyllä itse ainakin hidastan joka kerta kun huomaan traktorin tulevan pikkutieltä kadulle päin ilman että rupean "päättelemään" traktorin nopeutta että mahtaako se mennyt nyt kolmea vai kahtakymppiä ja eteen vai taakse päin ja olisiko se vaaraksi minulle tuossa kadulla

    Ja tosi vetomiehen ei tarvitse katsoa sieltä kellosta sitä vauhtia. Vauhdista on aika hyvin kärryillä kun tietää millä vaihteella laskee ja persdynolla+korvakuulolla tietää kierrosten määrän koko ajan. Tosin jos alla on se kuusmukinen bokseri joka on jollain kumityynyillä rungossa kiinni ja pakoäänet menevät 25kg painavan äänenvaimennin yhdistelmän läpi voivat persdyno ja korvakuulo olla turhia kierrosten aistimisessa.
  9. #669
    Lainaa (NOx @ Elo. 13 2008,21:05) kirjoitti
    Lainaa (Huru-ukko @ Elo. 13 2008,20:33) kirjoitti
    En linkittänyt. Opettele lukemaan.
    Seison korjattuna. Onko nyt hyvä? *Itse oletkin kehittynyt ansiokkaasti ja oppinut lainaamaan.

    Entäs itse asia, oliko siihen jotain korjattavaa?
    Koitan kyllä vastata sitten kun kirjoituksissasi on jotain asiaa.
    - kateus on ihailun vilpittömin muoto -
  10. #670
    Lainaa (Röllixv @ Elo. 13 2008,21:11) kirjoitti
    Oletetaan että siellä 300m päässä on vaikka hirvi jolla on pinkit kumisaappaat, röyhelömekko ja kukkahattu päässä... Itselläni menisi ainakin hiukan yli 0,2 sekuntia tajuta mistä on kysymys ja keksiä mikä on oikea reaktio(mikä muuten olisi?) *

    Joku sanoi että tietää heti miten toimia kun esim. näkee traktorin tulevan risteävää tietä, väittäisin että ensin pitää hetki katsoa jotta näkee kyseisen vekottimen nopeuden ja pystyy päättelemään että onko se vaaraksi. Kauaahan se ei vie mutta niitä kymmenyksiä kuitenkin. Väittäisinpä että "vetäessään" saattaa joku vetomieskin vilkaista esim. mittariin ja se jarrutus olisi pitänyt aloittaa just silloin.

    Tosivetomiehellähän on toisin hud, joka heijastaa nopeuden plexiin. *
    Tuo löytyy niinkin kaukaa kuin edelliseltä sivulta. Mutta eipä tämä paperia syö, joten tähän uudestaan. Tuosta kun ajatuksella luet, niin saatat älytä, että esim hirvi mekossaan on juuri sellainen "ajotietokoneeseen" ladattu vaaran merkki, jonka havaitessaan osaava motoristi vetää heti liinoja vähän kiinni ja vasta sen jälkeen tarkastelee kohdetta.

    Lainaus edelliseltä sivulta:
    En tiedä vetääkö vetomiehet mutkatiellä kahta sataa. Eiköhän noi vedot osu enemmän suoremmille teille. Minä en vedä, mutta en ole vetomieskään. Silti toisinaan ajan tuolla 8-kympin mutkapätkillä melko reippaasti. Noilla maanteillä vaan näkee sen mahdollisen lapsen jo kauempaa ja siihen voi varautua. Olen ymmärtänyt, että nuo vetomiehiksi nimittämäsikään eivät kannata sitä, että taajamassa vedellään 2-sataa.
    Yleensäkään tuo ajaminen ei ole tuollaista pohdiskelua noiden esittämiesi vaihtoehtojen kanssa. Siitä saa tietysti kirjallisesti pitkän ja komean listan, mutta ajamisen osaamiseen liittyy niiden huomioiminen automaattisesti. Ajaessa ulkoiset muuttujat muodostovat visuaalisen liukuvan ketjun aivoissa ja ajotaitoon taas kuuluu sen käsittely ilman erillistä pohdintaa kustakin asiasta. Päässä on valmiiksi muodostunut varottavien asioiden faili, ja kun visuaalisessa ketjussa havaitaan sellainen, niin sen käsittely tapahtuu ilman erillistä miettimistä. Esim. Sivutieltä kohti tuleva traktori aiheuttaa automaattisesti päätöksen siitä, onko se liian lähellä ja voiko se aiheuttaa ongelmia. Jos tarpeeksi kaukana, niin ei toimenpiteitä. Tähän toimintaan ei kulu aikaa enempää kuin katseen kohdistaminen vie. Ajamisen automatiikka toimii vielä siten, että jos katseen reunaalueella havaitsee vaaraksi tulkittavaa toimintaa (yleensä auto, traktori tai ihminen), jota siellä ei pitäisi olla, niin jarrutus alkaa saman tien ja katse kohdistuu mahdolliseen vaaraan. Kun tieto mahdollisen vaaran käyttäytymisestä tulee tarkemman silmäyksen mukana aivoihin, se laukaisee asianmukaisen reaktion, jarrua tai hanaa. Tähänkään ei kulu aikaa sekunnin kymmenyksiä. Sama juttu on erilaisten muiden näkymien kanssa. Esim. 8-kympin tie, vauhtia 120, eteen ilmestyy kuusiaidan takana talo. Tieto siitä, että kuusiaidassa on yleensä reikä, josta kuljetaan, on valmiina pääkopassa, ja automaattisesti alkaa varotoimenpiteet (sormet jarrulle, kaasua ehkä vähän pois, ohjaus kauemmaksi kuusiaidasta, mahdollisen varjon toteaminen liittymässä etc etc).
    Omat ajolinjat, nopeuden asettaminen, tien leveys, kunto ja hiekkaisuus/likaisuus ja liikennemäärät rekisteröityvät ihan ilman minkäänlaista miettimistä "ajotietokoneeseen". Samoin niiden muutokset.
    Mahdolliset väistämiset taas mietitään samalla systeemillä sitten, jos tilanne sitä tarvitsee. Monenlaisia asioita olen joutunut väistämään niin pyörällä kuin autollakin (1,8 milj km) eikä vielä ole kolissut (paitsi 2 peuraa, toinen hyppäsi tien vierusrintauksesta konepellille ja toinen kaatui rivinsä kolmantena). Siitä huolimatta en muista koskaan ehtineeni miettiä, mitä nyt tehdään. Kyllä ne väistöliikkeet pitää olla mietittynä jo aiemmin ja motorinen valmius siihen hankittuna jostain muualta.

    Ajaminen ei niinkään tarvitse teoriatunteja vaan ajamista, ajamista ja ajamista. Tietysti lievä ajattelu opeteltaessa auttaa asiaa.
    - kateus on ihailun vilpittömin muoto -
  11. #671
    Lainaa (vuohi @ Elo. 13 2008,21:21) kirjoitti
    Lainaa (Röllixv @ Elo. 13 2008,21:11) kirjoitti
    Oletetaan että siellä 300m päässä on vaikka hirvi jolla on pinkit kumisaappaat, röyhelömekko ja kukkahattu päässä... Itselläni menisi ainakin hiukan yli 0,2 sekuntia tajuta mistä on kysymys ja keksiä mikä on oikea reaktio(mikä muuten olisi?) *

    Joku sanoi että tietää heti miten toimia kun esim. näkee traktorin tulevan risteävää tietä, väittäisin että ensin pitää hetki katsoa jotta näkee kyseisen vekottimen nopeuden ja pystyy päättelemään että onko se vaaraksi. Kauaahan se ei vie mutta niitä kymmenyksiä kuitenkin. Väittäisinpä että "vetäessään" saattaa joku vetomieskin vilkaista esim. mittariin ja se jarrutus olisi pitänyt aloittaa just silloin.

    Tosivetomiehellähän on toisin hud, joka heijastaa nopeuden plexiin. *
    kyllä itse ainakin hidastan joka kerta kun huomaan traktorin tulevan pikkutieltä kadulle päin ilman että rupean "päättelemään" traktorin nopeutta että mahtaako se mennyt nyt kolmea vai kahtakymppiä ja eteen vai taakse päin ja olisiko se vaaraksi minulle tuossa kadulla *

    Ja tosi vetomiehen ei tarvitse katsoa sieltä kellosta sitä vauhtia. Vauhdista on aika hyvin kärryillä kun tietää millä vaihteella laskee ja persdynolla+korvakuulolla tietää kierrosten määrän koko ajan. Tosin jos alla on se kuusmukinen bokseri joka on jollain kumityynyillä rungossa kiinni ja pakoäänet menevät 25kg painavan äänenvaimennin yhdistelmän läpi voivat persdyno ja korvakuulo olla turhia kierrosten aistimisessa.
    Sama juttu, varmuuden vuoksi hiljennetään jos näkyy mitään mahdollisia riskejä edessä. Ensin hiljennetään ja päätellään sitten, jää hyvin aikaa jarruttaa pysähdyksiin tai tehdä väistö.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  12. #672
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 13 2008,20:36) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Elo. 13 2008,20:32) kirjoitti
    Lainaa (Matkalahna @ Elo. 13 2008,20:20) kirjoitti
    Osaako joku näistä nopean reaktioajan omaavista kuskeista kertoa, että miten he ovat mitanneet 0.2-0.5 sekunnin reaktioajat normaaleissa yllättävissä liikennetilanteissa käyttämillään 150+ nopeuksilla? Olen viesteistä ymmärtänyt, että sikakovaa ajaessaan he ovat nopeimmillaan?
    Kiinnostaisi tietää siksi, että voisi mitata sen itseltäänkin ja mopokavereilta.
    Aja vaikka radalla niin kauan, että joku on lipannut pimeään mutkaan. Tai aja (edelleen radalla) vaikkapa 10 metrin päässä edellä ajavasta piikistä ja odota, että siitä leikkaa kone kiinni. Jos rata on tukossa tai siellä tapahtuu onnettomuus, ei kukaan mieti puoltatoista sekuntia ennen kuin alkaa hidastaa.

    Vaihtoehtoisesti voit ajaa yleisellä tiellä panda-Mondeota vastaan ja mittaa aika näköhavainnosta siihen kun takarengas nousee ilmaan.

    Ei noissa yllättävissä tilanteissa kovissa nopeuksissa mitään mietiskelytuokioita tarvita; nopeus lähtee aina heti automaattisesti pienenemään jos jotain yllättävää tulee. Jos tilanne ei olekaan vaarallinen, vauhti myös palaa yhtä helposti.

    Eri asia sitten, jos ajaa rekalla jonka kiihdyttäminen matkavauhtiin kestää minuutteja.
    PerformanceBox on nyt hallussa. Ensimmäiset testit:
    0-60km/h: 10.9s
    0-100km/h: 28.5s

    Alla uudenkarhea (-92) puolikorkea pitkä Ford Transit, 2.5L vapaastihengittävä diesel. Sekunti-pari olisi vielä varaa puristaa, kun suti perkele sadekelillä *
    Toisella autolla 0-60km/h 3.2s ja 0-100km/h 6.3s, suti ikävästi tuolla märällä asfaltilla parilla ekalla vaihteella..



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  13. #673
    Lainaa (Huru-ukko @ Elo. 13 2008,21:35) kirjoitti
    Lainaa (NOx @ Elo. 13 2008,21:05) kirjoitti
    Lainaa (Huru-ukko @ Elo. 13 2008,20:33) kirjoitti
    En linkittänyt. Opettele lukemaan.
    Seison korjattuna. Onko nyt hyvä? *Itse oletkin kehittynyt ansiokkaasti ja oppinut lainaamaan.

    Entäs itse asia, oliko siihen jotain korjattavaa?
    Koitan kyllä vastata sitten kun kirjoituksissasi on jotain asiaa.
    Hieno juttu. Jatka harjoittelua. Tarpeeksi kun koittaa, niin todennäköisesti joskus myös onnistuu.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  14. #674
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 13 2008,21:49) kirjoitti
    Sama juttu, varmuuden vuoksi hiljennetään jos näkyy mitään mahdollisia riskejä edessä. Ensin hiljennetään ja päätellään sitten, jää hyvin aikaa jarruttaa pysähdyksiin tai tehdä väistö.
    Mitä ihmettä? Nyt kaikki alkoikin pakittaa jonossa ja toimivat kuten kuka tahansa kukkahattu eli himmailevat HETI kun on jotakin vaaraa aistittavissa. Tämähän kuivuu koko ketju konsensukseen.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  15. #675
    eihän kuivu niinhän vetarit on sanonut tekevänsä, mut kukkahatut ei sitä vielä ole sisäistänyt ( koska rajoitusten mukaan näinhän ei tarvitse tehdä). Mutta hyvä jos 18sivun jälkeen teilläkin alkaa edes osalla näkymään myös harmaansävyjä, mustan ja valkoisen lisäksi.
    Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
  16. #676
    heitit sitten jalanjälkesi kun muutakaan tarjottavaa ei ollut ?
    Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
  17. #677
    Kerran näin oravan mutkassa sisäkaarteen puolella, ei ollut enää seuraavana päivänä siinä.
    Punainen Honda VFR 750F -90 -> Honda VTR 1000F -97 -> Aprilia SL 1000 Falco -00
    V2 = Voima + Vääntö
  18. #678
    Lainaa (hra1150 @ Elo. 13 2008,20:19) kirjoitti
    Lainaa (freerider70 @ Elo. 13 2008,19:52) kirjoitti
    Lainaa (hra1150 @ Elo. 13 2008,19:29) kirjoitti
    Lainaa (Daredevil @ Elo. 13 2008,19:26) kirjoitti
    Luojan kiitos kuulun jälkimmäiseen joukkoon.
    Nyt ja aina, amen.
    Itsesuggestion voimaa ei käy kiistäminen *
    Autuaita ovat yksinkertaiset. Vaikka kuuluu hän täällä jälkimmäisiin, tullee hän tuomiolle ensimmäisten joukossa.
    Ootte te herran enkelit sitten yksinkertaisia ja hitaita. Ensinnäkin, uskotte taruolentoon ja toiseksi, ne ensimmäiset on jo tuomittu. Mutta ajakaa Gospel-liivit niskassa ja halailkaa toisianne Muistakaatten kuitenkin, että 100 % ylinopeutta ajavista kuolee, joten sen täytyy olla tappavan vaarallista.

    P.S. Puusilmistä puheenollen. Eräs rouva pakitti autonsa rappusista alas, kun parkkitutka ei antanut hälytystä, joten silloinhan sitä voi pakittaa. Vittu että nauratti. Mutta ei oo kaikille helppoo ja toisilla on vaan pidemmät piuhat.
  19. #679



    En lainaa liivejani. Suositus:



    * *
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  20. #680
    Lainaa (Fabe @ Elo. 13 2008,18:28) kirjoitti
    Lainaa (samserious @ Elo. 13 2008,18:16) kirjoitti
    Nyt sinun pointti on kyllä huono... Erittäin valitettava tapahtuma ja sillä selkeä. Noiden jossittelu on niin turhanpäiväistä kuin voi vaan olla.
    Joko alkaa se pointti sieltä edellisestä väännöstä löytymään?
    No ei se valitettavasti edelleenkään löydy, löysitkö sinä minun pointtini?

    Ja jotta ne puurot ja vellit pysyy erillään, niin edelleen siinä omassa kirjoituksessa puhuin tuosta himani luona olevasta suorasta, en yhdestäkään muusta suorasta tahi mutkapätkästä... Tuossa suoralla ei muuten ole asutustakaan, eikä sen myötä mitään risteyksiäkään.

    Mä olen nyt ajanut prätkällä suurinpiirtein 20 vuotta ja vielä en ainakaan ole ajanut kenenkään päälle, sakotkin olen prätkällä saanut viimeksi -91. Joten kai mäkin sitten olen jonkunnäköinen elävä aikapommi tuolla liikenteessä *

    Ei siinä, ikäviä asioita tapahtuu ja kyllä se voi sattua kenelle tahansa... ja kyllä siihen voi omalla ajotavallaan vaikuttaa, tuskin tätä kukaan kiistää.

    Silti, edelleen sitä mieltä että jos joku motoristi tuossa hytittelee kun suora on "tyhjä" ja hiljainen on se pienempi riski, kuin se että se tukkirekka tulee täydessä lastissa ja ohittaa ne tiereunaa polkevat lapset nippa nappa puolen metrin päästä...
  21. #681
    Tuolla joku peräänkuulutti testiä jolla voisi tuota reaktioaikaa mitata. Nyt on keksitty sellainen, eikä maksa paljoa. Testiin tarvitset vain 30 cm viivoittimen(pidemmät on tarkoitettu vanhainkotiin) ja kaverin joka osaa tehdä testin kunnolla.

    Testin kulku:

    - Anna kaverille se viivotin ja asettukaa seisomaan tai istumaan naamat vastakkain.

    - Ojenna "parempi" kätesi eteen ja ota ns. pinsettiote(peukku ja etusormi). Voit testata myös toisella kätösellä, vaikkapa vertailun vuoksi.

    - Sormien väli voi olla tuollainen ~3-4 cm.

    - Kaveri asettaa viivoittimen kärjen sormiesi väliin ja kun sanot, että testi voi alkaa, kaveri odottaa satunnaisen ajan kunnes tiputtaa viivaimen.

    - Arvasit oikein, sinun tulisi saada se viivain kiinni.

    - Lukekaa cm asteikolla kuinka monta senttiä viivain ehti pudota.

    - Toista testi muutamia kertoja, sitten voitte vaihtaa kaveria.

    Testi toimii hyvin jos se suoritetaan eleettömän tieteellisesti, eikä yritetä hämätä kaveria, heiluta, höpötellä testiä tehdessä yms. monkeybusinesta.

    Tuloksia voi pistää vaikkapa tähän ketjuun, niin joku voi sitten laskea niistä miten kauan aikaa meni silmähavainnosta viivaimen nappaamiseen.

    PS. Jos joku ei saa koko viivainta kiinni, voi pyörän avaimet lähettää minulle tai lähemmälle poliisiasemalle ilman erillistä korvausta. En veloita myöskään pyörän noutokustannuksia.
  22. #682
    Lainaa (dabster @ Elo. 14 2008,08:18) kirjoitti
    PS. Jos joku ei saa koko viivainta kiinni, voi pyörän avaimet lähettää minulle tai lähemmälle poliisiasemalle ilman erillistä korvausta. En veloita myöskään pyörän noutokustannuksia.
    Kukkahatuille tiedoksi, että viivaimen on hyvä olla vähintään 8.3 metrin mittainen, niin sen kiinniottaminen onnistuu tuon aiempana määritellyn reaktioajan puitteissa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  23. #683
    Lainaa (dabster @ Elo. 14 2008,08:18) kirjoitti
    - Kaveri asettaa viivoittimen kärjen sormiesi väliin ja kun sanot, että testi voi alkaa, kaveri odottaa satunnaisen ajan kunnes tiputtaa viivaimen.
    Jos tuohon lisäisi vielä vaikka punaisen ja vihreän valon, niin vaikeusaste nousisi edes hieman. Vihreän palaessa saa yrittää ja ottaa kopin, punaisella otetusta kopista tai yrityksestä kaveri lämäsee turpaan heti.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  24. #684
    Lainaa (vetomies @ Elo. 14 2008,08:33) kirjoitti
    Kukkahatuille tiedoksi, että viivaimen on hyvä olla vähintään 8.3 metrin mittainen, niin sen kiinniottaminen onnistuu tuon aiempana määritellyn reaktioajan puitteissa.
    Perhana, aattelin ensin, että oot laskenu väärin. Mutta totta se on. Runsaan 8 metriä pitkän viivottimen saa vielä just ja just kiinni, jos reaktioaika on tuo 1,3 sekkaa.

    0,2 sekunnin miehet tarraa viivaimeen jo 20 sentin kohdalla, mutta 0,3 sekunnin hitaat tarttee jo yli 43 senttiä pitkän viivaimen saadakseen sen kiinni.
    - kateus on ihailun vilpittömin muoto -
  25. #685
    Lainaa (dabster @ Elo. 14 2008,08:18) kirjoitti
    Tuolla joku peräänkuulutti testiä jolla voisi tuota reaktioaikaa mitata. Nyt on keksitty sellainen, eikä maksa paljoa. Testiin tarvitset vain 30 cm viivoittimen(pidemmät on tarkoitettu vanhainkotiin) ja kaverin joka osaa tehdä testin kunnolla.
    Yhdellä viivaimella tuo mittaa tietynlaista reaktionopeutta, vaikka sitä että seisotaan liikennevaloissa odottamassa vihreää.

    Edes hiukan lähempänä liikenteessä tarvittavaa reaktiota on testi jossa on kaksi kättä, kaksi viivainta ja kaveri sitten pudottaa satunnaisesti jommankumman viivaimen.
  26. #686
    Alleolevan linkin takaa löytyy hieman syvällisempää tietoa siitä, mikä on autoilijan reaktioaika ja mitkä asiat siihen vaikuttavat:

    http://www.visualexpert.com/Resources/reactiontime.html

    Tässä pääkohdat suomeksi:
    - Reaktioaika koostuu seuraavista komponenteista: 1) henkinen käsittelyaika (aistimus+havainnon tunnistaminen+valppaus[tilanteen tulkinta]+toimintamallin valinta) 2) Liikeaika (esim. kaasunvapauttaminen ja jarrutuksen aloittaminen) 3) Jarrutusaika
    - Valppauden vaikutus reaktioaikaan: 1) Odotettu tapahtuma = 0,7s, 2) Odottamaton tapahtuma = 1,25s, 3) Yllätys 1,5s
    - Automaattiset reaktiot ovat nopeita, mutta reaktio voi olla väärä: oikealta tulevaa autoa väistetään vaistomaisesti vasemmalle
    - Iän myötä reaktioajat hiukan tippuvat
    - Signaalin laatu: on vaikea arvioida kaukana edessä olevan kohteen nopeutta (onko se pysähdyksissä, liikkuuko, kiihdyttääkö). Oma liike vaikeuttaa arviointia entisestään. Normaalisti tiellä ei ole pysähtyneitä auto, joten moisen tajuaminen ottaa lisäaikaa
    - Näkyvyys vaikuttaa reaktioaikaan: kontrasti, sää, ääreisnäkö. Näkökenttä luonnollisesti kapenee nopeuden kasvaessa.
    - Vasteen monimutkaisuus: sarvien kääntäminen vaatii vähemmän reaktioaikaa kuin esim. kaasun päästäminen ja jarrutuksen aloittaminen

    Tuossa ei sinänsä ole mitään uutta ainakaan minulle. Yksinkertaisissa reaktioaikatesteissä saan tuloksia 0,160-0,180s, mikä on keskimääräistä (~0,200s) paremmin. Tuohon siis pääsee kun tuijottaa näyttöä sormi hiiren napilla odottaen, että ruutu vaihtaa väriä. Ei tarvita tohtorintutkintoa tajutakseen, että aivoilla menee kauemmin aikaa jos pitää oikeasti analysoida mitään tehdään seuraavaksi. Jokainen voi tietysti aivan vapaasti uskotella itselleen oman reaktioaikansa liikenteessä olevan alle 0,200s. Jotenkinhan itsensä pitää suggeroida, että ei tunne olevansa vaaraksi liikenteessä ajaessaan 250km/h normaalilla kaksikaistaisella maantiellä.



  27. #687
    Korreloisikohan tämä täälläkin ilmeisen kovassa kurssissa oleva Vetomiehuus, ts.kaiken osaaminen, havaitseminen ja hallitseminen sekä ajotaitojen oletettu ylivertaisuus muihin nähden mahdollisesti jotenkin nuoruuden ja hurjuuden kanssa?

    HS:
    Nuorten kuljettajien riski ajaa kuolonkolari on yli kaksinkertainen. 18–24-vuotiaat ajavat neljänneksen kuolonkolareista, vaikka heitä on ajokortinhaltijoista vain kymmenesosa.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  28. #688
    Lainaa (terkale @ Elo. 14 2008,10:21) kirjoitti
    Lainaa (dabster @ Elo. 14 2008,08:18) kirjoitti
    Tuolla joku peräänkuulutti testiä jolla voisi tuota reaktioaikaa mitata. Nyt on keksitty sellainen, eikä maksa paljoa. Testiin tarvitset vain 30 cm viivoittimen(pidemmät on tarkoitettu vanhainkotiin) ja kaverin joka osaa tehdä testin kunnolla.
    Yhdellä viivaimella tuo mittaa tietynlaista reaktionopeutta, vaikka sitä että seisotaan liikennevaloissa odottamassa vihreää.

    Edes hiukan lähempänä liikenteessä tarvittavaa reaktiota on testi jossa on kaksi kättä, kaksi viivainta ja kaveri sitten pudottaa satunnaisesti jommankumman viivaimen.
    Ai sulla toi kytkin ja jarru jotenkin vaihtaa paikkaa silloin tällöin!?

    Mun jarrukahva kun on aina löytynyt siitä oikealta puolelta etu- ja keskisormen alta..
  29. #689
    Lainaa (pitkäkoipi @ Elo. 14 2008,10:39) kirjoitti
    - Automaattiset reaktiot ovat nopeita, mutta reaktio voi olla väärä: oikealta tulevaa autoa väistetään vaistomaisesti vasemmalle

    Tuossa ei sinänsä ole mitään uutta ainakaan minulle. Yksinkertaisissa reaktioaikatesteissä saan tuloksia 0,160-0,180s, mikä on keskimääräistä (~0,200s) paremmin. Tuohon siis pääsee kun tuijottaa näyttöä sormi hiiren napilla odottaen, että ruutu vaihtaa väriä. Ei tarvita tohtorintutkintoa tajutakseen, että aivoilla menee kauemmin aikaa jos pitää oikeasti analysoida mitään tehdään seuraavaksi.
    Jos ajaa lujaa prätkällä, ei yllättävissä tilanteissa mitään syvällistä analyysiä tai miettimistaukoa tarvita; luonnollinen, oikea, automaattinen ja nopea reaktio on löysätä kaasua ja jarruttaa. Hidastamisen aikana on sitten aikaa pähkäillä, kannattaako hidastaa edelleen, väistää, vai painaa kaasua.

    Tämä siis normaaliliikenteessä, jos ajetaan huomattavan lujaa. Ainoastaan radalla kilpailun aikana voi joutua miettimään, kannattaako hidastaa.

    Jos tuo oletus 1.3 sekunnin sytytyslangasta pitäisi paikkaansa, olisi esimerkiksi mutkatiellä ajaminen lähes mahdotonta; joka mutkassa joutuisi tekemään syvällisen analyysin, kumpaan suuntaan kannattaa kääntää ja kuinka paljon. Myöskään kävely ruuhkaisella jalkakäytävällä ei onnistuisi lainkaan.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  30.  
  31. #690
    Jotenkin tuntuu, että näissä viranomaisten ilmoituksissa reaktioajoista ja jarrutusmatkoista on esitetty nämä worst-case tulokset.
    Eli otetaan testiin sata ukkoa ja akkaa, sitten katsotaan että tuossa on keskikohta - mutta myös noilla häntäpään tyypeillä on voimassaolevat kortit, joten ilmoitettu tulos pitää ottaa sieltä huonoimmasta päästä, ettei tulokset anna liian optimistista kuvaa niille oikeasti hitaille tyypeille.

    Piruko näistä tietää, ajakaa tilanteen ja kykyjenne mukaan..
Sivu: 23 / 30:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 132122232425 ... ViimeinenViimeinen