Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 85:een 85:sta
  1. #61
    Lainaa (Utah @ Elo. 08 2008,18:00) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Elo. 08 2008,16:49) kirjoitti
    Lainaa (Juhanja @ Elo. 08 2008,15:33) kirjoitti
    Ihmeellistä vääntöä. Uusien moottoripyörien tekniikkaa en tarpeeksi tunne. Jos ei nakutustunnistimia ole, ei polttoaineella varmasti ole mitään merkitystä kunhan täyttää vaadittavan oktaaniluvun, omaan kaasarikoneiseen mopoon *silti jostakin syystä tankkaan 98.
    Tää lause kertoo kaiken. Kaikki tietää järjellään, mutta mielikuva ja "mutu" ajaa järjestä ohi...
    Siis tietää mitä järjellään? Jos kerran bensan oktaanilukua säädetään sen koostumusta muuttamalla (nykysinhän ei lisätä mitään lyijyä oktaanibuusteriksi), niin miten voi varmuudella sanoa ettei se mitenkään voi toimia moottorissa eritavalla kuin bensa, jonka koostumus on hieman erilainen? Eikö palamistapahtuma voi olla hieman erilainen, häh? Eikö se voi vaikuttaa hieman esim. kulutukseen? Suurista eroistahan ei koskaan ole ollut edes kyse, mutta havaittavista kuitenkin.

    Minusta suurinta mutua on väittää jotain vastaan, josta ei a) ole mitään omakohtaista kokemusta ja b) ei ole esittää edes mitään selkeää teknistä perustetta omalle väitteelleen.

    Edellä tähänkin juttuun mukaan vedetty infamous Delvac-vääntö oli juuri sellaista, jossa henkilöt joilla ei ole mitään omaa kokemusta asiasta tai mitään faktaa, tyrmäävät muiden KOKEMUKSEEN pohjautuvat havainnot puhtaasti mutulla. Ei se voi toimia pärrässä kun minulla on MIELIKUVA jyrisevästä kuorma-autosta delvakit sisällään...

    En jaksais enää vääntää jos ulkona ei satais
    Hyvä Utah. Nämä asiat on mitattu esim. lukuisten lehtien toimesta. 95:lle ja 98:lle ei saada mitattua eroa, jos prätkässä tai autossa ei ole ahdinta tai tarpeeksi puristuksia, jotta se voi hyödyntää paremman PURISTUSKESTÄVYYDEN.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  2. #62
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,18:06) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Elo. 08 2008,18:00) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Elo. 08 2008,16:49) kirjoitti
    Lainaa (Juhanja @ Elo. 08 2008,15:33) kirjoitti
    Ihmeellistä vääntöä. Uusien moottoripyörien tekniikkaa en tarpeeksi tunne. Jos ei nakutustunnistimia ole, ei polttoaineella varmasti ole mitään merkitystä kunhan täyttää vaadittavan oktaaniluvun, omaan kaasarikoneiseen mopoon *silti jostakin syystä tankkaan 98.
    Tää lause kertoo kaiken. Kaikki tietää järjellään, mutta mielikuva ja "mutu" ajaa järjestä ohi...
    Siis tietää mitä järjellään? Jos kerran bensan oktaanilukua säädetään sen koostumusta muuttamalla (nykysinhän ei lisätä mitään lyijyä oktaanibuusteriksi), niin miten voi varmuudella sanoa ettei se mitenkään voi toimia moottorissa eritavalla kuin bensa, jonka koostumus on hieman erilainen? Eikö palamistapahtuma voi olla hieman erilainen, häh? Eikö se voi vaikuttaa hieman esim. kulutukseen? Suurista eroistahan ei koskaan ole ollut edes kyse, mutta havaittavista kuitenkin.

    Minusta suurinta mutua on väittää jotain vastaan, josta ei a) ole mitään omakohtaista kokemusta ja b) ei ole esittää edes mitään selkeää teknistä perustetta omalle väitteelleen.

    Edellä tähänkin juttuun mukaan vedetty infamous Delvac-vääntö oli juuri sellaista, jossa henkilöt joilla ei ole mitään omaa kokemusta asiasta tai mitään faktaa, tyrmäävät muiden KOKEMUKSEEN pohjautuvat havainnot puhtaasti mutulla. Ei se voi toimia pärrässä kun minulla on MIELIKUVA jyrisevästä kuorma-autosta delvakit sisällään...

    En jaksais enää vääntää jos ulkona ei satais
    Hyvä Utah. Nämä asiat on mitattu esim. lukuisten lehtien toimesta. 95:lle ja 98:lle ei saada mitattua eroa, jos prätkässä tai autossa ei ole ahdinta tai tarpeeksi puristuksia, jotta se voi hyödyntää paremman PURISTUSKESTÄVYYDEN.
    Hirveästi mistään tajuamatta tungen kommenttini kuiteskin mukaan. * Eikös joissain esim nykyautoissa sytkä säädy aikaisemmalle jos moottorinohjaus tajuaa että tällä löpöllä ei nakutakkaan niin helposti? *Ja käsittääkseni tämä voi nostaa tehoa hieman? Liittyykä tämä edes asiaan?

    edit : Niin, tarpeeksi puristuksia pitää tosiaan olla.. onko ihan perus-civiceissäkin tarpeeksi?

    triplaedit: Eli auton moottori käy nakutuksen rajoilla ja tarkkailee ja säätää...



    <p>MT09, RX125, pirkcafe</p>
  3. #63
    Lainaa (sähköputkimies @ Elo. 08 2008,18:16) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,18:06) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Elo. 08 2008,18:00) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Elo. 08 2008,16:49) kirjoitti
    Lainaa (Juhanja @ Elo. 08 2008,15:33) kirjoitti
    Ihmeellistä vääntöä. Uusien moottoripyörien tekniikkaa en tarpeeksi tunne. Jos ei nakutustunnistimia ole, ei polttoaineella varmasti ole mitään merkitystä kunhan täyttää vaadittavan oktaaniluvun, omaan kaasarikoneiseen mopoon *silti jostakin syystä tankkaan 98.
    Tää lause kertoo kaiken. Kaikki tietää järjellään, mutta mielikuva ja "mutu" ajaa järjestä ohi...
    Siis tietää mitä järjellään? Jos kerran bensan oktaanilukua säädetään sen koostumusta muuttamalla (nykysinhän ei lisätä mitään lyijyä oktaanibuusteriksi), niin miten voi varmuudella sanoa ettei se mitenkään voi toimia moottorissa eritavalla kuin bensa, jonka koostumus on hieman erilainen? Eikö palamistapahtuma voi olla hieman erilainen, häh? Eikö se voi vaikuttaa hieman esim. kulutukseen? Suurista eroistahan ei koskaan ole ollut edes kyse, mutta havaittavista kuitenkin.

    Minusta suurinta mutua on väittää jotain vastaan, josta ei a) ole mitään omakohtaista kokemusta ja b) ei ole esittää edes mitään selkeää teknistä perustetta omalle väitteelleen.

    Edellä tähänkin juttuun mukaan vedetty infamous Delvac-vääntö oli juuri sellaista, jossa henkilöt joilla ei ole mitään omaa kokemusta asiasta tai mitään faktaa, tyrmäävät muiden KOKEMUKSEEN pohjautuvat havainnot puhtaasti mutulla. Ei se voi toimia pärrässä kun minulla on MIELIKUVA jyrisevästä kuorma-autosta delvakit sisällään...

    En jaksais enää vääntää jos ulkona ei satais
    Hyvä Utah. Nämä asiat on mitattu esim. lukuisten lehtien toimesta. 95:lle ja 98:lle ei saada mitattua eroa, jos prätkässä tai autossa ei ole ahdinta tai tarpeeksi puristuksia, jotta se voi hyödyntää paremman PURISTUSKESTÄVYYDEN.
    Hirveästi mistään tajuamatta tungen kommenttini kuiteskin mukaan. * Eikös joissain esim nykyautoissa sytkä säädy aikaisemmalle jos moottorinohjaus tajuaa että tällä löpöllä ei nakutakkaan niin helposti? *Ja käsittääkseni tämä voi nostaa tehoa hieman? Liittyykä tämä edes asiaan?

    edit : Niin, tarpeeksi puristuksia pitää tosiaan olla.. onko ihan perus-civiceissäkin tarpeeksi?
    Normiautossa/prätkässä, normipuristuksilla, se sytkäennakko on jo optimissa 95:llä, eikä nakuta. Jos laitat 98:a ja aikaistat sytkää, ei se mitään auta, päinvastoin. Syttyy vaan liian aikaisin ja tehot tippuu.

    Tarvitsee siis joka tapauksessa tarpeeksi painetta palotilaan, että sitä korkeampioktaanista bensaa voidaan hyödyntää. Joko korkeahkot peruspuristukset vaparissa tai sitten ahdettu.

    Valmistaja kyllä ilmoittaa, kuinka korkeaoktaanista bensaa kone vaatii/osaa hyödyntää. Kaikki sen yli on turhaa.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  4. #64
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,18:22) kirjoitti
    Lainaa (sähköputkimies @ Elo. 08 2008,18:16) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,18:06) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Elo. 08 2008,18:00) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Elo. 08 2008,16:49) kirjoitti
    Lainaa (Juhanja @ Elo. 08 2008,15:33) kirjoitti
    Ihmeellistä vääntöä. Uusien moottoripyörien tekniikkaa en tarpeeksi tunne. Jos ei nakutustunnistimia ole, ei polttoaineella varmasti ole mitään merkitystä kunhan täyttää vaadittavan oktaaniluvun, omaan kaasarikoneiseen mopoon *silti jostakin syystä tankkaan 98.
    Tää lause kertoo kaiken. Kaikki tietää järjellään, mutta mielikuva ja "mutu" ajaa järjestä ohi...
    Siis tietää mitä järjellään? Jos kerran bensan oktaanilukua säädetään sen koostumusta muuttamalla (nykysinhän ei lisätä mitään lyijyä oktaanibuusteriksi), niin miten voi varmuudella sanoa ettei se mitenkään voi toimia moottorissa eritavalla kuin bensa, jonka koostumus on hieman erilainen? Eikö palamistapahtuma voi olla hieman erilainen, häh? Eikö se voi vaikuttaa hieman esim. kulutukseen? Suurista eroistahan ei koskaan ole ollut edes kyse, mutta havaittavista kuitenkin.

    Minusta suurinta mutua on väittää jotain vastaan, josta ei a) ole mitään omakohtaista kokemusta ja b) ei ole esittää edes mitään selkeää teknistä perustetta omalle väitteelleen.

    Edellä tähänkin juttuun mukaan vedetty infamous Delvac-vääntö oli juuri sellaista, jossa henkilöt joilla ei ole mitään omaa kokemusta asiasta tai mitään faktaa, tyrmäävät muiden KOKEMUKSEEN pohjautuvat havainnot puhtaasti mutulla. Ei se voi toimia pärrässä kun minulla on MIELIKUVA jyrisevästä kuorma-autosta delvakit sisällään...

    En jaksais enää vääntää jos ulkona ei satais
    Hyvä Utah. Nämä asiat on mitattu esim. lukuisten lehtien toimesta. 95:lle ja 98:lle ei saada mitattua eroa, jos prätkässä tai autossa ei ole ahdinta tai tarpeeksi puristuksia, jotta se voi hyödyntää paremman PURISTUSKESTÄVYYDEN.
    Hirveästi mistään tajuamatta tungen kommenttini kuiteskin mukaan. * Eikös joissain esim nykyautoissa sytkä säädy aikaisemmalle jos moottorinohjaus tajuaa että tällä löpöllä ei nakutakkaan niin helposti? *Ja käsittääkseni tämä voi nostaa tehoa hieman? Liittyykä tämä edes asiaan?

    edit : Niin, tarpeeksi puristuksia pitää tosiaan olla.. onko ihan perus-civiceissäkin tarpeeksi?
    Normiautossa/prätkässä, normipuristuksilla, se sytkäennakko on jo optimissa 95:llä, eikä nakuta. Jos laitat 98:a ja aikaistat sytkää, ei se mitään auta, päinvastoin. Syttyy vaan liian aikaisin ja tehot tippuu.

    Tarvitsee siis joka tapauksessa tarpeeksi painetta palotilaan, että sitä korkeampioktaanista bensaa voidaan hyödyntää. Joko korkeahkot peruspuristukset vaparissa tai sitten ahdettu.

    Valmistaja kyllä ilmoittaa, kuinka korkeaoktaanista bensaa kone vaatii/osaa hyödyntää. Kaikki sen yli on turhaa.
    Okei, tajuan suunnilleen. Noi äijät kun viritteli pemuja niin muistaakseni "oli varaa laittaa tiukemmalle", vissiin jotain hyötyivätkin.
    Ne oli kyllä niitä "s"-sarjan moottoreita.. aika kireitä vakioinakin.
    <p>MT09, RX125, pirkcafe</p>
  5. #65
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,18:06) kirjoitti
    Hyvä Utah. Nämä asiat on mitattu esim. lukuisten lehtien toimesta. 95:lle ja 98:lle ei saada mitattua eroa, jos prätkässä tai autossa ei ole ahdinta tai tarpeeksi puristuksia, jotta se voi hyödyntää paremman PURISTUSKESTÄVYYDEN.
    Ei voi pitaa paikkaansa. Kylla lentokone bensiinilla nousee teho Xt 600ssa varmasti ainakin melkein.

    Veli on Yamaha Z.A. huoltopomo ja kerran testasi usealla eri mallilla. Arvaa nousiko. Octaan muistaakseni 120.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  6. #66
    Lainaa (sähköputkimies @ Elo. 08 2008,18:27) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,18:22) kirjoitti
    Lainaa (sähköputkimies @ Elo. 08 2008,18:16) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,18:06) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Elo. 08 2008,18:00) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Elo. 08 2008,16:49) kirjoitti
    Lainaa (Juhanja @ Elo. 08 2008,15:33) kirjoitti
    Ihmeellistä vääntöä. Uusien moottoripyörien tekniikkaa en tarpeeksi tunne. Jos ei nakutustunnistimia ole, ei polttoaineella varmasti ole mitään merkitystä kunhan täyttää vaadittavan oktaaniluvun, omaan kaasarikoneiseen mopoon *silti jostakin syystä tankkaan 98.
    Tää lause kertoo kaiken. Kaikki tietää järjellään, mutta mielikuva ja "mutu" ajaa järjestä ohi...
    Siis tietää mitä järjellään? Jos kerran bensan oktaanilukua säädetään sen koostumusta muuttamalla (nykysinhän ei lisätä mitään lyijyä oktaanibuusteriksi), niin miten voi varmuudella sanoa ettei se mitenkään voi toimia moottorissa eritavalla kuin bensa, jonka koostumus on hieman erilainen? Eikö palamistapahtuma voi olla hieman erilainen, häh? Eikö se voi vaikuttaa hieman esim. kulutukseen? Suurista eroistahan ei koskaan ole ollut edes kyse, mutta havaittavista kuitenkin.

    Minusta suurinta mutua on väittää jotain vastaan, josta ei a) ole mitään omakohtaista kokemusta ja b) ei ole esittää edes mitään selkeää teknistä perustetta omalle väitteelleen.

    Edellä tähänkin juttuun mukaan vedetty infamous Delvac-vääntö oli juuri sellaista, jossa henkilöt joilla ei ole mitään omaa kokemusta asiasta tai mitään faktaa, tyrmäävät muiden KOKEMUKSEEN pohjautuvat havainnot puhtaasti mutulla. Ei se voi toimia pärrässä kun minulla on MIELIKUVA jyrisevästä kuorma-autosta delvakit sisällään...

    En jaksais enää vääntää jos ulkona ei satais
    Hyvä Utah. Nämä asiat on mitattu esim. lukuisten lehtien toimesta. 95:lle ja 98:lle ei saada mitattua eroa, jos prätkässä tai autossa ei ole ahdinta tai tarpeeksi puristuksia, jotta se voi hyödyntää paremman PURISTUSKESTÄVYYDEN.
    Hirveästi mistään tajuamatta tungen kommenttini kuiteskin mukaan. * Eikös joissain esim nykyautoissa sytkä säädy aikaisemmalle jos moottorinohjaus tajuaa että tällä löpöllä ei nakutakkaan niin helposti? *Ja käsittääkseni tämä voi nostaa tehoa hieman? Liittyykä tämä edes asiaan?

    edit : Niin, tarpeeksi puristuksia pitää tosiaan olla.. onko ihan perus-civiceissäkin tarpeeksi?
    Normiautossa/prätkässä, normipuristuksilla, se sytkäennakko on jo optimissa 95:llä, eikä nakuta. Jos laitat 98:a ja aikaistat sytkää, ei se mitään auta, päinvastoin. Syttyy vaan liian aikaisin ja tehot tippuu.

    Tarvitsee siis joka tapauksessa tarpeeksi painetta palotilaan, että sitä korkeampioktaanista bensaa voidaan hyödyntää. Joko korkeahkot peruspuristukset vaparissa tai sitten ahdettu.

    Valmistaja kyllä ilmoittaa, kuinka korkeaoktaanista bensaa kone vaatii/osaa hyödyntää. Kaikki sen yli on turhaa.
    Okei, tajuan suunnilleen. Noi äijät kun viritteli pemuja niin muistaakseni "oli varaa laittaa tiukemmalle", vissiin jotain hyötyivätkin. *
    Ne oli kyllä niitä "s"-sarjan moottoreita.. aika kireitä vakioinakin.
    Juu, silloin jos vakioennakko on metsässä, eli sitä on varaa lisätä (ja alkaa nakuttamaan 95:llä), niin voidaan saada hiukan hyötyä 98:lla ja ennakon lisäämisellä. Harvemmin näin.

    Osakaasuille usein hyödyttää hiukan lisätä ennakkoa, useista moteista saadaan herkempi (kuten omastanikin).
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  7. #67
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,18:06) kirjoitti
    Hyvä Utah. Nämä asiat on mitattu esim. lukuisten lehtien toimesta. 95:lle ja 98:lle ei saada mitattua eroa, jos prätkässä tai autossa ei ole ahdinta tai tarpeeksi puristuksia, jotta se voi hyödyntää paremman PURISTUSKESTÄVYYDEN.
    Puristuskestävyys taas ei ole ihan yksiselitteinen asia. Käsittääkseni oktaaniluku kertoo oikeastaan polttoaineen itsesyttymisLÄMPÖTILAN, siis sen lämpötilan jossa se syttyy ilman kipinää. Korkeampi puristus johtaa korkeampaan lämpötilaan ja siis korkeampaan oktaanivaatimukseen, mutta myös palotilassa oleva kuuma KARSTA voi sytyttää polttoaineen kuormituksessa liian aikaisin ja aiheuttaa nakutusta, vaikka käytetäänkin vaadittua oktaaniarvoa. Silloin korkeampioktaanisen bensan käyttö, JOS käytössä on nakutustunnistin ja ennakon säätö, VOI johtaa parempaan (tai siis oikeastaan normaaliin) tehoon.

    Bensan itsesyttymislämpötila on n.250C, ei siis kovin paljon.

    Ehkä minulla oli juuri noin, auto kun ei ollut ihan uusi, en tiedä. Se kuitenkin olisi tekninen selitys erolle, jonka joskus selkeästi mittasin. Nykysin ajan piheyttäni 95:lla, pitää vissiin taas kokeilla 98:a.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  8. #68
    Tulipa sit oikein katottua ohjekirjoista mitä sinne tankkiin pitää laittaa. Tohon puimakoneeeseen 98, 13:1 puristukset. Tohon japsiinkin ohjekirja sanoo, et 98; GSXR 750 08. Puristukset 12.5:1. Pikkasen yllätyin tost Suzukin suosituksesta, tosin 98 sinne oon tankannu(juu RTFM, no tulipa katottua jotain hyötyy tästäkin topicista).
  9. #69
    Lainaa (puujahke @ Elo. 08 2008,19:13) kirjoitti
    Tulipa sit oikein katottua ohjekirjoista mitä sinne tankkiin pitää laittaa. Tohon puimakoneeeseen 98, 13:1 puristukset. Tohon japsiinkin ohjekirja sanoo, et 98; GSXR 750 *08. Puristukset 12.5:1. Pikkasen yllätyin tost Suzukin suosituksesta, tosin 98 sinne oon tankannu(juu RTFM, no tulipa katottua jotain hyötyy tästäkin topicista).
    Puimakoneen 13.0:1 -> 98 kuulostaa loogiselta.

    Onko suomenkielinen manuaali, jossa kerrotaan Suzukille 98 suositus? Jostain syystä nimittäin Suzukin maahantuojalla on tullut tapana laittaa ohjekirjaan 98, vaikka tehtaan Service Manualissa olisi 95 Eli mitä seisoo Service Manualissa? Edelliseen malliin nimittäin ainakin on kerrottu riittävän 95, niin 600 kuin 750.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  10. #70
    Juu Tyly, tos saksankielises tosiaan on; bleifreies Superbenzin mit einer Oktanzahl von 95 oder höher . Taitaa olla Suomen sivuliikkeellä joku diili Nesteen kanssa . Jossain varmaan lymyää englanninkielinenkin, mut en viitti ettii, eiköhän sakuillakin ole oikee tieto
  11. #71
    Nii ja ku threadiä selaa, nii ei se niin kauheeta oo, vaiks RONit ja MONit meniskin sekasin.
  12. #72
    Lainaa (puujahke @ Elo. 08 2008,19:31) kirjoitti
    Juu Tyly, tos saksankielises tosiaan on; bleifreies Superbenzin mit einer Oktanzahl von 95 oder höher . Taitaa olla Suomen sivuliikkeellä joku diili Nesteen kanssa . Jossain varmaan lymyää englanninkielinenkin, mut en viitti ettii, eiköhän sakuillakin ole oikee tieto
    Taitaa olla Suomessa Suzukin maahantuojalla joku "oktaanimies" kääntämässä näitä ohjekirjoja, ihmetellyt vaan miksi sakut ei ymmärrä kunnon bensan päälle
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  13. #73
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 08 2008,19:37) kirjoitti
    Lainaa (puujahke @ Elo. 08 2008,19:31) kirjoitti
    Juu Tyly, tos saksankielises tosiaan on; bleifreies Superbenzin mit einer Oktanzahl von 95 oder höher . Taitaa olla Suomen sivuliikkeellä joku diili Nesteen kanssa . Jossain varmaan lymyää englanninkielinenkin, mut en viitti ettii, eiköhän sakuillakin ole oikee tieto
    Taitaa olla Suomessa Suzukin maahantuojalla joku "oktaanimies" kääntämässä näitä ohjekirjoja, ihmetellyt vaan miksi sakut ei ymmärrä kunnon bensan päälle
    Hieman aiheen vierestä mutta lukeepa tuossa Sumekolta tilatussa ZXR:n "Omistajan käyttöohjekirjassakin" että 98:ia pitäs tankata... Haynesissa taas puhutaan 91 oktaanisesta... Hienosti toimii 95:llakin... jos kohta vuosittaisilla kilometreilläni hintaeroa ei paljoa tulekaan..
  14. #74
    En jaksanut lukea kaikki viestejä, mutta laitan silti oman kokemukseni.

    Autossa(2,4 litranen MB) käytän 95 bensaa. Jos pistän 98 niin en huomaa eroa.

    Mopossa(suzuki GS1100g ja nykyään yamaha fj1200a) käytän 98 bensaa, jos tankkaan vahingossa 95 bensaa, niin tehot vähenevät, tyhjäkäynti häviää ja tulpat nokeentuvat.

    Saman huomasi veli zzr1100 mopon kanssa.

    Ai niin, Ruotsin ja Norjan reissulla ihmettelin, että ihan kuin tehot olisivat hukassa. Ensimmäisen tankkauksen jälkeen Suomessa tehot palasivat. Jäin ihmettelemään, että olisiko Ruotsin ja Norjan 98 bensa "heikompilaatuista". Oudolta silti tuntuu saattoi johtua korkean ilman alan vähäisestä hapestakin.

    Ota noista sitten selvää.


    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  15. #75
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Elo. 08 2008,22:06) kirjoitti
    En jaksanut lukea kaikki viestejä, mutta laitan silti oman kokemukseni.

    Autossa(2,4 litranen MB) käytän 95 bensaa. Jos pistän 98 niin en huomaa eroa.

    Mopossa(suzuki GS1100g ja nykyään yamaha fj1200a) käytän 98 bensaa, jos tankkaan vahingossa 95 bensaa, niin tehot vähenevät, tyhjäkäynti häviää ja tulpat nokeentuvat.

    Saman huomasi veli zzr1100 mopon kanssa.

    Ai niin, Ruotsin ja Norjan reissulla ihmettelin, että ihan kuin tehot olisivat hukassa. Ensimmäisen tankkauksen jälkeen Suomessa tehot palasivat. Jäin ihmettelemään, että olisiko Ruotsin ja Norjan 98 bensa "heikompilaatuista". Oudolta silti tuntuu saattoi johtua korkean ilman alan vähäisestä hapestakin.

    Ota noista sitten selvää.


    Mä huomaan kanssa ihan selvästi, kun tankkaan ensin väärää ja perään oikeaa bensaa. Jos tankkaan Essolla, niin puutuu ylämäkiin. Shellillä kun tankkaan, saattaa alkaa epähuomiossa sutimaan jo ihan tasakaasulla
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  16. #76
    Enpä ole huomannut mitään eroa. Ensimmäiset 2500km tankkasin 98:a, kun mopon myyjä oli sitä mieltä, että paras tankata 98, sitten
    rupesin tankkaamaan 95, ja yhtä hyvin toimii. Kulutti Norjassa vuoristoteillä 5l/100km.
    GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
  17. #77
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 07 2008,13:23) kirjoitti

    Normiprätkä/auto ilman ahdinta, ei 98:a tarvitse.
    Paskat... Mun Kawasaki suorastaan huutaa 98:aa. Sitä sille on myöskin juotettava
    PS. Totta, mutta vaikka kotilossani on ahdin niin sille ei voi 98:aa juottaa, koska muuten se dieseli menis varmaan tuhannen paskaks.
    Jarru on vauhdin surma...

    ZX-10R -09
  18. #78
    Lainaa (Oddo @ Elo. 07 2008,15:53) kirjoitti
    Joillakin on uskomattoman hyvä perstuntuma autonsa moottorin tehoon jos pystyvät havaitsemaan polttoaineen vaikutuksen tehoon ajossa.
    Aikoinaan kaverin Taunus kuulemma nyki pahasti Teboilin bensalla. Teboil möi muinoin bensaa meilläpäin hiukan halvemmalla luokkaa 10-20p/L. Minun Taunus taasen ei nykinyt jostakin kumman syystä, vaikka vähävaraisena opiskelijana ostin halvinta menovettä. Kaveri oli jo tukevasti työelämässä ja "varoissaan".



    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  19. #79
    Lainaa (NOx @ Elo. 07 2008,15:46) kirjoitti
    Hämmästelin aiemmin sisältä putipuhdasta äänenvaimenninta. Olen käyttänyt ainoastaan Nesteen 98:aa. Typen oksidien lisääntymisestä olen tietoinen nimimerkin mukaisesti, mutta mikä vaikutus etanolilla on pakoputken karstoittumiseen jne. Onko mitään vai onko ruiskutekniikan kehityksen ansiota, että pakoputki kiiltää kymppitonnin jälkeenkin sisältä?
    Sulla taitaa sopan syöttö olla vähän laihalla
    - kateus on ihailun vilpittömin muoto -
  20. #80
    Lainaa (B12 @ Elo. 09 2008,09:18) kirjoitti
    Lainaa (Oddo @ Elo. 07 2008,15:53) kirjoitti
    Joillakin on uskomattoman hyvä perstuntuma autonsa moottorin tehoon jos pystyvät havaitsemaan polttoaineen vaikutuksen tehoon ajossa.
    Aikoinaan kaverin Taunus kuulemma nyki pahasti Teboilin bensalla. Teboil möi muinoin bensaa meilläpäin hiukan halvemmalla luokkaa 10-20p/L. Minun Taunus taasen ei nykinyt jostakin kumman syystä, vaikka vähävaraisena opiskelijana ostin halvinta menovettä. Kaveri oli jo tukevasti työelämässä ja "varoissaan".
    Jos kaverilla oli erityisen kehittynyt perse ja perstuntuma?
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  21. #81
    öö eikös 98ssa ole joku lisäaine mikä korvas 99 lyijyn?
    elikkä vanhemmissa vehkeissä sen takia suositellaan sitä 98 kun 95 lisäainetta ei ole, vai oonko taas ihan väärässä?

    tokihan se nakutusta estää tuo korkeempi oktaani, ainakin 600fzr
    suorastaan vaati 98 käyttöö ja toimi huomattavasti paremmin joten kuluttikin vähemmän...
    Näillä mennään toistaiseksi...

    Yamaha Tenere 700 -22
    KTM XC350F -11
    Honda CR500 -99
    Yamaha DT Tenere125 -91
  22. #82
    Lainaa (Muukka @ Elo. 07 2008,23:19) kirjoitti
    Lainaa (honkkeli1000 @ Elo. 07 2008,23:12) kirjoitti
    Typpi todella toimii oli mopo mikä tahansa.
    Kerroppa tarkemmin miten sait puhdasta typpeä renkaan täyteen?
    Hyrylän Teboil tarjoaa tälläistä mahdollisuutta
    Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
  23. #83
    V-Poweria ysivitosen hinnalla ainoastaan tänään. Nyt hamstraamaan kanisterit täyteen tuota ihmeainetta
  24. #84
    Lainaa (Turder @ Syys. 02 2008,14:38) kirjoitti
    V-Poweria ysivitosen hinnalla ainoastaan tänään. Nyt hamstraamaan kanisterit täyteen tuota ihmeainetta
    Nostivat ainakin meidän Shellillä eilen ysivitosen hintaa 6c/L
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  25.  
  26. #85
    Kawasaki Z750 ABS -08 (musta)

    "Joka pieremättä kusee se naimatta elää"
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123