Hyvä Utah. Nämä asiat on mitattu esim. lukuisten lehtien toimesta. 95:lle ja 98:lle ei saada mitattua eroa, jos prätkässä tai autossa ei ole ahdinta tai tarpeeksi puristuksia, jotta se voi hyödyntää paremman PURISTUSKESTÄVYYDEN.(Utah @ Elo. 08 2008,18:00) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Hirveästi mistään tajuamatta tungen kommenttini kuiteskin mukaan. * Eikös joissain esim nykyautoissa sytkä säädy aikaisemmalle jos moottorinohjaus tajuaa että tällä löpöllä ei nakutakkaan niin helposti? *Ja käsittääkseni tämä voi nostaa tehoa hieman? Liittyykä tämä edes asiaan?(Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,18:06) kirjoitti
edit : Niin, tarpeeksi puristuksia pitää tosiaan olla.. onko ihan perus-civiceissäkin tarpeeksi?
triplaedit: Eli auton moottori käy nakutuksen rajoilla ja tarkkailee ja säätää...
<p>MT09, RX125, pirkcafe</p>
Normiautossa/prätkässä, normipuristuksilla, se sytkäennakko on jo optimissa 95:llä, eikä nakuta. Jos laitat 98:a ja aikaistat sytkää, ei se mitään auta, päinvastoin. Syttyy vaan liian aikaisin ja tehot tippuu.(sähköputkimies @ Elo. 08 2008,18:16) kirjoitti
Tarvitsee siis joka tapauksessa tarpeeksi painetta palotilaan, että sitä korkeampioktaanista bensaa voidaan hyödyntää. Joko korkeahkot peruspuristukset vaparissa tai sitten ahdettu.
Valmistaja kyllä ilmoittaa, kuinka korkeaoktaanista bensaa kone vaatii/osaa hyödyntää. Kaikki sen yli on turhaa.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Okei, tajuan suunnilleen. Noi äijät kun viritteli pemuja niin muistaakseni "oli varaa laittaa tiukemmalle", vissiin jotain hyötyivätkin.(Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,18:22) kirjoitti
Ne oli kyllä niitä "s"-sarjan moottoreita.. aika kireitä vakioinakin.
<p>MT09, RX125, pirkcafe</p>
(Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,18:06) kirjoitti
Ei voi pitaa paikkaansa. Kylla lentokone bensiinilla nousee teho Xt 600ssa varmasti ainakin melkein.
Veli on Yamaha Z.A. huoltopomo ja kerran testasi usealla eri mallilla. Arvaa nousiko. Octaan muistaakseni 120.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Juu, silloin jos vakioennakko on metsässä, eli sitä on varaa lisätä (ja alkaa nakuttamaan 95:llä), niin voidaan saada hiukan hyötyä 98:lla ja ennakon lisäämisellä. Harvemmin näin.(sähköputkimies @ Elo. 08 2008,18:27) kirjoitti
Osakaasuille usein hyödyttää hiukan lisätä ennakkoa, useista moteista saadaan herkempi (kuten omastanikin).
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Puristuskestävyys taas ei ole ihan yksiselitteinen asia. Käsittääkseni oktaaniluku kertoo oikeastaan polttoaineen itsesyttymisLÄMPÖTILAN, siis sen lämpötilan jossa se syttyy ilman kipinää. Korkeampi puristus johtaa korkeampaan lämpötilaan ja siis korkeampaan oktaanivaatimukseen, mutta myös palotilassa oleva kuuma KARSTA voi sytyttää polttoaineen kuormituksessa liian aikaisin ja aiheuttaa nakutusta, vaikka käytetäänkin vaadittua oktaaniarvoa. Silloin korkeampioktaanisen bensan käyttö, JOS käytössä on nakutustunnistin ja ennakon säätö, VOI johtaa parempaan (tai siis oikeastaan normaaliin) tehoon.(Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,18:06) kirjoitti
Bensan itsesyttymislämpötila on n.250C, ei siis kovin paljon.
Ehkä minulla oli juuri noin, auto kun ei ollut ihan uusi, en tiedä. Se kuitenkin olisi tekninen selitys erolle, jonka joskus selkeästi mittasin. Nykysin ajan piheyttäni 95:lla, pitää vissiin taas kokeilla 98:a.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Tulipa sit oikein katottua ohjekirjoista mitä sinne tankkiin pitää laittaa. Tohon puimakoneeeseen 98, 13:1 puristukset. Tohon japsiinkin ohjekirja sanoo, et 98; GSXR 750 08. Puristukset 12.5:1. Pikkasen yllätyin tost Suzukin suosituksesta, tosin 98 sinne oon tankannu(juu RTFM, no tulipa katottuajotain hyötyy tästäkin topicista).
Puimakoneen 13.0:1 -> 98 kuulostaa loogiselta.(puujahke @ Elo. 08 2008,19:13) kirjoitti
Onko suomenkielinen manuaali, jossa kerrotaan Suzukille 98 suositus? Jostain syystä nimittäin Suzukin maahantuojalla on tullut tapana laittaa ohjekirjaan 98, vaikka tehtaan Service Manualissa olisi 95Eli mitä seisoo Service Manualissa? Edelliseen malliin nimittäin ainakin on kerrottu riittävän 95, niin 600 kuin 750.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Juu Tyly, tos saksankielises tosiaan on; bleifreies Superbenzin mit einer Oktanzahl von 95 oder höher. Taitaa olla Suomen sivuliikkeellä joku diili Nesteen kanssa
. Jossain varmaan lymyää englanninkielinenkin, mut en viitti ettii, eiköhän sakuillakin ole oikee tieto
![]()
Nii ja ku threadiä selaa, nii ei se niin kauheeta oo, vaiks RONit ja MONit meniskin sekasin.
Taitaa olla Suomessa Suzukin maahantuojalla joku "oktaanimies" kääntämässä näitä ohjekirjoja, ihmetellyt vaan miksi sakut ei ymmärrä kunnon bensan päälle(puujahke @ Elo. 08 2008,19:31) kirjoitti
![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Hieman aiheen vierestä mutta lukeepa tuossa Sumekolta tilatussa ZXR:n "Omistajan käyttöohjekirjassakin" että 98:ia pitäs tankata... Haynesissa taas puhutaan 91 oktaanisesta...(Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,19:37) kirjoitti
Hienosti toimii 95:llakin... jos kohta vuosittaisilla kilometreilläni hintaeroa ei paljoa tulekaan..
En jaksanut lukea kaikki viestejä, mutta laitan silti oman kokemukseni.
Autossa(2,4 litranen MB) käytän 95 bensaa. Jos pistän 98 niin en huomaa eroa.
Mopossa(suzuki GS1100g ja nykyään yamaha fj1200a) käytän 98 bensaa, jos tankkaan vahingossa 95 bensaa, niin tehot vähenevät, tyhjäkäynti häviää ja tulpat nokeentuvat.
Saman huomasi veli zzr1100 mopon kanssa.
Ai niin, Ruotsin ja Norjan reissulla ihmettelin, että ihan kuin tehot olisivat hukassa. Ensimmäisen tankkauksen jälkeen Suomessa tehot palasivat. Jäin ihmettelemään, että olisiko Ruotsin ja Norjan 98 bensa "heikompilaatuista". Oudolta silti tuntuu saattoi johtua korkean ilman alan vähäisestä hapestakin.
Ota noista sitten selvää.
![]()
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Mä huomaan kanssa ihan selvästi, kun tankkaan ensin väärää ja perään oikeaa bensaa. Jos tankkaan Essolla, niin puutuu ylämäkiin. Shellillä kun tankkaan, saattaa alkaa epähuomiossa sutimaan jo ihan tasakaasulla(suzuki_GS1100G @ Elo. 08 2008,22:06) kirjoitti
![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Enpä ole huomannut mitään eroa. Ensimmäiset 2500km tankkasin 98:a, kun mopon myyjä oli sitä mieltä, että paras tankata 98, sitten
rupesin tankkaamaan 95, ja yhtä hyvin toimii. Kulutti Norjassa vuoristoteillä 5l/100km.
GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
Paskat... Mun Kawasaki suorastaan huutaa 98:aa. Sitä sille on myöskin juotettava(Tylyttäjä @ Elo. 07 2008,13:23) kirjoitti
![]()
![]()
PS. Totta, mutta vaikka kotilossani on ahdin niin sille ei voi 98:aa juottaa, koska muuten se dieseli menis varmaan tuhannen paskaks.![]()
![]()
![]()
Jarru on vauhdin surma...
ZX-10R -09
Aikoinaan kaverin Taunus kuulemma nyki pahasti Teboilin bensalla. Teboil möi muinoin bensaa meilläpäin hiukan halvemmalla luokkaa 10-20p/L. Minun Taunus taasen ei nykinyt jostakin kumman syystä, vaikka vähävaraisena opiskelijana ostin halvinta menovettä. Kaveri oli jo tukevasti työelämässä ja "varoissaan".(Oddo @ Elo. 07 2008,15:53) kirjoitti
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Sulla taitaa sopan syöttö olla vähän laihalla(NOx @ Elo. 07 2008,15:46) kirjoitti
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Jos kaverilla oli erityisen kehittynyt perse ja perstuntuma?(B12 @ Elo. 09 2008,09:18) kirjoitti
![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
öö eikös 98ssa ole joku lisäaine mikä korvas 99 lyijyn?
elikkä vanhemmissa vehkeissä sen takia suositellaan sitä 98 kun 95 lisäainetta ei ole, vai oonko taas ihan väärässä?
tokihan se nakutusta estää tuo korkeempi oktaani, ainakin 600fzr
suorastaan vaati 98 käyttöö ja toimi huomattavasti paremmin joten kuluttikin vähemmän...
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91
Hyrylän Teboil tarjoaa tälläistä mahdollisuutta(Muukka @ Elo. 07 2008,23:19) kirjoitti
![]()
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
V-Poweria ysivitosen hinnalla ainoastaan tänään. Nyt hamstraamaan kanisterit täyteen tuota ihmeainetta![]()
![]()
Nostivat ainakin meidän Shellillä eilen ysivitosen hintaa 6c/L(Turder @ Syys. 02 2008,14:38) kirjoitti
![]()
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kawasaki Z750 ABS -08 (musta)
"Joka pieremättä kusee se naimatta elää"